علمی و پزشکی

شایع ترین علائم کمبود کلسیم در بدن را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

مدت‌هاست که به ما گفته می‌شود به دلیل نیاز به کلسیم، شیر بخوریم زیرا نقش حیاتی در ساخت و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های قوی دارد. این ماده معدنی اولیه ای است که در استخوان ها وجود دارد و بنابراین ساختار و استحکام را فراهم می کند. به همین دلیل است که مصرف کافی کلسیم در طول زندگی بسیار مهم است! به نظر می رسد، کلسیم و قلب نیز به نوعی به هم مرتبط هستند. در واقع کمبود کلسیم اصلا برای قلب خوب نیست!

دکتر Abhijit Borse ، متخصص قلب و عروق، موسسه قلب آسیایی درباره کشف ارتباط بین کلسیم و قلب توضیح می دهد:

فواید کلسیم برای سلامتی

کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که بدن ما برای عملکردهای مهم و مختلف به آن نیاز دارد. به غیر از شیر، می توانید کلسیم مصرفی خود را از غذاهای غنی از کلسیم مانند ماست، اسفناج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات دریافت کنید. دلایلی که کلسیم برای سلامتی مهم است:

۱. عملکرد عضلانی

علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها، کلسیم برای انقباض و آرامش مناسب عضلات از جمله عضلات درگیر در حرکت، ضربان قلب و تنفس نیز ضروری است. دکتر بورس توضیح می‌دهد که وقتی یک تکانه عصبی به عضله می‌رسد، یون‌های کلسیم آزاد می‌شوند و انقباض عضلانی را آغاز می‌کنند.

۲. عملکرد سیستم عصبی

کلسیم در انتقال سیگنال های عصبی در سراسر بدن نقش دارد. به آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی که به سلول های عصبی اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، کمک می کند؛ بنابراین، کلسیم برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم عصبی بسیار مهم است.

۳. لخته شدن خون

حضور کلسیم در بدن برای لخته شدن خون ضروری است؛ لخته شدن خون، فرآیندی حیاتی که از خونریزی بیش از حد پس از آسیب جلوگیری می کند و همچنین به فعال شدن چندین پروتئین که در فرآیند لخته شدن نقش دارند کمک می کند.

۴. ترشح هورمون

کلسیم در ترشح هورمون های مختلف از جمله انسولین که سطح قند خون را تنظیم می کند و هورمون پاراتیروئید که سطح کلسیم را در بدن کنترل می کند، نقش دارد. این هورمون ها برای حفظ سلامتی کلی حیاتی هستند.

ارتباط کمبود کلسیم و مشکلات قلبی

۱. فشار خون بالا

کلسیم در حفظ فشار خون در محدوده طبیعی نقش دارد. زمانی که سطح کلسیم کافی نباشد، می تواند منجر به افزایش فشار خون شود که اگر کنترل نشود، می تواند به ایجاد بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی و سکته کمک کند.

۲. آریتمی های قلبی

کلسیم برای عملکرد صحیح سیستم الکتریکی در قلب ضروری است. وقتی سطح کلسیم در بدن شما نامتعادل باشد، می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی تنظیم‌کننده ریتم قلب را مختل کند و منجر به ضربان قلب نامنظم یا آریتمی شود.

۳. بیماری عروق کرونا ویروس

کمبود کلسیم به خودی خود مستقیماً باعث بیماری عروق کرونا ویروس نمی شود، اما ممکن است با شرایطی همراه باشد که در ایجاد آن نقش دارند. به عنوان مثال، مصرف ناکافی کلسیم ممکن است منجر به فشار خون بالا و افزایش سطح کلسترول شود که هر دو از عوامل خطر بیماری عروق کرونا ویروس هستند.

۴. ارتباط پوکی استخوان و بیماری قلبی

اگر کسی کلسیم کافی دریافت نکند، استخوان هایش ضعیف می شود و ممکن است در نهایت با پوکی استخوان دست و پنجه نرم کند. در افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است به دلیل عوامل خطر مشترک مانند سن، عدم تعادل هورمونی و التهاب، خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی افزایش پیدا کند.

مصرف کلسیم ایده آل برای قلب سالم چیست؟

سطح کلسیم ایده‌آل و نرمالی وجود ندارد که برای همه افراد برای حفظ قلب سالم ضروری باشد. سطوح بهینه کلسیم برای سلامت قلب می تواند بسته به عوامل فردی مانند سن، جنس، وضعیت سلامت کلی و هر گونه بیماری زمینه ای متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی توصیه می شود که بزرگسالان، بسته به سن و جنس، روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

به عنوان مثال، مردان و زنان بالغ بین ۱۹ تا ۵۰ سال باید ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنند. زنان ۵۱ ساله و بالاتر باید آن را تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز دریافت کنند. این شامل کلسیم رژیم غذایی و همچنین کلسیمی است که در صورت لزوم از مکمل ها به دست می آید. مطمئن شوید که اعضای خانواده شما بیش از حد کلسیم مصرف نمی کنند زیرا سطوح بیش از حد کلسیم در بدن می تواند اثرات مختلفی بر قلب و سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

 

سلامت نیوز

نشر علمی پزشکی

به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، می‌خواهم با ارائه مطالبی که بر اساس پژوهش‌های روز و رویکردهای معتبر تهیه شده‌اند، به شما در درک بهتر و مدیریت بهتر سلامتی کمک کنم.