اقتصادی

ایجاد بازار تخصصی فروش و تبلیغ دانش‌بنیان‌ها/مراقب ایجاد ساختمان‌های زیبا،اما بدون کارکرد باشیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در دانشگاه تهران ظرفیت انسانی خوبی وجود دارد، گفت: ناحیه نوآوری باید از بخش خصوصی اطراف خود کمک گرفته و دانشجویان و اساتید را پای کار بیاورد و ما تنها وظیفه تامین زیرساخت‌ها را بر عهده داریم. 

به گزارش سرخط نیوز، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاح ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، الگوی ناحیه نوآوری را یک الگوی مناسب توصیف و اظهار کرد: دانشگاه شریف حدود ۱۰ سال است که ناحیه نوآوری دارد و دانشگاه علم و صنعت نیز چند ماهی است که ناحیه نوآوری خود را افتتاح کرده است و اتفاقی که امروز رخ داد، یک اتفاق مبارک است و دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مالی موجود و قانون جهش تولید استفاده کرد و به آبادی ناحیه نوآوری کمک کنیم، خاطر نشان کرد: جنس کار نواحی نوآوری شریف و علم و صنعت با جنس کار دانشگاه تهران فرق دارد. 

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: مفهوم نوآوری اجتماعی یک مفهوم مهم و جدی است که باید در قلب تهران تزریق شود و این امر با وجود اساتید برجسته حوزه علوم انسانی در دانشگاه تهران محقق خواهد شد. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید در این حوزه ناحیه نوآوری‌ها هم کپی شوند، تاکید کرد:  هر دانشگاه و ناحیه نوآوری رسالتی دارد که باید آن را در شهر تهران به اجرا درآورد. 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما دولتی‌ها اول یک ساختمان زیبا آماده می‌کنند، بعد نیروی انسانی جذب کرده و چارت سازمانی می‌نویسند، بعد می‌پرسند که چه باید بکنیم،  گفت: بخش خصوصی برعکس عمل می‌کند، اول می‌گوید چه باید بکنم، بعد سراغ نیروی انسانی ماهر رفته و در نهایت به دنبال تامین ساختمان می‌رود. در این مسیر حواسمان باشد که ۱۰ سال بعد با مجموعه‌ای از ساختمان‌های زیبا، اما بدون کارکرد مواجه نشویم. 

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در دانشگاه تهران ظرفیت انسانی خوبی وجود دارد، گفت: ناحیه نوآوری باید از بخش خصوصی اطراف خود کمک گرفته و دانشجویان و اساتید را پای کار بیاورد و ما تنها وظیفه تامین زیرساخت‌ها را داریم. 

وی با بیان اینکه ما در گذشته تلاش می‌کردیم تا علم و ثروت را به یکدیگر نزدیک کنیم، اما ممکن نبود، گفت: جنس خشک صنعت و نرم دانشگاه به یک منطقه میانی نیاز دارد و ناحیه نوآوری همین منطقه میانی است. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خطاب به زاکانی، شهردار تهران گفت: ۲ نکته مهم در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که نیاز است شما وارد عرصه شوید؛ اولا شرکت‌های دانش‌بنیانی که تولیدات سبز و بدون آلودگی دارند، اما ناچار هستند کیلومترها از تهران خارج شوند و در سوله‌های چند هزار متری کار پژوهشی انجام دهند، در صورتی که باید پژوهشگر نزدیک محل علمی خود باشد. شهرداری تهران می‌تواند با در اختیار قرار دادن زمین‌های موجود در تهران و ساخت سوله این مسافت را کاهش دهد. 

وی همچنین افزود: امروز بازارهای تخصصی در همه‌ حوزه‌ها وجود دارد و لازم است برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یک بازار تخصصی برای تبلیغ و فروش محصولات ایجاد شود تا مردم با آنها و کارکردهایشان آشنا شوند.

انتهای پیام