اقتصادیبرترین های کسب و کار

زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

چرا گیربکس زوزه میکشد؟

رفع زوزه گیربکس

در بسیاری از موارد خریداران خودروها چه با گیربکس دستی و چه اتوماتیک با صداهای ناهنجاری که به زوزه معروف است مواجه می‌شوند. چرا گیربکس زوزه میکشد ؟

صدای خرخر گیربکس اتوماتیک | علت زوزه کشیدن گیربکس پراید | علت زوزه کشیدن گیربکس پژو 405

سر و صدا اولین علامت هشدار دهنده مشکل در گیربکس اتوماتیک است. هر چه زودتر مشکل برطرف و اصلاح شود، قطعات کمتری تحت تأثیر قرار می گیرد و تعمیرات گیربکس هزینه کمتری را شامل میشود.

سایش دنده ها و شفت شایعترین علت ایجاد صدا است. این موارد در ابتدا فقط کوچک هستند. اما به تدریج بزرگتر می شوند و هرچه رشد می کنند، نقص ها باعث ایجاد سر و صدای بیشتری می شوند.

تا زمانی که آن را تجربه نکرده باشید، درک اینکه چقدر یک چرخ دنده خراب می تواند صدا ایجاد کند دشوار است. نحوه شنیدن صدا توسط یک شخص بسیار متفاوت از شنیدن صدای مشابه توسط یک متخصص تعمیر گیربکس اتوماتیک است.

زوزه کشیدن گیربکس در مدت زمان کوتاهی میتواند بسیار بلند شود. و می تواند نشان دهنده آسیب به دنده ها باشد.

وقتی ماشین شما شروع به تولید صداها یا لرزش های عجیب می کند، هرگز چیز خوبی نیست – به خصوص اگر از جعبه دنده باشد. سر و صدا – خواه کوبیدن، ساییدن یا خراشیدن – به این معنی است که دو قسمت در تماس هستند که قرار نیست. این صداها هشدار شما هستند که مشکلی در راه است و باید فوراً اقدام کنید. هر روز که می گذرد، احتمال تعمیر پرهزینه گیربکس افزایش می یابد.هنگام کار گیربکس به خصوص در بارها و سرعت های بالا، صدا و لرزش ناشی از چرخش چرخ دنده ها مشکل بزرگی محسوب می شود. با این حال، از آنجایی که مشکلات نویز معمولاً به دلایل مختلف در کنار هم اتفاق می‌افتد، شناسایی علت آن بسیار دشوار است. در ادامه راه هایی برای کاهش نویز آورده شده است و در مرحله طراحی سیستم های دنده ای باید به این نکات توجه کرد.

استفاده از یک سطح بهتر روی چرخ دنده ها

اطمینان حاصل کنید که روکش تماس صحیح با دندان و قسمت انتهایی آن می تواند از تماس لبه جلوگیری کند. اصلاح پروفیل دندانه مناسب نیز موثر است.

از مواد رزین استفاده کنید

چرخ دنده های پلاستیکی در بار سبک و عملکرد با سرعت کم بی صدا خواهند بود. باید احتیاط کرد تا واکنش برگشتی ناشی از بزرگ شدن در اثر جذب در دماهای بالا کاهش یابد.

از مواد با لرزش بالا استفاده کنید

چرخ دنده های چدنی صدای کمتری نسبت به دنده های فولادی دارند. استفاده از چرخ دنده با توپی ساخته شده از چدن نیز موثر است.

روغن کاری مناسب را اعمال کنید

چرخ دنده ها را به اندازه کافی روغن کاری کنید تا فیلم روان کننده روی سطح، تحت روانکاری هیدرودینامیکی نگه دارید. روان کننده با ویسکوزیته بالا تمایل به کاهش نویز را دارد.

بار و سرعت کمتر

کاهش سرعت چرخش و بار تا حد امکان باعث کاهش صدای دنده می شود.

اکثر خودروهایی که امروزه فروخته می شوند دارای گیربکس اتوماتیک هستند. آنها رانندگی را بسیار آسان تر می کنند، اما فناوری آنها بسیار پیچیده تر از گیربکس های دستی است، و این بدان معنی است که چیزهای بیشتری وجود دارد که می تواند خراب شود و باعث ایجاد صدای گیربکس شود. در اینجا فقط تعدادی از صداهای معمولی گیربکس اتوماتیک، و معنای اغلب آنها آورده شده است. صداهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بشنوید، و دلایل دیگری برای صداها وجود دارد، اما وقتی مالک خودرو به ما می‌گوید که هر یک از این صداها را می‌شنود، به ما کمک می‌کند تا مشکل را شناسایی کنیم:

ناله و/یا سر و صدا هر زمان که ماشین در حال حرکت است. گاهی اوقات صدا با لیز خوردن چرخ دنده ها جفت می شود. این معمولاً نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی مایع یا سطح پایین سیال است و می‌توان آن را با تعویض مایع گیربکس برطرف کرد. اگر مایع چک شود، ممکن است مشکل از پمپ باشد.

صدای ثابتی که وقتی خودرو متوقف می شود و در دنده قرار می گیرد، پارک می شود یا در دنده خنثی قرار می گیرد، قطع می شود. این معمولاً نشان دهنده مشکل مبدل گشتاور است.

سر و صدایی که می توان با قرار دادن خودرو در یک دنده خاص به خصوص دنده سوم آن را متوقف کرد. معمولاً به دلیل مشکلات مکانیزم دنده انتقال.

