اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

ایده دکوراسیون پذیرایی چگونه بهتر است؟

انواع دکوراسیون پذیرایی

دکوراسیون پذیرایی را می ‌توان در الگوهای زیر ترکیب ‌بندی کرد:

دکوراسیون پذیرایی دایرهای

یکی از سبک ‌های طراحی دکوراسیون پذیرایی، چیدمان دایره ‌ای است که معمولا فضایی متوسط تا بزرگ را می‌ طلبد. در این سبک مبلمان به صورت نیم ‌دایره یا سه چهارم دایره قرار داده شده و به اندازه یک چهارم دایره، فضای خالی در نظر گرفته می‌ شود که معمولا این فضای خالی رو به درب یا به هر شکلی ورودی پذیرایی است.

در صورتی که فضای سالن هال پذیرایی اجازه بدهد، می ‌توان دایره کامل را در مورد استفاده قرار داد. در این مدل نیاز است که مبل‌ ها در فاصله ‌ای منطقی از یکدیگر قرار گرفته و امکان رفت و آمد (به راحتی)، از میان آن ‌ها وجود داشته باشد.

قیمت پرده: در این وضعیت استفاده از گلدان ‌های بزرگ طبیعی یا مصنوعی، کنسول، دکورهای ویترینی و… نیز در گوشه‌ ها و دیوارهای بدون پنجره، زیبایی بیشتری به محیط می‌ بخشد. همینطور آینه ‌کاری در تزیین هال پذیرایی دایره ‌ای مانند تمام ساختارهای دکوراسیونی دیگر، بسیار زیبا بوده و ترکیبی ایده ‌آل را به وجود خواهد آورد. به خصوص در فضاهای محدود، آینه ‌کاری، می ‌تواند به فضا وسعت بخشیده و آن را بزرگتر نشان دهد. اما در حالت کلی پیشنهاد ما این است که از دکوراسیون دایره ای برای چیدمان دکوراسیون هال و پذیرایی بزرگ استفاده کنید.

چیدمان پذیرایی مستطیل

پرده بازار: در صورتی که سالن پذیرایی شکل مستطیلی داشته باشد، با توجه به این که فضای کوچک یا بزرگ دیده شود؛ می ‌توان از الگوهای دکوراسیون مختلفی استفاده کرد.

برای پیاده‌ سازی بهترین دکوراسیون پذیرایی کوچک بهتر است از مبلمان L استفاده کرده و طول بزرگ آن را در راستای طول سالن دیزاین پذیرایی مستطیل شکل قرار دهید. با چسباندن طول L به دیوار طولی پذیرایی، فضای بیشتری مقابل آن باز گذاشته و می ‌توانید بهترین بهره ‌برداری از سالن را داشته باشید. در حالی که قرار دادن در میان سالن، باعث می‌ شود که فضا هال کوچک ‌تر به نظر رسیده و احتمالا رفت و آمد از کناره مبلمان نیز سخت ‌تر صورت بگیرد.

دقت داشته باشید که باریک کردن مسیر، در طول زمان، استفاده از سالن پذیرایی را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. به ویژه زمانی که از میهمانان خود در این بخش از خانه پذیرایی می ‌کنید، تنگی مسیر رفت و آمد، چندان جالب نخواهد بود. با این حساب مماس کردن طول L مبلمان به دیوار، باعث می ‌شود که مسیر تردد افراد به شکل مناسبی در مقابل آن ایجاد شود.

نکته: در صورتی که فضای پذیرایی منزل شما بسیار کوچک است و قرار دادن مبلمان ظریف و باریک L یا نیمه L نیز در آن محدودیت زیاد فضا ایجاد خواهد کرد، می‌ توانید از یک کاناپه تک یا دو و سه عدد مبل تک برای پر کردن فضا استفاده کنید.

