بین الملل

بغداد: اربیل اقدامات لازم را بر اساس توافق با ایران انجام داده است/ به توافق با ایران متعهدیم

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تعهد کشورش به توافق امنیتی با ایران و اجرای این توافق که اخیرا صورت گرفته است، اعلام کرد که دولت محلی اقلیم کردستان اقدامات لازم را برای انتقال تروریست‌های تجزیه‌طلب کُرد بر اساس توافق با ایران انجام داده است.

وی که با شبکه خبری العربیه گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: «ما به توافق با ایران متعهد هستیم و شبه نظامیان (تروریست‌های تجزیه طلب کُرد) سلاح‌های سنگین را تحویل داده‌اند».

فواد حسین ادامه داد: «ما خواستار عدم استفاده از زور علیه حاکمیت عراق هستیم و انتظار هیچ حمله‌ای را از سوی ایران علیه کشورمان نداریم».

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت‌وگو با موضوع مورد بحث این کشور با کویت درباره توافقنامه خور عبدالله اشاره کرد و افزود: «راه حل هر مسئله‌ای با کویت از طریق مذاکره و گفت‌وگو خواهد بود».

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که «سیاست ما بر اساس احترام به کشورهای همسایه و گفت‌وگو است».

چهارم سپتامبر جاری دادگاه عالی فدرال عراق اعلام کرد که تصویب توافقنامه دریانوردی در خور عبدالله میان عراق و کویت که پارلمان عراق آن را در سال ۲۰۱۳ تصویب کرد، بر خلاف قانون اساسی بوده است.

دادگاه عراق در این رابطه تاکید کرد که روند تصویب توافق یاد شده آنگونه که در بند ۶۱ قانون اساسی عراق آمده، با اکثریت دو سوم نمایندگان پارلمان انجام نشده است.

شورای وزارتی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست هماهنگی امروز خود در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حکم دادگاه عالی فدرال عراق درباره توافقنامه ساماندهی دریانوردی با کویت را «نادرست و خارج از چارچوب» خواند.

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت‌وگو با العربیه به تداوم حملات ترکیه در شمال عراق اشاره کرد و گفت که «ترکیه حق مداخله نظامی و نقض حاکمیت ما را ندارد».

حملات ترکیه به مناطق مختلف شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک همچنان ادامه دارد، این در حالی است که بغداد تاکنون بارها خواستار توقف این حملات شده و آن را نوعی «اشغالگری» قلمداد کرد.

310310

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.