خواص گل ارکیده برای پوست

هرگونه از گل ارکیده کاربرد خاصی دارد؛ به طور مثال “ثعلب” که یک ماده اصلی در بستنی سنتی می باشد، از گونه ای از گل ارکیده که در ایران در کوه های «باغرو» که نزدیکی آستارا و اردبیل می روید، استخراج می شود.

برخی گونه ها برای مصارف دارویی به کار می رود؛ مثل داروی ضدبارداری که از میوۀ یک گونه ارکیده توسط بومی های استرالیا بدست می آید. همچنین در کشورهای آسیایی مانند چین ، ژاپن و کره از گونه های مختلف ارکیده برای دمکرده آرامش بخش، داروی ضدسرطان و حتی تولید نوعی چسب که در صنایع دستی کاربرد دارد، استفاده می شود.

دکتر فاخته علی اکبری با سالها تجربه در این حوزه و رضایت بالای هنرجوها در این سالها با شما تا حرفه ای شدن در کنارتان است.

دانستنی های درباره گل ارکیده

1- اندازه ارکیده ها با توجه به گونه آنها متفاوت می باشد، آنها می تواند به اندازه یک سکه یا خیلی بزرگ با وزنی معادل صدکیلوگرم باشند.

2- ارکیده ها چندین میلیون دانه تولید می کنند اما فقط چندتا از این دانه ها رشد می کنند و به گیاه بالغ تبدیل می شوند.

3- با توجه به محل زندگی ارکیده ها، شکل و مدل برگ های آنها متفاوت است. مثل ارکیده هایی که زیستگاه آنها دارای آب و هوای خشکی است برگ ها ضخیم و پوشیده از موم دارند و اگر محیط زندگی آنها گرم و مرطوب باشد، برگ های آنها به شکل نازک و دراز می باشند. برخی گونه ها نیز هیچ برگی ندارند.

حتما بخوانید:

4- گل های ارکیده می توانند در جاهای مختلفی زندگی کنند برخی از آنها در زیرزمین و برخی روی زمین (اشکال زمینی)  و برخی نیز میتوانند به گیاهان چوبی متصل شوند (انواع اپی فیتیک مانند ارکیده میمونی)

5- با توجه به گونه های مختلف گل ارکیده، می توانند از چند ساعت تا 6 ماه عمر کنند. برخی از گونه های خاص نیز وجود دارد که میتوانند تا 100 سال عمر کنند.

6- گل ارکیده کاربردهای مختلفی دارند، می توان از آنها در صنعت عطر سازی، ادویه جات، طب سنتی، دارویی و … استفاده کرد.

ارکیده جز گل هایی هستند که می توان از آنها به شکل تراریوم (باغ شیشه ای : محیطی برای پرورش و نگه داری گیاهان است که معمولا گیاهان درون یک ظرف شیشه ای سربسته نگه داری می شود) نگه داری کرد به علت اینکه رطوبت 80 درصد بهترین شرایط نگهداری ارکیده است، این گل می تواند با تراریوم سازگار شود.

ویژگی های منحصر به فرد و خاص گل ارکیده

1- گل های نامنظم دارند.

3- بذرها :گل های ارکیده تعداد زیادی بذر تولید می کنند و به دلیل اینکه آنها هیچ اندوسپرمی ندارند، به آنها بذر لخت گفته می شود. برای همین این بذرها بدون کمک قارچ ها نمی توانند رشد کنند.

5- شاخ های کوچک (شاخک Rostellum  ) : شاخک های در گل های ارکیده 2 نقش مهم و خاص را برعهده دارند. یکی از این وظایف و نقش ها تولید یک ماده چسبنده ای است که باعث جذب حشرات به سمت این اندام می شود و به گونه ای عمل می کند که هر گاه حشره بخواهد از گرده استفاده نماید، این ماده به پشت او می چسبد و به این نحو موجب گرده افشانی و انتقال گرده از یک گل به گل دیگر می شود. دومی وظیفه شاخک این است که مانند یک سد بین اندام های نر و ماده قرار می گیرد و مانع از گرده افشانی می شود.

دانشمندان گیاه شناسی معتقدند که وجود برخی گل های ارکیده با شکل های عجیب مانند: ارکیده زنبوری، ارکیده میمونی، و به شکل اردک، به دلیل این است که ارکیده ها می خواهند حشرات را به سمت خود جذب کنند تا عمل گرده افشانی بهتر انجام شده و نسل خود را از انقراض حفظ نمایند.

گونه های مختلف گل ارکیده

این گونه از ارکیده بومی نواحی استوایی می باشد، و رنگ های گوناگونی مثل: سفید، ارغوانی، زرد و در برخی از آنها دو رنگ هستند. بعضی از این گونه قادرند که سالی 2 بار گل دهند.

با آن ارکیده شاپرکی نیز می گویند. می تواند دست کم یک بار در سال گل بدهد. اندازه ی گل های ارکیده شاپرکی از قطر 5 سانتی متر تا 14 سانتی متر متغیر می باشد. برای درست کردن دسته گل به کار می رود.

3- ارکیده انسیدیوم (Oncidium)

این نوع از گل های ارکیده در گل آرایی کاربرد دارد.

بیشتر گل هایی که از این گونه هستند دورگه میباشند و برای اینکه بهتر گل دهند به دمای 10 درجه سانتی گراد در شب نیاز دارند.

5- ارکیده سیمبیدیوم (Cymbidium Orchid)

نام دیگر این گل ارکیده قایقی، پادشاه ارکیده ها نیز می باشد. و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و شمال استرالیا رشد می کند.این نوع ارکیده دارای 52 گونه از گیاهان همیشه سبز در خانواده ثعلبیان و به رنگ ارغوانی روشن می باشد.

این گونه از گل های ارکیده، گیاهی علفی چندساله و غده دار است و ارتفاع آن 45 سانتی متر می باشد. برگهای آن مستطیلی شکل و گل های آن به رنگ سرخ بنفش می باشد.به دلیل شکل خاص گلبرگ ها و کاسبرگ ها ظاهر این گل شبیه میمون شده است.

این نوع از گل های ارکیده در ایران دارای 9 گونه گیاه علفی دائمی می باشد و به دلیل شباهتی که به زنبور دارد به این نام معروف شده است. ارتفاع این گل به 50 سانتی متر می رسد و دارای گل های بزرگ و سرنیزه ای گوناگونی می باشد.

گلسر کردی نام یکی دیگر از گونه های گل ارکیده می باشد که دارای ارتفاع 10 تا 70 سانتی متر است و گل های آن به رنگ صورتی روشن می باشد.

این گونه از ارکیده در ایران دارای 6 نوع گیاه علفی چندساله است که به نام های خربقی برگ ریز، باتلاقی، خربقی جنگلی (که مخصوص جنگل های خزر می باشد) و…. است. خربقی جنگلی گیاهی به ارتفاع 70 سانتی متر و راست قامت و محکم می باشد که به رنگ زیتونی و کمی بنفش دیده می شود.

انواع گل های ارکیده 

1- گل ارکیده ی سفید

همیشه رنگ سفید ما را به یاد پاکی و زیبایی و خلوص می اندازد. گل ارکیده سفید نیز سمبل وقار و پاکی است و یک هدیه مناسب برای کودکان در روز تولدشان می باشد.

2- گل ارکیده ی بنفش

ارکیده بنفش سمبل و نماد اصالت و احترام و تحسین است. و می تواند هدیه ای عالی برای ابراز احترام خود به کسانی که  برای شما محترم هستند باشد.

3- گل ارکیده ی قرمز

گل ارکیده قرمز در جهان به نماد صبر و خواستن مشهور است و می تواند یک هدیه فوق العاده برای کسی که قلب شما را به تپش درمی آورد باشد.

4- گل ارکیده ی آبی

این گل جز کمیاب ترین گونه های گل ارکیده است و سمبل تفکر، معنویت و کمیابی می باشد.می توانید گل ارکیده آبی را به مادر و پدر و کسانی که مثل این گل کمیاب و نادر هستند هدیه دهید.

5- گل ارکیده ی نارنجی

گل ارکیده نارنجی نماد و سمبل اشتیاق، علاقه مندی و معنویت می باشد.

6- گل ارکیده ی صورتی

گل ارکیده صورتی سمبل زیبایی و مونث بودن است که با هدیه دادن آن به کسانی که دوستشان دارید و به  آنها عشق می ورزید، حس تحسین را به آنها القا کنید.

7- گل ارکیده ی سبز

گل ارکیده سبز سمبل زندگی و طبیعت است، اگر برای کسی آرزوی خوشبختی،شادی و طول عمر دارید می توانید یه دسته گل ارکیده سبز به او هدیه دهید.

8- گل ارکیده ی زرد

ارکیده زرد نماد تعهد، دوستی و شادی می باشد. اگر دوست شما در کاری موفق شده می توانید یک دسته گل ارکیده زرد به او هدیه دهید.

9- گل ارکیده وحشی

عکس گل ارکیده طبیعی

بیماری های گل ارکیده و روشهای درمان آن ها

گل ارکیده ممکن است به دلایل مختلفی دچار بیماری شود. برخی از بیماری های گل ارکیده را در این بخش برای شما شرح داده ایم.

1- زرد شدن برگ ارکیده

از عوامل که باعث زرد شدن گل ارکیده می شود، میتوان به نور (اگر کم باشد و یا زیاد باشد) ، خشک بودن محیط، زیاده روی در آبیاری،  کم آبی  و کود دادن زیاد اشاره کرد. سیاه شدن ریشه علامت روشن از این بیماری می باشد.

راه حل رفع مشکل زرد شدن برگ ارکیده

2- برگ های گل ارکیده سیاه شده اند

سیاه شدن در بیشتر مواقع به علت سرد بودن هوا در شب می باشد، برای رفع این مشکل  گیاه را به جای گرمتری ببرید.

علت دوم می تواند استفاده از مواد شیمیایی براق کننده باشد.

3- زخم های سفید پنبه ای شکل که روی برگ ایجاد می شوند

علت بروز این زخم شپشک آردآلود می باشد که جز بیماری های گل ارکیده و دیگر گیاهان محسوب می شود. برای حل این مشکل با استفاده از سم حشره کش نفوذی گل ارکیده را هر 2 هفته یکبار سمپاشی نمایید تا علائم آن  برطرف شود.

راه حل دوم: با یک پنبه محلول آب و صابون را روی برگ ها کشیده تا باعث کاهش آفات شود.

4- وجود تار عنکبوت روی سطح برگ و گلها

علت ایجاد این تارها کنه های قرمز ریز هستند. برای حل این مشکل سم کنه کش را با اسفنج  یا پارچه پشت برگها بمالید.

5- خشک شدن گیاه و قهوه ای شدن رنگ برگ

علت رنگ قهوه ای برگ ها، خشک شدن خاک است و نشان دهنده این است که گیاه دچار کم آبی شده است.

برای رفع این مشکل گلدان را به مدت 15 دقیقه داخل سطلی پر از آب قرار دهید.

در تابستان خاک را مرطوب نگه دارید.

از باقی ماندن آب اضافی در گلدان جلوگیری کنید.

6- گل ندادن ارکیده

گل ندادن ارکیده می تواند چندین دلیل داشته باشد:

1- کوددهی بیش از حد به گیاه؛ کود زیاد باعث سوزاندن ریشه و مانع گل دادن گیاه می شود. برای جلوگیری از سوختن ریشه بهتر است تنها یکبار در ماه به گیاه کود دهید.

توجه کنید: اگر گیاه شما گل و شکوفه دارد به آن کود ندهید زیرا این کار باعث ریزش گل ها می شود.

2- اگر تمام گل های گیاه شما ریخته است، باید چند ماه صبر کنید تا گیاه برای گل دادن دوباره آماده شود.

3- سومین دلیل گل ندادن ارکیده ممکن است به علت بزرگ بودن بیش از حد اندازه گلدان باشد.

7- خشک شدن غنچه ها

علت بروز این مشکل، هوای گرم و خشک می باشد.

برای رفع این مشکل:

1- هر 2 روز یکبار با آب ولرم که بدون املاح باشد، گیاه را غبارپاشی نمایید.

2- گلدان را در یک گلدان بزرگتر قرار بدهید و فاصله بین این 2 گلدان را با کمک پیت خزه (ترکیبی از خاک های گلخانه ای می باشد) پر کنید تا رطوبت لازم ایجاد شود.

8- آسیب دیدن جوانه ها در شب

یکی دیگر از بیماری های گل ارکیده، آسیب دیدن جوانه ها در شب می باشد که علت آن حشره ی تریپس است.

برای حل این مشکل با استفاده از سم حشره کش هفته ای یک بار گیاه را سمپاشی نمایید.

خواص گل ارکیده

گل ارکیده انواع مختلف دارد که هرکدام از آنها دارای خواص می باشد . ما دراینجا به دو نوع از این گل ها و خواص آن اشاره می کنیم.

گیاه ارکیده کفش بانو

گل “ارکیده کفش بانو” جز خانواده ارکیده است که به دلیل شکل خاصی که دارد به کفش بانو شهرت دارد و بیشتر به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود. این گل، یک گیاه چندساله است که طول گل های آن به 1 یا 2 اینچ می رسد و رنگ آن صورتی پررنگ تا نزدیک به سفید می باشد. و بیشتر در زمین های مرطوب مانند مرداب ها و باتلاق ها می روید.

خواص درمانی و کاربردی ارکیده کفش بانو

از ارکیده کفش بانو علاوه بر اینکه به عنوان یک گل زینتی استفاده می کنند، در نواحی که می روید از آن برای از بین بردن دندان درد، درمان اضطراب، سردرد استفاده می شود؛ همچنین این گل ضد تشنج و ضد افسردگی می باشد و یک مسکن و محرک محسوب می گردد.

توجه کنید: گل ارکیده کفش بانو، یک ماده محرک به نام فینانترن کینون یا سیپریپدیم (Cypripedin) می باشد که ممکن است باعث ایجاد آلرژی (حساسیت) ، تورم و آماس بر روی دست ها و صورت شود.

نام دیگر ثعلب، ارکیده ، سه برگ و یا تولکی می باشد. ثعلب یک گیاه چندساله و پایا است که دارای گلهایی به رنگ های صورتی یا سفید با نقاط بنفش یا ارغوانی می باشد . از پیاز این گیاه برای بستنی سازی استفاده می شود برای این کار آن را خشک و پودر می کنند. ثعلب شامل موادی مثل ئیدرات کربن، قند و مواد نشاسته ای می باشد.

خواص ثعلب

1- از دمکرده ثعلب برای درمان رعشه یا همان (تشنج های کزازی ) استفاده می شود.

2- اگر ثعلب را با روغن زیتون و گل سرخ ترکیب کرده و به پوست سر بمالید، باعث تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو می شود.

3- تقویت کننده قوای جنسی است.

4- می توان از دمکرده ثعلب برای درمان سرماخوردگی، ورم کلیه و مثانه، ناراحتی های معده، کم خونی و اخلاط  (خلط) خونی استفاده کرد.

5- برای رفع لاغری می توانید از ثعلب استفاده کنید، مخصوصاً می توانید آن را با بستنی ترکیب کرده و در تابستان به عنوان عصرانه میل کنید.

6- همچنین می توان از ثعلب برای تقویت اعصاب، درمان فلج و لقوه و جلوگیری از انزال زودرس استفاده نمایید.

7- مقدار دم کرده ثعلب باید 18 گرم در 1000 سی سی آب باشد.

مضرات ثعلب

1- استفاده زیاد ثعلب باعث سقط جنیزیبایی و عطر ارکیده کافی است تا وجود شما را سرشار از شادی و آرامش کند اما جالب است بدانید که زیبایی تنها خاصیت ارکیده نیست و این گیاه خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم دارد تا هیچ بهانه‌ای را برای نخریدنش باقی نگذارد. اگر دوست دارید بدانید دقیقا خواص گل ارکیده برای اسپرم، بدن و اعصاب چیست و بر سلامتی شما چه اثرات مثبتی دارد، این قسمت از مجله گل‌و‌گیاه وی‌ آی‌ پی را از دست ندهید. با مطالعه این مقاله و دانستن خواص گل ارکیده نگاهتان به این گیاه تغییر می‌کند و برای داشتنش لحظه‌شماری می‌کنید.

انواع خواص ارکیده برای سلامتی

خواص ارکیده برای سلامتی کم نیست و برای بسیاری از بیماری‌های جسمی و حتی روحی هم خاصیت درمانی دارد. چینی‌ها به خواص ارکیده آن‌قدر اعتماد دارند که حتی برای درمان سرطان هم آن را مفید می‌دانند. به‌طور کلی درباره خواص گل ارکیده برای سلامتی می‌توان گفت که:

مروری بر خواص گل ارکیده در یک نگاه

تقویت اسپرم درمان دندان درد
درمان مشکلات کلیه و مثانه درمان درد معده
درمیان بیماری های گوارشی تقویت موهای سر
موثر در کاهش قند خون آرامبخشی و کاهش اضطراب
درمان سر درد بهبود کیفیت پوست

جدول خواص گل ارکیده برای بدن انسان

در ادامه با و خواص آن به‌صورت دقیق‌تر و اختصاصی‌تر آشنا می‌شوید.

1- تاثیر شگفت‌انگیز خواص گل ارکیده برای تقویت اسپرم

شاید عجیب باشد اما گل ارکیده برای تقویت اسپرم مردها و افزایش قدرت باروری آن‌ها هم اثر دارد. افرادی که مشکلاتی از قبیل تعداد کم اسپرم، میل جنسی ضعیف و کم‌تحرکی اسپرم را دارند می‌توانند از گل ارکیده برای درمان مشکلاتشان استفاده کنند و امیدوار باشند که این مشکلات باوجود خواص ارکیده قابل‌حل خواهد بود.

یک گل، علاوه بر زیبایی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد، برای مثال خواص ارکیده بسیار زیاد و غیرقابل انکار است و از آن در تمامی صنعت ها استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید از خواص گل ارکیده برای اسپرم استفاده کنید، یک قاشق چای‌خوری گل ارکیده را با کمی روغن زیتون ترکیب کنید و به مقدار یک قاشق مرباخوری بخورید. همین ترکیب تاثیر شگفت‌انگیزی را روی قدرت و افزایش تعداد اسپرم مردها خواهد داشت. البته استفاده از خواص گل ارکیده برای اسپرم قطعا باید با صلاح‌دید پزشک انجام شود تا تاثیر مطمئن‌تری داشته باشد.

2- خواص روغن ارکیده برای سلامت موهای شما معجزه می‌کند

روغن ارکیده تقریبا همان خواص خود گیاه ارکیده را دارد اما تاثیر و فوایدش روی مو آشکارتر است. اگر روغن ارکیده را روی موهایتان بزنید تاثیرات زیر را مشاهده می‌کنید:

علاوه بر مو روغن ارکیده را برای درمان مشکلات زیر می‌توان به‌کار برد:

3- از خواص ارکیده برای پوست غافل نشوید

آن‌قدر ارکیده برای پوست خواص خارق‌العاده‌ای دارد که در بعضی از منابع از آن به‌عنوان یک گیاه عالی برای پوست یاد می‌کنند. خواصی که ارکیده برای پوست دارد به کلسیم، منیزیم و روی موجود در آن برمی‌گردد. جوان‌سازی و رفع چین‌و‌چروک، رطوبت‌رسانی، تقویت و تسکین از جمله اثرات ارکیده روی پوست شماست. اگر پوستتان جوش و آکنه دارد، استفاده از بخور ارکیده در کاهش این مسائل پوستی هم موثر واقع می‌شود.

4- خواص عصاره گل ارکیده برای جوان‌سازی پوست شما

بیشترین تاثیر و خاصیت عصاره گل ارکیده را روی پوست می‌بینید که باعث جوان‌سازی و آبرسانیش می‌شود. نکته بسیار مهم این است که برای استفاده درمانی از گل ارکیده، گل انتخابی شما باید فاقد سم شیمیایی باشد. از گل های ارگانیک استفاده کنید و یا در صورت امکان، گیاه ارکیده را خودتان پرورش دهید.

5- خواص اسانس ارکیده برای درمان مشکلات جسمی مختلف

اگر گرفتار مسائلی مثل اضطراب، سردرد، آلرژی و گرفتگی عضلات هستید، برای یک‌بار هم که شده اسانس گل ارکیده را استفاده کنید تا از تاثیرات مثبتش بهره‌مند شوید. اسانس ارکیده را می‌توانید به‌صورت مایع از بازار بخرید و برای جوان‌سازی پوستتان هم استفاده کنید.

5- خواص عود ارکیده؛ یک مسکن قوی برای تنش‌های عصبی شما

 عود به‌خودی خود باعث خوشبویی و ضدعفونی‌شدن محیط می‌شود. حال اگر عود از گل ارکیده تهیه شود محیطتان از عطر این گیاه پر از عطر و حال خوش می‌شود. استشمام بوی عود ارکیده به تنش‌های عصبی‌تان التیام می‌بخشد و روحتان را آرام و بی‌استرس می‌کند.

6- درمان اختلالات عصبی را به ارکیده بسپارید

برای درمان اختلالات عصبی می‌توانید ارکیده را امتحان کنید چون در بعضی از منابع علمی آمده که این گیاه به‌دلیل داشتن قند و رزین برای درمان ضعف و اختلالات مغز و اعصاب مفید است.

7- برای درمان دردهای مفاصل از خواص ارکیده کمک بگیرید

8- درمان تب با اثرات خارق‌العاده دمنوش ارکیده

اگر زمانی حس کردید که تب دارید حدود 2 گرم یا کم‌تر از گیاه ارکیده را با آب بجوشانید و این دمنوش را بنوشید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و دمای بدنتان کاهش یابد. خاصیت ارکیده در درمان تب به‌دلیل داشتن ویتامین c است.

9- ارکیده؛ عامل پاکی و تصفیه کننده هوا

همیشه لازم نیست ارکیده را بخورید تا به شما سود برساند؛ همین که این گیاه را در گوشه‌ای از منزلتان قرار دهید کافی است تا هوای منزلتان را پاک و عاری از آلودگی کند. ارکیده هرجایی که باشد با جذب دی‌اکسیدکربن و تولید اکسیژن هوای محیط اطرافش را تمیز و تصفیه می‌کند. حضور یک در اتاق نشیمن یا اتاق خواب می تواند در کاهش آلودگی و جذب مواد آلاینده هوا کاملا موثر باشد.

مضرات گل ارکیده چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا گیاه ارکیده ضرر دارد یا خیر باید بگوییم که هر ماده‌ای که در اندازه و جای درست مصرف نشود حتی اگر بهترین و مفیدترین هم باشد، استفاده از آن ضرر خواهد داشت؛ درباره گیاه ارکیده هم چنین قانونی صادق است. این گیاه علی‌ر‌غم تمام خواصی که برای بدن دارد، برای زنان باردار و افرادی که واریکوسل (پیچ‌خوردگی غیرطبیعی در بیضه‌ها) دارند، ضرردارد. به‌علاوه استفاده بیش از حد آن (بیشتر از 2 گرم در روز) به تارهای صوتی آسیب می‌رساند.

سوالات متداول

آیا روغن ارکیده برای پوست هم مفید است؟

بله. اگر روغن ارکیده را به میزان 3 تا 5 قطره در صبح و شب به پوست خود بمالید، رطوبت پوست را حفظ کرده و درخشندگی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد.

خواص گل ارکیده برای اسپرم چیست؟

گل ارکیده می‌تواند با تقویت کیفیت اسپرم و تعداد آن، قدرت باوروی مردان را افزایش دهد و به درمان کم تحرکی اسپرم کمک کند. نکته مهم آن است که در مصرف ارکیده زیاده روی نکنید.

آیا ارکیده ضرر دارد؟

بله درصورتی‌که بیشتر از 2 گرم در روز مصرف شود به تارهای صوتی آسیب می‌رساند و به‌طور کلی برای زنان باردار و افراد مبتلا به واریکوسل مضر است.

روغن ارکیده و عطر گل ارکیده نیز خواص درمانی دارند؟

بله؛ از روغن گل ارکیده برای تعویقت اسپرم و درمان دردهای مفصلی کمک گرفته می‌شود و از عطر ان برای درمان اضطراب، خشم، مشکل اعصاب و از بین بردن نیرو های منفی کمک گرفته می‌شود.

حرف آخر درباره خواص ارکیده

ارکیده علاوه زیبایی‌ بخشیدن به محیط، برای بدنتان هم فواید زیادی دارد. خواص ارکیده برای درمان مشکلات گوارشی، مثانه، کلیه، سردرد، درد مفاصل و کم‌خونی کاربرد دارد. اگر دوست دارید موهایتان تقویت شود و پوست درخشانی داشته باشید، از خواص گل ارکیده و روغن این گیاه غافل نشوید. حالا که خواص گیاه ارکیده را برای مشکلات جسمی فهمیدید، بگویید که دوست داریگل ارکیده که با نام انگلیسی Orchid و نام علمی Orchi sp شناخته می‌شود و نمادی از تجمل، درستی، عشق و زیبایی است، از دیرباز مورد توجه و علاقه چین باستان بوده است. اگرچه در آن زمان خواص طبی گیاه بر کیفیت هنری آن اولویت داشته، اما امروزه زیبایی و فخر این گل بر خواص درمانی آن پیشی گرفته است. یکی از مجلل‌ترین هدایای مجلسی به حساب می‌آید که با حضور در هر مکانی جلوه‌ای فاخر و مجلل به آن می‌بخشد.
خانواده بیش از 28000 هزار عضو زیبا و محبوب دارد که در 763 دسته جدا طبقه بنده شده‌اند. شکوفه‌های رنگارنگ و معطر دیگر برای هیچکس ناشناخته نیست. این گیاه با چند ویژگی شاخص و مهم به راحتی خود را از سایر گل‌های معطر متمایز ساخته است. با بررسی خواص گیاه ارکیده، ویژگی‌های آن و همچنین انواع مختلف این گل زیبا، با زیبا بیشتر آشنا می‌شوید.

خواص گل ارکیده
هر یک از گونه‌های این گل خواص مخصوص به خود را دارند. به همین جهت نمی‌توان برخی از آنان را بی‌خاصیت دانست و یا صرفاً کیفیت هنری آنان را مورد توجه قرار داد. به طور مشخص از برخی گونه‌های ارکیده که در کوه‌های باغرو ایران و در حوالی آستارا و اردبیل می‌رویند، ماده استخراج می‌شود. این ماده که یکی از مهمترین مواد اولیه ساخت است، از ارکیده به دست می‌آید.
گل ارکیده دارای خواص دارویی و درمان نیز هست که همانطور که گفته شد، گذشتگان با بهره‌مندی از آنان در درمان برخی بیماری‌ها موفق عمل می‌کردند. یک گونه از گیاه ارکیده که امروزه در مناطقی از کشور استرالیا می‌روید، خواص ضد باروری دارد و در درمان این عارضه مورد مصرف قرار می‌گیرد.
سایر گونه‌ها که مختص مناطق آسیایی همچون چین، کره و ژاپن هستند به عنوان دمنوش آرامش بخش، درمانگر سرطان و همچنین تولید نوعی چسب صنعتی به کار می‌روند. اینطور که پیداست خواص این گل زیبا، پایان ناپذیر و نامحدود است.
ویژگی‌های گل ارکیده
تنوع بسیار بالای گونه‌های ارکیده موجب شده تا این گیاه در اندازه‌های مختلف موجود باشد. اندازه برخی از آن‌ها در حد یک سکه کوچک است. این در حالیست که برخی دیگر بسیار بزرگ بوده و حدود 100 گرم وزن دارند.
ارکیده‌ها با توجه به نوع خود می‌توانند از چند ساعت تا 6 روز عمر کنند. تنها نمونه‌های خاص ارکیده هستند که به طور جاودان ماندگارند. شکل برگ ارکیده‌ها با توجه به بستر رشد و اقلیم آن متفاوت است. برای مثال ارکیده‌هایی که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کنند، نازک و لطیف‌اند. در حالی که ارکیده‌های اقلیم خشک، ضخیم‌ بوده و با پوششی از موم رشد می‌کنند. جالب است که بدانید برخی از گونه‌های گل ارکیده هیچ برگی ندارند.
گل زیبای ارکیده از لحاظ ساختار دارای چند ویژگی جالب توجه است:
1.    گل‌های ارکیده به ظاهر نامنظم‌اند اما از تقارن محوری برخوردارند.
2.    گرده گل‌های ارکیده، یکی از عوامل تشخیص دهنده گونه آنان به شمار می‌رود. این گرده‌ها به کیسه‌هایی به نام پولنیا چسبیده‌اند که پس از گرده‌افشانی از آن جدا می‌شوند. تعداد پولنیا در هر ارکیده به طور متفاوت 2 الی 12 عدد است.
3.    ریشه‌ها: ارکیده از ریشه‌های هوایی برخوردار است که علاوه بر ایجاد مانایی و تغذیه گیاه، وظیفه ذخیره آب، ذخیره مواد غذایی، فتوسنتز و تنفس گیاه را نیز به عهده دارند. این ریشه‌ها در اصل از ریزوم‌های موجود در خاک نشأت می‌گیرند و از ساقه جدا می‌شوند.

انواع گل ارکیده
شاید تصور کنید که ارکیده یک گیاه خارجی و زینتی است که نمی‌توان گونه‌های مختلف آن را در ایران یافت. اما در واقع بیش از 50 گونه ارکیده تکامل یافته در کشورمان می‌روید. 6 مدل از معروف‌ترین و زیباترین گل‌های ارکیده را با هم بررسی می‌کنیم.
ارکیده فالانوپسیس
بیشترین گونه‌ای که در ایران رشد می‌کند فالانوپسیس است که با نام‌های ارکیده شاپرکی و یا پروانه‌ای نیز شناخته می‌شود. این گل زیبا و معطر، در طول سال حداقل یک بار و گاهی سه بار در زمستان و بهار گل می‌دهد. پس از هر بار گل‌دهی گیاه مدتی را برای استراحت، بازسازی و گل‌دهی مجدد نیاز دارد.
گلبرگ‌های این نوع ارکیده در شرایط ایده‌آل و مطلوب دست کم چند ماه عمر می‌کنند. شرایط نگهداری این گیاه در آپارتمان ساده است. چرا که فالانوپسیس‌ها خود را با اغلب شرایط محیطی وفق می‌دهند. گل ارکیده فالانوپسیس در رنگ‌های مختلفی چون سفید، بنفش (ارغوانی)، ارغوانی رگه‌دار، صورتی، زرد و ترکیبی از سفید و صوتی موجود است. قطر گلبرگ‌ها نیز از 5 سانتی‌متر تا 12 سانتی‌متر متغیر است.
ارکیده سیمبیدیوم
سیمبیدیوم اولین ارکیده‌ای بود که به عنوان گل آپارتمانی به فروش رسید. این گل زیبا که امروزه در ابعاد کوچک‌تر و با نام‌های مینی سیمبیدیوم یا میدی سیمبیدیوم شناخته می‌شود، گلبرگ‌های به رنگ صورتی، سبز، سبز و قرمز، قرمز و شاه بلوطی دارد. پرورش گل ارکیده سیمبیدیوم بسیار ساده است و تکثیر آن از طریق ریزوم‌های موجود در خاک و همزمان با تعویض گلدان صوت می‌گیرد.
ارکیده کاتلیا لابیانا
ملکه ارکیده‌ها نامی است که به این گونه ارکیده داده شده است. شکل خاص این گل و شرایط نگهداری ساده آن موجب شده تا طرفداران بسیاری در سطح جهان پیدا کند. متأسفانه این نوع ارکیده با وجود شهرت بسیار بالایی که دارد کمتر در ایران پیدا می‌شود.
ترکیب رنگ در گلبرگ‌های این ارکیده بسیار جذاب و متعادل است. کاتلیا در دو رنگ خیره کننده صورتی قرمز و سفید بسیار ملایم دیده می‌شود. این گل معطر و خوشبو قادر است در بخش عرض بیش از 20 سانتی‌متر رشد کند.
گل ارکیده دندروبیوم
دندروبیوم یکی از دسته‌های بزرگ ارکیده به شمار می‌رود که بیش از 1000 گونه در آن وجود دارد. ویژگی قابل توجه و حائز اهمیت این گل در شرایط نگهداری ساده آن است. این گل قادر است در هر نقطه‌ای رشد کند و در هر ساقه شکوفه‌های بسیاری زیادی تولید کند. برخی از گونه‌های دندروبیوم در طول سال گل و برگ‌های خود را به طور کامل حفظ می‌کنند.
از آنجایی که ارکیده دندروبیوم بسیار سنگین و پر است، به یک قیم و داربست برای ایستایی نیاز دارد. در هر شکوفه این نوع ارکیده یک طیف رنگی متفاوت و متمایز دیده می‌شود. این بهترین و جذاب ترین ویژگی دندروبیوم هاست.
گل ارکیده وندا
عموم دوست داران گل و گیاه بر این باورند که وندا یکی از زیباترین گونه ارکیده است. این ارکیده زیبا به شکل انگلی از درختان آویزان می‌شود و از آن‌ها تغذیه می‌کند. بر همین اساس قابل پرورش در محیط خانه نیست. گلبرگ‌های وندا بسیار زیبا، خوشبو و ماندگارند. وندا برای رشد و پرورش بهتر نیاز به نور صبح دارد. اما در طول روز می‌بایست در سایه قرار بگیرد. نگهداری این گل در تراس و یا حیاط بسیار سخت است و نیاز به مهارت‌های خاص دارد.
ارکیده پافیوپدیلوم
ارکیده پافیوپدیلوم که با نام کفش ونوس نیز شناخته می‌شود، شباهت بسیاری به کفش دارد. این گل که در مناطق شرق آسیا و به خصوص اندونزی رشد می‌کند، از گل‌هایی به رنگ قهوه‌ای، شاه بلوطی و قرمز، شکلاتی و سفید یا گلی و سبز برخوردار است که روی آن‌ها طرح‌های بسیار خاص ایجاد شده است. کشت و نگهداری این گل بسیار ساده است و به نور کم و غیر مستقیم نیاز دارد.
شرایط نگهداری گل ارکیده
ارکیده‌ها با توجه به ساختار ظریف و نحیفی که دارند نسبت به سایر گل‌ها نیاز به مراقبت بیشتر و دقیق‌تری دارند. بهتر است گلدان ارکیده را در مجاورت پنجره‌های شرقی و جنوبی ساختمان قرار دهید تا به اندازه کافی از نور خورشید بهره‌مند شوند. ارکیده نیز مانند سایر گل‌های زینتی به آبیاری منظم، کوددهی و تغذیه مناسب و همچنین جریان هوا نیاز دارد. شرایط نگهداری انواع گل‌های ارکیده با فراهم کردن چند عامل مهم و ضرروی به حد ایده‌آل می‌رسد.

  1. گلدان‌های زهکشی شده:
    استفاده از گلدان‌هایی که در بخش زیرین دارای سوراخ زهکشی هستند از پوسیدن و از بین رفتن ریشه گل جلوگیری می‌کند.
    2.    خاک مخصوص پرورش ارکیده:
    تهیه خاک ارکیده وابسته به نوع گونه آن متغیر خواهد بود. اما به طور معمول ارکیده نمی‌تواند در خاک معمولی رشد چندانی داشته باشد. بهترین خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک دانه ریز، دانه درشت، مقداری خاک برگ و همچنین مقداری خزه است. تا خاکی سبک با رطوبت کافی به دست آید.
    3.    نور غیر مستقیم و کافی:
    قرارگیری گل ارکیده در معرض نور مستقیم خورشید و یا مجاورت پنجره‌های شمالی نمی‌تواند نیاز آن را به نور تأمین کند. همانطور که گفته شد پنجره‌های جنوبی و و شرقی بهترین محل برای نگهداری این گل می‌باشد. همچنین بهتر است محل قرارگیری ارکیده در اثر تابش نور بیش از حد گرم نشود. بازه دمایی مناسب برای رشد گیاه حدود 16 الی 24 و برای نگهداری در حالت ثابت 10 تا 28 درجه سانتی‌گراد است.
    4.    جریان هوای ملایم:
    دسترسی ریشه‌ها به هوای تازه و ملایم، اهمیت زیادی در طراوات و شادابی گل دارد. بدین منظور لازم است در زمان نگهداری از این گل زیبا، پنجره‌ها باز بگذارید تا جریان هوای ملایمی در محیط نگهداری ارکیده پخش شود.
    5.    زمان مناسب برای آبیاری گیاه:
    آبیاری ارکیده‌ها تابع روزهای هفته و زمان خاصی نیست. بهترین زمان برای آبیاری ارکیده هنگامی است که خاک گلدان در عمق یک الی دو سانتی‌متری خشک شده باشد. همزمان با فروکردن انگشت در این عمق، می توان رطوبت موجود درخاک را سنجید. اگر انگشتان شما خیس شد و مرطوب بود نیازی به آبیاری نخواهید داشت. اما اگر خشک بود و اثری از رطوبت خاک وجود نداشت، وقت آبیاری گل ارکیده فرا رسیده است. بهتر است در هنگام آبیاری تمام بخش گلدان را سیراب کنید تا ریشه‌ها در هر قسمتی که هستند، مرطوب و خیس شوند.
    اما برای اینکه به یک برنامه دست پیدا کنید بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند با توجه به دما آبیاری 7 تا 10 روزه مناسب است؛ اگر طی این مدت خاک خشک بود آبیاری را انجام دهید و اگر خاک مرطوب بود با اسپری آب سطح خاک را کمی خیس کنید
    6.    رطوبت محیطی:
    رطوبت مورد نیاز گیاه حدود 40 الی 60 است. رطوبت محیطی کمتر و یا بیشتر از این بازه می‌تواند به گیاه شما صدمات جدی وارد کند. شما می‌توانید با استفاده از یک رطوبت سنج، میزان رطوبت مکانی را که ارکیده داخل آن قرار دارد، بسنجید. در تابستان و در مناطق خشک استفاده از اسپری غبارپاش به صورت روزانه می تواند به تأمین رطوبت مورد نیاز کمک کند. اما توجه داشته باشید آب به هیچ وجه به گلبرگ‌ها برخورد نکند.
    7.    حذف عوامل آسیب‌زا:
    حذف برگ‌های مرده و زرد و همچنین حشرات مضر در زمان نگهداری از ارکیده اهمیت ویژه‌ای دارد. کافیست برگ‌هایی که زرد و پلاسیده شدند را به منظور جلوگیری از رشد انواع قارچ و باکتری، ببرید و دور بریزید. ارکیده از جمله گیاهانی‌ست که دائما در معرض حمله حشرات قرار می‌گیرد. بر همین اساس زیر و روی برگ‌ها را دائما کنترل کنید تا اثری از کرم و حشرات وجود نداشته باشد.
    با نگهداری گل ارکیده در شرایط ایده‌آل و مناسب می‌توانید از این گل زیبا در فواصل طولانی مدت استفاده کنید. چرا که این گلبرگ‌های زیبای ارکیده قادرند تا 4 ماه دوام بیاورند. گیاه ارکیده پس از پایان گل‌دهی نمی‌میرد. بلکه برای یک فاصله کوتاه به استراحت می‌پردازد و سپس مجدداً به دوره گل‌دهی می‌رسد.
خروج از نسخه موبایل