سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم داریم اما فیلمنامه‌نویس خوب نداریم

منتقد سینما در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم داریم اما فیلمنامه‌نویس خوب نداریم

کارشناس و منتقد سینما معتقد است که سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم داریم اما فیلمنامه‌نویس خوب نداریم.

قربانعلی تنگ شیر در حاشیه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا تصریح کرد: زمانی که از حمایت جوانان می‌گوییم باید پرسید به جوان چه دادیم که از آن انتظار داشته باشیم؛ کدام جوان با این مشکلات حاضر است بیاید کار کند. همین‌ها هم که کار می‌کنند باید دستشان را ببوسیم. چون با کمترین امکانات کار می‌کنند.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما در همه حوزه‌های کشور با مشکلاتی مواجه هستیم. چه تجارت، چه سینما، چه توریست و غیره. اما به عنوان منتقد باید راه‌حلی نشان دهیم. کشور مال ماست. انتقاد کردن راحت است، اما راه حل نشان دادن سخت است.

وی با بیان اینکه بچه‌های تئاتر هم مثل سینما مدت‌ها منتظر یک سالن نمایش می‌مانند، اضافه کرد: جوانان ما سرشار از خلاقیت‌اند. چه در حوزه موسیقی، تئاتر، سینما و ادبیات. باید این‌ها را درک کنیم. این‌هایی که کار می‌کنند عاشق سینما هستند.

تنگ شیر در خصوص کم و کیف هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت متذکر شد:امسال سوژه‌های متنوع و جالبی در این دوره از جشنواره دیدم. در این شرایط اقتصادی برگزاری جشنواره کمکی می‌کند به فیلم‌سازان جوان چرا که آینده سینمای مملکت هستند.

نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران ادامه داد:هنرمندان بزرگی داشتیم که دیگر نمی‌توانند فیلم بسازند. باید کمک کنیم نسل جوان فیلم‌ساز هم بتوانند فیلم بسازند و هم به جامعه کمک کنند.

منتقد سینما افزود: یکی از راه‌ها آموزش سینما است. سینما حوزه‌ای نیست که بتوان پول درآورد، صاحب امکانات شد، تشکیل خانواده داد و سینما نان ندارد؛ نه فقط برای ما، بلکه در کل دنیا هم نان ندارد. سینمای ما با سینمای دنیا یک تفاوت دارد و آن هم اینکه آن‌ها از طریق سلیبریتی می‌توانند درآمدزایی کنند. در حالی که به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها بهترین فیلم ساز‌های ما حتی نمی‌توانند تولیدات خود را در جشنواره‌های مختلف جهانی به نمایش در بیاورند.

به گفته تنگ‌شیر با توجه به اینکه ما داستان‌ها، تاریخ و سوژه‌های خوبی داریم باید کمک کرد تا بتوان آن‌ها را به سناریو درآورد. یکی از مشکلات سینمای ایران نداشتن سناریو خوب است و ما نویسندگان خوبی نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

منتقد سینما همچنین بیان داشت: در این دوره از جشنواره، خلاقیت‌های زیادی از فیلم سازان شهرستانی دیدیم که بسیار خوب کار کرده‌اند و با امکانات کم فیلم‌های خوبی ساخته‌اند. سرمایه‌گذاری کردند از جیبشان خرج کردند.

مدرس دانشگاه معتقد است سینما حقیقت باید بتواند این‌ها را درک کند تا این افراد در آینده بتوانند فیلم‌سازان بزرگی شوند و فیلم‌های سینمایی بلندی بسازند و به جامعه کمک کنند. در هر جامعه‌ای سینما مشکلات خود را دارد، تولید کننده، کارگردان و سناریست و کارکرد جشنواره کمک و حل این مشکلات است. امسال، اما جشنواره خوب بود و آثار خوبی ارائه شد.

وی در خصوص غیبت مردم در جشنواره و اینکه آیا لایه‌های مختلف جامعه پذیرای اکران عمومی فیلم‌های مستند است یا نه، افزود: همه مردم حضور دارند و در جشنواره فقط فیلم‌سازان نیستند. در تلویزیون هم شبکه مستند داریم و خود بنده به عنوان مدرس سینما این تولیدات را می‌بینم. باید برویم سراغ فیلم‌های عمیق از جمله محیط زیست، حوادث، تاریخ و پرتره. نباید به مردم به اجبار گفت بیایید فیلم مستند ببینید. لازم است علاقه‌ای در نسل جوان ایجاد کرد تا سینمای مستند را درک کنند.

خروج از نسخه موبایل