استان ها

از نظارت ضعیف بر بازار یلدا تا افزایش قیمت گوشت گوسفندی در قزوین

سرخط نیوز/قزوین در این گزارش قیمت کالاهای اساسی در روزهای منتهی به یلدا بررسی شده، به افزایش قیمت میوه اشاره شده، نقش نظارتی مسئولین ذیربط زیر ذره‌بین بوده و افزایش قیمت گوشت گوسفندی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

سرخط نیوز در گزارشی از بازار این هفته به بررسی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین پرداخته و نوسانات قیمت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. لازم به ذکر است قیمت‌های درج شده در گزارش مربوط به قیمت کالاها در بازار سنتی قزوین است، طبیعتاً قیمت این کالاها در مغازه‌های سطح شهر بیشتر است.

این هفته قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار قزوین ۸۵ هزار تومان بود. محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در روز ۲۵ آذر ماه در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی اظهار کرد: سالانه بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، به طوری که ظرفیت جوجه‌ریزی در ماه بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه است.

وی با تأکید بر اینکه میزان جوجه‌ریزی در آذر ماه چشمگیر بوده، عنوان کرد: بیش از ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تا پایان آذر ماه انجام خواهد شد که نویدبخش تولید مناسب است.

این مسئول ضمن اشاره به تلاش جهت افزایش تولید گوشت مرغ، بیان کرد: با افزایش تولید علاوه بر تأمین نیاز کشور، میزان ذخیره‌سازی در کشور افزایش پیدا می‌کند، همچنین با تولید بیشتر قیمت نیز مناسب‌تر خواهد شد.

حسن‌نژاد با تأکید بر تمهیدات اندیشیده شده در راستای تأمین نهاده‌های صنعت طیور، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از نهاده‌های مورد نیاز این صنعت از خارج تأمین می‌شود، از همین روی اقدامات لازم جهت تأمین ذرت و کنجاله سویا در دستور کار قرار گرفته است، به نحوی که از این به بعد در این خصوص مشکلی وجود نداشته باشد.

حسین فاطمی، رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در رابطه با افزایش قیمت مرغ در هفته اخیر اظهار کرد: اخیراً هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که باعث شده نرخ هر کیلو گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد، در حالی که قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی بین ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان است و باید این محصول با نرخ هر کیلو ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی گفت: بخشی از افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار ناشی از عملکرد کشتارگاه‌ها و دلالان است، زیرا بخشی از گوشت مرغ که باید به‌طور کامل با نرخ ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود، به شکل قطعه‌بندی توسط دلالان، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی با نرخ‌های بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد، یعنی ۲ تا ۳ برابر قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و در عین حال سود کلانی را برای این گروه به دنبال دارد.

کشف و ضبط ۱۳۰ کیلوگرم مرغ منجمد تاریخ گذشته در آبیک

رضا صفرچی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک در هفته اخیر اظهار کرد: متعاقب نظارت مستمر بازرسین بهداشتی از مراکز نگهداری فرآورده‌های خام دامی، مقدار ۱۳۰ کیلوگرم گوشت مرغ تاریخ گذشته از یکی از سردخانه‌های نگهداری فرآورده‌های خام دامی آبیک کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: واحدهای تولید، نگه‌داری و عرضه فرآورده‌های خام دامی موظفند محصولی با کیفیت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهند و در صورت عرضه محصول غیر بهداشتی و تاریخ گذشته، اداره دامپزشکی برخوردی قانونی با واحد متخلف خواهد داشت.

این مسئول خاطرنشان کرد: هدف از بازدیدهای مستمر و ادواری کارشناسان اداره دامپزشکی از مراکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها، سردخانه‌ها مراکز بسته‌بندی و خودروهای حمل گوشت، تأمین و تضمین امنیت و ایمنی غذایی و سلامت فرآورده‌های خام دامی مصرفی شهروندان است.

افزایش قیمت گوشت گوسفندی

این هفته قیمت گوشت گوسفندی در قزوین افزایش چشمگیری داشت. طی ماه‌های اخیر قیمت گوشت گوساله بالاتر از گوشت گوسفندی بود، اما اکنون گوشت گوسفندی هم‌قیمت گوشت گوساله شده و حتی قیمت ران گوسفندی از گوشت گوساله نیز پیشی گرفته است. این در حالی است که محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در هفته‌ای که گذشت اظهار کرده وضعیت کشور در بخش تولید گوشت وضعیت مناسبی است و سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود.

محمد میربابایی، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در هفته اخیر گفت: در آبان ماه سال جاری ۲۶۱۰ تن گوشت قرمز در واحدهای دامی استان تولید شده است، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است.

قیمت گوشت قرمز در بازار قزوین به این شرح است: ران گوسفندی ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی خورشی ۵۵۰ تا ۵۸۰ هزار تومان، گوشت گوساله بدون چربی ۵۵۰ تا ۵۸۰ هزار تومان، مغز ران منجمد و گل سردست منجمد ۳۷۰ هزار تومان، سردست منجمد ۳۴۰ هزار تومان.

قیمت انواع ماهی در بازار قزوین

طی هفته‌ای که گذشت قیمت انواع ماهی در بازار قزوین به این شرح بود: شیر نیزه‌ای ۱۶۰ تا ۱۹۵ هزار تومان، سالمون ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، سفید ۱۷۰ تا ۱۷۶ هزار تومان، قزل‌آلا ۱۶۳ تا ۱۷۳ هزار تومان، آزاد ۷۵ تا ۱۵۵ هزار تومان، حلوا ۹۵ تا ۱۲۸ هزار تومان، بیکت ۱۱۰ هزار تومان، تن ۷۶ هزار تومان، قباد ۶۵ هزار تومان، کیلکا ۵۵ هزار تومان. همچنین هر عدد ماهی شور یا دودی با توجه به وزن آن ۲۰۰ تا ۳۶۰ هزار به فروش می‌رسد.

برگزاری نمایشگاه شب یلدا

در هفته‌ای که گذشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین نمایشگاهی تحت عنوان شب یلدا برگزار شد. جمشید خدایاری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درخصوص برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: کالاهای اساسی با قیمت تنظیم بازار در نمایشگاه شب یلدا عرضه شد. در این نمایشگاه کالاهایی چون برنج هندی، شکر، گوشت مرغ گرم، گوشت قرمز منجمد گوساله و گوسفندی و میوه برای شهروندان عرضه شد.

وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان ویژه شب یلدا اجرا شد، بازرسان سازمان جهاد کشاورزی استان و بسیج اصناف در نمایشگاه مستقر بودند و بر روند توزیع و رعایت نرخ مصوب قیمت‌ها نظارت جدی داشتند.

آیا نظارت‌ها بر بازار شب یلدا تشدید شد؟

علیرضا حسن‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین طی هفته‌های منتهی به یلدا اظهار کرده بود: جهت صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و پایش بازار شب یلدا طی گشت‌های سیار، از انبارهای نگهداری کالاهای اساسی، بنکداری‌ها، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های بزرگ به ویژه رسته‌های صنفی آجیل، خشکبار، شیرینی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ سرکشی و با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، درج نکردن قیمت، ندادن فاکتور و سایر تخلفات برخورد قانونی می‌شود.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از پدیده‌های بی‌ثبات‌کننده بازار و برخی سوءاستفاده‌ها از نیاز مردم به اقلام شب یلدا، در شعبه ویژه‌ای و خارج از نوبت به شکایات مردمی و پرونده‌های ارسالی از دستگاه‌های نظارتی رسیدگی می‌شود.

حسن‌پور ضمن اشاره به مسئولیت اتحادیه‌ها در پیشگیری از تخلفات صنفی، اجرای قوانین و مقررات و همچنین پایش قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: اتحادیه‌ها کنشگران اصلی اقتصاد جامعه هستند و در شرایطی که بازار دچار نوسانات کاذب قیمت‌هاست، باید مسئولیت بپذیرند و نقش‌آفرینی کنند.

وی تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را جهت رسیدگی فوری از طریق سامانه ارتباطی ۱۳۵ یا مراجعه به تعزیرات حکومتی گزارش کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین در حالی سخنان فوق را عنوان کرد که قیمت برخی‌ها میوه در روزهای منتهی به یلدا تقریباً دو برابر شده بود. از آنجا که خانواده‌ها در چنین شب‌هایی معمولاً در کنار هم جمع هستند، مجبور می‌شوند کالاهای مورد نیاز خود را با هر قیمتی تهیه کنند، اما نقش نظارتی مسئولین ذیربط و وجدان فروشندگان در چنین روزهایی نمود بیشتری دارد.

بعضاً مسئولین عنوان می‌کنند به‌دلیل تقاضای بالا در این ایام، قیمت‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت افزایش یافته و مجدد کاهش می‌یابد، اما مهم این است که نظارت‌ها در چنین ایامی بیشتر شود تا هیچ سرپرست خانواری شرمنده خانواده خود نباشد و بتواند آبرومندانه مناسبت‌هایی مانند شب یلدا را سپری کند.

جمشید خدایاری، سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از شناسایی و معرفی ۱۵ صنف متخلف در بازار شب یلدا در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: این تعداد واحدهای صنعتی متخلف در بازرسی از ۴۰ واحد عرضه کالاهای اساسی شناسایی شدند.

وی ادامه داد: واحدهای متخلف شامل پنج نانوایی، سه واحد عرضه مرغ، ۲ واحد قصابی، سه واحد میوه‌فروشی و ۲ واحد مرکز فروش آجیل و خشکبار بودند، متصدیان این واحدهای متخلف جهت ادامه مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

قیمت سرسام‌آور انواع میوه در بازار یلدا

قیمت برخی میوه‌ها در روزهای منتهی به یلدا در بازار قزوین به شدت افزایش یافته و قیمت انواع میوه‌ها در بازار به این شرح بود: موز ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان، انگور ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان، گلابی ۷۵ هزار تومان، خرمالو ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، کیوی ۳۵ تا ۶۵ هزار تومان، ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان، نارنگی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان، سیب ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان، لیموشیرین ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان، به ۴۰ هزار تومان، خیار ۱۸ تا ۴۰ هزار تومان، پرتقال ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، گریپ‌فروت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، هندوانه ۸ تا ۲۵ هزار تومان.

مجدداً تأکید می‌شود قیمت‌های ذکر شده مربوط به قیمت میوه‌ها در بازار سنتی قزوین است. مشاهدات میدانی خبرنگار سرخط نیوز نشان می‌دهد قیمت برخی میوه‌ها در این روزها در برخی مغازه‌های مستقر را مناطق بالای شهر تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم رسید.

قیمت انواع صیفی در بازار قزوین

قیمت انواع صیفی در بازار قزوین به این شرح است: سیب‌زمینی ۸ تا ۱۷ هزار تومان، پیاز ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۲۸ تا ۴۵ هزار تومان، هویج ۹ تا ۱۸ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، نارنج ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، لیموترش سنگی ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان، ترب ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان، چغندر لبویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، شلغم ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، بادمجان ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان، کدو ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، گل‌کلم ۱۰ هزار تومان، برگ‌کلم سفید ۸ تا ۱۵ هزار تومان، برگ‌کلم بنفش ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، کلم‌بروکلی ۳۰ هزار تومان، کاهو ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، کاهو پیچ ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، قارچ ۹۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، ذرت مکزیکی ۴۰ هزار تومان، سیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، سیب‌زمینی ترشی ۲۰ هزار تومان.

انتهای پیام