بین الملل

از نوای ارکستر آذری در وحدت تا موسیقی نواحی که باید احیا شود

گزارش آنا از ارکستر موسیقی «آلنام»؛

کنسرت ارکستر «آلنام» در تالار وحدت تهران در حالی به صحنه رفت که هنرمندان معتقد بودند فضای ارائه موسیقی ارکسترال نواحی در ایران خیلی خوب نیست با وجود اینکه این موسیقی پشتوانه خیلی قوی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت موسیقی آذربایجانی به نام «آلنام» با رهبری وحید علیپور پس از یک سال وقفه در تالار وحدت به اجرا در آمد. «یاشار احمدی» و «مجید عصری» خوانندگان این کنسرت بودند و «سونار نجاری» سولیست تار، محمدرضا عرفانی سولیست کمانچه و «مونیکا لران» کنسرت مایستر ارکستر را تشکیل دادند. ارکستر آلنام فعالیت خودش را از سال ۹۸ شروع کرده و در تهران و دیگر شهر‌ها نیز اجرا رفته است. این ارکستر همچنین در ایام کرونا یک اجرای آنلاین نیز با همکاری بنیاد رودکی داشته است.

کنسرت ارکستر آلنام همین شبها در تالار وحدت به صحنه رفت و نظر مخاطبان را جلب کرد، اما پیش از آن و در زمان تمرین و چک نهایی به سراغ اهالی این گروه رفتیم.

از نوای ارکستر آذری در وحدت تا موسیقی نواحی که باید احیا شود

مطلق: موسیقی آذربایجان پشتوانه قوی دارد

محمد مطلق، نوازنده نقاره آذربایجانی در گوشه‌ای از سالن به تماشای تمرین گروه نشسته، به سراغش رفتم و درباره فعالیتش به گپ و گفت پرداختیم. او می‌گوید: بیست سال است که نوازنده ساز‌های آذربایجانی به ویژه نقاره هستم، به صورت حرفه‌ای از شش ـ هفت سال پیش در ارکسترال حضور دارم. با توجه به شرایط کرونایی قدری محدودیت برایمان زیاد شد و اجرا‌ها و ارائه‌شان تفاوت کرد، موسیقی آذربایجانی مثل موسیقی هر کشور دیگری ژانر‌های متفاوت دارد هم می‌تواند ارکسترال باشد و هم فولک و محلی و کاری هم که امشب اجرا می‌کنیم ، ترکیبی از همین دو است.

وی همچنین می‌افزاید: متأسفانه این روز‌ها در ایران فضای ارائه موسیقی ارکسترال آذربایجان خوب نیست، با وجود اینکه این موسیقی پشتوانه خیلی قوی دارد از موسیقی مقامی بهره برده، تنظیم کننده‌ها و آهنگسازان بزرگی در جهان دارد. آقای علیپور هم مثل گذشته با ارکستر آلنام با همه سختی‌ها و دشواری‌ها کار را جمع کردند و یک اجرای جذاب و ارزشمند تهیه کردند.

مطلق در پایان می‌گوید که موسیقی آذربایجان به وحید علیپور مدیون است چرا که گردآوری چنین ارکسترالی با این شرایط موجود کار راحتی نیست. من خودم نوازنده نقاره آذربایجانی هستم، سعی می‌کنم ریتم آذربایجانی را قدرتمند ارائه کنم چند سالی هم هست که با ساز کلارینت به سبک فولک و آذربایجانی کار می‌کنم.

احمدی: پس از چهار سال روی صحنه آمدم

یکی از خواننده‌های این ارکستر یاشار احمدی است. او در گفت‌وگو با آنا می‌گوید: در این چند سال اخیر بیشتر مشغول تدریس و کار‌های ضبط استودیویی بودم، چون امکان اجرای صحنه‌ای نداشتیم نتیجه آن‌ها هم به زودی منتشر می‌شود، اما متأسفانه اجرا‌های صحنه‌ای خیلی کم بوده من خودم چهار سال است که روی استیج نرفتم و این اولین اجرایم است که به پیشنهاد وحید علیپور عزیز به صحنه آمدم و قبول کردم. من چهار قطعه را در این کنسرت به اجرا رساندم.

وی همچنین می‌گوید: موسیقی فولکلور مورد علاقه من است منتها خیلی جای کار بیشتری دارد به نظر من این یک دهه ما دچار بحرانیم در این عرصه شده‌ایم و از هر لحاظ به نظر من به گذشته برگشتیم، اما ما همین الان هم می‌توانیم یک شروع دوباره داشته باشیم چرا که به موسیقی نواحی‌مان می‌توانیم تکیه کنیم واین خوب است. من فکر می‌کنم آینده میتواند در این عرصه روشن باشد هر چند که به خیلی چیز‌ها ربط دارد یا از اختیار ما برخی چیز‌ها خارج است. در نهایت ما همیشه می‌توانیم بهترین خودمان باشیم و سعی کنیم کاری که از دستمان بر می‌آید را انجام دهیم.

از نوای ارکستر آذری در وحدت تا موسیقی نواحی که باید احیا شود

ترکیبی از سازهای مختلف را به صحنه آوردیم

وحید علیپور در حال تمرین دادن به گروه و ساوند چک است، پس از یک آنتراکت سراغش می‌رویم.

او در گفت‌وگو با آنا مطرح می‌کند که سیزده قطعه قرار است دراین کنسرت اجرا شود از قطعات معروف تا قطعات جدید، اما تلاششان این بوده که کار‌ها تکراری نباشد و مخاطب با موسیقی آذربایجانی آشنا شود. او می‌گوید: در کنار این‌ به قطعات فولکلور هم توجه داریم. این کنسرت بعد یک سال به اجرا رسیده و به سرپرستی خودم به صحنه رسیده است.

وی همچنین می‌افزاید: ارکستر ما یک ارکستر نوازندگی مجلسی است، نوازنده‌ها برخی ثابت و برخی میهمان هستند از ساز‌های زهی، بادی، کوبه‌ای، سنتی و مقامی در این کار استفاده کرده‌ایم. قطعات هم از افراد نامدار موسیقی آذربایجان انتخاب شده‌اند.

علیپور که پیش از این در ارکستر باکو نیز فعالیت داشته، می‌گوید: دوره کرونا به خاطر سختی‌های رفت و آمد فاصله بینمان زیاد شد، تلاش داریم این رابطه را دوباره احیا کنیم حتی آذربایجانی‌ها را برای اجرا در ایران دعوت کنیم، اما فعلا شرایط اینطور است. سال گذشته هم ما یک اجرای آنلاین در تالار وحدت برای مخاطبا نداشتیم و اجازه ندادیم این قطار ارکستر‌ها متوقف شود و الان هم امیدمان این است که فعالیت‌ها ازاین پس بیشتر شود.

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.