عمومی

چالش کیفیت خودروهای موجود در مناطق آزاد

آیا عرضه ۳۰ هزار خودروی در حال تردد در مناطق آزاد می‌تواند گره بازار خودرو را باز کند؟

به گزارش سرخط نیوز، روزنامه همشهری نوشت: «روند رشد قیمت خودرو از ابتدای پاییز نشان داد عطش بازار برای خرید خودرو بیش از ارقامی است که برآورد می‌شود. در ابتدای سال‌ جاری مسئولان وزارت صنعت، حجم تقاضای سالانه بازار را ۱.۶ میلیون دستگاه ارزیابی کرده بودند. با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند به‌ دلیل کاهش تولید خودروهای داخلی در چند سال اخیر تقاضای انباشته بالایی برای خرید خودرو در بازار وجود دارد که این موضوع یکی از چند عامل افزایش قیمت خودرو است. ضمن اینکه افزایش تدریجی تعداد خودروهای فرسوده نیز تقاضا را برای خرید خودرو افزایش داده است. تیراژ تولید خودروهای سواری داخلی در ۱۰‌ماه سال‌ جاری به ۸۷۳ هزار دستگاه رسیده است. برآورد می‌شود تیراژ تولید داخل تا پایان سال از مرز یک میلیون دستگاه نیز فراتر برود. با وجود این در طول پاییز و زمستان امسال قیمت‌ها در بازار خودرو با رشد زیادی مواجه شده است. در چنین شرایطی دولت به‌ دنبال واردات ۱۰۰ هزار خودروی خارجی‌ برای متعادل‌کردن بازار است. در کنار این برنامه آنطور که دیروز وزیر صنعت خبر داد قرار است مجوز شماره‌گذاری و تردد خودروهای مناطق آزاد هم در کل کشور صادر شود.

ورود خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، گفت: بر اساس طرحی که در دولت بررسی و نهایی شده است، خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند از این پس مجوز دارند تحت شرایطی در سرزمین اصلی شماره‌گذاری شوند تا مالکان این خودروها بتوانند از آنها در کل کشور استفاده کنند.

او با بیان اینکه این طرح می‌تواند به افزایش عرضه خودرو در بازار منجر شود، ادامه داد: این طرح در هیأت دولت نهایی شده و به‌زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

اگر چه طبق گفته‌های وزیر صنعت طرح واردات خودرو از مناطق آزاد در هیأت دولت تصویب شده، اما هنوز مشخص نیست تعداد خودروهایی که قرار است از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شود، چقدر است و آیا این مصوبه شامل واردات خودرو هم می‌شود یا خیر؟ با این حال، گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی است، احتمالا این مصوبه فقط شامل خودروهایی خواهد شد که هم‌اکنون در مناطق آزاد در حال تردد هستند.

آمار خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد

برآوردها از تعداد خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد و در حال تردد در این مناطق بسیار متناقض و متفاوت است. برخی تعداد این نوع خودروها را ۱۴ هزار دستگاه و برخی دیگر ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌کنند. با این حال برآوردهای نزدیک به واقعیت این تعداد را بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه تخمین می‌زنند.

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال ‌۱۴۰۰ در سال ‌۱۳۹۹ که بحث‌های اولیه در مورد طرح واردات خودرو از مناطق آزاد مطرح شد، گفته بود: احتمالا فقط ۱۴ ‌هزار دستگاه خودروی دارای پلاک مناطق آزاد از امکان ورود به سرزمین اصلی برخوردار خواهند بود.

در همان سال احمد جمالی، معاون اقتصادی وقت دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هم تأکید کرده بود: اینکه گفته شده ۱۰۰‌ هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد، هیچ مبنایی ندارد. به‌ گفته او ۳۰ تا ۴۰‌ هزار خودروی خارجی در مناطق آزاد وجود دارد ولی این خودروها تامین‌کننده نیاز مناطق آزاد هستند و اگر قرار باشد وارد سرزمین اصلی شوند، دوباره مناطق آزاد به‌ خودرو نیاز پیدا خواهند کرد.

کیفیت خودروهای موجود در مناطق آزاد

به باور کارشناسان، با توجه به اینکه اغلب مناطق آزاد فعال در ایران در کنار دریاها مستقرند، به‌ نظر می‌رسد عمر مفید اغلب این خودروها رو به اتمام است، زیرا از سال ‌۹۶ به این‌ سو واردات خودروی خارجی به اکثر مناطق آزاد، نظیر کیش متوقف شده و عملا عمر جدیدترین مدل‌های خودروی در حال فعالیت در مناطق آزاد به پنج سال رسیده است. از نظر فنی، عمر مفید خودروهای فعال در مناطق شرجی چهار تا پنج ‌سال تخمین زده می‌شود. باید دید آیا این نوع خودروها در بازار داخل مشتری پیدا می‌کنند و آیا عرضه ۳۰ هزار خودروی یادشده، می‌تواند گره بازار خودرو را باز کند؟»

انتهای پیام