رکوردزنی در پروژه بزرگ نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان

طرح توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری با جزئیات احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش درصد تولید مازوت، افزایش تولید ۵۳ درصد گاز مایع و ۲۳ درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰۰۰ نفر از بومیان محلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به‌گزارش سرخط نیوز، قرارداد ساخت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین واحدهای تقطیر خاورمیانه در پالایشگاه آبادان در سال ۲۰۰۸ امضا شد، اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، تحت تاثیر قرار گرفت، البته با وجود تحریم‌ها در سال ۲۰۱۳ یک قرارداد تامین مالی و فاینانس نیز امضا شد.  شروع پروژه در شهریورماه سال ۱۳۹۶ انجام شده و این طرح با سرمایه کلی ۲، ۶ میلیارد یورو تعریف شد، اما به دلیل فشارهای بین‌المللی، این میزان منابع تامین نشد و ناچار طرح را به دو بخش تقسیم شد که بخش نخست آن فردا توسط رییس جمهوری رسماً افتتاح و هم‌زمان با این مراسم، اجرای بخش دوم آن نیز آغاز خواهد شد.

طبق اعلام، در این طرح ۱۸ واحد از مجموعه واحدهای پالایشی در مدار سرویس و تولید قرار خواهند گرفت که دارای شاخص‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند؛ از جمله برج تقطیر اتمسفریک با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه بوده، واحد تقطیر در خلاء یا وکیومی که در این طرح ساخته شده نیز به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز که خودش معادل یک پالایشگاه است.

یکی از اهداف این طرح، بهینه‌سازی محصولات پالایشی بر اساس استانداردهای روز جهان است که با احداث واحدهای تکمیلی در بخش دوم طرح انجام خواهد گرفت؛ در فاز یک که در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید، ظرفیت واحدهای مربوطه به ۱۵۰ هزار بشکه رسید و با اجرای این طرح، یعنی فاز دو که با احداث واحدهای جدید، ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ای ایجاد می‌شود، ظرفیت اسمی پالایشگاه روی ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شده و محصولات پالایشگاه نیز علاوه بر بهبود کیفیت و رسیدن به استاندارد یورو ۵، از صرفه اقتصادی نیز برخوردار می‌شوند، البته باید به یاد داشت که این طرح عظیم در شرایط فشارهای سنگین تحریم و محدودیت بین‌المللی به ثمر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نوسازی پالایشگاه آبادان، گامی بزرگ در گذر از خام‌فروشی

ویدیو / افتتاح پروژه بزرگ افزایش ظرفیت پالایشی کشور

جزییات افتتاح بزرگترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا

روزانه ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه می‌شود

بر این اساس، واحدهایی که در بخش نخست این طرح ساخته شده و به‌زودی افتتاح می‌شوند، محصولاتی شامل گاز مایع، نفتا، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره و گوگرد تولید خواهند کرد؛ ولی با احداث بخش تکمیلی طرح، واحد بنزین‌سازی نیز فعال شده و در مجموع حدود ۱۰۰ هزار بشکه، معادل ۱۶ میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد شد و به همین میزان گازوئیل نیز تولید می‌شود.

تنوع نفت خام خوراک این واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ بوده که از میادین مختلف نفتی کشور تامین می‌شود، تنوع خوراک و اختلاف نوع نفت خام‌ها، شرایط طراحی واحدها را خاص و دشوار می‌کند. در بخش مهندسی، بیش از ۹۵ درصد مهندسی پروژه‌ها توسط ظرفیت‌های داخلی کشور انجام می‌شود. در بخش کالا نیز بیش از ۷۰ درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها اعم از رآکتورها و پمپ‌ها و کمپرسورها و سایر اقلام، توسط سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی تهیه می‌شود و در صورت ایجاد تسهیلات مناسب، این رقم به بیش از ۸۵ درصد خواهد رسید. البته آنچه باقی می‌ماند، در حدود ۱۴- ۱۵ درصد است که غالباً شامل های‌تک و ابزار دقیق است که تولید آنها چندان صرفه اقتصادی هم ندارد.

در نهایت، در این پروژه بیش از ۱۰۲ شرکت داخلی مشارکت داشته و تجهیزات لازم را تولید کرده‌اند. بیش از ۹۰ تن کالا و بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قلم کالا در این پروژه استفاده شده است و در بحث اشتغال، ۷۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم داشته‌اند. البته بیش از دو برابر همین نیروها نیز به‌صورت غیرمستقیم در بخش‌های ساخت و تامین قطعات و کالا و مشاوره مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل