بین الملل

افشای رابطه شکرآب رهبران فرانسه و ایتالیا

نیش‌ و کنایه‌های رهبران فرانسه و ایتالیا در رابطه با نشست پنجشنبه پیش با موضوع اوکراین در کاخ الیزه، رابطه پرتنش و شکرآب بین این دو مقام را بر ملا کرد.

به گزارش سرخط نیوز، به نقل از پایگاه بلومبرگ، مناقشه بین رهبران پاریس و رم روز پنجشنبه بعد از آن بالا گرفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک مراسم ضیافت شام با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان در کاخ الیزه ملاقات کرد. این ملاقات به درخواست زلنسکی بود.

خانم جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که از پیش درباره برگزاری این شام مشترک مطلع نشده و غایب بود، این نشست را “نامناسب” توصیف کرده و ماکرون را واداشت در پاسخ به او به تندی بگوید که فرانسه و آلمان در زمینه حمایت از اوکراین “نقشی ویژه” دارند.

مقام های دو کشور می‌گویند مشکل این است که رهبران آنها اساسا با یکدیگر “ناسازگار” هستند.

ماکرون، ملونی را به عنوان معادل ایتالیایی مارین لوپن، رهبر پوپولیست راست‌های افراطی فرانسه که سال‌ها به سیاست‌های حامی بازار در دولتش حمله کرده، می‌بیند. اما رئیس جمهور فرانسه هم از نظر ملونی، یک نوع افاده‌ای متکبر از جنس کسانی محسوب می‌شود که او جنبشش را برای سرنگون کردنشان بنا کرده است.

به گفته دو منبع آگاه، اگر ماریو دراگی، نخست وزیر قبلی ایتالیا همچنان در قدرت بود، یک چنین شکستی در ارتباط با رهبران دو کشور رخ نمی‌داد.

در داخل ایتالیا اما اتفاق مربوط به شام مشترک روز پنجشنبه آسیب‌پذیری ائتلاف حاکم متعلق به جورجیا ملونی را، به ویژه در رابطه با جنگ در اوکراین و روابط دولت او با فرانسه، آشکار کرده است. حزب ملونی موسوم به حزب برادران ایتالیا در حمایت کردنش از اوکراین ثابت‌قدم بوده اما دو حزب شریک او در این ائتلاف یعنی حزب لیگ ایتالیا و حزب فورزا ایتالیا که در گذشته متحد روسیه و ولادیمیر پوتین بودند، درگیری سختی با ماکرون پیدا کرده‌اند.

سال ۲۰۱۸ یک عضو رده متوسط کابینه ماکرون گفت، سیاست مهاجرتی ایتالیا “شما را به حالت تهوع می‌اندازد.” در آن زمان ماتئو سالوینی، معاون کنونی ملونی و رهبر حزب لیگ ایتالیا ناظر بر این سیاست‌ها بود.

سال بعد از آن، فرانسه پس از دیدار لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا با معترضان جنبش “جلیقه زرد” مخالف با دولت ماکرون، سفیرش را از رم فراخواند.

ماکرون در تلاشی نصفه و نیمه برای کاستن از تنش‌ها، اوایل روز جمعه، از پروژه مشترک مربوط به سامانه تسلیحاتی SAMP-T به عنوان نمونه‌ای از همکاری ثمربخش بین ایتالیا و فرانسه یاد کرد. اما او در انتقادی تلویحی از ملونی، افزود که همیشه به انتخاب‌های دیگران احترام می‌گذارد.

ملونی هم روز جمعه به نشانه ناخرسندی‌اش از اتفاق مربوط به شام مشترک پنجشنبه گفت که این گردهمایی “از نظر سیاسی اشتباه” بوده و احتمالاً اگر از او برای شرکت در آن دعوت می‌شد، به آنجا نمی‌رفت.

انتهای پیام