فرهنگ و هنر

آغاز فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر و حاشیه‌های رائفی‌پور، حمید لولایی و بهروز افخمی

فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر روز دوشنبه دهم بهمن ماه آغاز شد و این روز با حاشیه‌هایی از رائفی‌پور، حمید لولایی و بهروز افخمی همراه بود.

به گزارش سرخط نیوز، نشست خبری جشنواره فیلم فجر در حالی روز دوشنبه برگزار شد که تنها دو روز به شروع این دوره از جشنواره مانده است و فیلم‌های بخش بین‌الملل هنوز معرفی نشده‌اند. مجتبی امینی به عنوان دبیر این جشنواره درباره برخی هنرمندان که فیلم در جشنواره دارند اما به حضور در این رویداد تمایل ندارند، گفت: شاید مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی ولی حاشیه‌ها در بستر عدالت خواهی نمایش فیلم‌ها تاثیری نخواهد داشت و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است.

از سویی طبق اعلام مسئولان جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه، پیش فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر آغاز شد و جدول نمایش فیلم‌ها نیز به دلیل آغاز پیش فروش بامداد دوشنبه در دسترس قرار گرفت. این در حالی بود که اختلالی در سامانه تهیه بلیت وجود داشت و دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در نشست خبری این رویداد درباره این اختلال تایید کرد که به دلیل کُندی اینترنت هست.

فرهنگسرای اندیشه هم همزمان با آغاز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، برنامه اکران آثار سینمایی حاضر در این جشنواره را برای جمعی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای برگزار می‌کند.

ایستگاه پایانی جشنواره تئاتر فجر

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر هم روز دوشنبه آخرین روز خود را پشت سر گذاشت و در آخرین روز از اجراهای صحنه‌ای خود میزبان ۶ اثر نمایشی بود که دو اثر آن در بخش بین الملل روی صحنه رفتند. این جشنواره  شامگاه سه‌شنبه ۱۱ بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

توهین رائفی‌پور به هنرمندان موسیقی

در حالی که کمتر از ۲۰ روز به برپایی جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است، به نظر می‌رسد این جشنواره توسط دبیرِ خود با حاشیه جدیدی مواجه شده است. دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در آستانه برگزاری این جشنواره  اقدام به بازنشر ویدیویی قدیمی از اظهارات علی‌اکبر رائفی‌پور، حاوی لفظی ناشایست و رکیک درباره هنرمندان موسیقی، پرداخته و ادامه همکاری با جشنواره را به عذرخواهی رسمی او از اهالی موسیقی منوط دانست؛ در پی انتشار این ویدیو در فضای مجازی با محتوای «توهین به هنرمندان حوزه موسیقی» که با واکنش برخی دیگر از اهالی موسیقی از جمله نامه ۳ عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران خطاب به وزیر فرهنگ همراه بود، محمد مهدی اسماعیلی دستور پیگیری ویژه را در این‌باره صادر کرد.

در ادامه اخبار جشنواره‌های فجر هم گفت‌وگویی با محمدکاظم حسنوند ـ داور بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴۰۱، داشتیم. حسنوند در مصاحبه گفت: باید با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی و تدبیر، تبلیغات و فراخوان مناسب، نظر حرفه‌ای‌ها را به جشنواره تجسمی فجر جلب کرد.

از کم‌نظرترین جشنواره تئاتر فجر تا جشنواره سیاسی شعر فجر

در مجموعه خاطره‌بازی با جشنواره‌های فجر، به سراغ یکی از  کم‌نظیرترین جشنواره‌های تئاتر فجر رفتیم، در گزارشی بیست و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر مرور کردیم. در این جشنواره بخشی از آثار درخشان نمایشی خودمان در کنار تعدادی نمایش خارجی جذاب روی صحنه رفتند. آنچنان‌ که خاطره‌اش همچنان دلپذیر است.

خاطره‌بازی با جشنواره شعر فجر را هم به چهارمین دوره این جشنواره اختصاص دادیم که با رویکردی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، در این دوره تعلام شد که فقط شعر بررسی می‌شود و نه نام. این موضوع واکنش‌هایی به دنبال داشت و برخی هم معتقد بودند که جشنواره از فاز ادبی خارج و بیش‌ از اندازه سیاسی- دولتی شده است.

یکی از اخبار سینمایی هم مربوط به فروش سینمای چین در تعطیلات سال نو بود. رسانه‌های دولتی از فروش یک میلیارد دلاری (۶.۷۶ میلیارد یوان) از ۲۱ تا ۲۷ ژانویه و همزمان با تعطیلات سال نوی چینی خبر دادند و این در حالی است که سال گذشته که سینماهای چین به طور عادی کار می‌کردند و این کشور از آمریکای شمالی به عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان پیشی گرفت، فروش سال نوی میلادی در این کشور آسیایی به ۷.۸۲ میلیارد یوان رسیده بود

همچنین مراسم یادبود «زنده‌یاد حسین شهابی» کارگردان سینمای ایران شامگاه (۹ بهمن) توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با همکاری موزه سینما در سالن سینماتوگراف موزه سینمای ایران برگزار شد و مسعود سپهر ـ هنرمند باسابقه عرصه گرافیک کشورمان ـ نهم بهمن ماه پس از دو هفته بی‌هوشی کامل، در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت. همچنین مراسم خاکسپاری مسعود سپهر، هنرمند طراح گرافیک روز چهارشنبه ـ ۱۲ بهمن ماه ـ ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و سپس پیکر ایشان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

بهروز افخمی حرفی برای گفتن ندارد!

عبدالحسین فرزاد، در پی انتشار مصاحبه بهروز افخمی با خبرگزاری سرخط نیوز، در نقدی به او نوشت: ایشان و خیلی دیگر از دوستان فیلمساز ظاهرا اکنون حرفی برای گفتن ندارند و اگر دارند (که حتما دارند) می‌ترسند به نقد سیاسی وارد شوند، چون ممکن است موقعیت خود را از دست بدهند.

بدانند با حذف پلتفرم‌ها رفته‌ها به تلویزیون برنمی‌گردند

مجید مولایی، تهیه‌کننده‌ای که آثار مختلفی را در سینما و تلویزیون تولید کرده است، درباره مناقشه اخیر ساترا و یکی از پلتفرم‌ها بر سر دریافت مجوز نمایش، چنین بیان کرد: مشکل اصلی آنجاست که گروهی اراده کرده‌اند با همان نگاهی که در تلویزیون آثار نمایشی را تولید و مدیریت می‌کنند، کنترل همه جانبه‌ای بر فضای نمایش خانگی داشته باشند. من سال‌ها برای صداوسیما سریال تولید کرده و با مناسبات حرفه‌ای آنجا آشنا هستم. در تلویزیون مدیران رسانه به واسطه آنکه بودجه و هزینه‌های ساخت اثر را می‌پردازند، خود را محق می‌دانند که اراده خود را در همه بخش‌ها اعمال کند؛ به‌طوری که عوامل تولید ناچار به پذیرش تصمیمات آنها باشند؛ اما باید به این دوستان گفت مدیریت و نظارت بر تولید آثار نمایش خانگی ساز و کار دیگری را می‌طلبد.

در ادامه معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا از حضور مشاور دادستان کل کشور برای مطلع شدن از روند تصمیم‌گیری برای مجوزها در ساترا خبر داد.

یکی از خبرهای جالب امروز هم به برخورد حمید لولایی با خبرنگاران برمی‌گردد. لولایی دوشنبه برای رفتن مقابل دوربین، در لوکیشن سریال «چشم‌بندی» حاضر شد و پس از ایفای نقش، به سیاق سابقش حتی در نشستی که به همین منظور با حضور خبرنگاران برپا شده بود هم شرکت نکرد. این بازیگر باسابقه سریال‌های کمدی که اتفاقا پُرکار هم هست، هر بار که در پروژه‌ای مقابل دوربین می‌رود، با طفره رفتن از گفت‌وگو با خبرنگارانِ رسانه‌های مکتوب و خصوصا غیروابسته به صداوسیما، «نه»‌ی البته محترمانه می‌گوید.

در اتفاقی دیگر در این روز اعلام شد که پیتر دوبروین، استاد بازنشسته‌ ادبیات فارسی دانشگاه لیدن، در سن ۹۲ سالگی و آنی ورشینگ بازیگر آمریکایی که بیشتر برای ایفای نقش در سریال «۲۴»‌ شناخته می‌شود، درگذشتند.

صندوق ضمانت صادرات ایران برای گردشگری

معاون گردشگری کشور  هم خبر داد که «تمام خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران به حوزه گردشگری تسری پیدا کرد.» صندوق ضمانت صادرات، یک نهاد دولتی است و زیر نظر وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) فعالیت دارد و صادرات ایران را ضمانت می‌کند و و کار صدور متنوع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه صادراتی به منظور پوشش ریسک سیاسی و اقتصادی و تجاری صادرکنندگان کالا و خدمات را بر عهده دارد و برای توان‌افزایی صادرکنندگان کالا و خدمات و کاهش نگرانی بازگشت سرمایه و کاهش ریسک فعالیت صادراتی، تلاش دارد.

جهان در انتظار چینی‌ها

افزون بر این‌ها، چین محدودیت سفرهای خارج از مرز را برای شهروندان این کشور لغو کرده است، ‌ با این حال مقاصد گردشگری محبوب جهان همچنان چشم‌انتظار این گروه بزرگ از گردشگران هستند. ، با این‌که گردشگری در مقاصدی همچون ماکائو، هنگ کنگ، ‌ تایلند و سنگاپور بهبود پیدا کرده است، ‌ اما دیگر مقاصد همچنان در انتظار ورود گردشگران چینی هستند. مسافران چینی، علاوه‌بر شمار بالای ابتلا به کرونا در داخل این کشور، با تأخیرهای طولانی در دریافت گذرنامه و ویزا، قیمت بالای پروازهای بین‌المللی و کمبود ظرفیت پروازها مواجه هستند.

انتهای پیام