چه نوع غذاها و مواد غذایی برای افراد دیابتی مناسب هستند؟

 لیست غذا برای دیابتی ها

 

ماهی

پکیج دیابت: در بین انواع غذا برای دیابتی ها، ماهی به دلیل داشتن امگا ۳ یکی از مفیدترین مواد غذایی برای مبتلایان به این بیماری می باشد. انواع ماهی قزل آلا، ساردین و شاه ماهی برای عملکرد قلب بسیار مفید هستند به دلیل اینکه ماهی منبعی غنی از پروتئین است سبب احساس سیری زودرس در شما می شود. همین امر سطح قند خون شما را کنترل می نماید. این اتفاق برای افراد مبتلا به دیابت سبب کاهش وعده های غذایی و نیاز مبرم به انسولین می شود.

البته مواد غذایی دیگری نیز باعث پایین آمدن قند خون می شود که می توانید در مقاله این موارد را مشاهده کنید.

سبزیجات

پکیج درمان زگیل تناسلی: سبزیجات از دیگر مواد غذایی هستند که به دلیل انواع ویتامین مواد معدنی و آنتی اکسیدان مناسب برای بیماران دیابتی می باشند. البته سبزیجات نشاسته ای حاوی کربوهیدرات بیشتر می باشند و باید در لیست غذا برای دیابتی ها در مورد استفاده از آن ها دقت داشته باشید. سبزیجات دارای برگ به دلیل آنتی اکسیدانی که در خود دارند چشم شما را در برابر آب مروارید و موکلا که یکی از عوارض دیابت است محافظت می نماید. در زیر می توانید سبزیجات مناسب برای دیابتی ها را مشاهده کنید.

  • اسفناج
  • فلفل دلمه
  • هویج
  • کلم بروکلی
  • کرفس
  • گوجه

ماست؛ غذا برای دیابتی ها

پکیج درمان کبد چرب: خوردن برخی محصولات لبنی مانند ماست مدیریت قند خون شما را بهبود بخشیده و پروبیوتیک هایی که در ماست وجود دارد سبب می شود خطر ابتلا به دیابت در افراد کاهش پیدا کند.

سیر

اگر به دنبال یک غذا برای دیابتی ها هستید ساده ترین مورد سیر خواهد بود. سیر به دلیل دارا بودن مواد مغذی در کاهش قند خون شما و همچنین فشار خون و کلسترول موثر است و عوارض ناشی از بیماری را در فرد کاهش می دهد. البته سبزیجاتی دیگری  نیز برای درمان دیابت مناسب هستند که می‌توانید در مقاله یکی از این موارد را مشاهده کنید.

روغن زیتون

شاید مصرف روغن برای دیابتی ها ممنون باشد ولی استفاده از روغن زیتون به دلیل دارا بودن چربی اشباع نشده ای به نام اسید فولئیک به مدیریت قند خون کمک می کند. همچنین سطح تری گلیسیرید ناشتا با استفاده از روغن زیتون کنترل می شود و برای افرادی که با مدیریت سطح خون خود مشکل دارند، روغن زیتون می تواند ماده غذایی بسیار مفیدی باشد.

بدترین غذا برای دیابتی ها | برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها | بهترین ناهار برای دیابتی ها

بهترین صبحانه برای دیابتی ها

تخم مرغ

افراد دارای دیابت به هیچ عنوان نباید صبحانه را از وعده غذایی حذف کنند. تخم مرغ می تواند بهترین غذا برای دیابتی ها باشد. این ماده غذایی به دلیل کالری کم و در عین حال پروتئین بالا می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو رژیم غذایی بسیار مناسبی برای کاهش قند خون ناشتا و کنترل طولانی مدت قند خون باشد. بهترین نوع تخم مرغ برای میل کردن در صبح، آب پز است. ترکیب آن با سبزیجات نیز می ‌تواند غذایی مناسب برای افراد دیابتی باشد.

بلغور جو

شاید بلغور جو کربوهیدرات بالایی داشته باشد ولی برای افراد مبتلا به دیابت می تواند به کاهش سطح قند خون به دلیل فیبر بالای موجود در آن منجر شود. جوی دو سر فیبر خاصی به نام گلوکان را دارد که مسئولیت اصلی کاهش قند خون را برعهده می گیرد. این غذای لذیذ را می توانید با انواع آجیل و ماست که بدون کربوهیدرات هستند نوش جان کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم برای کامل تر شدن لیست غذا برای دیابتی ها مقاله را نیز مطالعه کنید.

بهترین ناهار برای دیابتی

مرغ بریان پیچیده در سبزیجات

این غذا به راحتی و با ترکیب یک نان غلات کامل، یک سینه مرغ به همراه تکه های سبزیجات تفت داده شده آماده می شود. استفاده از بادمجان کبابی، کدو سبز و پیاز در این غذا بسیار مناسب برای بیماری دیابت می باشد. برای اینکه غذایتان دارای فیبر و چربی سالم شود می توانید از مقداری آووکادو نیز استفاده کنید.

سالاد اسفناج و ماهی

ترکیب اسفناج و ماهی به دلیل وجود امگا ۳ بسیار می تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد. دقت داشته باشید در این غذا هیچگونه سسی نباید استفاده شود تا چربی اشباع ذخیره شده از نوع سالم به بدن وارد گردد. در این سالاد از خیار، هویج و سبزیجات ی با نشاسته کم استفاده می شود. فیبر مناسب موجود در این غذا باعث سیری زودرس شده و استفاده از سرکه و روغن زیتون در این غذا برای دیابتی ها، به تنظیم قند خون کمک می کند.

شام مناسب برای دیابتی ها

بلغور پلو با نخود

بلغور به دلیل فیبر بالا می تواند غذایی مناسب برای دیابتی ها باشد. در این غذا از ریحان، روغن زیتون، گوجه گیلاسی و نخود پخته شده استفاده می شود. تمامی مواد به کاهش و تنظیم قند خون کمک می‌کند. بلغور جایگزینی مناسب برای برنج برای افراد دیابتی است.

پیتزا گل کلم

اگر علاقه مند به خوردن فست فود مانند پیتزا هستید ولی به دلیل دیابت امکان آن را ندارید این پیتزای سبزیجات می تواند گزینه مناسبی باشد. در این غذا از تخم مرغ، اسفناج، قارچ، گل کلم و روغن زیتون استفاده شده و ترکیب سبزیجات مختلف به دلیل فیبر بالا سبب سیری زودرس و در عین حال کاهش قند خون می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله را بعد از مشاهده انواع غذا برای دیابتی ها مطالعه کنید.

بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها

چای سبز

چای سبز به دلیل کاهش سطح کلسترول مواد مغذی که در آن وجود دارد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش داده و نوشیدنی بسیار مفید برای بدن باشد. توجه داشته باشید چای سبز و چای سیاه را به هیچ عنوان نباید با شیرین کننده ها میل کنید و تنها در کنار آن از توت خشک باید استفاده نمایید.

قهوه

قهوه یکی از مفید ترین نوشیدنی ها برای دیابتی ها است. طبق تحقیقات انجام شده قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. خوردن حداقل سه فنجان در روز می ‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. توجه داشته باشید قهوه را نیز افراد دیابتی نباید با شیر و خامه و شکر میل کنند.

آب سبزیجات

آب سبزیجاتی مانند کرفس، گوجه فرنگی به طور کلی سبزیجات سبز مانند خیار می تواند بسیار در کنترل قند خون و ایجاد سیری زودرس در بیمار دیابتی موثر باشد.

غذاهایی که بیماران دیابتی نباید بخورند

تصویر: غذاهایی که بیماران دیابتی نباید بخورند

برخی غذا ها مانند غذاهای سرخ شده، انواع نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و چای شیرین، مشروبات الکلی، برنج، ماکارونی و نان سفید و انواع شیرینی جات باید به طور کامل از لیست غذا برای دیابتی ها حذف شود.

سخن پایانی

در این مقاله بهترین غذا برای دیابتی ها در صبحانه، ناهار و شام بیان شد. شما برای یافتن بهترین رژیم غذایی در هنگام بروز بیماری ها می توانید مقالات بخش رژیم و تغذیه مجله اسنپ اکسپرس را مطالعه کنید. همچنین مواد با کیفیت مورد نیاز برای تهیه غذا برای دیابتی ها از سرویس اسنپ اکسپرس قابل تهیه می باشد تا در کمتر از ۳۰ دقیقه هر نوع ماده غذایی به شما تحویل داده شود. در پایان شما نیز اگر غذای مناسب برای دیابتی ها می شناسید لطفاً در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.