جابجایی باعث تغییر صدا می شود. این معمولاً یک مشکل بین شفت توربین و بخش هایی از انتقال است.

تندتر رفتن صدا را بالاتر می برد. این نشانه ای از این است که مشکل به سرعت حرکت چرخ ها مربوط می شود و معمولاً در درایو نهایی گیربکس یافت می شود.

چرا گیربکس زوزه می کشد؟

علت زوزه کشیدن گیربکس ماشین

شاید بدانید که زوزه کشیدن گیربکس، یکی از شایع ترین مشکلات گیربکس های اتوماتیک می باشد. همان طور که می دانید گیربکس اتوماتیک یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است. گیربکس از تعدادی چرخ دنده مختلف تشکیل شده است.

هر یک از این چرخ دنده ها نیز نیرو و گشتاور مخصوصی را انتقال می دهند. در واقع گیربکس ها به طور مداوم می چرخند و فعالیت می کنند. همین چرخش های طولانی و فعالیت مداوم سبب ایجاد شدن اصطکاک بین دنده های گیربکس می شود.

برای از بین بردن این اصطکاکی که ایجاد می شود و هم چنین جهت افزایش عمر گیربکس، باید گیربکس و چرخ دنده هایش را توسط یک روغن گیربکس استاندارد و با کیفیت به صورت کامل روغن کاری کنید. فراموش نکنید که روغن کاری کامل گیربکس نه تنها سبب افزایش عمر این قطعه از خودرو می شود، بلکه عملکرد آن را نیز بهبود می بخشد.

دراین مطلب دلایلی که منجر به زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک را شرح می‌دهیم:

  • کم بودن روغن گیربکس
  • خرابی کلاچ
  • خرابی بلبرینگ
  • خرابی شافت ورودی بلبرینگ
  • خرابی بلبرینگ چرخ

دلایل زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک

علت زوزه کشیدن گیربکس در سرعت بالا

ایجاد صدای زوزه از گیربکس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از آن‌ها تیز شدن دنده‌ها به خاطر کارکرد بالا است. زوزه کشیدن گیربکس در خودروهای نو معمولا شنیده می‌شود و این مورد عمدتا به سه دلیل می‌تواند باشد. یکی از آن‌ها کیفیت ذاتی گیربکس است که به دلیل کیفیت پایین باعث زوزه کشیدن می‌شود. دیگری کیفیت بد مونتاژ و در نهایت عدم درگیری صحیح سطوح چرخ‌دنده‌ها با یکدیگر است.

کم بودن روغن گیربکس

برای هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک، دلیل اصلی زوزه کشیدن گیربکس اتوماتیک کم بودن روغن گیربکس است. اگر مایع روغن خیلی کم باشد، اجزای داخلی گیربکس به درستی روغن کاری نمی شود. آنچه شما می شنوید در واقع اصطکاک بین آن قسمت ها است و می تواند منجر به آسیب قابل توجهی شود. اگر مایع روغن گیربکس کم است، توصیه می شود نشتی آن را نیز بررسی کنید.

خرابی شافت ورودی بلبرینگ

یاتاقان داخلی در داخل محفظه گیربکس است و می تواند هنگام شروع خرابی صدای ناله و زوزه کشیدن ایجاد کند.

رفع مشکل صدای زوزه گیربکس ماشین

در شرایطی که با زوزه گیربکس مواجه می‌شویم ابتدا باید کیفیت و مقدار واسکازین را بررسی کنیم و در صورت نیاز آن را تعویض یا سرریز کنیم. در برخی موارد زوزه گیربکس خودروهای نو پس از مدتی که خودرو و گیربکس آب‌بندی شود برطرف خواهد شد بنابراین اگر خودروی شما نو است کمی صبر کنید.

در نهایت اگر صدای زوزه گیربکس برطرف نشد می‌توان از مکمل یا احیاگر گیربکس استفاده کرد که باعث کاهش صدا می‌شود. هر چند که این نوع مکمل‌ها صدای زوزه گیربکس را به صورت کامل برطرف نمی‌کنند اما یک درمان مقطعی محسوب می‌شود و نسبتا موثر است. لازم به ذکر است، هرچه بیشتر از صدای زوزه گیربکس بگذرد اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و در نتیجه دفورمه شدن دندانه‌ها ایجاد می‌شود.

تفاوت زوزه کشیدن گیربگس و دیفرانسل

توجه داشته باشید که ممکن است زوزه ای که از خودرو شنیده می شود از دیفرانسیل باشد نه گیربکس. اگر می خواهید تفاوت این دو را متوجه شوید باید به نکات زیر دقت کنید.

زمانی که شما در جاده ای طولانی، خشک و صاف رانندگی می کنید. (برای انجام این تست، باید تمام شیشه ها بالا باشد و کولر یا بخاری نیز خاموش باشد تا هیچ صدای اضافی وجود نداشته باشد. ) حالا دنده را عوض کنید تا صدای زوزه مانندی از خودرو به گوش شما برسد.

در این صورت باید به یاد داشته باشید که اگر با گرفتن کلاچ هنوز صدای زوزه به گوش می رسد، این زوزه به دیفرانسیل خودرو تعلق دارد. اما اگر بعد از فشار دادن کلاچ و یا در حالت خلاص، صدای زوزه مانند از خودرو قطع شد، صدا متعلق به گیربکس بوده است.

اگر هنگام تعویض دنده صدای خاصی را می شنوید به احتمال زیاد مشکل از گیربکس خودرو شما است.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی