بهترین سن و زمان برای کاشت موی طبیعی

از چه سنی می‌توان به کاشت مو فکر کرد؟

اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در سنین جوانی ژنتیک است. افرادی که پدر، برادر، عموها یا دایی‌های آن‌ها در سنین جوانی موهای خود را از دست داده‌اند احتمالا بیشتر از هر فرد دیگری در معرض این مشکل قرار خواهند داشت. اما این تنها دلیل نیست. در دنیای امروز استرس زندگی و کار برای جوانان بسیار بالاست و به همین دلیل سلامتی آن‌ها تحت تاثیر این عامل قرار می‌گیرد و در درجه اول موهای خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این برخی بیماری‌ها، شیمی‌درمانی، مصرف داروهای خاص، عوامل هورمونی و ایجاد زخم یا سوختگی در قسمتی از سر از دیگر دلایلی است که می‌تواند باعث از دست دادن موها در سنین جوانی شود. منبع : ابران بیوتی، جهت اطلاعات بیشتر روی لینک ضربه بزنید.

همان‌طور که گفتیم اکثر افراد زمانی که در سنین جوانی موهای خود را از دست می‌دهند به کاشت موها به‌عنوان اولین گزینه فکر می‌کنند. این روش یکی از موثرترین راهکارهای رفع طاسی و درمان ریزش مو است و نتایجی دائمی دارد. به همین دلیل هم هست که افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای هزینه کردن برای راه‌حل‌هایی که شاید تاثیر چندانی ندارد همان ابتدا به سراغ چیزی بروند که تقریبا از اثرگذاری آن مطمئن هستند.

اما مسئله اینجاست که بسیاری از پزشکان معتقدند که کاشت موها دارای محدودیت سنی است و همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند و به نتایج دلخواه خود برسند. در این مطلب در خصوص محدودیت سنی کاشت موها و دلایل آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

به طور کلی دو عامل اصلی در تعیین سن مناسب کاشت مو اثر دارد :

سن مناسب کاشت مو بیشتر در آقایان مطرح است. برای آقایانی که از ریزش موی ژنتیکی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنی رنج می‌برند، محدودیت سنی بالاتر از ۲۷ سال تعیین شده است. آقایانی که در سنین نوجوانی یا قبل از ۲۷ سالگی دچار ریزش مو شده‌اند باید تا زمان ثابت شدن شرایط ریزش و ایجاد الگوی مشخص منتظر بمانند و سپس برای کاشت مو اقدام کنند.

بهترین سن برای کاشت مو

با توجه به دلایل مطرح شده پزشکان متخصص بهترین سن برای کاشت مو در جوانی را حدود ۲۷ سالگی می‌دانند و معتقدند هرچه این زمان به ۳۰ سالگی نزدیک‌تر باشد بهتر است و فرد به نتایج دلخواه خود خواهد رسید. البته در این موارد نیز لازم است که پزشک بیمار را به طور کامل معاینه کند تا مطمئن شود که ریزش موها به الگوی مشخصی رسیده است و شخص می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلف کاشت مو برای همیشه از شر طاسی و ریزش موها خلاص شود.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد که ریزش مو در سنین جوانی تاثیرات منفی زیادی بر روی روحیه فرد گذاشته و باعث کاهش شدید اعتماد به نفس و حتی ایجاد افسردگی در او شده است، پزشک ممکن است به کاشت مو در جوانی رضایت دهد. همچنین اگر فرد جوان با آگاهی از تمام این مسائل به کاشت مو اصرار داشته باشد نیز احتمال کاشت مو برای او وجود خواهد داشت.

سن کاشت مو در خانم ها

در مورد خانم‌ها اغلب محدودیت سنی برای کاشت مو وجود ندارد و آن‌ها در هر سنی می‌توانند با استفاده از ، موهایی پرپشت‌تر و جذاب‌تر داشته باشند. البته توصیه ما این است که خانم‌ها از بعد از 18 سالگی برای کاشت اقدام کنند تا تغییرات هورمونی دوران نوجوانی بر روی موهای کاشته شده اثر نگذارد و بتوانند به نتایج دلخواه خود برسند.

البته این بدان معنا نیست که همه خانم‌های بالای 18 سال گزینه مناسبی برای کاشت مو هستند؛ بلکه آن‌ها باید توسط پزشک متخصص معاینه شوند تا اطمینان حاصل شود که می‌توان از کاشت برای رفع مشکل ریزش مو در آن‌ها استفاده کرد.

محدودیت سنی در خصوص افرادی که به دلیل جراحت یا سوختگی همه یا بخشی از موهای سر خود را از دست داده‌اند هم وجود ندارد. این افراد اگر در سایر قسمت‌ها دچار ریزش مو نیستند و تنها قصد دارند ناحیه بدون مو را بپوشانند، می‌توانند در هر سنی که هستند برای داشتن موهایی پرپشت و جذاب و مخفی کردن محل زخم و سوختگی اقدام کنند.

چرا در سنین پایین‌ امکان کاشت مو وجود ندارد؟

عدم امکان کاشت مو در سنین پایین‌تر از ۲۷ سال دارای دو دلیل عمده است. دلیل اول امکان پذیر نبودن وضعیت بانک مو است و دلیل دوم مربوط به بالا بودن احتمال وقوع طاسی‌های گسترده در سنین بالاتر است. در ادامه این بخش این دلایل را بیشتر شرح می‌دهیم.

پیش‌بینی وضعیت نهایی کاشت مو

در روش‌های کاشت موی طبیعی، یا همان ناحیه اهداکننده اهمیت بسیار زیادی دارد و فرد باید بانک موی قابل اطمینانی داشته باشد تا پزشک بتواند از آن برای کاشت موهای جدید استفاده کند. در بیشتر افراد نواحی پشت سر و طرفین به‌عنوان ناحیه اهداکننده انتخاب شده‌اند. موهای این نواحی باید در برابر تاثیرات هورمون‌های آندروژنی مقاوم باشند تا بتوان آن‌ها را به‌عنوان موهایی که هرگز نمی‌ریزند در محل کاشت قرار داد. این هورمون‌ها درواقع همان هورمون‌های مردانه هستند که ازدیاد آن‌ها در بدن آقایان و خانم‌ها می‌تواند منجر به نازک شدن و درنهایت ریزش موها بشود.

لازمه پیش‌بینی وضعیت بانک مو و اطمینان از اینکه گرافت‌های کاشته شده در برابر هورمون‌ها مقاوم هستند و نمی‌ریزند این است که الگوی ریزش مو مشخص شده باشد. در سنین کمتر از ۲۷ سال تشخیص این موضوع بسیار مشکل است و با توجه به اینکه الگوی ریزش هنوز تثبیت نشده و ریزش موها ادامه‌دار است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه بر سر بانک مو خواهد آمد.

در سنین بالاتر ریزش موها تثبیت شده و آینده موهای بانک مو تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است. به همین دلیل پزشک نگران ریزش موهای ناحیه اهدا و مشخص شدن زخم‌ها و اثرات کاشت مو نیز نخواهد بود. درواقع اگر کاشت مو در سنین جوانی انجام شود، احتمال ریزش موهای بانک مو هم وجود خواهد داشت و حتی ممکن است شخص در سنین بالاتر طاسی کامل را تجربه کند. به این ترتیب سر او دارای زخم‌های ریز و درشت روش‌های مختلف کاشت مو است و ظاهر بسیار بدی پیدا می‌کند.

احتمال رخداد طاسی‌های گسترده

اغلب افرادی که در سنین بسیار کم دچار ریزش مو می‌شوند، در سنین بالاتر طاسی‌های بسیار گسترده و حتی کلی را تجربه می‌کنند و بخش زیادی از موهای سر خود را از دست خواهند داد. با توجه به این موضوع مشکل مشخص شدن زخم‌های کاشت دوباره خود را نشان خواهد داد.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که افراد جوان اغلب به تراکم نسبی محل ریزش رضایت نمی‌دهند و تمایل دارند که موهای آن‌ها تراکم بسیار زیادی داشته باشد در واقع به دنبال می گردند. به همین دلیل پزشک مجبور است حجم زیادی گرافت از ناحیه اهدا برداشت کند که این برای فردی که ریزش موی ادامه‌دار دارد اصلا مناسب نیست.

به احتمال بسیار زیاد ریزش موی ادامه‌دار در این فرد باعث از دست دادن موهای کاشته شده خواهد شد و حتی اگر این موها سر جای خود باقی بمانند، موهای طبیعی فرد کم‌کم از دست می‌روند و شخص باید برای یکدست کردن سر خود همه موها را بتراشد. اینجاست که زخم‌های نه‌چندان خوشایند کاشت مو خود را نشان خواهند داد و بر روی ظاهر فرد تاثیری منفی می‌گذارند.

در اشخاص با سنین بالاتر این مشکل وجود نخواهد داشت. آن‌ها اغلب نیازی به تراکم فراوان در ناحیه طاسی ندارند و حتی می‌توان با یک بانک موی محدود این افراد را به نتایج دلخواهشان رساند. این موضوع این افراد را چند سالی جوان‌تر می‌کند و به همین دلیل هم هست که آن‌ها از نتایج کاشت مو رضایت زیادی دارند و آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنند.

دلایل اهمیت محدوده سنی جهت کاشت مو

از جمله مهم‌ترین دلایل برای انتخاب محدوده سنی کاشت مو عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل