فرهنگ و هنر

تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

عزت‌الله ضرغامی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، از مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و موزه‌دارها، درخواست کرد در نوروز درباره رعایت حجاب برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گزارش سرخط نیوز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش «به استقبال نوروز» که دوشنبه ۱۵ اسفندماه در محل سالن آمفی‌تئاتر این وزارتخانه با حضور مدیران معاونت میراث‌فرهنگی، پایگاه‌های میراث‌فرهنگی و مدیران موزه‌ها برگزار شد، گفت: شما خط مقدم ارتباط با مردم هستید و مردم در مواجهه و ارتباط با شما درباره وزارتخانه قضاوت می‌کند. ارتباط شما هم با خواص است و هم با عوام و این موضوع باعث می‌شود تا کار شما حساس‌تر باشد. خوب است مدیران عملکرد و گزارش سال قبل را یک بار دیگر مرور کنند تا با آسیب‌شناسی و احصای نظام مسائل سال قبل نقاط ضعف را برطرف کنیم و در اجرای ماموریت‌های خود موفق‌تر از سال قبل باشیم.  

ضرغامی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، افزود: تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان باعث می‌شود تا اهمیت این موضوع بیشتر شود. درخواست من از مدیران پایگاه‌ها و موزه‌ها این است که در نوروز در رابطه با رعایت حجاب برنامه‌ریزی داشته باشند. ما تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را در ماه گذشته داریم و با ارائه راه‌کارهای مختلف این موضوع به خوبی مدیریت شد. در همین رابطه با توجه به شروع ماه مبارک رمضان نیز باید با تدوین برنامه‌های مناسب نظارت بر رعایت شئونات اسلامی به خوبی مدیریت شود.

او در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت مدیریت جمعیت است. در هر جایی که جمعیت زیاد بود و امکان بازدید برای سایر گردشگران فراهم نیست، این را اعلام و اطلاع‌رسانی کنید که گردشگران و بازدیدکنندگان دچار سردرگمی و بلاتکلیفی نشوند. در همین رابطه با صداوسیما هماهنگی‌های لازم انجام شده تا از طریق رسانه ملی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

مشکل سرویس‌های بهداشتی تا نوروز ۱۴۰۳ حل می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین، موضوع سرویس‌های بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این‌باره با وزارت راه صحبت‌ شده و تصمیم‌های خوبی گرفته شده که البته در نوروز پیش‌رو امکان اجرایی شدن این تصمیم‌ها نیست و برای نوروز سال آینده اجرایی می‌شود. بنابراین در خود موزه‌ها و پایگاه‌های میراث‌فرهنگی این موضوع باید برنامه‌ریزی و مدیریت شود تا گردشگران دچار مشکل نشوند. در بیرون از پایگاه‌های میراث‌فرهنگی باید محلی مشخص شود تا سرویس بهداشتی و نیز فروشگاه‌ها و نمازخانه برای رفاه هرچه بیشتر گردشگران ایجاد شود.  

او ادامه داد: بهترین فرصت برای عرضه محصولات صنایع‌دستی نوروز است. این موضوع بسیار اهمیت دارد و مردم برای خرید صنایع‌دستی اقبال دارند. بهترین مکان برای عرضه محصولات صنایع‌دستی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی هستند. البته این در حالی است که همان‌طور که پیشتر نیز اعلام کرده بودیم بر اساس دستور رییس‌جمهوری در ورودی شهرها باید بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شود.

به گفته ضرغامی، اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی خرید صنایع‌دستی ادامه دارد و در نوروز نیز در محل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی این تسهیلات اعطا می‌شود.

جشن نوروز هفته آینده در کاخ نیاوران برگزار می‌شود

 تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

علی دارابی ـ معاون میراث ‌فرهنگی ـ نیز، نوروز را جزو مهم‌ترین آیین‌های ایران باستان برشمرد و گفت: ۱۲ کشور در پرونده ثبت جهانی نوروز حضور دارند و مراسمی هفته آینده در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران با حضور سفرا و نمایندگان این کشورها به‌منظور پاسداری، صیانت و ترویج این میراث‌ناملموس جهانی برگزار می‌شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان باید شرایط مناسبی برای میزبانی از مسافران و افرادی که عذر شرعی دارند،  در موزه‌ها و پایگاه‌ها با حفظ حرمت ماه رمضان فراهم شود.

بازدیدهای شبانه از آثار تاریخی در نوروز ۱۴۰۲ ممکن می‌شود

 تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

رضا سامه ـ  مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در این همایش، از آغاز برنامه‌های نوروزی در پایگاه‌های ملی و جهانی، از هفدهم اسفندماه ۱۴۰۱ و همچنین بازدیدهای شبانه از آثار تاریخی در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برنامه‌های نوروزی تا سیزدهم فروردین‌ماه در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی اجرا می‌شود.  

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی افزود: برای پایگاه‌ها برنامه‌های بسیار خوبی در نوروز تدارک دیده شده که به عنوان مثال در میدان نقش‌جهان اصفهان اجرای تئاتر خیابانی داریم. شبیه این برنامه‌ها در نوروز در محل پایگاه‌های ملی و جهانی زیاد است و اجرای هر کدام از این برنامه‌ها می‌تواند به ایجاد نشاط و معرفی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس کمک کند.

ماموریت جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی در نوروز

 تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

سردار سرتیپ دوم مهری ـ فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ـ نیز در این همایش با بیان این‌که «مشارکت همگانی، حفظ میراث‌فرهنگی»، شعاری است که برای نوروز ۱۴۰۲ انتخاب شده و هدف و رویکرد آن «گفتمان‌سازی» است، اظهار کرد: جلسه هماهنگی با فرماندهان یگان حفاظت هفته آینده برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما انتظام‌بخشی و مدیریت حضور جمعیت است که در این میان تکریم گردشگران داخلی و خارجی مورد اهمیت ما است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: این یگان در کنار مدیران‌کل ستادی و استانی در خدمت گردشگران است،   انتظار داریم مدیران نیز حمایت از یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را دریغ نکنند و این یگان را بازوی اجرایی وزارتخانه و در کنار خود ببیند.

دنبال آمار بازدید موزه‌ها نیستیم

 تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

مرتضی ادیب‌زاده ـ مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی ـ نیز گفت: در نوروز به دنبال آمار و ارقام نیستیم؛ چرا که رقابتی بین موزه‌ها وجود ندارد، بلکه بیشتر به دنبال کیفیت ارائه خدمات به گردشگران نوروزی هستیم.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل و به پایان برسانیم.

ادیب‌زاده با تاکید بر ضرورت استفاده از راهنمایان مجرب در نوروز، تاکید کرد: استفاده از راهنمایان غیرمرتبط و غیرمتخصص را متوقف کنید. در کنار استفاده از راهنمایان متخصص، نظرسنجی از بازدیدکنندگان را نباید فراموش کرد؛ چراکه این نظرات می‌تواند نقاط ضعف و قوت ما را آشکار کند و به برنامه‌ریزی بهتری دست پیدا کنیم.

تجلیل از ۱۳ مدیر پایگاه‌ میراث ملی و جهانی

در پایان همایش «به استقبال نوروز» با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ، علی دارابی ـ قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ـ و مریم جلالی ـ معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ـ از مهدی حیدری‌وند ـ مدیر پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ـ، شرلی آودیان ـ مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ارامنه ایران ـ، محمدرضا بهادری ـ مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی شوشتر ـ، حسین عیدانی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ـ، محسن قاسمی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم ـ، پویا طالب‌نیا ـ مدیر میراث جهانی منظر فرهنگی‌ناریخی هورامان/ اورامانات ـ، مجید نورتقانی ـ مدیر میراث جهانی گنبد قابوس ـ، آفرین امامی ـ مدیر میراث‌جهانی کاخ گلستان ـ، وحید رحمتی ـ مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ـ، جبرئیل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ، عاصفه بدر ـ مدیر کاخ‌موزه چهل ستون اصفهان ـ، مهرنوش دباغ ـ مدیر موزه هفت‌تپه شوش ـ و رشید گل‌افشان ـ مدیر موزه منطقه‌ای خلیج‌ فارس بوشهر ـ‌ با عنوان مدیران برتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تجلیل شد.

 تاکید ضرغامی بر «رعایت حجاب» در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
عکس‌ها از سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

انتهای پیام