حمیدرضا سید ناصری در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا تصریح کرد: یکی از وظایف ناشر نیازسنجی از مخاطب است و یکی از اقداماتی که ما داشتیم این بود که از ظرفیت نویسندههایی چون معلمها که در ارتباط با بچهها هستند استفاده کردیم.
مدیر انتشارات ذکر(کتاب های قاصدک) گفت: تمرکز ناشر در یک حوزه، رمز موفقیت ناشر است و کتابهای قاصدک تلاش کرده تا به نیاز یک گروه ویژه یعنی کودک و نوجوان بپردازد؛ در عین حال گروههای خاصی برای کودکان قائل شدهایم و متناسب با نیاز آنها تولید داریم.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه از طریق شبکه فروش خود بازخورد لازم را در خصوص کیفیت و جذابیت کتابها دریافت میکند، افزود: در ادامه بازخوردها منجر به بازنگری در کتابها یا ادامه مسیر تولید می شود.
به گفته سیدناصری یکی از اقدامات این انتشارات توجه به کودکان خاص است که پیرو درخواست والدین تولید کتاب برای آنها برنامهریزی میشود. به عنوان مثال ممکن است خانوادهای با ما تماس گرفته و برای تهیه کتاب ویژه یک کودک اتیسم راهنمایی بخواهد که با ارجاع به مربیان کتابهای لازم و مناسب چنین کودکی به خانواده معرفی میشود و یا حتی کتاب جدیدی تولید میشود.
مدیر انتشارات ذکر تاکید کرد: کتابهای ما در مراکز کاردرمانی به کودکان تجویز میشود و پاسخ به نیاز مطالعاتی کودکان با پایش نظرات خود آنها دغدغه ما است.
** کسی که زبان نوشتن نمیداند، نویسنده نیست
سیدناصری همچنین در خصوص معرفی نویسندههای داخلی و خارجی به کودکان نیز گفت: ما تلاش کردیم بهترین آثار نویسندههای بزرگ کشورهای دیگر را به کودکان معرفی کنیم و باید اعتراف کرد که کار تألیف کمتر از ترجمه است.
وی با ذکر مثالی گفت: با ما تماس میگیرند و میگویند کتاب کودک نوشتهاند در حالی که حتی الفبای نوشتن را نمیدانند و اکثراً کارها تقلیدی است.
این ناشر تاکید دارد که کار برای کودک و نوجوان باید با حساسیت همراه باشد و هر انتشاراتی استانداردهایی برای این منظور دارد که در چاپ آثار در نظر میگیرد.
لازم به یادآوری است، سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز بهکار کرده و تا ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.