بین الملل

تشدید تحرکات آمریکا در دریای سرخ و تهدید امنیت ناوبری بین‌المللی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، ایالات متحده آمریکا احساس می‌کند در حال از دست دادن کنترل بر منطقه غرب آسیا که تا همین اواخر حوزه نفوذ و منافع واشنگتن بود، است. 

خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «این احساس به دلیل تغییرات بزرگ بین‌المللی است که به تغییرات ریشه‌ای در موازنه قوا در سطح بین‌المللی منجر شده است که مهمترین آن، جنگ روسیه و اوکراین، تلاش‌های روسیه و چین برای شکستن تک‌قطبی جهانی، نفوذ روسیه و چین در قاره آفریقا و آغاز حذف استعمار فرانسه و آمریکا از آن که ده‌ها سال است، در حال بهره‌برداری از ثروت آفریقا هستند، است».

تحرکات مشکوک در دریای سرخ و باب المندب با هماهنگی القاعده

بر اساس این یادداشت، کاملا روشن است که ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و رژیم صهیونیستی در پی یافتن جای پایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب هستند، زیرا  به خوبی بر اهمیت آن به عنوان یکی از مهمترین خطوط دریایی در جهان واقفند. گذرگاه‌ مهمی که قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا را به هم متصل می‌کند و بخش بزرگی از تجارت بین المللی به ویژه تجارت نفت را کنترل می‌کند. به همین دلیل در دوره‌های مختلف، همواره استعمارگران به آن چشم طمع دوخته‌اند و با بهانه‌های واهی از جمله مقابله با القاعده که ساخته و پرداخته خود آمریکاست، به دنبال تثبیت حضور خود در آن بوده و هستند. 

در روزهای اخیر، خبرهایی درباره بازگشت پرقدرت القاعده در برخی استانهای جنوبی اشغالی یمن همزمان با حضور نظامی سنگین نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ در سواحل یمن و تنگه باب المندب منتشر شده است.

به نوشته سبأ، به نظر می‌رسد که بین دو طرف هماهنگی قبلی وجود داشته تا واشنگتن این تصور را القا کند که اقدام نظامی آن به دلیل بازگشت فعالیت القاعده در جنوب یمن است، امری که بهانه‌ای بیش نیست. 

بازگشت سفیر آمریکا به عدن و تشکیل اتاق عملیات مشترک

این در حالی است که ۲۳ جولای گذشته، «استیون فاگین» سفیر آمریکا در یمن که وی را حاکم کنونی مناطق جنوبی یمن می‌دانند، به همراه شماری از نیروهای مارینز (تفنگداران دریایی) وارد استان عدن شد. 

به نوشته خبرگزاری رسمی یمن، سفیر آمریکا پس از آن به عدن بازگشت که نیروهای سعودی، مهمترین تاسیسات حیاتی عدن را به نیروهای آمریکایی که با ناوهای جنگی آمریکایی به خلیج عدن آمده بودند، تحویل داد. 

بر اساس این گزارش، حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ و تنگه باب‌المندی، امنیت دریانوری را در این گذرگاه آبی مهم و حیاتی به بهانه‌های واهیو دورغین، تهدید می‌کند.
 

همزمان با تحرکات نظامی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن، منابع رسانه‌ای، روز گذشته از ورود نیروهای جدید آمریکایی به عدن و نیروهای انگلیسی به حضرموت یمن خبر دادند. 

 

 

«محمد النعمانی» سخنگوی رسمی گروه موسوم به «الحراک الثوری الجنوبی» ( جنبش انقلابی در جنوب یمن )، از ورود نیروهای نظامی آمریکا به شهر عدن پس از چند هفته از ورود  سفیر آمریکا به همراه افسران مارینز به این شهر و تشکیل یک اتاق عملیات در «معاشیق» مقر ریاستی دولت مستعفی یمن خبر داد. 

النعمانی طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق)، از ورود نیروهای اشغالگر آمریکایی به استان عدن به بهانه حمایت از منافع خارجی در برابر شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تندرو و گسترش فعالیت‌های القاعده و تکفیری‌ها در این استان خبر داد. 

وی توضیح داد که استان عدن در حال حاضر، شاهد ناامنی، هرج و مرج و درگیری داخلی میان گروه‌های مسلح وابسته به ائتلاف سعودی است. 

واکنش وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن

در سایه این تحرکات نگران‌کننده آمریکا در جنوب یمن، سرتیپ ستاد «محمد العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تصریح کرد: تنگه باب‌المندب، خلیج عدن، بحر العرب (دریای مکران)، مجمع الجزایر سقطری و جزایر یمنی، متعلق به یمن و تحت حاکمیت کامل آن است و تامین امنیت آن، اولویت دولت یمن است و کشورهای استعمارگر باید از این امر آگاه باشند و هزار محاسبه برای این بیانیه انجام دهند.

سابقه حضور آمریکا در عدن

حضور نیروهای آمریکایی در عدن، برای نخستین‌بار نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود. آمریکایی‌ها سابقه حضور در بندر عدن در ۲۲ مارس ۲۰۱۹ را دارند، یا در ۱۱ نوامبر گذشته، ۳۰۰ افسر و سرباز آمریکایی با ۱۲ بالگرد بلک هاوک، ۳۰ خودروی زرهی هاروی به اضافه چهار سامانه پدافند هوایی پاتریوت و یک اتاق عملیات میدانی یکپارچه از افغانستان به عدن منتقل شدند.

