برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

برای ارامش اعصاب چه دمنوشی بخوریم؟

طب سنتی روش های مختلفی برای استفاده از گیاهان و گیاهان دارویی برای کاهش استرس دارد. در این بخش به سوال متداول “چه نوع الکلی برای اعصاب مفید است؟” پاسخ می‌دهیم، نوشیدن چای یک فرآیند ساده است، اما اگر بارها و بارها تکرار شود، می‌تواند بسیار موثر باشد و اعصاب را آرام کند.

متخصصان طب سنتی تأثیر دمنوش های گیاهی را در کاهش استرس و اضطراب برجسته می کنند. آنها انواع مختلفی از چای خواب را به عنوان جایگزینی برای قرص و قرص به افراد مختلف ارائه می دهند. انواع مختلفی از دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس وجود دارد که هر فردی می تواند با توجه به ترجیحات خود انتخاب کند.

مواردی که باعث استرس و اضطراب می شود

استرس و اضطراب احساسات ناخوشایندی هستند که گاهی اوقات آن را تجربه می کنیم. در واقع این احساس واکنشی است به اتفاقات و موقعیت های وحشتناکی که در زندگی فرد رخ می دهد. زمان اعصاب شما را آرام می کند.

علائم استرس و اضطراب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عوامل ارثی و ژنتیکی، آسیب های دوران کودکی، عوامل بیولوژیکی و فیزیکی (اختلالات سیستم هورمونی)، عوامل محیطی و اجتماعی (زلزله، سیل، مشکلات خانوادگی) و… از جمله مواردی هستند که می توانند در موقعیت های مختلف باعث ایجاد استرس و اضطراب شوند.

5 علت استرس و اضطراب

1- مدیریت

یکی از رایج ترین علائم استرس و اضطراب، نگرانی است. نگرانی مربوط به استرس و اضطراب مربوط به رویدادهایی نیست که باعث آن می شود، بلکه به طور طبیعی در پاسخ به شرایط عادی و روزمره ایجاد می شود. با توجه به معیارهای تشخیصی استرس و علائم اضطراب فراگیر، این نوع نگرانی باید در اکثر روزها و حداقل به مدت 6 ماه وجود داشته باشد و کنترل آن دشوار باشد تا به عنوان یک علامت اختلال در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، این اضطراب بسیار شدید است و تمرکز و انجام فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه می کند. افراد زیر 65 سال، به ویژه مجردها، از وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تری برخوردارند و شرایط زندگی پراسترس دارند و بیشتر در معرض استرس و اضطراب عمومی هستند.

– مشکل در تمرکز

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب گزارش می دهند که در تمرکز مشکل دارند. مطالعه روی 157 کودک و نوجوان مبتلا به استرس و اضطراب نشان داد که بیش از دو سوم آنها با تمرکز مشکل داشتند. برخی از مطالعات نشان داده اند که اضطراب می تواند با حافظه فعال (نوعی از حافظه که مسئول ذخیره اطلاعات کوتاه مدت است) تداخل ایجاد کند. این ممکن است به توضیح عملکرد پایین افراد مبتلا به اضطراب مزمن کمک کند. از آنجایی که مشکلات تمرکز می تواند نشانه ای از سایر بیماری های روانی (مانند اضطراب یا افسردگی) باشد، این به تنهایی برای تشخیص استرس و اضطراب کافی نیست. نوشیدن چای برای کاهش استرس می تواند این نوع مشکلات را حل کند.

3 – حمله پانیک

گاهی اوقات برخی از علائم اضطراب آنقدر شدید هستند که نمی توان با نوشیدن چای استرس آن را تسکین داد. یکی از علائم استرس و اضطراب به نام اختلال پانیک با حملات پانیک مرتبط است. حملات پانیک باعث ایجاد احساسات شدید ترس می شود که می تواند ناتوان کننده باشد. این ترس شدید اغلب با ضربان قلب سریع، تعریق، لرزش، تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه، حالت تهوع و ترس از مرگ یا از دست دادن کنترل همراه است. حملات پانیک می تواند به خودی خود رخ دهد، اما اگر مکرر و ناگهانی باشد، می تواند نشانه ای از اختلال پانیک باشد.

4- از مشکلات اجتماعی دوری کنید

استرس و اضطراب اجتماعی مشکلات بسیار رایجی هستند و تقریباً 12 درصد از بزرگسالان آمریکایی را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می دهند. اضطراب اجتماعی اغلب در اوایل زندگی ایجاد می شود. در واقع، حدود 50 درصد از افراد مبتلا زیر 11 سال و 80 درصد از آنها زیر 20 سال سن داشتند.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اغلب در گروه ها یا هنگام ملاقات با افراد جدید خجالتی و ساکت هستند. اگرچه ممکن است از بیرون نگران نباشند، اما در درون احساس ترس و اضطراب شدید می کنند. این بی علاقگی گاهی اوقات می تواند افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را گوشه گیر یا گوشه گیر نشان دهد، اما این اختلال با عزت نفس پایین، انتقاد از خود و افسردگی شدید همراه است. چای یکی از عوامل مفید برای اعصاب و افسردگی است.

5- ترس غیر منطقی

ترس بیش از حد از چیزهای خاص، مانند حشرات، فضاهای بسته یا ارتفاعات، می تواند نشانه وحشت باشد. هراس به عنوان نگرانی یا ترس بیش از حد از یک چیز یا موقعیت خاص تعریف می شود. این احساس به قدری شدید است که در توانایی فرد برای انجام کارهای عادی اختلال ایجاد می کند.

برخی از فوبیاهای رایج عبارتند از: ترس از حیوانات یا حشرات خاص، ترس از رویدادهای طبیعی مانند طوفان یا سیل، ترس از خون، تزریق، سوزن یا زخم، ترس از موقعیت های خاص مانند هواپیما و آسانسور.

به عنوان مثال، ترس از فضاهای باز یکی دیگر از فوبیا است که شامل ترس از حداقل دو مورد از موارد زیر است:

• استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

• بودن در فضاهای باز

• قرار گرفتن در فضاهای محدود

• در صف ایستادن یا در جمع بودن

• بیرون از خانه تنها بودن

انواع دمنوش های گیاهی برای از بین بردن استرس

1- چای نعناع برای کاهش استرس

یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب و آرامش اعصاب، چای نعناع است. زمانی که استرس دارید، احساس می کنید که عضلاتتان سفت و تحت فشار هستند، نوشیدن چای نعنا خواصی برای شل شدن عضلات و رفع تنش دارد.

نعنا یک دمنوش گیاهی بدون کافئین است که خواب قبل از خواب را مختل نمی کند و می تواند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کند. نکته ای که باید در مورد چای نعنا بدانید این است که در صورت بارداری نباید از چای نعنا استفاده کنید. زیرا باعث سقط جنین می شود.

۲- با چای اسطوخودوس استرس را کاهش دهید

یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای آرامش اعصاب اسطوخودوس است. اسطوخودوس اثر نشاط آور دارد و استرس را کاهش می دهد و اعصاب را آرام می کند. نام دیگر این گیاه اسطوخودوس است. به دلیل تأثیرات فوق العاده این چای، برخی از مردم چای اسطوخودوس را لورازپام گیاهی می نامند.

در مورد استفاده از چای اسطوخودوس توجه داشته باشید که این گیاه به دلیل رطوبت کمتر باعث خشکی مغز می شود. پس سعی کنید در شب از آن استفاده نکنید. از این چای برای افزایش قدرت شناخت نیز استفاده می شود.

3- چای بابونه اضطراب را کاهش می دهد.

بابونه یکی دیگر از دمنوش های آرامش بخش است که برای استرس و تپش قلب مفید است. اگر از آن دسته افرادی هستید که قبل از امتحان استرس دارید، توصیه می کنیم برای کاهش استرس خود به جای مصرف داروهای ضد استرس، یک فنجان چای بنوشید.

هنگام استفاده از چای بابونه به موارد زیر توجه کنید.

4- رزماری بنابراین اعصاب را آرام می کند

چای رزماری بوی بسیار شیرینی دارد، خواب آور است و نوشیدن این چای برای رفع استرس توصیه می شود. اگر شغل پر استرسی دارید، پیشنهاد می کنیم هر روز صبح یک فنجان چای گل رز بنوشید. این به شما کمک می کند بر استرس کاری غلبه کنید و در حین کار آرام تر شوید.

5- چای آرام بخش اعصاب و افسردگی: مرزنجوش

بادرنجبویه گیاهی از خانواده نعناع است که طعمی شیرین و مطبوع دارد. دمنوش این گیاه برای رفع بیقراری و بی خوابی بسیار موثر است و علاوه بر دمنوش شبنه به عنوان چای برای کاهش استرس نیز استفاده می شود.

گیاه هندوانه سطح کورتیزول خون را کاهش می دهد و در نتیجه فرد را آرام می کند و همچنین عصبانیت را کاهش می دهد.

6_ چای ضد استرس

یکی از میوه های معطر است که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از گروه B است که آن را به چای ضد استرس تبدیل کرده و به شما آرامش می دهد. برای استفاده از آن می توانید میوه یا برگ آن را تهیه کنید. هر دو خاصیت ضد افسردگی دارند.

7_ چای سبز

چای سبز یک داروی گیاهی ضد استرس است که خواص دیگر آن ضد التهاب و چربی سوزی است. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و ال تیانین است. پلی فنول و ال تیانین موجود در چای سبز آن را به نوشیدنی برای کاهش استرس و اضطراب تبدیل می کند.

آیا می دانید در صورت مصرف زیاد چای سبز چه محدودیت هایی وجود دارد؟ یکی از محدودیت های استفاده از چای سبز، کافئین موجود در چای سبز است. بنابراین توصیه می شود قبل از خواب چای سبز ننوشید زیرا باعث بی خوابی می شود.

مصرف زیاد چای سبز باعث کاهش فشار خون و قند خون می شود. مصرف منظم چای سبز باعث آسیب به بافت کبد می شود.

8- چای سبز هیمالیا یا چای دارجلینگ; برای مواقع اضطراری مفید است

چای سبز هیمالیا یا چای دارجلینگ دارای محتوای آنتی اکسیدانی و ترکیباتی با خواص سم زدایی فراوان است. این چای دارای اسید آمینه ای به نام L-theanine است که به طرز شگفت انگیزی باعث آرامش ذهن و کاهش استرس می شود.

9- چای نعناع اعصاب را آرام می کند

جالب است بدانید که بین سلامت اعصاب و روان و همچنین سلامت دستگاه گوارش و ایمنی رابطه مستقیمی وجود دارد. اکثر افرادی که از اضطراب و استرس دائمی رنج می برند، در سیستم گوارشی خود نیز مشکل دارند. چای نعناع فلفلی یکی از دمنوش‌های محبوب برای کمک به عملکرد صحیح دستگاه گوارش است. منتول موجود در این گیاه تنش عضلانی را کاهش می دهد و استرس را از بین می برد.

10- چای گیاهی کاوا برای کاهش اضطراب

چای گیاهی کاوا یک دمنوش سنتی محسوب می شود و یکی از بهترین دمنوش های آرامش بخش برای کاهش استرس است. مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در این گیاه گیرنده های GABA در مغز ما را هدف قرار داده و با داروهای تجویزی برای درمان اضطراب تعامل دارند.

11_ تنظیم خواب با چای خار مریم

St. دمنوش جانس یا چای گربه ای می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید. افراد مبتلا به اضطراب تمایل به بی خوابی و بی خوابی دارند. نوشیدن این چای برای کاهش استرس به خواب آرام و آرامش ذهن شما کمک می کند.

12_ چای گل ساتی; تسکین دهنده استرس و آرامش بخش

چای گل ساتی اعصاب را نیز آرام می کند ساعت شنی بسیار زیباست و بیشتر در مناطق گرمسیری آفریقا و آمریکا قابل کشت است

13_ چای بد با پنیر برای بهبود کیفیت خواب

چای پنیر بادی خواب آور و آرامش بخش است. این گیاه به نام های گیلاس زمستانی، جینسینگ هندی و کاکانج نیز شناخته می شود. چای پنیر بد باعث کاهش سطح کورتیزول در حالت های اضطرابی می شود، بنابراین نوشیدن این چای می تواند به کاهش استرس کمک کند.

14- نعناع گربه ای: از چای برای رفع اضطراب استفاده می شود

گربه در اروپا و آسیا یافت می شود. قدرت آرام بخش گربه از ترکیب ترپنوئیدی خاصی به نام نفتالاکتون ناشی می شود. چای گربه ای علاوه بر رفع خستگی و آرامش اعصاب می تواند به رفع سوء هاضمه و درمان سرماخوردگی کمک کند.

15_ چای گیاهی قاشق آب; برای افسردگی مفید است

در فرهنگ آسیایی، آب قاشق چای خوری یک داروی طبیعی و قدرتمند برای درمان استرس و چای برای اضطراب و افسردگی در نظر گرفته می شود. قاشق آب به فنجان مریم، سنتلا آسیاتیکا یا گوتوکولا نیز معروف است. یک مطالعه در سال 2012 تأیید کرد که عصاره گوتوکولا می تواند یک درمان موثر برای اضطراب حاد و مزمن باشد.

16- دمنوش گل سرخ برای آرامش اعصاب و روح

چای گل رز آرامش بخش است. گل رز علاوه بر خوشبو بودن و زیبایی باغات شما فواید دیگری نیز دارد. نوشیدن چای گل رز به بهبود سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می کند و اضطراب را به شدت کاهش می دهد.

17_ چای آرامبخش سنت ریحان

چای ریحان مقدس از گیاهی به همین نام تهیه می شود که از خانواده نعناع و بومی هند، پاکستان، نپال و بنگلادش است. چای ریحان مقدس علائم اختلال اضطراب فراگیر را کاهش می دهد.

18- دمنوش گل رز آرامبخش

چای گل رز یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کاهش استرس و افسردگی است. گل های رای به گل های هوفریگون و شهناز معروف هستند. این گیاه می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد و عوارض جانبی ایجاد کند، بنابراین اگر دارو مصرف می کنید و داروهای دیگری مصرف می کنید، قبل از نوشیدن منظم چای ژربیل با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

امیدوارم از مطالب بالا استفاده کرده باشید. ذکر این نکته ضروری است که باید به پزشک طب سنتی مراجعه کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین پیشرفت را در کاهش استرس داشته باشید. اگر از دمنوش استفاده کردید ولی همچنان استرس داشتید حتما هرچه سریعتر به متخصص مغز و اعصاب شیراز پی جو مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.