علمی و پزشکی

دریافت ۲۵ سیگنال رادیویی مرموز و تکرار شونده از اعماق فضا

گروهی از ستاره شناسان ۲۵ انفجار سریع رادیویی (FRB) را در اعماق فضا کشف کرده‌اند که پالس‌های مرموز و بسیار قدرتمندی از امواج رادیویی هستند و در الگوهای پیچیده‌ای تکرار می‌شوند.

«زیگی پلونیس»، محقق فوق دکتری در دانشگاه تورنتو و نویسنده اصلی مقاله‌ای که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، همراه با همکارانش با استفاده از یک الگوریتم، ۲۵ منبع تکرار شونده جدید را در حین بررسی یک کاتالوگ قدیمی از FRBها کشف کردند.

براساس گزارش Universe Today، دانشمندان تاکنون متوجه شده‌اند که فقط ۲۹ مورد از مجموع ۱۰۰۰ FRB شناسایی شده تا به امروز در حال تکرار بوده‌اند که با این وجود، داده‌های جدید می‌تواند تعداد FRBهای تکرار شونده شناخته‌شده فضا را تقریباً دو برابر کند.

پلونیس به این نشریه گفت:«زمانی که تمام انفجارهای رادیویی سریع و منابعی که تکرار می‌شوند را به دقت می‌شماریم، متوجه می‌شویم که تنها حدود ۲.۶ درصد از کل انفجارهای رادیویی سریع که کشف می‌کنیم تکرار می‌شوند.»

او همچنین اشاره کرد که ممکن است تمام منابع انفجار رادیویی سریع در نهایت تکرار شوند، اما بسیاری از آن‌ها خیلی فعال نیستند.

ستاره شناسان این انفجارهای مکرر را در داده‌های جمع‌آوری شده توسط رصدخانه رادیویی Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) در بریتیش کلمبیا، کانادا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ مشاهده کرده‌اند.

دلیل انفجارهای مکرر اعماق فضا

از زمان کشف اولین FRB در سال ۲۰۰۷، اخترشناسان در تلاش بوده‌اند تا منبع این پدیده گیج کننده فضا را پیدا کنند. با این حال، تاکنون به دلیل قطعی و مشخصی برای آن اشاره نشده و فقط برخی دانشمندان استدلال کرده‌اند که تپ‌اخترها، ستاره‌های نوترونی با بار مغناطیسی بالا که با سرعت بسیار زیادی می‌چرخند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند، ممکن است منبع آن‌ها باشند.

داده‌های جدید احتمالاً در کوتاه‌مدت رمز و راز جدیدی برای دانشمندان ارائه خواهد کرد، اما همچنین ممکن است بتواند آن‌ها را یک قدم دیگر به پاسخ نهایی نزدیک‌تر کند.

۵۸۵۸