کارت گرافیک nvidia چیست؟

کارت گرافیک nvidia توسط یک شرکت آمریکایی تولید می شود که تولید چیپست های گرافیکی را از سال 1993 آغاز کرد و در حال حاضر در زمینه های مختلف دیگری مانند تولید کارت گرافیک ایستگاه های کاری و رایانه های شخصی، دستگاه های قابل حمل، لوازم جانبی بازی، فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی فعال است. و … این شرکت یکی از رقبای اصلی AMD در تولید پردازنده و کارت گرافیک می باشد.

انواع کارت گرافیک nvidia

کارت های گرافیک nvidia معمولا در سه دسته وارد بازار می شوند:

1) Geforce

2) کوادرو

3) تسلا

کارت گرافیک nvidia geforce

در سال 1999، NVIDIA نسل جدیدی از پردازنده های گرافیکی به نام GeForce را عرضه کرد. تا به امروز 16 سری مختلف Geforece وارد بازار شده است. از ویژگی های این برند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) سرعت کلاک بالا کارت های گرافیک Geforce معمولا 10-20 درصد سرعت کلاک بالاتری دارند.

2) پشتیبانی از چندین مانیتور و کارت گرافیک GeForce به گیمرها و سایر کاربران اجازه می دهد تا از 3 یا 4 مانیتور به طور همزمان استفاده کنند. کارت گرافیک سری 20 تا 4 مانیتور از RTX 2060 را پشتیبانی می کند.

3) تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن Geforce به شما این امکان را می دهد که با وجود تنوع، کارت گرافیکی متناسب با بودجه خود تهیه کنید.

کارت گرافیک NVIDIA Quadro

Quadro محصول دیگری از شرکت انویدیا است که در دو حوزه طراحی و تولید محتوای دیجیتال خدمت می کند. اولین مجموعه از کارت های سری Quadro FX مناسب برای اجرای نرم افزارهای طراحی صنعتی. دسته دوم کارت های سری Quadro NVS هستند که در CAD/CAM و سیستم هایی با جلوه های نمایشی متعدد استفاده می شوند. این کارت های گرافیک اغلب در سیستم های تخصصی مانند انیمیشن، سیستم های صنعتی، طراحی سه بعدی و غیره ضروری هستند. برخی از ویژگی های Nvidia quarto عبارتند از:

1) قدرت و سرعت رندر بیشتر: برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ای را که قبلا نوشتیم بخوانید.

2) دقت بسیار بالا در محاسبات: استفاده از حافظه های (ECC, FP) و قابلیت تشخیص و تصحیح خطاهای رایج که احتمال خطاهای محاسباتی را بسیار کاهش می دهد.

مقایسه کارت گرافیک Nvidia Quadro با Nvidia GeForce

با تمام این توضیحات می توان گفت که اگر به دنبال کارت گرافیک مناسب هستید ابتدا به این فکر کنید که می خواهید آن را برای چه چیزی بخرید و بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید. Quadro با پردازش موازی و دقت بالا برای برنامه های حرفه ای مانند رندر CAD، تولید ویدیوی حرفه ای، اتوکد، مایا، 3DS Max مناسب است. اما اگر قصد انجام بازی و استفاده عمومی را دارید، می توانید کارت گرافیک ارزان قیمت GeForce را انتخاب کنید تا در بودجه خود صرفه جویی کنید و تجربه لذت بخش تری داشته باشید. کارت‌های گرافیک GeForce دارای نرخ فریم بالاتر (FPS) هستند که سرعت را به دقت ترجیح می‌دهد، اما دقت محاسباتی آنها هرگز قابل مقایسه با Quadro نیست. با تمام این توضیحات، به این معنی نیست که نمی توانید با کارت گرافیک Quadro بازی کنید.

کارت گرافیک انویدیا تسلا

کارت های گرافیک تسلا به دلیل توان بالای خود برای مراکز داده و سرورها استفاده می شوند. انویدیا تسلا را برای کاربردهای پیشرفته مانند محاسبات گرافیکی سنگین، انیمیشن و رندر، تحقیقات تحلیل علمی، پیاده سازی VDI، سرور و سیستم های HPC به بازار عرضه می کند.

نام گذاری کارت گرافیک انویدیا

مانند بسیاری از تولیدکنندگان سخت افزار، انویدیا از روش خاص خود برای نام گذاری محصولات خود استفاده می کند. در مورد Quadro و GeForce صحبت کردیم که زیر شاخه ها یا زیربرندهای کارت گرافیک های Nvidia هستند. حالا بیایید در مورد RTX و GTX صحبت کنیم.

کارت گرافیک

GTX به چه معناست؟

GTX برای Giga Texel Shader eXtreme است. این یک خط تجاری از محصولات Nvidia GeForce است که اولین بار در سال 2008 معرفی شد. اولین محصولات این سری GTX 260 بود. Nvidia با هر عرضه بزرگ این سری، ریزمعماری کارت های گرافیک خود را نیز تغییر داد. برای مثال سری 200 و 300 بر اساس معماری تسلا و سری 400 و 500 بر اساس معماری فرمی ساخته شده اند. جدیدترین سری GTX 16: شامل GTX 1650، مدل GTX1660، مدل GTX 1660 Ti بر اساس معماری تورینگ و معرفی شده در سال 2019.

RTX به چه معناست؟

RTX مخفف عبارت Ray Tracing Texel eXtreme است و یکی از انواع کارت های گرافیک GeForce است. این کارت های گرافیک برای اولین بار در سال 2018 معرفی شدند و از معماری تورینگ استفاده می کنند. کارت‌های گرافیک RTX در ابتدا برای پشتیبانی از ردیابی پرتو طراحی و پیاده‌سازی شدند که ظاهر ویدیو را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر از آنها برای دنبال کردن مسیر نور در یک بازی ویدیویی در حین تعامل با محیط استفاده می شود. این کارت گرافیک به محیط‌ها و قطعات درون بازی ظاهری درخشان و زیبا و افکت‌های نورپردازی دقیق می‌دهد.

تولید پردازنده (Generation) و عملکرد آن

کارت های گرافیک GeForce انویدیا و پس از آن GTX و RTX با دو رقمی پیشتاز هستند. مجموعه اول نشان دهنده نسل پردازنده و معماری اولیه آن است، همانطور که در تصویر می بینید، 20 و 16 نشان دهنده تورینگ و 10 نشان دهنده معماری قدیمی پاسکال است. جفت بعدی عملکرد CPU را نشان می دهد، افزایش آن نشان دهنده راندمان بالای GPU است.

پسوند

اگر پسوند در کارت گرافیک مورد نظر ذکر نشده باشد، نشان دهنده مدل پیش فرض آن خواهد بود. کارت‌های دارای بسط OC تنظیمات سرعت ساعت بالاتری نسبت به مدل‌های استاندارد خواهند داشت. توسعه فوق العاده همچنین کارت هایی با هسته های بیشتر را نشان می دهد و در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به نسخه های قبلی خود دارند. پسوند Ti که مخفف تیتانیوم است، کارت گرافیکی با هسته های بیشتر، سرعت کلاک بالاتر، رم ویدیوی بیشتر و البته عملکرد بهتر را ارائه می دهد. برای اطلاع از قوی ترین کارت های گرافیک 2020 اینجا را کلیک کنید.

قیمت کارت گرافیک انویدیا چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت و خرید کارت گرافیک انویدیا، ما به شما فروشگاه ebuy را پیشنهاد میکنیم.