اشتباهات رایج در انتخاب نام برند را اینجا بخوانید

هر وقت از برند و برندسازی صحبت می‌شود، انتخاب نام برند هم به عنوان یک دغدغه‌ی مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

همه می‌دانیم که برند، فراتر از یک نام است و برندسازی فرایندی زمان‌بر و چندوجهی است که انتخاب اسم برند صرفاً نخستین گام در این مسیر طولانی و دشوار محسوب می‌شود.

با این حال نباید از اهمیت انتخاب نام مناسب هم غافل شویم. وقتی قرار است سال‌ها و شاید دهه‌ها با یک برند زندگی کرده و آن را در معرض چشم و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است در انتخاب نام برند وسواس به خرج دهیم و به سادگی از کنار این کار نگذریم.

برای انجام ثبت برند در تهران چه مدارکی مورد نیاز است؟

انتخاب نام برند قاعده و فرایند مشخصی ندارد

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست.

بر خلاف آن‌چه در برخی سایت‌ها یا کتاب‌ها می‌بینیم، نمی‌توانیم بگوییم انتخاب برند مثلاً سه یا پنج یا هفت مرحله دارد و اگر این مراحل را گام به گام طی کنید، نام تجاری شما ناگهان پدیدار می‌شود و می‌توانید آن را اعلام کنید.

کافی است کمی به برندهای معروف ایران و نام‌هایی که برای برندها انتخاب شده نگاه کنید تا ببینید اصول انتخاب برند را نمی‌توان به سادگی در قالب یک چارچوب مشخص گنجاند و بیان کرد.

در انتخاب نام برخی برندها از واژه‌های ایرانی (فارسی یا زبان‌های سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است. در انتخاب برخی دیگر، واژه‌هایی با ریشه‌ی غیرایرانی به کار رفته است. برخی از نام خود برای برندسازی استفاده کرده‌اند. عده‌ای دیگر کوشیده‌اند از نام‌ خانوادگی و اسامی اشخاص فاصله بگیرند. گروهی به سراغ مخفف‌سازی رفته‌اند. گروهی دیگر ترجیح داده‌اند از واژه‌های مخفف استفاده نکنند. تعدادی از برندها واژه‌های مرتبط را به کار گرفته‌اند. تعدادی دیگر از برندهای تجاری نام‌هایی عمومی را انتخاب کرده‌اند که به شکل مستقیم ارتباطی با حوزه‌ی فعالیت برند ندارد.

با همه‌ی این اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها، در نهایت برندها توانسته‌اند در میان مخاطبان خود جایگاه پیدا کنند و در ذهن آن‌ها باقی بمانند.

با این مقدمه، ما هم قصد نداریم نکات مد نظر خود را در قالب باید / نباید ارائه کنیم و اصرار کنیم که مجموعه‌ای از اصول نامگذاری برند وجود دارد. اتفاقاً‌معتقدیم که تجویز‌های قاطعانه در انتخاب نام تجاری و اسم برند، ناپخته و استثناپذیرند. بنابراین در ادامه صرفاً سعی خواهیم کرد چند پیشنهاد را مطرح کنیم که ممکن است هنگام تصمیم گیری به کارتان بیاید و به انتخاب نام تجاری مناسب کمک کند.

برای آموزش تصویری روش استعلام نام برند جهت ثبت روی لینک زیر کلیک کنید.

در انتخاب نام تجاری و اسم برند به یک الگو محدود نشوید

برای انتخاب نام تجاری یا نام برای برند سبک‌های بسیار متنوعی وجود دارد. اما ذهن بسیاری از ما روی یک شیوه‌ی خاص قفل می‌شود و شیوه‌ها و گزینه‌های دیگر را به دست فراموشی می‌سپاریم. فقط به عنوان چند نمونه به موارد زیر توجه کنید:

نام‌های توصیفی

 یکی از گزینه‌ها در تعیین نام برند این است که به سراغ نام‌هایی برویم که فعالیت ما را توصیف می‌کنند.

با شنیدن نام‌های توصیفی تا حد زیادی می‌توانید حوزه‌ی فعالیت برند را حدس بزنید. «ایران خودرو» و «ماشین‌سازی تبریز» و «ایسمینار» نمونه‌هایی از این نوع نام‌گذاری هستند.

مخفف‌سازی

گزینه‌ی دیگری که در انتخاب نام برند پیش روی شما قرار دارد مخفف‌سازی است.

مخفف‌سازی در زبان فارسی و هم‌خانواده‌های آن به اندازه‌ی زبان‌هایی مثل انگلیسی و فرانسوی ساده و پذیرفته‌شده نیست. چون ما عادت جدا خواندن حروف را نداریم (به IBM و BMW و KFC فکر کنید). پس صرفاً وقتی می‌توانیم از مخفف استفاده کنیم که سرواژه‌ها در کنار یکدیگر، یک واژه‌ی قابل ‌تلفظ و مقبول تشکیل دهند.

با این حال اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، استفاده از مخفف‌ها هم‌چنان می‌تواند به عنوان یک گزینه مورد استفاده قرار گیرد:

  • محک: موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
  • مپنا: مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران
  • متمم: محل توسعه مهارتهای من

توضیح: بعضی سایت‌های فارسی پیشنهاد می‌کنند که ترجیحاً از مخفف استفاده نکنید. این توصیه، مستقیماً از منابع انگلیسی زبان ترجمه و نقل می‌شود و در مورد زبان فارسی مصداق ندارد. گروهی از کارشناسان برندینگ معتقدند که وقتی مثلاً برند FKC را ثبت می‌کنید باید در ذهن مخاطب با ده‌ها برند دیگر مثل KKC و KFC و CKF و CFK و … رقابت کنید. این کار مستلزم هزینه‌ی سنگین برای تبلیغات و برندینگ است. ولی ما چون در فارسی با مخفف‌ها کلمه می‌سازیم، با چنین چالشی روبه‌رو نیستیم و آن توصیه، در فضای فارسی‌زبانان معنا ندارد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به درس‌های برای در نظر گرفته شده است. با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های برند و برندسازی، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

ضمناً بررسی‌های آمازون ما نشان داده که دوستان متممی که به برندسازی علاقه‌مند هستند، از درس‌های زیر هم استقبال می‌کنند:

| |

| | |

| |

| | |

(پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ایرنا: نشریه فوربس در میانه نگرانی‌‌های آمریکا نسبت به تقویت روابط ایران و روسیه، روایتی از تقویت ارتباطات بانکی بین این دو کشور و دلارزدایی انجام داده است.