پذیرایی شیک و ساده | دکوراسیون پذیرایی ۲۴ متری | دکوراسیون پذیرایی ایرانی جدید

بیشتر بخوانید: ایده و ترفندهای

اتاق پذیرایی در شکل های مختلف ال، مربع، مستطیل طراحی و ساخته می شوند. شاید به این نکته دقت کرده باشید که برخی از سالن های پذیرایی بسیار طولانی و دراز هستند و در این صورت نحوه چیدمان خانه ال شکل تا حدودی دشوار است که در مقاله ” ” نکاتی را در مورد این نوع چیدمان هال پذیرایی شیک گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ

اما اگر یک سالن پذیرایی بزرگ در اختیار دارید، برای دکوراسیون آن، امکان آن را خواهید داشت تا ایده‌ های متنوع ‌تری را به کار بگیرید. اگر فضای شما اجازه می‌دهد، استفاده از دو ست مبلمان استیل و راحتی بسیار مناسب خواهد بود. مبلمان استیل و لوکس را در بخش بالاتر سالن پذیرایی قرار داده و از در یک فاصله مناسب و در بخش هال یا نزدیک به آن استفاده کنید. شما می ‌توانید سالن پذیرایی بزرگ را با کاناپه ‌های جداگانه و تک نیز تکمیل کرده و از در گوشه ‌ها (به صورت تک یا قرینه) بهره ببرید.

بهتر است سرویس ناهارخوری را در ست با سرویس مبل استیل خود انتخاب کرده و در زاویه قائمه با مبلمان قرار دهید. به طور کلی در پذیرایی بزرگ، قرار گیری جزیره ‌ای اجزای دکوراسیون، مناسب بوده و یکی از مدل ‌ها و تیپ ‌های دکوراسیون امروزی است.

(اگر تمایل دارید درباره اصول بدانید، مطالعه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم)

دکوراسیون پذیرایی کوچک

اگر محیط پذیرایی شما کوچک است، باید از سرویس مبلمان ظریف استفاده کرده و تا حد امکان بهترین بهره‌ برداری از فضا را داشته باشید. در صورتی که تلویزیون را در پذیرایی قرار می‌ دهید، به جای انتخاب میز، از نصب تلویزیون روی دیوار استفاده کرده و به این شکل در فضا صرفه‌ جویی موثری به عمل آورید. به علاوه در این شرایط از اضافه کردن سرویس ناهارخوری صرف نظر کرده و در صورتی که پتانسیل آن وجود دارد، صندلی ‌های کانتر را اضافه کرده و از کانتر آشپزخانه برای سرو غذا بهره ببرید.

بهتر است در پذیرایی کوچک از دکور یا ویترین‌ های عریض پرهیز کرده و به تزئین فضا با آباژور یا دکورهای دیواری، بسنده کنید. در صورتی که همچنان علاقه‌ مند به استفاده از دکور و کمد ویترین ‌دار هستید، به سراغ انواع دیواری آن ‌ها رفته و کمترین فضا را از سطح زمین اشغال کنید. پیشنهاد می شود از انواع ویترا دیدن فرمایید.

زمانی که تصمیم می ‌گیرید دکوراسیون پذیرایی و هال را در ترکیب با یکدیگر انجام دهید، لازم است هارمونی مناسبی میان آن‌ها ایجاد کنید. این چیزی است که فضای پذیرایی را در عین جدا بودن از یکدیگر، به نوعی یکسا ن‌سازی کرده و یکپارچگی دکوراسیون باعث جلوه بیشتری خواهد شد. این عناصر می ‌تواند شامل استفاده از فرش‌هایی با زمینه یکدست، پرده‌ های متناسب و نه لزوما از یک طرح، نور پردازی حرفه ‌ای و تکمیل ‌کننده و … باشند.

اگر فضای پذیرایی و هال منزل شما به شکلی است که در پذیرایی تنها یک ست مبلمان جای می‌ گیرد، توصیه می‌شود ست مبلمان استیل یا رسمی ‌تر را در پذیرایی قرار داده و از مبلمان راحتی و اسپرت در بخش هال استفاده کنید. در غیر این صورت، مبلمان را در پذیرایی قرار داده و میز ناهار خوری را در هال جای دهید.

