ارتودنسی چقدر باید روی دندان بماند؟

راه حل متخصص ارتودنسی برای تخمین طول درمان ارتودنسی

در اولین جلسه، متخصص ارتودنسی از دندان های شما رادیوگرافی می گیرد، در صورت امکان قالب می سازد و بر اساس نتایج معاینه، میزان و مدت همراستایی دندان ها را تخمین می زند. با در نظر گرفتن این اطلاعات، متخصص شما یک برنامه درمانی منحصر به فرد آماده می کند.

برای دریافت سریعترین و بهترین نتیجه از ارتودنسی حتما به کلینیک ارتودنسی دندان در تهران مراجعه کنید.

زمان اعلام شده توسط متخصص در مرحله اول بهترین زمان برای به دست آوردن نتایج مورد نظر شما می باشد و ممکن است درمان ارتودنسی به دلیل تاثیر عوامل مختلفی که در ابتدا باید در نظر گرفته شود طولانی تر یا کوتاهتر باشد که امکان پذیر نبود.

در هر صورت حداقل و حداکثر زمانی که می توان از بریس استفاده کرد به ترتیب 6 ماه و 3 سال است. متوسط ​​زمان درمان ارتودنسی حدود 12 تا 18 ماه است و تا مدتی پس از آن باید از ریتینر استفاده کرد. مرحله نگهداری معمولاً حدود 6 ماه است، اگرچه برخی از مشکلات ارتودنسی نیاز به استفاده مادام العمر از پلاک های نگهدارنده دارد.

عوامل موثر بر طول مدت ارتودنسی

مدت زمان صاف کردن دندان در ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی به عوامل زیر بستگی دارد.

بخاطر دستکاری

میزان دستکاری دندان ها و استخوان ها بهترین تخمین از مدت زمان درمان است. طبیعتاً هر چه شدت ناهماهنگی دندان ها بیشتر باشد، درمان طولانی تر می شود. میزان حرکت دندان و فضای داخل دهان برای قرار دادن دندان های هم تراز نیز عامل مهمی در تعیین طول درمان ارتودنسی است. اگر حرکت دندان‌ها کم باشد و فضای کافی برای آن‌ها وجود داشته باشد، درمان ارتودنسی سریع‌تر برای تراز کردن دندان‌ها انجام می‌شود.

سن بیمار

هیچ وقت برای انجام ارتودنسی دیر نیست، حتی بزرگسالان هم می توانند از ارتودنسی بهره ببرند، اما به طور کلی بهترین زمان برای ارتودنسی زمانی است که شما جوان هستید. متخصص ارتودنسی زمان مناسب ارتودنسی را برای سه گروه سنی کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان تعیین می کند. سن بیمار هنگام شروع درمان ارتودنسی تاثیر بسزایی در طول درمان دارد. سن کم، درمان کوتاه؛ زیرا بافت ها و استخوان های کودکان هنوز در حال رشد هستند و به سرعت با تغییرات سازگار می شوند. این دوره برای نوجوانان و بزرگسالان طولانی تر است. در واقع فرآیند دندان درآوردن و مراحل مکانیکی برای کودکان و بزرگسالان یکسان است، تفاوت زمانی کم است.

نوع آویز

نوع حرکت دندان نیز در سرعت درمان ارتودنسی موثر است. بریس‌های فلزی اغلب سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای صاف کردن دندان‌ها هستند، با این حال، برخی از بیماران به زمان بهبودی کمی طولانی‌تر نیاز دارند. در عوض از بریس هایی مانند بریس های سرامیکی یا بریس های نامرئی که جلب توجه نمی کنند استفاده می شود.

پشتکار و تعهد صبور

رویکرد و نگرش بیمار به درمان نیز نقش غیرقابل انکاری در تعیین مدت و نتیجه درمان ارتودنسی دارد. متخصص ارتودنسی دستورالعمل های لازم را در مورد مراقبت از دندان در طول درمان ارتودنسی به بیماران می دهد. با پیروی از این دستورالعمل ها و توصیه ها، می توانید از طولانی شدن مدت زمان درمان ارتودنسی خود جلوگیری کنید. هنگامی که التهاب لثه یا پوسیدگی دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود، متخصص ارتودنسی باید سرعت خود را کاهش دهد و ابتدا مشکل را حل کند. علاوه بر این، خوردن غذاهای چسبناک یا سفت می تواند به براکت ها و سیم های ارتودنسی آسیب برساند و روند تراز دندان ها را کند کند.

همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی نتایج مطلوب را در زمان تخمین زده شده ارائه می دهد. نتایج مورد انتظار حاصل نخواهد شد مگر اینکه بیمار به بهداشت دهان و دندان توجه کند و جلسات ویزیت انجام دهد و بریس سیمی را با وزن تنظیم کند و طبق دستورالعمل از تجهیزات ارتودنسی استفاده کند. به عنوان مثال، اگر بیمار به جای 20 تا 22 ساعت در روز، تنها 12 ساعت از صفحه استخوان نامرئی استفاده کند، باید بیشتر منتظر بماند تا دندان ها صاف شوند.

چیز های دیگر

شدت مشکل، سن بیمار، نوع درمان انتخابی و تعهد بیمار بر طول مدت درمان تاثیر می گذارد. زیست شناسی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار است. هر بیمار متفاوت است و دندان های هر بیمار با سرعت متفاوتی حرکت می کنند.

کوتاه شدن زمان ارتودنسی

برای دستیابی به نتایج مطلوب از درمان پریودنتال، دندان ها باید به آرامی حرکت کنند. البته راه های مختلفی برای تسریع بهبود یا حداقل جلوگیری از طولانی شدن آن وجود دارد:

ابتدا درمان ارتودنسی باید در اسرع وقت شروع شود. وضعیت ایده آل این است که کودک خود را در سن 7 سالگی نزد متخصص ارتودنسی ببرید.

تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان و درمان سریع تفاوت زیادی ایجاد می کند.

مراقبت از بریس برای تکمیل درمان در زمان مورد انتظار ضروری است. بیمار باید حداقل یک بار در روز، بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزند. هدف فقط تمیز نگه داشتن بریس ها نیست، به یاد داشته باشید که هر چه دندان ها سالم تر باشند، دندان ها سریع تر حرکت می کنند. خوردن شکلات و آدامس و سایر غذاهایی که متخصص ارتودنسی نسبت به آنها هشدار داده است اکیدا ممنوع است. این غذاها بند ناف را خم می‌کنند یا می‌شکنند، بندکشی را از بین می‌برند و در نتیجه روند بهبودی را طولانی می‌کنند.

به محض اینکه قسمتی از بریس شکسته یا جابجا شد، بیمار باید با متخصص ارتودنسی تماس گرفته و درخواست ویزیت اورژانسی کند. نکته آخر این است که در صورت لزوم استفاده از بریس های ارتودنسی باید به صورت دائمی استفاده شود و هر 24 ساعت یکبار تعویض شود.

خروج از نسخه موبایل