انسان متکبر؛ به سمت زورگویی می‌رود

یک استاد حوزه با بیان‌ اینکه انسان متکبر به دلیل بزرگ‌بینی به سمت جباریت می رود و زورگویی می‌کند، گفت: خداوند متعال قلب انسان متکبر را آنلاین می‌کند زیرا پرودگار کسی که خود را به نسبت دیگران بالاتر می‌بیند ‌آنلاین خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با سرخط نیوز در تفسیر آیه ۳۵ سوره مبارکه غافر «الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ الَّذِینَ آمَنُوا کَذَلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَی کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ» اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «همانها که در آیات الهی بدون دلیل به مجادله برمی‌خیزند، کاری که خشم عظیمی نزد خداوند و نزد کسانی که ایمان آورده‌اند بار می‏‌آورد، اینگونه خداوند بر قلب هر متکبر جباری آنلاین می‏‌نهد».

وی با بیان اینکه در این آیه چند نکته‌ نهفته است، خاطرنشان‌کرد: نکته اول اینکه متکبر در آیات الهی مجادله کرده و بدون دلیل بحث می‌کند چون نمی‌خواهد حق را بپذیرد. زیرا برای خودش کسر شأن می‌بیند که تبعیت کند و خود را در مقام‌ بالا می‌پندارد.

این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم یادآور شد: متکبر به علت خودبرتربینی در دنیا هم مشمول غضب الهی است و بین مؤمنین هم مغضوب است. متکبر به علت بالاتربینی خود مغضوب مومنین می‌شود زیرا مومنین خود را متواضع می‌دانند، امیرالمؤمنین در خطبه متقین ویژگی‌های افراد باتقوا را برشمرده و می‌فرمایند «متقین کسانی هستند که خود را بالا نمی‌بیند».

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی خاطرنشان کرد: نکته سومی که در آیه وجود دارد این است که خداوند متعال قلب متکبر را آنلاین می‌کند زیرا پروردگار کسی که خود را به نسبت دیگران بالاتر می‌بیند، آنلاین می‌کند.

وی افزود: نکته چهارمی که از این آیه استنباط می‌شود قرار گرفتن صفت جبار در کنار تکبر است. متکبر آرام آرام جبار می‌شود و شروع می‌کند به زورگویی کردن. یک پدر و مادر متکبر زور می‌گویند یا حتی یک‌ رئیس متکبر زور خواهد گفت لذا صفت جبار از سوی‌ خداوند در کنار فرد متکبر آمده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل