علمی و پزشکی

خطر سرطان زنان را تهدید می‌کند

سرخط نیوز/خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن زنان در معرض مواد شیمیایی با خطر سرطان مرتبط است.

به نقل از هلث، در حالی که این تحقیق به‌طور قطعی علت را تعیین نمی‌کند اما ارتباط بالقوه‌ای بین سرطان سینه، تخمدان، پوست و رحم و افزایش مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون ریز مانند مواد شیمیایی برای همیشه یا مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل (PFAS) و فنل‌ها در بدن بیماران را نشان می‌دهد.

این تحقیق، الگویی قابل توجه در میان زنان را برجسته می‌کند؛ افرادی که بیشتر در معرض این ترکیبات (ترکیب مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل با زنجیره بلند PFDE) قرار گرفتند، دو برابر احتمال ابتلا به ملانوم را ثبت کردند. به‌طور مشابه، افرادی که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به پرفلرونونانوئیک اسید (PFNA) و پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFUA) داشتند، تقریبا دو برابر احتمال تشخیص قبلی ملانوم داشتند.

این مطالعه همچنین ارتباط بین قرار گرفتن در معرض پرفلرونونانوئیک اسید و تشخیص قبلی سرطان رحم را مشخص می‌کند.

علاوه بر این، زنان با قرار گرفتن در معرض فنل بالاتر، ازجمله بیسفنول و ۲، ۵-دی کلروفنول، با احتمال افزایش یافته برای تشخیص قبلی سرطان تخمدان مواجه بودند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF)، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) و دانشگاه میشیگان انجام شد، داده‌های بیش از ۱۰هزار نفر را به‌عنوان بخشی از یک پروژه با بودجه موسسه ملی سلامت مورد بررسی قرار داد.

آنان رابطه بین فنل‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل و تشخیص‌های قبلی سرطان را با تمرکز بر تفاوت‌های بالقوه بر اساس نژاد و قومیت ارزیابی کردند.

خطر سرطان زنان را تهدید می‌کند

مواد پرو پلی‌فلوروآلکیل از طریق محصولاتی مانند ظروف تفلون، لباس‌های ضد آب و بسته‌بندی مواد غذایی در محیط نفوذ کرده است. آنها برای مدت طولانی در محیط و در بدن افراد باقی می‌مانند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی ممکن است عملکرد هورمون‌ها را در زنان مختل کنند و به‌طور بالقوه در ایجاد سرطان‌های مرتبط با هورمون نقش داشته باشند.

علاوه بر این، محققان از آژانس حفاظت محیط زیست ایالات‌متحده آمریکا (EPA) حمایت می‌کنند تا مواد شیمیایی برای همیشه را به‌عنوان بخشی از مواد شیمیایی تنظیم کند که از قرار گرفتن در معرض آنها جلوگیری شود و محافظت از سلامت عمومی ایجاد کند.

در نتیجه، یافته‌های این مطالعه، تاثیر متقابل پیچیده بین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و خطر ابتلا به سرطان در زنان را روشن می‌کند. در حالی که به‌طور قطعی ارتباط علّی را ایجاد نمی‌کند، شواهد نشان می‌دهد که ارتباط قوی بین سطوح بالای مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز مانند مواد شیمیایی برای همیشه و فنل‌ها و بروز سرطان سینه، تخمدان، پوست و رحم وجود دارد.

افزایش احتمال ملانوم و سرطان رحم در میان زنان با افزایش مواجهه با مواد شیمیایی برای همیشه و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که در معرض فنل‌ها قرار دارند، نگران‌کننده است.

انتهای پیام

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.