برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

خواص دارویی گیاه پونه کوهی

خواص و فواید دارویی درمانی آن

پونه گیاهی از خانواده است که دارای اسانس روغنی فرار یا روغن منتول، حاوی مقدار زیادی ، B، C، کلسیم، مقداری تانن و مواد رزینی می باشد. این گیاه در فصل گرما و در خاک‏ های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می ‏کند. پونه کوهی نوع دیگری از این گیاه است. مرغوب‌ترین نوع پونه وحشی در کنار چشمه ها و آب ذوب شده برف ها می روید. بهترین زمان برای چیدن این نوع پونه، اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است. خرید ادویه پونه از لزومات هر کسی است.

خواص پونه برای عفونت | خواص پونه خشک | خواص پونه کوهی برای ریه

طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می کند، همچنین دارای بوی مطبوع و قابل تشخیصی است که فضای خانه را مطبوع و حشرات موذی را دور می کند. این گیاه را می توان در گلدان کاشته و در بالکن قرار داد. پونه را می توان از طریق ریشه تکثیر کرد.

پونه به طور سنتی برای مقابله با ، مشکلات تنفسی، مثانه و ، و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از آن برای یا شروع دوره قاعدگی استفاده شده است. در این بخش از سلامت ، برخی از مزایای سلامتی در استفاده از پونه به تفصیل ارائه شده است.

تمام خواص استفاده از پونه

پونه از محتویات بالای منتول تشکیل شده است و در طی سالیان متمادی به دلیل ویژگی های تحریک کننده و توانایی آن در تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه ممکن است به تنفس کمک کند و به عنوان یک عامل تقویت کننده دستگاه تنفسی و ریه ها عمل نماید. طبق گفته طرفداران این گیاه، خاصیت خلط آور در پونه، باعث شل شدن مخاط یا خلط می شود و آن را از سیستم تنفسی شما پاک می کند.

مفید برای گوارش و درد معده

با رجوع به نسل های گذشته، در می یابیم که از پونه برای بهبود سلامت عمومی دستگاه گوارش و برای درمان چندین اختلال شایع در گوارش استفاده شده است. برای کمک به معالجه نفخ، گاز یا درد معده می توانید مقدار کمی بنوشید. این گیاه همچنین دارای خواص ضد اسپاسم است که می تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند. بسیاری از طرفداران معتقدند که این گیاه را می توان برای بهبود عملکرد کبد و تولید صفرا برای کمک به هضم غذا، در حد اعتدال مصرف نمود.

مؤثر در درد عضلات و مفاصل

از کیفیت گرم و بی حس کننده برخوردار است و در برای کمک به درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می شود. همچنین، به دلیل ویژگی های قابض، پونه درمان خوبی برای و آرتریت می باشد زیرا می تواند، به ریشه کن کردن اسید اوریک از سیستم گردش مواد در پا کمک کند.

آرامبخش

پونه ممکن است خواص آرام بخش داشته باشد. در گذشته برای مقابله با استفاده می شد و ممکن است به کمک کرده و به افراد در رفع مشکلات خود در خواب کمک کند. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پونه فراتر از این ویژگی ها باشد و گزینه های طبیعی مطمئن تر و بهتر برای مقابله با و وجود دارد.

تنظیم چرخه قاعدگی

پونه بخاطر فعالیت های ایمنوگرافی معروف است. در طول سال ها از این روش برای تحریک قاعدگی در خانم هایی که چرخه نامنظم دارند یا در کسانی که قاعدگی ندارند، استفاده می شود. گرچه گزینه های جایگزین زیادی برای تحریک قاعدگی وجود دارند که بسیاری از آنها بسیار ایمن تر از پونه هستند. به همین دلیل، بیشتر متخصصان استفاده از پونه را برای این منظور توصیه نمی کنند.

روغن پونه مفید برای پوست

روغن پونه برای پیشگیری از چین و مفید است. همچنین برای رفع خارش و سیاهی پوست می توان چوست خود را با روغن پونه ماساژ داد.

طرز تهیه روغن پونه

پونه تازه را در خیس کنید و برای تبخیر شدن آب آن پونه را در معرض آفتاب قرار دهید و یا با کمی حرارت، آب آن را تبخیر کنید. برای درست کردن روغن پونه، از ظروف در بسته استفاده نکنید زیرا اسانس آن عوض میشود. پس از تهیه روغن، آن را صاف کرده و برای پوست استفاده کنید.

فواید پونه برای مقابله با بیماری‏‌ها

  • جلوگیری از و کمک به هضم غذا
  • برطرف کننده با جویدن نعناع و پونه
  • ضد و آرام کننده اعصاب
  • رفع اسپاسم (گرفتگی) عضلات با چای پونه
  • رفع سرفه و سیاه
  • رفع
  • مفید برای تقویت لثه ها به دلیل داشتن بالا
  • درمان و بیماری های روده ای
  • به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، دارویی فوق‌العاده برای رفع عفونت های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مانند عمل می کند
  • درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم
  • درمان عفونی با بخور پونه
  • پونه یک زدای قوی است و اگر آن را با میل کنید، برای رفع نیز مؤثر می باشد.

پونه به دلیل داشتن کلسیم زیاد، به خانم های یائسه و افرادی که دچار هستند و کودکان در حال رشد، توسط پزشکان توصیه می شود. بنابراین کسانی که تمایلی به مصرف شیر ندارند، بهتر است و دوغ را با پونه میل کنند.

کاربردهای سنتی و فواید پونه

پونه قرن هاست که به عنوان داروی گیاهی استفاده می شود.

پونه ترشح شیره گوارشی را افزایش داده و و قولنج را تسکین می دهد.

همچنین قدرت عضلات رحم را تحریک کرده و قاعدگی را ترغیب می کند. بنابراین نباید برای زنان باردار توصیه شود، زیرا می تواند سقط را به همراه داشته باشد.

این گیاه ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، کارمیناتیو، دیافورتیک، امگنوگ، آرام بخش و محرک است.

تهیه چای با برگ های پونه به طور سنتی در معالجه تب، ، عفونت های تنفسی جزئی، اختلالات گوارشی، اختلالات قاعدگی و انواع بیماری های جزئی مورد استفاده قرار می گرفته است.

گاهی اوقات به عنوان درمانی برای کرم های روده استفاده می شود.

از محلول آب پونه برای درمان خارش، تشکیل غدد و اختلالات ملتهب پوستی مانند اگزما و شرایط روماتیسمی مانند استفاده می شود.

در فصل تابستان گیاه به گل رسیده و با برداشت برگ ها، برای استفاده بعدی خشک می شوند.

همچنین در موارد اسپاسم، صرع، نفخ و درمان مشکلات معده مفید است.

از چای پونه برای تسکین سرماخوردگی، سرفه، ، مشکلات کبدی و کلیوی استفاده شده است.

همچنین از برگ های تازه یا خشک پونه هنگام ، گرفتگی شکم، برای تحریک تعریق و همچنین در درمان بیماری هایی مانند آبله و سل استفاده می شود.

مزایای سلامتی پونه از دیدگاه طب سنتی هندی

شپش بدن: یک جوشانده گیاه خشک شده پونه را تهیه کنید. منطقه گزش را با جوشانده 30 گرم در هر لیتر آب بشویید. آن را 2-3 بار در روز تکرار کنید.

وسیفلیس: یک محلول از گیاه پونه تهیه کنید. سه تا چهار قاشق غذاخوری سه تا چهار بار در روز میل کنید.

روماتیسم: برای رهایی از روماتیسم، بدن خود را به خوبی با روغن پونه ماساژ دهید.

کمبود انرژی: یک چای پونه تهیه کنید و به مدت 10 تا 15 روز به طور مرتب بنوشید.

بیماری ارتفاع: جوشانده برگ های خشک شده پونه را تهیه کنید. روزی یک فنجان میل کنید.بیماری ارتفاع یا ارتفاع زدگی ناشی از کاهش میزان اکسیژن هوا در ارتفاعات بالاتر است.

: چند برگ را با زوفای مصری و پونه را به مقدار مساوی اضافه کنید. این جوشانده را آماده کرده و روزی یک فنجان میل کنید.

استفاده های دیگر پونه

روغن پونه از کل اجزای گیاه به دست می آید و در سازی و به عنوان پاک کننده پارچه ها استفاده می شود.

گیاه دارای عادت پراکنده ای است که می تواند به عنوان پوشش زمین مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه در زمستان تا حدودی پراکنده است و توسط علفهای هرز تهاجمی قابل از بین رفتن می باشد.

گیاه در حال رشد، مورچه ها، پروانه ها، موش ها و غیره را دور می کند.

موش ها از بوی نعناع به شدت متنفرند.

بنابراین از این گیاهان در خانه ها به عنوان یک ضد جوندگان استفاده کنید و برای جلوگیری از خوردن غلات توسط جوندگان مقداری از پونه را در انبارها پخش کنید.

محلول قوی پونه که بر روی صورت اعمال می شود، در تابستان لثه ها را محکم نگه می دارد.

روش تهیه پونه

برای تهیه ‏ی یک فنجان دمنوش پونه، از یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه ی تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده در یک لیوان آب جوش استفاده کنید. 10 دقیقه زمان، نیاز است تا چای دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی رد کرده و میل کنید. در صورت تمایل می توانید دمنوش خود را کمی شیرین کنید. این دمنوش را می توان به طور معمول 2 تا 3 فنجان در روز استفاده کرد و محدودیتی در طول درمان وجود ندارد.

خواص دمنوش پونه

برگ، گل‏ و ساقه های پونه جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک ‏ها هستند. این گیاه دارای خواص بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‏ باشد. دمنوش پونه را می توان برای درمان زکام، سرماخوردگی، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، سردرد ها، تسکین گلودرد، دردهای قاعدگی، برای بهبود نفخ شکم، و بی ‏خوابی استفاده کرد.

اقدامات احتیاطی در مورد پونه

پونه هرگز نباید توسط زنان باردار یا مادران شیرده استفاده شود. این گیاه می تواند باعث انقباضات رحم و افزایش جریان قاعدگی شود و خطر سقط را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پونه در افزایش شدت سردرد، و پمپاژ قلب مؤثر است و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود.

اگر دچار تشنج یا صرع هستید و کسانی که مبتلا به بیماری کبد یا کلیه هستند، از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مصرف خوراکی پونه ممکن است باعث گرفتگی شکم، تب، حالت تهوع، استفراغ، گیجی، هذیان، توهم شنوایی و بینایی شود.

همچنین بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و ممکن است منجر به آسیب مغزی شود.

مادر شیرده باید از مصرف پونه پرهیز کند زیرا ممکن است با شیر مادر مخلوط شود و عوارضی برای نوزاد تازه متولد شده ایجاد کند.

اسانس پونه با بسیاری از عوارض جانبی شدید همراه است. این موارد شامل درد شکم، تهوع، استفراغ، مشکلات بلع، تب، لرز، اسپاسم عضلانی، نارسایی اندام، افزایش ، تغییرات نامنظم فشار خون و اغما است.

مصرف حجم بیشتر پونه ممکن است منجر به نارسایی چند اندام شود که می تواند منجر به مرگ شود.

پونه هرگز نباید توسط افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی مصرف شود. این گیاه ممکن است باعث تحریک اندام ها شود و بیماری را بدتر کند.

روغن موجود در برگ ها ضد عفونی کننده است، اگپونه نوعی گیاه علفی است که ساقه ای راست و کوتاه و سبز رنگ دارد. این گیاه دارای گل های کوچکی به رنگ  صورتی یا آبی می باشد و برگ هایی، بیضی شکل و شبیه به نعنا دارد که از برگ نعنا کوچک تر و نوک تیزتر هستند. پونه در فصل گرما می روید و در خاک‏ های مرطوب و سرشار از مواد آلی رشد خوبی دارد. این گیاه دارای نوع دیگری به نام پونه کوهی می باشد. پونه کوهی گیاهی معطر است و از خانواده نعناعیان محسوب می شود که آویشن کوهی و فودنج جبلی نام های دیگر آن هستند. بهترین نوع پونه وحشی در کنار چشمه ها و آب ذوب شده برف ها می روید و مناسب ترین زمان برای کندن پونه وحشی ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت است. این گیاه فواید و خواصی برای سلامتی بدن دارد که در ادامه با خواص پونه کوهی آشنا می شویم.

فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن:

بهبود هضم:

دم‎كرده پونه دارای خاصیت اشتها آوری است و برای بهبود هضم غذا مفید است. به منظور برطرف شدن بي‎اشتهايي می توان 10 گرم پونه كوهي را در 500 سي‎سي آب جوش به مدت 20 دقيقه دم نمود و آن را صاف کرد و با عسل شيرين نمود و مصرف کرد. همچنین می توان برای رفع سوءهاضمه مخلوط 3 گرم برگ نعناع، 4 گرم برگ آويشن و 3 گرم برگ پونه را در 300 سي‎سي آب جوشاند و بالاي غذا يك فنجان نوشید. علاوه بر این افرادی که دارای كرم كدو هستند، می توانند پونه را با عسل و مقداری نمک ترکیب کرده و قبل از غذا مصرف کنند. لازم به ذکر است که مصرف زياد پونه براي معده خوب نيست.

رفع خستگيهاي عصبي:

مصرف چای تهیه شده از پونه به رفع خستگي‎هاي عصبي کمک می کند. بدین منظور کافی است 5 گرم پونه را در 150 سي‎سي آب جوش به مدت 15 يا 20 دقيقه دم کرده و میل کنید. همچنین افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند و تمایل ندارند که از داروي خوراکی استفاده کنند، می توانند 200 گرم پونه را در يك ليتر آب بجوشانند و در زمان استحمام با اسفنج روي بدن خود بمالند و يا اين كه نيم كيلو پونه را در 5 ليتر آب بجوشانند و آن را در وان بریزند و در آب آن به مدت 15 دقيقه استراحت كنند.

فواید و خواص پونه کوهی برای سلامتی بدن

تقويت نيروي جنسي:

به منظور تقویت نيروي جنسي خود می توانید مخلوط 30 گرم پونه، 30 گرم مرزه، 1 گرم زعفران، 3 گرم فلفل هندي (سياه)، 3 گرم فلفل سفيد و 3 گرم فلفل قرمز را آسیاب نمایید و در هر نوبت 5 گرم از این مخلوط را در 2 ليوان آب جوش دم کنید و در سه نوبت تا شب بنوشید. همچنین می توان به منظور برطرف شدن خارش دستگاه تناسلي، از شستشو  با دم‎كرده پونه استفاده کرد که این دم کرده حاوی 30 گرم پونه در يك ليتر آب می باشد. به علاوه پونه به متعادل و منظم شدن عادت ماهانه کمک می کند و براي قاعدگي‎هاي دردناك می توان از دم كرده پونه استفاده کرد.

بهبود سرفههاي مداوم و آسم:

دم کرده این گیاه برای سرفه‎هاي مداوم و آسم هم سودمند و موثر است. کافی است 3 گرم پونه را در 100 سي‎سي آب جوش به مدت ده دقيقه دم کنید و روزانه سه استکان از این دم کرده بنوشید. همچنین بوييدن پونه برای افرادی که دچار تنگي نفس هستند، مفيد است. به علاوه این گیاه برای افرادی که غش مي‎كنند هم مفید است و این افراد می توانند از استشمام بوی پونه استفاده كنند.

فواید و خواص پونه کوهی: بهبود سرفه‎هاي مداوم و آسم

درمان اسهال:

استفاده از پونه كوهي به صورت دم کرده برای برطرف شدن اسهال معمولي و اسهال خوني سودمند و موثر است. افرادی که دچار اسهال هستند می توانند برای درمان آن، سيب‎زمينی آب‎پز و نعنا را به عنوان غذا میل کنند و دم‎كرده پونه را به عنوان چای مصرف کنند.

مفید برای پوست:

به منظور برطرف شدن لكه‎هاي پوست می توان برگ تازه پونه را له نمود و آن را به صورت ضماد روي پوست قرار داد. همچنین می توان برای پیشگیری از چين و چروك صورت از روغن پونه استفاده کرد. به منظور تهیه روغن پونه، پونه تازه را در روغن مايع خیس کنید و مقابل آفتاب قرار دهید تا آب آن تبخير شود يا اين كه كمي حرارت دهید، توجه داشته باشید که آن را در ظروف سربسته قرار ندهید چون اسانس آن عوض مي‎شود سپس آن را صاف کنید و روغن را روي صورت قرار دهید. علاوه بر رفع چین و چروک می توان برای از بین بردن خارش و سياهي پوست نیز روغن پونه را به پوست ماليد.

به منظور رفع كك مك صورت هم می توان پونه تازه را در سركه ریخت و صاف نمود و با احتياط به پوست ماليد. بدین منظور 200 گرم پونه تازه خرد شده را با 250 گرم سركه و 50 گرم روغن بادام تلخ ترکیب کنید و چند روز در آفتاب قرار دهید، سپس صاف کنید و از روغن استفاده کنید. برای معالجه كبودي پوست كه در اثر ضربه يا فشار ایجاد شده است، از ضماد پونه استفاده کنید.

فواید و خواص پونه کوهی: مفید برای پوست

تسكين درد سياتيك:

افرادی که از درد سياتيك رنج می برند، می توانند به منظور تسكين درد سياتيك، پونه تازه را بکوبند و در محل درد به‎صورت ضماد قرار دهند. همچنین می توان برای درد مفاصلی که ناشی از نقرس مي‎باشد ضماد پونه را به مدت 2 ساعت روي مفاصل قرار دهید.

مفید برای قلب:

استشمام بوی پونه مقوي قلب است و پونه به ویژه نوع كوهي آن تنظيم كننده حركات قلب می باشد.

فواید و خواص پونه کوهی: مفید برای قلب

درمان زخم واریس:

افرادی که دچار زخم واريس هستند، می توانند 50 گرم پونه را در يك ليتر آب بجوشانند و زخم خود را با آن شستشو دهند.

از دیگر خواص این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسواک زدن با با سوخته پونه برای تقويت لثه مفید است.
  • اگر پونه را بكوبيد و اجازه دهید بوي آن در فضا پخش شود، به دور شدن حشرات کمک می کند.
  • به منظور معالجه ورمي كه ناشی از  سرمازدگي می باشد، پونه با كنجد مخلوط کنید و در محل ورم بماليد.
  • پونه براي بيماري استسقاء سودمند و موثر است.
  • پونه ضد سودا و ضد بلغم است.
  • خالو‎اش نوعي پونه است كه در گيلان رشد می کند. مصرف خام و يا دم‎كرده آن يك درمان خوب براي بي‎اختياري ادرار است و ضدعفوني‎كننده مجاري ادرار و رحم هم می باشد.
  • شستشو صورت با جوشانده پونه برای افرادی که رنگ رخسار آن‎ها زرد شده است، مفید است.
  • برای ازبین بردن كرم باغچه پودر پونه خشك شده را در باغچه بپاشيد.

هشدار: خانم‎هاي آبستن زياد پونه نخورند زیرا خطر سقط جنين را به همراه دارد.

مطالب مرتبط:

رچه در دوزهای زیاد سمی است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص پونه کوهی است به بررسی خواص پونه کوهی برای ریه، خواص پونه برای عفونت، خواص پونه کوهی برای زنان، خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی، خواص پونه کوهی برای کبد، خواص پونه کوهی برای دیابت، خواص پونه کوهی برای قلب، خواص پونه کوهی برای قاعدگی، خواص پونه کوهی برای لاغری، خواص روغن پونه کوهی و در نهایت مضرات پونه کوهی می‌پردازیم.

خواص درمانی پونه کوهی

پونه کوهی یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید درمانی بسیار زیادی برای بدن و سلامت آن دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص پونه کوهی می‌پردازیم.

خواص پونه کوهی برای ریه

پونه کوهی با داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در پونه کوهی برای سیستم ایمنی بدن ضروری و مفید است. به تقویت عملکرد سبستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه دارویی حاوی کارواکرل و رزمارینیک اسید است که این ترکیب به عنوان یک کاهش دهنده‌ هیستامین و ضد احتقان طبیعی عمل ‌می‌کند.

پونه کوهی که برای سلام ریه و ضد عفونی کردن آن مفید و موثر است، بر تنفس راحت از طریق بینی تاثیری مستقیم دارد. پ نه کوهی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آتتی بیوتیک‌ها باشد. به جای استفاده از دارو‌های شیمیایی برای ضدعفونی کردن ریه می‌توان از دم کرده پونه استفاده کرد. برای تهیه دمنوش پونه یک قاشق چای‌خوری از پون را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد، پس از اینکه دم کشید آن را از صافی رد کنید.

برای بهتر شدن طعم این دمنوش پونه کوهی می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه کرده و سپس آن را بنوشید. برای اینکه از خاصیت ضدعفونی کنندگی پونه کوهی برای ریه برخوردار شوید باید روزی سه فنجان از این دم کرده مصرف کنید.

خواص پونه برای عفونت

پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی علیه قارچ‌ها و میکروب‌ها شناخته می‌شود، در واقع پونه کوهی با وجود ترکیبات تیمول و کارواکرول می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از باکتری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. کسانی که در گوش و یا ناخن عفونت‌های قارچی دارند و یا خانم‌هایی که در ناحیه تناسلی با عفونت قارچی درگیر هستند می‌توانند از پونه کوهی استفاده کنند.

دم کرده و ضماد پونه کاری را برای حل این مشکلات می‌تواتید استفاده کنید. علاوه بر این پونه کوهی برای درمان عفونت ادراری نیز  کاربرد دارد و دم کرده پونه کوهی از تاثیرگذارترین و مناسب ترین درمان‌ها برای عفونت ادراری است. پونه کوهی با تحریک گلبول‌های سفید خون، آن‌ها را افزایش داده و موجب تسریع روند بهبودی می‌شود.

خواص پونه کوهی برای زنان

یکی از مهم‌ترین خواص پونه کوهی درمان عفونت‌های زنانه یا رحم است. همانطوری که گفتیم پونه کوهی مانند آنتی بیوتیک‌های قوی عمل می‌کند و موجب رفع عفونت‌ها می‌شود.

خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی

دمنوش پونه کوهی به درمان درد معده، نفخ معده، کرم معده، نفخ معده و ترش کردن معده کمک می‌کند. پونه کوهی سرشار از فیبر است و به کمک این فیبر موجود در خود به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. دم کرده پونه کوهی برای درمان اختلالات روده و درمان اسهال بسیار مفید است.

خواص پونه کوهی برای کبد

از دیگر خواص پونه کوهی پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد است. یک داروی برطرف کننده اختلالات کبدی دم‌کرده ساقه گل‌دار پونه کوهی است.

خواص پونه کوهی برای دیابت

یکی دیگر از خواص پونه کوهی این است که  یکی از گیاهان دارویی است که به کاهش دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. این گیاه دارویی به کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین کمک می‌کند.

خواص پونه کوهی برای قلب

پونه کوهی حاوی اسید چرب امگا ۳ است که این اسید چرب کلسترول خون را کاهش می‌دهد و همجنین موجب تنظیم فشار خون می‌شود. پونه کوهی با کاهش التهاب سیستم قلبی عروقی می‌تواند از حمله‌ی قلبی، آمبولی و سکته مغزی پیشگیری کند.

خواص پونه کوهی برای قاعدگی

از پونه برای تنظیم چرخه قاعدگی است و موجب تسکین درد‌های قاعدگی در خانم‌ها می‌شود. در واقع پونه با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون این خاصیت را در قاعدگی دارد.

خواص روغن پونه کوهی

برای تهیه روغن پونه، ابتدا پونه تازه را در روغن خیس کنید و با قرار دادن پونه در آفتاب و یا روی حرارت آب آن را تبخیر کنید. برای تهیه روغن پونه از ظروف در بسته استفاده نکنید زیرا اسانس آن را تغییر می‌دهد. بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید.

روغن پونه کوهی تمام خواص پونه کوهی را دارد. خواص ضد سرطانی، کاهش علائم پیری، درمان تبخال و تسکین سرفه از جمله خواص روغن پونه کوهی است. یکی از خواص روغن پونه تاثیر آن در درمان عفونت ریشه مو است، برای این کار روغن پونه کوهی را با روغن بادام شیرین ترکیب کنید و آن را میل کنید. درمان برونشیت، درمان آنفولانزا، درمان برفک دهان و درمان ورم مفاصل از مجموع خواص بی نظیر روغن بادام برای سلامت بدن است.

ضد آلرژی، ضد باکتری، ضد میکروب و ضد قارچ بودن از خواص روغن پونه است که به کمک این خواص به درمان بسیاری از بیماری های عفونی کمک شایانی می‌کند.

به عنوان چند مورد دیگر از خواص روغن پونه کوهی می‌توان به مواردی مانند رهایی از شر خلط، درمان درد قفسه سینه، درمان سلولیت، تنظیم قاعدگی، درمان آکنه، کنترل دیابت و کنترل حملات عصبی اشاره کرد.

مصرف روغن پونه کوهی به صورت موضعی و گیاهی برای سلامت بدن و کمک به بهبود مشکلات آن بسیار مفید است.

طبع پونه کوهی

پونه کوهی که یکی از دارو‌های گیاهی است طبیعتی گرم و خشک دارد. مصلح پونه و متعادل کننده طبع پونه کوهی کتیرا است.

مضرات پونه کوهی

زنان باردار به هیچ وجه نباید از پونه استفاده کنند. انقباضات رحم، افزایش جریان قاعدگی و افزایش خطر سقط جنین از عوارض پونه برای خانم‌های باردار است. زیادی روی در مصرف پونه می‌تواند منجر به سر درد، افزایش شدت پمپاژ قلب و افزایش فشار خون موثر است و همچنین از دیگر عوارض پونه که در هنگام مصرف بیش از حد نمایان می‌شود مسمومیت است. کسانی که به صرع و یا تشنج دچار می‌شوند باید از مصرف این داروی گیاهی خودداری کنند. دوغن موجود در برگ‌های پونه ضد‌عفونی کننده است اما مصرف بیش از حد در آن ممکن است باعث مسمومیت شود.

خواص پونه کوهی برای لاغری

ضد اسپاسم بودن یکی دیگر از خواص پونه کوهی است که موجب هضم بهتر می‌شود. نوشین دمنوش پونه کوهی سوخت و ساز را تنظیم کرده و موجب تعادل متابولیسم می‌شود. پونه کوهی با فعال کردن روده‌ها موجب چربی سوزی می‌شود و چربی سوزی را افزایش می‌دهد و از این طریق موجب و لاغری می‌شود.

با وجود خواص پونه کوهی برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف پونه کوهی به وزن ایده آل رسید. برای رسیدن به تناسب اندام به یک اصولی نیاز است. رژیم‌های بهاره غفاری بهترین روش برای داشتن تناسب اندام و سلامتی در کنار یکدیگر هستند. این رژیم‌های بدون حذف مواد غذایی یا محدودیت‌های شدید به شما کمک می‌کنند به وزن ایده آل خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی و برای دریافت طبع پونه کوهی سرد است یا گرم؟

پونه کوهی مزاجی گرم و خشک (درجه سه) دارد.

معرفی پونه کوهی

  • پونه کوهی از گیاهان خانواده نعنائیان، گیاهی چند ساله دارای ساقه‌ای چهارگوش و برگ‌های کُرکی قرینه در دو طرف ساقه، گل‌های صورتی و بنفش است
  • اساساً به صورت وحشی در مکان‌های مرطوب مانند حاشیه رودخانه‌ها و برف‌های ذوب شده دامنه‌ها می‌روید.
  • بوی بسیار مطبوع و خوش پونه کوهی از چند متری آن قابل استشمام است
  • امروزه از برگ، گل و ساقه این گیاه در تهیه دمنوش و چای‌های گیاهی یا به عنوان اسانس و افزودنی در مخلوط‌های ادویه‌های تجارتی برای طعم دادن به غذا‌ها استفاده می‌شود.طعم پونه کوهی در ابتدا گرم، کاملاً معطر و تقریباً گس و تلخ است و پس از مدتی ایجاد احساس خنکی می‌کند.

خواص پونه کوهی در طب سنتی

  1. این گیاه دارویی از بهترین گیاهان تقویت‌ کننده به شمار می‌ رود
  2. ضد تشنج و آرام‌کننده اعصاب است.
  3. به درمان اسهال و بیماری‌های روده‌ای کمک می‌کند.
  4. درد معده و بی‌اشتهایی را تسکین می‌دهد
  5. برای ناراحتی‌های کبدی بسیار موثر است.
  6. احساس سنگینی در معده و یا ترش‌کردن بعد از صرف غذا را برطرف می‌کند.
  7. جویدن آن برای برطرف کردن سکسکه بسیار مفید است.
  8. چون پونه هم تحلیل‌برنده و هم تکه‌کننده و نرمی‌بخش است خوردنش در علاج جذام هم مفید است.
  9. افشره‌اش کرم گوش را از بین می‌برد و پونه کوهی داروی زخم دهان است و ریختنی‌ها را از سوراخ بینی بیرون سازد. سوختۀ غلیجن هم لثه را استوار سازد .
  10. پونه با تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند تا این چرخه ها به موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.
  11. عرق پونه کوهی مانع ترش کردن معده می‌ شود. این عرق را در ۱ لیوان آبجوش دم کرده، با عسل شیرین میل کنید تا رفلکس معده برطرف شود.
  12. ترکیبات موجود در پونه کوهی، یک عامل تحریک کننده است که می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون را افزایش داده، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و بهبودی از بیماری را سرعت ببخشد.
  13. فیبر موجود در این گیاه به درمان یبوست و سلامت روده‌ها کمک می‌کند و جذب عناصر غذایی از روده را بهبود می‌بخشد
  14. مصرف چای و دمنوش تهیه شده از این گیاه برای افراد دارای فشار خون بالا مفید خواهد بود و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

موارد منع مصرف پونه کوهی

  • مصرف پونه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. پونه باعث ازدیاد تعریق در بدن می‌شود و از این حیث باید با ملاحظه مصرف شود.
  • زیاده‌روی در مصرف پونه کوهی باعث بروز سردرد، افزایش فشار خون و پمپاژ قلب می‌شود.
  • افراط در مصرف پونه کوهی باعث بروز مسمومیت و تشنج می‌شود.
  •  افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند، از پونه کوهی استفاده نکنند؛ زیرا باعث تشدید آلرژی‌شان می‌شود.

شیوه استفاده از پونه کوهی

یک قاشق چای‌خوری پونه را به‌همراه یک لیوان آب جوش بگذارید بین‌۱۰ تا ۱۵‌دقیقه دم بکشد و سپس صاف کرده آن را همراه با عسل روزی سه بار میل کنید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی