امام حسن عسکری(ع) چگونه مردم را برای عصر غیبت و ظهور آماده کرد؟

یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه صبر و استقامت از دیدگاه امام عسکری(ع) دو صفت بسیار مهم و ضروری هستند که شیعیان باید آن‌ها را در خود تربیت کنند، گفت: امام با توصیه به صبر و استقامت، می‌خواهد که شیعیان خود را برای مقابله با دشمنان و مخالفان دین که همواره در تلاش برای نابودی شیعه هستند، تقویت کند.

حجت‌الاسلام محمدامین نجفیان -کارشناس مسائل دینی- در گفت‌وگو با سرخط نیوز در مورد ویژگی امام حسن عسکری(ع) و صبر و استقامت ایشان در زندان گفت: صبر و استقامت دو صفت اخلاقی و روحی هستند که در قرآن و روایات به آن‌ها تأکید شده است. صبر یعنی تحمل سختی‌ها و مصائب بدون شکایت و ناراحتی و استقامت یعنی پایبندی به راستی و عدالت بدون تزلزل و تغییر.

وی ادامه داد: صبر و استقامت از علائم مؤمنان و شیعیان است که با آن‌ها می‌توانند در راه خدا پیشرفت و پاداش بزرگی را از جانب باری تعالی در دنیا و آخرت بگیرند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) که یکی از بزرگ‌ترین الگوهای صبر و استقامت در تاریخ اسلام است، در نامه‌ای به یکی از فقهای برجسته زمان خود، یعنی علی بن حسین بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق، توصیه‌های مهم و گرانب‌هایی در مورد صبر و استقامت کرده است.

حجت‌الاسلام نجفیان با اشاره به این نامه یادآور شد: در این نامه، امام حسن عسکری(ع) فرموده است «اوصیک یا شیخی و معتمدی و فقیهی … بالصبر و انتظار الفرج فان النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلّم قال: أفضل أعمال أمَّتی انتظار الفرج … فاصبر یا شیخی یا أبا الحسن علی … / ای فقیه مورد اعتماد من … تو را به صبر و انتظار فرج دعوت می‌کنم، زیرا پیامبر خدا(ص) فرمود: برترین اعمال امّت من، انتظار فرج است … پس تو ای شیخ من، ای ابوالحسن علی … صبر کن».

وی افزود: این نامه نشان می‌دهد که چگونه امام حسن عسکری(ع) خود را با صبر و استقامت در برابر سختی‌ها و ظلم‌های حکومت طاغوت محکم نگه داشته و شیعیان خود را نیز به همین رفتار دعوت کرده است. امام عسکری(ع) با تأکید بر صبر در برابر مصائب، صبر در راه اطاعت، صبر در برابر گناه، صبر در انتظار فرج و ظهور امام زمان(عج)، می‌خواهد که شیعیان خود را برای پذیرش حقایق دین و انجام وظایف شرعی آماده کند.

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: امام حسن عسکری‌(ع) با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که می‌فرماید «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج»، می‌خواهد که شیعیان خود را برای شناخت و پیروی از امام زمان(عج)، که نور او در دل امام عسکری(ع) پنهان است، آموزش دهد.

حجت‌الاسلام نجفیان بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) با توصیه به صبر و استقامت، می‌خواهد که شیعیان خود را برای مقابله با دشمنان و مخالفان دین، که همواره در تلاش برای نابودی شیعه هستند، تقویت کند.

وی ابراز کرد: صبر و استقامت از دیدگاه امام حسن عسکری(ع) دو صفت بسیار مهم و ضروری هستند که شیعیان باید آن‌ها را در خود تربیت کنند. صبر و استقامت باعث می‌شود که شیعیان در راه خدا پایدار بمانند، در برابر گناه و سستی مقاومت کنند، در برابر مصائب و سختی‌ها تحمل نشان دهند، در اطاعت و عبادت پشتکار داشته باشند، در انتظار فرج و ظهور امام زمان(عج) باشند و در مقابل دشمنان و مخالفان دین جنگیده و جانفشانی کنند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل