اقتصادی

از بررسی کیفیت شبکه ارتباطی تا ابلاغ قواعد سرزمینی ایران به استارلینک

بررسی کیفیت شبکه ارتباطی کشور، نحوه ثبت نام ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان برای پدران، تدوین نظام حکمرانی داده کشور برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.

به گزارش سرخط نیوز، در جلسه بررسی کیفیت شبکه ارتباطی همراه و ثابت که با حضور مدیران اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت که روز دوشنبه برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،  در این جلسه گفت: هر ساله در پایان سال استفاده مردم از اینترنت بیشتر می‌شود و حتماً لازم است که همه پای‌کار باشند تا ضمن حفظ پایداری شبکه و حل مشکلات موجود، روز به روز بر کیفیت و سرعت ارتباطات در کشور بیفزاییم. بر همین اساس در هفته‌های آتی جلسات مشابه ای را برگزار خواهیم کرد تا به صورت اجرایی و عملیاتی روند حل مشکلات و ارتقا کیفیت زیرساخت های ارتباطی کشور را دنبال کنیم.

نحوه ثبت نام ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان برای پدران

طی روز های گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که به مناسب میلاد حضورت علی(ع) و روز پدر، هدیه‌ای برای پدرانی که در این روز صاحب فرزند شده‌اند در نظر گرفته شده است و بسته هدیه ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به عنوان هدیه فعال و جزئیات آن به زودی اعلام می شود که چندی پیش این وزارت خانه اعلام کرد از روز دوشنبه این هدیه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است.

بررسی دسترسی بهتر نابینایان به دولت الکترونیکی

طی یک نشست همکاری میان محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و فعالان شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت بینایی که به میزبانی این سازمان برگزار شد، مشکلات، درخواست‌ها و استانداردهای مورد نیاز نابینایان و کم بینایان کشور جهت دسترسی بهتر آنها به خدمات حوزه ارتباطات، دولت الکترونیک، فضای مجازی و نیز اینترنت مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، درخواست‌هایی نظیر مناسب‌سازی و دسترس‌پذیر کردن پیام‌رسان‌های ایرانی، دسترس‌پذیر کردن سایت‌های دولتی و مناسب سازی آنها برای نابینایان، دسترس‌پذیری خدمات دولت الکترونیک از جمله امور بانکی و سایر خدمات دولتی که در بستر وب ارایه می‌شود و برخی موارد دیگر توسط فعالان شمنا مطرح شد. در این نشست هم‌چنین فهرستی از استانداردهای لازم برای دسترس‌پذیری سایت‌های اینترنتی و نرم‌افزارها برای نابینایان توسط این تشکل ارایه شد. به منظور راهبری پیگیری و رسیدگی به درخواست‌های شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت بینایی که اعضای آن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، کمیته ای در سازمان فناوری اطلاعات ایران متشکل از عضو هیات عامل سازمان، معاون دولت الکترونیکی و معاون سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان تشکیل شود.

آغاز تدوین نظام حکمرانی داده کشور

طبق این گزارش روز چهارشنبه نشستی با حضور معاون وزیر ارتباطات، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی، نمایندگان دستگاه‌ها و برخی خبرگان با هدف طراحی و تدوین نظام حکمرانی داده کشور برگزار شد. در این نشست که در واقع نخستین جلسه کارگروه طراحی نظام حکمرانی داده به شمار می‌رفت، محمد خوانساری- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران- با مروری بر مقدمات طرح بیان کرد: سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق  ۱۴۱۰ مصوب مرداد سال جاری در شورای عالی فضای مجازی به توصیف ارزش‌ها، چشم‌اندازها، اهداف و اقدامات کلان می‌پردازد. این سند بر مبنای سایر اسناد راهبردی موجود در کشور، چشم انداز سایر کشورها در این حوزه، تحلیل وضع موجود و مطلوب و تحلیل اسناد بالادستی با همکاری دستگاه‌های مربوطه و  نیز دانشگاه‌ها تهیه شده است و  به عبارت دیگر، سندی است که چارچوب حرکتی فضای مجازی کشور و اقدامات دستگاه‌ها را به طور کامل روشن می‌کند.

طبق گفته وی دو اقدام از مجموع اقدامات و طرح‌های کلان شناسایی شده در این سند به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است؛ به طور کلی ۳۹ اقدام کلان در این سند شناسایی شده  و در هر اقدام کلان، دستگاه متولی، دستگاه همکار و مرجع تصویب مشخص شده است. دو اقدام از مجموع اقدامات ذکر شده در این سند شامل طراحی دولت هوشمند و طراحی نظام حکمرانی داده است که به سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق وزارت ارتباطات واگذار شده است.

خوانساری معتقد است نظام حکمرانی داده شامل موضوعاتی مانند انبارش، پردازش، تبادل، به اشتراک گذاری، تنظیم‌گری، بهره‌برداری، امنیت، مالکیت، حریم خصوصی، طبقه بندی داده‌ها و کلان داده‌هاست که طی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی و ۹ دستگاه دیگر به عنوان همکار در نظر گرفته شده‌اند که البته با توجه به شناختی که از حوزه وجود دارد از برخی دستگاه‌های دیگر با هدف شناخت مشکلات و مسائل این حوزه نیز دعوت به همکاری شده است.

قواعد سرزمینی ما به استارلینک ابلاغ شده است

خبر دیگر هم به اظهارات عیسی زار پور- ویر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیأت دولت مربوط است که گفت از فعالیت مجموعه‌های ماهواره‌ای و رسانه های خارجی استقبال می‌کند به شرط اینکه به قواعد بین المللی پایبند باشند. بر اساس قواعد مصوب (ITU) که اتحادیه بین المللی مخابرات است هر اپراتور ماهواره ای که بخواهد در کشور فعالیت کند باید قواعد لندینگ رایت یا همان قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند.

وی در ادامه این را هم گفت که  قواعد سرزمینی خود را که توسط کمیسیون فضانوردی تصویب شده به آنها ابلاغ کرده اند و اگر آن را رعایت کنند استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام