خضریان: تاسیس مجتمع بزرگ طب سنتی پیگیری می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت که مقرر شد موضوع تاسیس مجتمع بزرگ طب سنتی از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی پیگیری شود.

به گزارش سرخط نیوز، علی خضریان در تشریح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰، اظهار کرد: به منظور پیگیری اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی جلسه‌ای با حضور ارکان شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی برگزار شد؛ در این جلسه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، معاونین و مدیران وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و سازمان تأمین اجتماعی حضور داشتند و گزارشاتی از عملکرد خود در خصوص اجرای سند ملی گیاهان دارویی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

وی ادامه داد: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر ساماندهی و طب سنتی و ایرانی بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی حوزه سلامت و همچنین لزوم تشکیل جلسات شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی متأسفانه جلسات این ستاد از سال ۱۳۹۲ تاکنون به طور منظم برگزار نشده و با وجود ظرفیت بالای کشور نتوانسته‌ایم سهم قابل توجهی در حوزه اقتصاد، درمان و ترویج گیاهان دارویی داشته باشیم . به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف اراده کافی برای سازماندهی و نظم بخشیدن به حوزه گیاهان دارویی و اجرای قوانین بالادستی را ندارد و وزیر بهداشت نیز در جلسات این ستاد حضور منظمی نداشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از سوی افرادی تحت عنوان متخصصان طب سنتی، گفت: به دلیل عدم ساماندهی بخش‌های ذیربط و عدم ورود به موقع به موضوع، شاهدیم افرادی با جعل عناوین و یا سوءاستفاده از اقبال مردم به بحث گیاهان دارویی اقدام به فروش برخی از مواد غیرقابل تائید و غیرعلمی تحت عنوان گیاه دارویی می‌کنند که این مسئله باعث شده کمیسیون اصل نود به طور جدی ساماندهی ساختار علمی و همچنین ترویج گیاهان دارویی و سنتی را براساس سند ملی گیاهان دارویی پیگیری کند.

خضریان افزود: در این جلسه بر اساس گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مقرر شد جلسات شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به صورت فصلی و منظم در عالی‌ترین سطح برگزار شود و کارگروه‌های تخصصی نیز فعالانه عمل کنند. همچنین موضوع تاسیس مجتمع بزرگ طب سنتی از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی پیگیری شود.

وی در پایان گفت: در این جلسه با توجه به اینکه لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد، قرار شد پیشنهادات بخش‌های مختلف ذیصلاح برای اعمال در لایحه برنامه توسعه ظرف یک هفته آینده تدوین شده و در اختیار معاونت علمی و کمیسیون اصل نود قرار دهند و وزارت صمت نیز مکلف شد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد تحت عنوان عطاری براساس نظام صلاحیت حرفه‌ای نظارت‌های کامل را اعمال کند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل