بین الملل

رایزنی وزرای خارجه ایران و موریتانی در نواکشوت

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز به نواکشوت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات موریتانی به این کشور سفر کرد، شب گذشته (سه‌شنبه) ۱۱ بهمن ماه به وقت محلی با حضور در محل وزارت امور خارجه این کشور با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان همچنین پس از آن در مراسم ضیافت شام همتای خود شرکت کرد. 

«مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و  «علی چگنی» مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، پایش و مقابله با تحریم نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ فروردین ماه سالجاری در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر امور خارجه و همکاری‌های جمهوری اسلامی موریتانی ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط با کشور موریتانی استقبال می‌کند.محمد سالم ولد مرزوک وزیر امور خارجه و همکاری‌های موریتانی نیز روابط دو کشور را مستحکم و صادقانه خواند و با توجه به ظرفیت‌های موجود خاطرنشان کرد: موریتانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های خود و در راستای منافع متقابل استقبال می‌کند.

مهرماه سال جاری هم حسین امیرعبداللهیان با «محمد سالم ولد مزروک» وزیر خارجه موریتانی در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با موریتانی هیچ محدودیتی ندارد و وزیر امور خارجه موریتانی ضمن استقبال از ایده گسترش مناسبات راهبردی با ایران، بر توسعه مناسبات در حوزه‌های آموزش عالی، کشاورزی، ماهیگیری و انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد. 

* دیدار با رئیس جمهور موریتانی و ابلاغ سلام گرم آیت‌الله رئیسی

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این هم با رئیس جمهور موریتانی دیدار کرده بود. وی در دیدار با «محمد ولد غزوانی» سلام آیت‌الله ‌رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران را به رئیس جمهور موریتانی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور موریتانی هم در دیدار امیرعبداللهیان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد. بررسی مسائل مهم منطقه‌ای از جمله حمایت از مردم و آرمان فلسطین و توسعه روابط بین کشورهای اسلامی و همچنین برگزاری نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت در اسفند ماه سالجاری از دیگر محورهای مورد تبادل نظر در این دیدار بود.

 

وزیر امور خارجه همچنین در جمع خبرنگاران دیدار و گفت‌وگویش با رئیس جمهور موریتانی را بسیار سازنده خواند و گفت: ایران از هر اقدامی که به ثبات و امنیت منطقه، قاره آفریقا و جهان در رسیدن به جهان امن، آرام و با ثبات کمک کند، حمایت می‌کند. (اینجا بخوانید)

 این نخستین سفر امیرعبداللهیان به موریتانی بعد از تصدی این سمت است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین شهریور ماه سالجاری در نخستین سفرش به قاره آفریقا به مالی، تانزانیا و زنگبار سفر کرده بود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید