هوش مصنوعی ChatGPT چاقوی دولبه برای نویسنده‌ها؛ افزایش کیفیت نوشته‌ها یا خطر بی‌کاری؟

ChatGPT و قابلیت‌های جذاب این هوش مصنوعی می‌تواند به نویسندگان و کارمندان اداری کمک کند تا کیفیت نوشتارهای خود را بهبود دهند و زمان کم‌تری را صرف نوشتن کنند. بدین‌ترتیب این افراد می‌توانند از زمان اضافه‌ی خود برای انجام کارهای دیگر بهره ببرند. مطالعه‌ی اخیر دانشگاه MIT نشان می‌دهد چت‌بات OpenAI به بهبود کیفیت نوشته‌های نویسنده‌ها کمک می‌کند اما این فناوری خطر اخراج برخی کارمندان را نیز افزایش می‌دهد.

مقاله‌ی «شواهد تجربی درمورد اثراث بهره‌وری هوش مصنوعی مولد» را شاکد نوی و ویتنی ژانگ از بخش اقتصاد MIT نوشته‌اند که البته نتایج آن هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. به‌هرحال نتیجه‌گیری‌هایی که درباره‌ی فناوری چت‌بات ChatGPT به‌دست آمده است هم جذاب و هم نگران‌کننده به‌نظر می‌رسند زیرا خطر بی‌کار شدن برخی افراد را نیز نشان می‌دهد.

نوی و ژانگ هردو دانشجوی دوره‌ی دکترا هستند. به‌نوشته‌ی PCWorld، این دو محقق ۴۴۴ نفر از متخصصان تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی را به دو گروه تقسیم کردند. درمرحله‌ی بعد وظایفی مثل نوشتن بیانیه‌های مطبوعاتی، ایمیل، گزارش‌های کوتاه و برنامه‌های تحلیلی اختصاصی به این دو گروه محول شد. یکی از گروه‌ها اجازه‌ داشتند از ویرایش متن استفاده کنند و گروه دیگر از ChatGPT برای انجام وظایف مذکور بهره گرفتند. در پایان براساس کیفیت نوشته‌ها، امتیازاتی به آن‌ها اعطا شد. ازطرفی برای افزایش انگیزه‌ی این دو گروه، به آن‌ها اعلام شد هرچه امتیاز بیشتری به‌دست آوردند، پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد.

مطالعه‌ی MIT نشان داد زمان موردنیاز برای نوشتن متن در گروهی که از ChatGPT استفاده کرده‌اند نسبت‌به گروه دیگر به نصف کاهش یافت. کیفیت کار گروهی که از هوش مصنوعی بهره گرفتند نیز نسبت‌به گروه رقیب بهتر ارزیابی شد.

محققان دریافتند افراد تحصیل‌کرده‌ای که از ChatGPT استفاده می‌کنند، متن‌های باکیفیت‌تری نوشته‌اند و ازطرفی بهره‌وری آن‌ها افزایش یافته است. این چت‌بات خروجی افراد کم‌توان را نیز بهبود داد و در زمان آن‌ها صرفه‌جویی کرد.

طبق نتایج به‌دست آمده از مطالعه‌ی MIT، حدود ۶۸ درصد از افراد، خروجی ChatGPT را بدون ویرایش اضافه به‌عنوان نتیجه‌ی نهایی کار خود ارائه دادند.

۲۲۷۲۲۷

خروج از نسخه موبایل