چیدمان پذیرایی مدرن

برای اینکه هال و پذیرایی مدرنی ایجاد کنید در ابتدا باید به رنگ ها توجه کنید. باید رنگ بیس یک رنگ خنثی باشد. در این بین می توانید از اکسسوری هایی با رنگ تیره تر استفاده کنید تا خودنمایی کنند. از وسایل زاویه دار و هندسی استفاده کنید مثلا مبل های مربعی! به تعداد اکسسوری ها توجه کنید نباید اکسسوری ها تعدادشان زیاد باشد، مثلا نباید همزمان چند کتاب و یا شمع را در یک نقطه بگذارید. اگر به دنبال فضایی آرام هستید بهتر است رنگ مبل با رنگ زمینه یکی باشد اما اگر به دنبال یک فضای پر انرژی هستید رنگ مبلمان را با رنگ های حاشیه ای ست کنید. عسلی ها را دقیقا در دسترس و کنار مبلمان قرار دهید. برای انتخاب رنگ عسلی مثلا می توانید از ترکیب رنگ مبل کرمی و عسلی قهوه ای استفاده کنید.

ایدههای دکوراسیون پذیرایی مدرن

۱. دکوراسیون پذیرایی بزرگ با کاناپه

یکی دیگر از ایده‌ های دکوراسیون پذیرایی، استفاده منحصر از کاناپه برای ایجاد چیدمان فضا است. در این سبک می توانید به جای استفاده از الگوی همیشگی سرویس ‌های مبلمان، به سراغ های دو یا سه نفره بروید. به این شکل تمام فضای چیدمان مبلمان، با کاناپه پر خواهد شد که معمولا به شکل باشگاهی و تکیه داده به دیوارها یا حتی پنجره ‌های قدی انتخاب می‌ شود. در این حالت استفاده از رنگ ‌های روشن، چون کرم، صدفی، صورتی چرک روشن و مانند آن‌ها، در ترکیب با پرده ‌های به همان رنگ، اما تیره‌تر، عالی دیده می ‌شود.

۲. استفاده از جدا کنندههای مدرن

استفاده از جداکننده‌ های مدرن در دکوراسیون پذیرایی، یکی از بهترین ایده‌ هایی است که می‌تواند فضای پذیرایی و هال را دگرگون ساخته و به راحتی جلوه‌ای لوکس به آن‌ ها ببخشد. در چنین حالتی می ‌توانید از ریسه‌ های رنگی، نقره ‌ای یا طلایی، ریسه ‌های گل مصنوعی یا هر مدل دیگری که با دکوراسیون داخلی منزل شما هماهنگ باشد، استفاده کنید. البته اگر فضای شما به اندازه ی کافی بزرگ نباشد بهتر است از شلوغی بیش از حد با اکسسوری ها جلوگیری کنید.

۳. نور پردازی

یکی از فاکتورهای بسیار بااهمیتی که باید در ایجاد و طراحی چیدمان پذیرایی مورد لحاظ قرار دهید، نورپردازی موثر و بهینه است. نورپردازی پذیرایی با استفاده از لوسترهای لوکس، دیوارکوب و آباژورهای قدی عالی خواهد بود و معمولا در محوطه هال، از نورپردازی ملایم ‌تری استفاده می ‌شود. به ویژه اگر تلویزیون در حال قرار گرفته باشد، ترجیح به نورپردازی ملایم خواهیم داشت.

در هر بخشی از فضای پذیرایی که را جای داده ‌اید، از نورپردازی متمرکز استفاده کنید تا زمان سرو ناهار یا شام، نور کافی بر مسلط باشد. در بین انواع نوع پردازی ها بهترین نور، نوری است که از پنجره به سمت داخل بتابد پس بهتر است با پرده های بزرگ و ضخیم از ورود این نور جلوگیری نکنیم.

۴. استفاده از کفپوش مناسب در دیزاین پذیرایی

در طراحی دیزاین پذیرایی انتخاب یک کفپوش مناسب بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از فرش دستباف قدیمی و منحصربه فرد و یا یک فرش ماشینی زیبا می توان یک دکوراسیون عالی در فضای منزل خلق نمود. رنگ، طرح و مدل فرش باید متناسب با سایر لوازم منزل انتخاب شود تا زیبایی خود را به خوبی نمایش دهد.

۵. استفاده از کاغذ دیواری یا دیوارپوش مناسب

در دکوراسیون پذیرایی مدرن استفاده از کاغذ دیواری و سایر دیوارپوش ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. زیرا با استفاده از آن ها می توان طرح و جلوه هایی به دیوارهال و پذیرایی بخشید. تنوع رنگ و طرح های کاغذهای دیواری  موجود در بازار خیلی بالاست و می توانید به راحتی متناسب با سبک دکوراسیون خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۶. نصب تلویزیون در مکانی مناسب

با نصب تلویزیون در یک مکان مناسب از هال و پذیرایی می توان فضای زیبا تری را ایجاد نمود. یکی از بهترین ایده ها برای این منظور نصب تلویزیون نصب تلویزیون بر روی دیوار برای هماهنگی بیشتر با دکوراسیون داخلی هال است. دراین سبک باید به وزن و محل نصب تلویزیون نیز حتما توجه نمایید.

۷. تزیین دیوار خاطره در هال و پذیرایی

در دکوراسیون هال و پذیرایی می توانید از عکس ها و تصاویر به عنوان ابزاری برای یاد آوری خاطره ها استفاده کنید.می توانید عکس های خاطره یک مسافرت و یا عکس های خانوادگی را در قالب عکس در یکی از دیوارها نصب کنید و محیطی دوست داشتنی  و زیبا را به وجود آورید.

۸. استفاده از بافت در دکوراسیون هال و پذیرایی

برای داشتن زیباترین دکوراسیون پذیرایی استفاده از پارچه ها و بافت های مختلف می تواند ایده خوبی باشد و حالتی لاکچری به فضا می بخشد. در کنار بافت ها و پارچه ها می توانید از چرم، چوب، شیشه و فلز نیز استفاده کنید تا هارمونی خاصی در فضا ایجاد شود.

۹. استفاده از وسایل قدیمی در دکور هال و پذیرایی

برای ایجاد یک دکور خاص و منحصربه فرد در پذیرایی می توانید از یک شی یا وسیله ای که ارزش تاریخی دارد در محیط استفاده کنید. این وسیله قدیمی می تواند یک آینه یا گلدان قدیمی باشد.

۱۰. انتخاب اکسسوری های مناسب

اگر به مدل دکوراسیون پذیرایی شیک دقت کنید میبینید که از اکسسوری های مختلفی در آن استفاده شده است. وسایل کوچک و اکسسوری ها می تواند جلوه زیبایی به فضای پذیرایی ببخشد. از این رو بهتر است برای تزیینات کنار مبلمان از اکسسوری های متناسب با سبک دکوراسیون استفاده کنید.

کلام آخر

ایده‌ های دکوراسیون پذیرایی بسیار متنوع بوده و با توجه به فضای در اختیار، ، میزان بودجه و دیگر موارد، می ‌توان بهترین آن‌ ها را انتخاب کرد. توصیه می ‌کنیم که پیش از آن که تصمیم نهایی بابت دکوراسیون سالن پذیرایی کوچک منزل خود را بگیرید، حتما انواع و اقسام مدل‌ های مبلمان، ویترین، کنسول و … را دنبال کرده و در صورت امکان از یک کارشناس دکوراسیون داخلی نیز کمک بگیرید.

شما چه ایده‌ هایی برای دکوراسیون سالن پذیرایی بزرگ و کوچک دارید و پیش از این چه الگویی را برای انجام این کار، پیاده‌سازی کرده ‌اید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید