فرهنگ و هنر

اصلاح‌طلبی و مقدس‌مداری را افرادی چون سیدجمال و شهید مطهری انجام داده‌اند

سرخط نیوز/همدان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اصلاح طلبی و مقدس مداری را افرادی چون سیدجمال و شهید مطهری انجام داده‌اند، گفت: نام سیدجمال الدین اسدآبادی برای همه اسدآبادی‌ها در تمام‌دنیا افتخار آفرین است.

سیدعزت‌الله ضرغامی پنجشنبه ۱۸ اسفندماه در همایش بیدارگر مشرق زمین پرچمدار بیداری اسلامی که به مناسبت سالروز شهادت سید جمال الدین اسدآبادی در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان  اسدآباد برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم جهان را به وحدت برسانیم و راه سیدجمال را ادامه دهیم باید ابتدا همه آحاد مردم کشور با یکدیگر وحدت داشته باشیم.

وی افزود: سیدجمال مرد ایجاد وحدت در بین مردم و جهان اسلام و بین مسلمانان بود، تفاوت امام راحل با سیدجمال الدین اسدآبادی در این است که امام راحل   تمرکز خود را  برای بیداری اسلامی روی مردم گذاشت و نتیجه گرفت اما سیدجمال تمرکز خود را برای بیداری اسلامی بر روی پادشاهان و سلاطین گذاشت و در اواخر عمر گرانبهای خود فهمید که بخشی از عمر خود را به خاطر این خطای راهبردی تلف کرده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه رهبری فقیه، عادل و مدیر و مدبر  داریم و این ویژگی امروز موقعیت ما را متفاوت تر از دوران سیدجمال الدین اسدآبادی کرده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم جهان را به وحدت برسانیم باید اول خود وحدت داشته باشیم و سخنرانی، تذکر و هشدار و گلایه‌مندی مقام معظم رهبری نسبت به حفظ وحدت خود حاکی از حفظ این اصل مهم است.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه تنگ نظری و خودمحوری و تفکر در اجرای “همه باهم، همه با من” از سوی هر کس که باشد، حتما مذموم است، گفت: وحدت اقتضائات  خود را دارد و شعار نیست و باید اقتضائات آن شناخته شود و براساس آن وحدت شکل بگیرد و جایی باید کوتاه آمد و مصلحت ها را دید چراکه اصلاحات مهم است.

وی با تاکید بر اینکه کسی که بخواهد تحول ایجاد کند  باید در این راه همه سختی ها را تحمل کند و طی کردن  مسیر راه تحول سنگلاخ است و سپس هموار می‌شود، یادآور شد: اگر کسی فکر کند در راه طی کردن تحول همیشه برای او کف و سوت می‌زنند و تقدیر می کنند، اینطور نیست و کاملا خیال باطل خواهد بود.

وی با بیان اینکه امام برای ایجاد تحول مورد طعنه بسیاری از افراد قرار گرفت، به دنبال تنزه طلبی نبود، به زندان رفت و اهانت شنید، گفت: اصلاح طلبی و راه تحول آبرو گذاشتن می‌خواهد، باید برای تحول از آبرو خرج کرد، بسیاری خیال می کنند اگر چند سالی کسب آبرو  کردند، این آبرو را باید حفظ کنیم و تا آخر عمر از داشتن این آبرو لذت ببریم، اینطور نیست، باید این آبرو را که خدا داده در راه خدا خرج کنید، حال  اینکه برخی احتکارکننده آبرو هستند.

ضرغامی تصریح کرد: کسی که خدا به آن آبرو داده نباید آبروی خود را احتکار کند، باید از آبروی خود برای اسلام خرج کند، افراد با آبروی خود آنجا که لازم است باید به میدان بیایند، مریم مقدس نمونه افرادی است که برای خدا از آبروی خود خرج کرد.

وی ادامه داد: امثال ما  که خدا به ما پست و مقام و مسئولیتی داده و یک آبرو کسب کرده‌ایم، برای خرج کردن این آبرو چرتکه می‌اندازیم که ببینم چطور می‌شود؟ آیا هواداران با خرج کردن از آبرو از پیرامون ما پراکنده خواهند شد؟ و این نمونه بارز سوداگری است.

ضرغامی یادآور شد: اصلاح طلبی و مقدس مداری را افرادی چون سیدجمال و شهید مطهری انجام داده اند و امروز نیاز به حکیم و مصلح داریم، باید بدعت ها را کنار بگذاریم و به دنبال اسلام اصیل سلفی برویم.

وی با تاکید بر اینکه باید روشنگری شود و جامعه وحدت حول ارزش‌های اسلامی و حول اسلامی که رهبری و امام به ما یاد دادند، برود و براساس آنچه که به ما تحمیل می‌کنند، عمل نکند، گفت: باید وحدت داشته باشیم  و ابتدا در جامعه خود وحدت ایجاد کنیم وسپس منادی وحدت در دنیا باشیم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم تصریح کرد: به وعده سال گذشته خود عمل کردیم و ساماندهی یادمان و فعال شدن بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یکی از مطالبات جدی چندین ساله مردم شهرستان کلید خورده است.

کیومرث سرمدی‌واله اظهار کرد: متأسفانه از ظرفیت شخصیت سیدجمال استفاده بهینه نشده است بنابراین در کنگره سال گذشته قول دادیم حتماً دو بحث یادمان و بنیاد سیدجمال را پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم و با پیگیری انجام شده موفق به دریافت اعتبار ویژه برای پروژه یادمان سیدجمال شدیم.

وی افزود: در حال حاضر برای پروژه یادمان سیدجمال که از سال ها پیش به صورت رها شده باقی مانده بود، دو پلاک ملکی که در طرح قرار داشتند، تملک شده و اصلاحات آن در دست انجام است.

سرمدی‌واله خاطرنشان کرد: قول دیگر سال گذشته ما در رابطه با فعال کردن بنیاد سیدجمال بود که به همین منظور روز گذشته نخستین جلسه این موضوع در استان با حضور امام‌جمعه همدان، استاندار همدان، جمعی از اندیشمندان مرتبط با سیدجمال و معتمدین شهر اسدآباد تشکیل شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی بنیاد سیدجمال کار آن کلید خورده است، یادآور شد: هر دو مسأله ساماندهی یادمان و فعال کردن بنیاد را آغاز کردیم و این فعالیت در حوزه فرهنگی را انجام دادیم ضمن اینکه  فعالیت بنیاد سیدجمال امروز در بنای یادبود سیدجمال راه اندازی می‌شود.

سرمدی‌واله بیان کرد: این بنیاد به منظور نشر اندیشه های ناب و فرهنگساز سیدجمال و با هدف توسعه افکار استعمارستیز و استبدادگریز آن بیدارگر کم نظیر می تواند برای جوانان و دانشجویان الگوساز بوده و با اختصاص جایزه سیدجمال به اندیشمندان و سیدجمال پژوهان و در قالب برگزاری نشست های ملی و بین المللی زمینه توسعه فرهنگی استان را فراهم آورد.

انتهای پیام