اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

آیا استفاده از شامپو موضعی موثر است؟

چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است؟

تونیک ضد ریزش موی دکتر بیز: در پوست سر هر فرد 100 هزار فولیکول مو یا بیشتر وجود دارد. بر اساس نظر متخصصان ، از دست دادن روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است. این تعداد تفاوت محسوسی در ظاهر مو ایجاد نمی‌کند. البته افرادی که موی بلند دارند ممکن است به دلیل طول بیشتر موهایی که می‌ریزد، حس کنند تعداد تار موی بیشتری از دست می‌دهند.

مواردی که باید قبل از انتخاب شامپو ضد ریزش در نظر بگیرید

تونیک تقویت کننده مو دکتر بیز: به جای اینکه جذب برچسب‌های اغراق‌آمیزی شوید که روی آن‌ها نوشته شده است « شامپو ضد ریزش »، اول درباره این شامپوها تحقیق کنید. هر شامپویی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد؛ پس گول تبلیغات دروغین را نخورید.

نوع مو، نحوه مراقبت‌ از مو، مواد تشکیل‌دهنده شامپو و سطح pH آن مواردی هستند که هنگام انتخاب شامپو ضد ریزش مو باید مورد توجه قرار بگیرند.

نوع مویتان را بشناسید

خرید اینترنتی محصولات دکتر بیز: نوع مو و پوست سرتان را بشناسید. این اولین و مهم‌ترین گام است. شما نمی‌توانید از شامپوی فرموله‌شده برای پوست خشک، روی پوست سر چرب استفاده کنید و انتظار نتیجه‌ای خوب داشته باشید. در جدول زیر انواع مو بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی شده‌اند. (قابلیت ارتجاعی مو، توانایی یک تار مو برای تحمل کشش، قبل از بازگشت به حالت طبیعی است.)

 در شامپو ضد ریزش باید بهدنبال چه موادی بگردید؟

برخی از مواد مفیدی که در فرمولاسیون محصولات ضد ریزش مانند به کار می‌روند را در ادامه می‌خوانید:

  • فیتو کافئین یا کافئین گیاهی

شایع‌ترین عامل ریزش مو، دی‌هیدروتستوسترون (DHT) است. این مولکول، در نتیجه عملکرد آنزیم 5-آلفا ردوکتاز، از تغییر هورمون جنسی تستوسترون ایجاد شده و در صورت تماس با فولیکول مو، باعث ریزش و در نهایت از دست رفتن دائمی موها می‌شود.

کافئین با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز از این اثر مخرب تستوسترون جلوگیری می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA: Food and Drug Administration) این ماده را در فرم محلول موضعی 5 درصد برای درمان ریزش مو تأیید کرده است . برخی از شامپوها ماینوکسیدیل را به عنوان یک ماده مؤثره درمانی در ترکیبات خود دارند.

این ویتامین باعث تحریک ریشه مو و پرپشت شدن موها می‌شود و گردش خون در پوست سر را نیز تحریک می‌کند.

بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب و از خانواده ویتامین‌های B است. وجود این ویتامین در رژیم غذایی برای رشد مو ضرورت دارد. بنابراین استفاده از هم می‌تواند در درمان ریزش مو موثر باشد.

برخی از شامپوها نیز این ویتامین را در ترکیبات خود دارند. بیوتین باعث پرپشت شدن مو و کاهش شکنندگی تارهای مو می‌شود.

برخی از اسانس‌های روغنی برای بهبود سلامت کلی مو، افزایش ضخامت تارها و همچنین کاهش شکنندگی مو مفید و اثرگذار هستند.

از جمله این اسانس‌ها می‌توان به نعناع فلفلی ، اسطوخودوس (Lavender) ، علف لیمو و آویشن اشاره کرد. روغن نعناع فلفلی و علف لیمو در تسکین نیز موثر هستند.

این اسید آمینه با جذب مس اضافی مو، از آن در برابر آسیب UVA و UVB می‌کند.

این گیاه حاوی آنزیم‌هایی است که فولیکول‌های مو را باز و را تحریک می‌کنند.

ویژگی قلیایی آن نیز به متعادل‌سازی pH پوست سر کمک می‌کند. حفظ pH طبیعی پوست سر زمانی اهمیت می‌یابد که می‌خواهید ریزش مو هایتان را کنترل کنید.

آلوورا همچنین با داشتن خاصیت ضد التهابی، برای درمان عارضه‌های مختلف مربوط به پوست سر مفید است؛ برای مثال می‌تواند ترکیب مفیدی در باشد.

این گیاه به تقویت گردش خون در پوست سر، تقویت ریشه مو و تسریع رشد مو کمک می‌کند.

رزماری همچنین دارای خواص ضد شوره و ضد ریزش مو نیز هست. بنابراین وجود آن در یک شامپو ضد ریزش و شامپو تقویتی خوب، قابل انتظار است.

این ماده برای جلوگیری از ریزش مو مفید است و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و بازدارندگی استرس، تحریک و سوزش پوست سر را نیز تسکین می‌دهد.

این گیاه باعث افزایش رشد موها می‌شود و همچنین با تأمین مواد مغذی مورد نیاز پوست سر و افزایش جریان خون، از ریزش فولیکول‌های مو پیشگیری می‌کند.

جینسینگ در نیز بسیار موثر است.

آیا شامپو شبنم باعث ریزش مو میشود | آیا شامپوهای ضد ریزش مو واقعا کارساز هستند | بهترین شامپو ضد ریزش مو آقایان

 از استفاده شامپو ضد ریزش حاوی این ترکیبات اجتناب کنید

آگاهی از محتویات تشکیل‌دهنده شامپو، به شما کمک می‌کند تا بدانید شامپویی که در دست دارید برایتان مناسب است یا خیر.

در صورت وجود چند ماده خاص در شامپو یا نرم‌کننده، نباید آن را به موهای خود بزنید؛ زیرا این ترکیبات ساختار مو را از بین می‌برند، پوست سر را تحریک می‌کنند، باعث التهاب می‌شوند و در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کنند.

در اینجا 8 ماده‌ای را نام می‌بریم که برای داشتن موهایی سالم باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

1) سولفاتها

سدیم لوریل سولفات (SLS: Sodium Lauryl Sulfate) یک ماده مؤثره رایج در شامپوها است که ویژگی آشنا و محبوب کف‌زایی را به شامپو می‌دهد. واقعیت این است که همه ما از اینکه یک شامپو خوب کف کند، لذت می‌بریم و حس می‌کنیم کف‌ کردن شامپو روی موهای سر باعث از بین رفتن تمام آلودگی‌‌ها و کثیفی‌های پوست سر و موهایمان می‌شود؛ اما حقیقت این است که این ماده اصلاً برای موها خوب نیست.

سولفات‌ها در حذف آلودگی بسیار عالی عمل می‌کنند؛ اما وقتی روی مو و پوست سر استفاده می‌شوند، علاوه بر رفع کثیفی و آلودگی، پروتئین‌ها و چربی‌های حیاتی تشکیل‌دهنده ساختار مو را نیز از بین می‌برند. اگر دنبال هستید، باید روی برچسب محصول به‌دنبال کلمه‌های «سدیم لوریل گلوکز» یا «لوریل گلوکز» بگردید.

2) پارابن

پارابن ها (Paraben) مواد نگهدارنده‌ای هستند که از رشد باکتری‌ها در مواد آرایشی و شامپو جلوگیری می‌کنند و در نتیجه موجب ماندگاری و افزایش عمر شامپوها، نرم‌کننده‌ها و مواد آرایشی می‌شوند. با این وجود، این مواد به پوست سر و مو آسیب می‌رسانند و درنهایت باعث کم‌پشت شدن مو و التهاب پوست سر می‌شوند.

3) رنگهای مصنوعی

در برخی از شامپوها، از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها از مواد افزودنی شیمیایی تشکیل ‌شده‌اند که وظیفه رنگ‌دهی به شامپو را دارند. بیشتر شامپوها مواد رنگ‌دهنده شیمیایی و مصنوعی دارند که این مواد می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و حتی ممکن است جذب بدن شوند.

برخی از این مواد رنگی خطر ابتلا به علائم خفیفی همچون آکنه را افزایش می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در بروز واکنش‌های آلرژیک یا انواع سرطان ها نقش داشته باشند.

4) وازلین (Petroleum)

سال‌ها است که مردم از وازلین برای نرم کردن موهایشان استفاده می‌کنند. آیا می‌دانید دلیل این کار چیست؟

وازلین باعث حفظ رطوبت مو می‌شود و در عین حال می‌تواند مانع دریافت هرگونه رطوبت توسط موها شود که این اتفاق برای جلوگیری از حیاتی است؛ اما غلظت و قوام وازلین می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند و باعث ایجاد اختلال در چرخه طبیعی رشد مو شود. در نتیجه، وجود وازلین در شامپو، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

5) پروپیلن گلایکول

پروپیلن گلایکول نوعی ماده شیمیایی رایج در شامپوها است. این ماده مؤثره به حفظ رطوبتی که برای حفظ سلامت مو حیاتی است کمک می‌کند. با این حال، پروپیلن گلایکول به دلیل امکان ایجاد واکنش آلرژیک و احتمال تأثیرگذاری شدید بر اندام‌ها و پوست، سمی شناخته شده است.

پروپیلن گلایکول به عنوان نگهدارنده، ایجادکننده رایحه یا هردو مورد در شامپوها استفاده می‌شود. البته هیچ سندی ثابت نکرده است که این ماده به تنهایی سمی است، اما به هر حال ترکیب آن با محصولات دیگر برای مو آسیب‌زا است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که خطرات این ماده بیشتر از فواید بالقوه آن است و بدون شک عدم وجود آن در شامپو ضد ریزش توصیه می‌شود.

6) فرمالدئید (فرمالدهید)

بسیاری از شامپوهای موجود در بازار حاوی فرمالدئید هستند. این ماده یکی از مضرترین مواد تشکیل‌دهنده شامپو محسوب می‌شود و برای انسان‌‌ها سرطان‌زا است.

اگرچه برخی از شامپوها، آن هم به مقدار کم فرمالدئید دارند، اما به هر حال این موضوع از ضرر این ماده کم نمی‌کند. با این اوصاف، آیا مایلید به این ماده شانس دوباره‌ای بدهید و به خصوص در شامپو ضد ریزش از آن استفاده کنید؟