برترین های کسب و کارعمومی

راهنمای استفاده از رزین پلی استر و رزین اپوکسی

خصوصیات رزین پلی استر

  • رزین پلی استر جامد یا نیمه جامد شفاف یا نیمه شفاف هستند.
  • وزن مخصوص رزین ها بیشتر از آب است. بنابراین اینها از آب سنگین ترند.
  • معمولاً هنگام گرم شدن نرم می شوند. با حرارت دادن بیشتر، رزین ها ذوب می شوند.
  • در آب نامحلول هستند. ولی در ترکیبات آلی مانند الکل، روغنهای فرار و کلرال هیدرات محلول هستند.
  • این ترکیبات به شدت با کربن غنی شده اند.
  • رزین ها از نیتروژن و اکسیژن محروم هستند.

 کاربرد های رزین پلی استر

برای خرید رزین اپوکسی لطفا کلیک کنید .کاربردهای زیادی وجود دارد، از ساخت قالب گرفته تا ریخته گری در قالب، در ساخت قایق تا ریخته گری ناودان و ضربه گیر. پلی رزین ها برای تعمیر قطعات پلاستیکی عالی هستند. رزین پلی استر شفاف در جکوزی ها، استخرها، و سایر کاربردهای فضای باز استفاده می شود. کاربردهای دیگر عبارتند از:

 رزین اپوکسی یا رزین پلی استر: بهترین چیست؟

بهترین مقاومت در برابر پوسته شدن، سایش و ترک خوردگی است. همچنین، مقاوم در برابر خوردگی است و همچنین می تواند در برابر زوال محیطی و شیمیایی مقاومت کند. رزین پلی استر از دوام کمتری نسبت به رزین اپوکسی برخوردار است و برای تعمیرات کوتاه مدت مناسب تر است. اپوکسی همچنین به دلیل دوام نهایی و پیش نیازهای فرمولاسیون، قیمت بیشتری نسبت به رزین های پلی دارد. از آنجایی که این مطلب در مورد رزین پلی استر است، اکنون اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی مزایا و معایب داشته باشیم:

انواع رزین پلی استر | حلال رزین پلی استر | رزین پلی استر شفاف

مزایایی رزین پلی استر:

معایب رزین پلی استر:

 افزودنرنگ به رزین پلی استر

رزین پلی استر را می توان دقیقاً مانند رزین اپوکسی رنگ کرد، اما مراقب باشید، زیرا رنگ ها می توانند ساختار نهایی رزین پلی استر را تحت تأثیر قرار دهند.  به دلیل اینکه رزین پلی استر برای خشک شدن از هاردنر استفاده می کند در بعضی مواقع  با اضافه کردن عناصر دیگر مثل رنگ ها می توان این تعادل را بر هم زد و تغییراتی در ساختار و ظاهر رزین ایجاد کرد.

به عبارت دیگر، هنگام افزودن رنگ، این مواد بر ویسکوزیته (درصد رقیقی بودن ماده )رزین تأثیر می‌گذارند که سپس بر روند پخت تأثیر می‌گذارد. بنابراین، همیشه مطمئن شوید که از عناصر رنگی مناسب، رنگدانه ها و خمیرهای رنگی خاص برای رزین پلی استر استفاده می کنید. همچنین، در بیشتر موارد، رنگ اصلی ممکن است با رنگ موجود در رزین پس از خشک شدن متفاوت باشد. بنابراین، برای دستیابی به نتایجی که می‌خواهید، ممکن است لازم باشد چند نمونه آزمایشی قبل از شروع پروژه اصلی خود انجام دهید. این ممکن است خسته کننده و انجام کار اضافی به نظر برسد، اما در اصل باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می شود.

 اقدامات احتیاطی ایمنی هنگام کار با رزین پلی استر

رزین پلی استر به شکل مایع سمی است، بنابراین رعایت برخی اقدامات احتیاطی ضروری است. قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که فضای کاری شما تهویه مناسبی دارد. اگر امکان آن را داشته باشید که در بیرون کار کنید بهتر است که این کار را بکنید. از ماسک تنفسی، عینک محافظ، دستکش و لباس استفاده کنید. پوست شما هرگز نباید مستقیماً با رزین تماس پیدا کند.

در فضاهای بسته مانند اتاق نشیمن کار نکنید، زیرا رزین در طول فرآیند پخت، بخارات سمی از خود خارج می کند. هنگام کار با رزین نزدیک آتش باز یا دود کار نکنید. سعی کنید از قرار دادن رزین های پلی استر روی سطوحی که روی آن کار نمی کنید اجتناب کنید، زیرا پس از خشک شدن جدا کردن آن دشوار است. برای جلوگیری از این امر، مقداری روزنامه در اطراف محل کار خود بگذارید. اگر همچینی اتفاقی پیش آمد و متوجه شدید که رزین هنوز خوب خشک نشده می توانید سریع عمل کنید و آن را با استون جدا و تمیز کنید. متأسفانه، اگر رزین روی یک سطح متخلخل فرود آید، نمی توان آن را جدا کرد.

نکته مهم دیگر این استکه اگر از شتاب دهنده کبالت و پراکسید کتون در زمان پخت سرد استفاده می کنید، همیشه این دو عنصر را یکی یکی اضافه کنید. هرگز آنها را با هم اضافه نکنید و همزمان با هم مخلوط نکنید، زیرا باعث احتراق می شود.

 نگهداری رزین پلی استر

پس از اتمام کار، ظروف رزین را ببندید و در یک مکان تاریک خنک نگهداری کنید. رزین را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید، آن را در ظرف جدید نریزید. ا در دمای اتاق می توان رزین را تا شش ماه نگهداری کرد.

چند نکته در هنگام استفاده از رزین پلی استر

 استفاده از قالب سیلیکونی در ساخت تزیینات رزین پلی استر

با استفاده از قالب های سیلیکونی جذاب می توانید  تزیینات رزینی و مجسمه های از جنس رزین پلی استر ، جاکلیدی، قاب عکس و غیره … را به راحتی و با بهترین کیفیت بسازید. در دسترس بودن انواع قالب های سیلیکونی در هنرکده نیوشا به شما این نوید را می دهد که بتوانید وسایل دکوراتیو شده حرفه ای و ژورنالی را با رزین پلی استر بسازید.این قالب ها از بهترین مواد اولیه درجه یک ساخت کشور ترکیه تهیه شده اند و از بهترین ویژگی های آن میتوان نرم ومنعطف بودن قالب ، طول عمر بالا در کار به طوری که اگر در پایان کار قالب ها را تمیز شسته و خشک کنید و در جای خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید ما تضمین می کنیم که قالب های هنرکده نیوشا تا سالها قابل استفاده خواهند بود

منبع : هاردنر رزین