افشای چشم‌انداز جدید آمریکا برای یمن و تکرار سناریوی لیبی 

همزمان با افزایش تحرکات آمریکا در پرونده کشوری که از بیش از هشت سال پیش تحت تجاوز و محاصره است، یک منبع آگاه در دفتر «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، چشم‌انداز جدید آمریکا برای حل‌وفصل بحران یمن را  فاش کرد.

وی تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال تکرار سناریوی لیبی در یمن از طریق تشکیل شورای ریاستی و دولت وفاق در یمن است».

واشنگتن در همین راستا، «استفانی ویلیامز» معمار توافقنامه لیبی را به عنوان معاون فرستاده سازمان ملل در یمن به جانشینی «معین شریم» تحمیل کرده بود. ویلیامز کسی بود که نقش مهمی در تشکیل دولت وفاق لیبی و شورای ریاستی که طرابلس را به عنوان مقر خود انتخاب کرد، ایفا کرد. واشنگتن با استفاده از ریاست دوره‌ای کنونی‌اش بر شورای امنیت، به دنبال اجرای پروژه جدید خود در یمن است. 

بر اساس این گزارش، انتصاب یک معاون آمریکایی برای فرستاده سازمان ملل به یمن به موازات تحرکات شدید آمریکا از جمله سفر نماینده فعلی آمریکا به ابوظبی، ریاض و مسقط همراه با دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی صورت گرفت.

بلینکن در دیدار با فرحان به او ابلاغ کرد که آمریکا با هرگونه توافق میان ریاض و صنعاء که فراتر از دستور کار ایالات متحده باشد، مخالف است و در مقابل به  مذاکرات یمنی-یمنی، با اشاره به لزوم تشکیل مرجعی که واشنگتن در آن نفوذ داشته باشد، پایبند است. 

تحرکات موازی انگلیس در جنوب یمن

همزمان با این تحرکات آمریکا، نیروهای انگلیسی نیز تحرکات مشکوکی در استان‌های جنوبی و شرقی یمن دارند. از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ تا به امروز، انگلیس و آمریکا نقش‌های کلیدی در هدایت این تجاوز که به نابودی بیش از ۷۰ درصد زیرساخت و تأسیسات حیاتی و کشته شدن کودکان و زنان یمنی منجر شده، داشته‌اند. 

در سایه تحرکات شدید آمریکا در استان‌های اشغالی یمن، نیروهای انگلیسی نیز از قافله عقب نمانده‌اند و گزارش‌هایی در خصوص استقرار این نیروها در استان حضرموت و تقویت نیروهای انگلیس در فرودگاه «الریان» منتشر می‌شود. 

 

 

منابع آگاه می‌گویند که نیروهای ویژه انگلیس پس از ورود محرمانه به حضرموت با حمایت نیروهای امارات، در مزارع «الشین» در شهرستان «غیل باوزیر» مستقر شده‌اند. این نیروها، برای احداث یک پایگاه نظامی جدید، این منطقه زراعی را انتخاب کرده‌اند، هرچند که این تقویت حضور نیروهای انگلیسی در حضرموت، با مخالفت ساکنان آن مواجه است. 

 

غیل باوزیر، در خطوط برخورد و تماس نیروهای اماراتی و گروه‌های وابسته به آن در ساحل حضرموت و نیروهای عربستانی و گروه‌های وابسته به آن در صحرای این استان نفتی قرار دارد.

به اعلام تحلیلگران سیاسی و نظامی، این حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در استان‌های اشغالی در چارچوب طرح چپاول بیشتر سرمایه‌های یمن صورت می‌گیرد. حضور نظامیان آمریکایی و انگلیسی، اشغالگران سعودی و اماراتی را مجبور خواهد کرد که صورت حساب هنگفتی را پرداخت کنند، به ویژه این‌که پس از گذشت بیش از هشت سال، نه عربستان سعودی و نه امارات و مزدوران آن‌ها نتوانسته‌اند،تمام آن‌چه که انگلیس و آمریکا از جنگ یمن می‌خواستند، برآورده سازند.

روز گذشته (یکشنبه،۲۰ آگوست)، برخی منابع رسانه‌ای،گزارش دادند که انگلیس، در سایه تشدید اختلافات میان دو همپیمان اماراتی و سعودی در جنگ یمن، قرارداد جدیدی را میان آن‌ها، منعقد کرده است. 

قراردادی که به موجب آن، امارات مناطق ساحل جنوبی یمن (از استان شبوه تا سواحل غربی یمن) را اداره خواهد کرد و در مقابل عربستان نیز اداره امور منطقه شرقی یمن، از دره تا صحرای «حضرموت» و مرزهای عمان با المهره را در دست خواهد داشت. 

این تحرکات انگلیس، در سایه تشدید اختلافات بین دو متحد عربی جنگ یمن صورت می‌گیرد که پس از اقدام امارات در رد تلاش‌های عربستان سعودی برای کنار گذاشتن این کشور از روند صلح تحت رهبری سلطان عمان با صنعاء، به اوج خود رسید.(جزئیات بیشتر)

پایان پیام/

 


تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.