برترین های کسب و کارعمومی

شپشک گردو چیست؟

 انواع نژادهای شپشک

به نقل از youtube.com شپشک مخصوص گردو، شپشک توت، شپشک قرمز گلآبی. شپشک مخصوص گردو هیچ زیانی برای درخت و باغ گردوی شما نخواهد داشت. شما باید تمامی توجه خود را بر روی شپشک سفید توت و شپشک قرمز گلابی معطوف کنید، در صورت کنترل نشدن آسیب های بسیار جدی به درخت گردو وارد می کند. در زیر به اختصار سعی می کنیم خصوصیات هر کدام را به طور کامل توضیح دهیم.

شپشک درخت گردو

لینک خرید نهال گردو. موجودات بسیار ریزی هستند، نهایت ضرر آنها این است که باعث بیماری و ضعیف شدن درخت گردو می شود. ولی تاثیر خاصی بر روی میوه گردو نداشته و بار درخت همان کیفیت و مرغوبیت ثابت را خواهد داشت.

 شپشک سفید توت

کمی پهن تر از شپشک های دیگر بوده به رنگ سفید و گاه نیز قرمز می باشد. تفاوت شپشک سفید توت با شپشک های دیگر به خاطر سپر مومی است که بر روی تنه ایجاد می‌ کند. متاسفانه ازدیاد شپشک سفید توت بر روی درخت گردو عواقب چندان خوشایندی  نخواهد داشت. شپشک های ماده معمولا در فصل زمستان بارور شده و لارو آنها در طول فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می روند.

با آغاز فصل بهار، رطوبت هوا همچنین بالا رفتن دما،  شپش ها از پوسته خود خارج شده و به سمت شاخه های تازه شکوفه زده حمله برده و آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهند. معمولا برای جلوگیری از ازدیاد شپشک های سفید توت بر روی درخت گردو از روش های سمپاشی استفاده می کنند. زمان استفاده از این سم پاشی ها درست زمان خروج آفت ها از لارو ها می باشد. اگر زودتر انجام دهید، مطمئنا تاثیر خیلی زیادی نخواهد داشت. معمولا فاصله بین دو سمپاشی ۱۵ روز است.

شپشک قرمز گلابی

پشم قرمز گلابی یکی دیگری از نژاد های شپشک می باشد و برای بسیار خطرآفرین است. اندازه ظاهری آن متوسط و کوچک تر از شپشک توت می باشد. از آنجایی که رنگ شپشک قرمز گلآبی، قرمز تیره است و از این رو به این نام می خوانند. معمولاً این نوع آفت بیشتر بر روی شاخه و بازوی درخت گردو زندگی می کند. شپشک گلابی جزو افت هایی است که گال سازی می کند.

یعنی مهمترین نشانه ظاهری وجود شپشک درخت گردو گال های درست شده توسط این آفت ها است. زمانی که آفت ها بر روی درخت گردو زندگی می کنند، تولید مثل انجام داده، جمعیت آنها روز به روز زیادتر شده و باعث تضعیف درخت گردو می‌ شود.

شپشک قرمز بر خلاف شپشک سفید توت زود تر بارور شده و در خرداد ماه از پوسته خود بیرون آمده، باعث خرابی و افت کیفیت میوه درخت گردو می شود. معمولاً برای پیشگیری از شپشک گلابی توصیه می شود از سموم و آفت کش های خاصی استفاده شود. بهتر است این اطلاعات را از متخصصین گیاهپزشکی کسب کنید. ولی تحقیقات نشان داده استفاده از سموم مسی تاثیر خیلی زیادی در کاهش میزان این آفت ها مخصوصاً شپشک قرمز گلابی دارد.

عملکرد شپشک ها بر روی میوه درخت گردو

قبل از اینکه در مورد نحوه عملکرد شپشک ها بر روی درخت گردو صحبت کنیم، بهتر است یک اشاره کوچک و ظاهر شپشک داشته باشیم. معمولاً به صورت حشرات بسیار ریزی می باشند که قطر آنها حدود ۱ الی۲ میلیمتر است. آنها به راحتی می توانند، هر قسمت از شاخه درخت گردو را گرفته و آن را مورد حمله قرار دهند. با چشم غیر مسلح قابل دیدن می باشد. عملکرد شپشک به گونه ای است که باعث ریزش میوه های نارس می شود.

از آنجایی که تخم گذاری برخی از  شپشک ها در فصل بهار انجام می شود، شپشک ماده سعی می کند، تخم ریزی را بر روی میوه گردو انجام دهد. زمانی آفت ها از پوسته بیرون می آیند، درون مغز گردو لانه سازی کرده و از آن تغذیه می کنند تا بزرگ تر شود از این رو باعث ریزش میوه های نارس می شوند. وقتی یک میوه آلوده بر زمین بیفتد و به کمپوست تبدیل شود، همین حشرات کوچک باز هم به چرخه زندگی بازگشته و به دنبال یک میزبان مناسب جهت بازسازی لانه خود هستند

شپشک ها جزو آفاتی هستند، تمام اندام های درخت گردو بیرون از سطح خاک می باشد را آلوده کرده و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی شاخه، میوه، برگ و تنه از دست شپشک ها در امان نیستند. عملکرد شپشک ها به گونه است ابتدا خرطوم خود را داخل بافت گیاهان فرو برده و شیره آن را می مکد، در عوض تغذیه از گیاه، خود نیز مواد سمی را ترشح می کنند.

از گذشته تاکنون ضرب المثل پیشگیری بهتر از درمان، در تمامی موضوعات مختلف صادق بوده است. برای ؛ نیز می‌ توان از همین عبارت پرکاربرد استفاده کرد. چرا که درمان در این نهال می تواند با کشمکش های زیادی رو به رو باشد. از آن جایی که اندازه برگ درختان گردو بسیار گسترده می باشد، بنابراین سم پاشی و انجام عملیات متفاوت برای از بین بردن آفات، بسیار دشوار خواهد بود. در ادامه، راه های جلوگیری از ایجاد آفات و همچنین مراقبت‌های لازم برای نابود کردن  آن‌ها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

قدم اول در پیشگیری از ظاهر شدن هر گونه آفت، خریداری محصولی سالم و سلامت است. اگر نهال گردو اولیه شما که برای کاشت آن را خریداری می‌کنید، نهالی سلامت و به دور از تمام باشد، احتمال کمتری وجود دارد که با آفات و بیماری‌ها رو به رو شوید. اما اگر از همان ابتدا نهالی سالم تهیه نکنید، قطعاً زمان کوتاهی بعد از کاشت، حضور آفات مختلف را مشاهده خواهید کرد.

مهم ترین آفات درخت گردو، لکه سیاه گردو:

یکی از انواع که در اثر رطوبت زیاد نهال و درخت به آن دچار می شوند آفت لکه سیاه است. این بیماری را شما در مناطق گردو کاری کشور بسیار مشاهده می کند و مهمترین اقدامی که باید برای از بین بردن آن انجام دهید این است که در مناطق معتدل آن را بکارید.

زمانی که به آفت لکه سیاه دچار شود برگ های آن می ریزد و میوه دهی آن کمتر می گردد. شما باید برگ ها و میوه های ریخته شده را که عامل بیماری هستند جمع کنید و آتش بزنید.

البته یکی از روش های دیگر که برای از بین بردن این بیماری وجود دارد این است که آن را در سه نوبت سم پاشی کنید. نوب اول در اواسط پاییز است، نوبت دوم در اسفند ماه می باشد که هنوز جوانه های نهال رشد نکرده اند. نوبت سوم هم در بهار است که هنوز گلبرگ های آن به وجود نیامده اند. استفاده از سموم متنوعی برای از بین بردن این بیماری ها را باید به عنوان راهکار بدانید که این سموم را کارشناسان به شما معرفی می کنند.

بهترین سم برای درخت گردو | بیماری تنه درخت گردو | درمان شیره درخت گردو

بلایت گردو، دومین آفت مهم درخت گردو:

از دیگر می توان به بلایت گردو اشاره کرد که یکی از بیماری های باکتریایی محسوب می گردد. تمامی بافت های سبز و تازه روییده شده ی درختان گردو به این بیماری حساسیت زیادی نشان می دهند. یکی از مهمترین ویژگی هایی که این بیماری دارد در این است که لکه های سیاهی را روی میوه ها ایجاد می کند. جالب است بدانید که آفتاب سوختگی کرم سیب هم مانند بلایت گردو می باشد که این بیماری را به بخش های متنوع منتقل می کنند.

یکی از مهمترین روش های پراکندگی این بیماری بارندگی است که شما باید بدانید در باران های بهاره انتشار این بیماری بسیار بیشتر می شود. استفاده کردن از ارقام مقاومت یکی از بهترین شیوه های از بین بردن بیماری های این درخت می باشد. سموم زیادی هستند که شما می توانید دو الی سه نوبت آنها را برای از بین بردن این مورد استفاده قرار دهید. زمان استفاده از این سموم باید به کیفیت آنها نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

سومین آفات درخت گردو، پوسیدگی ریشه و طوقه گردو:

یکی از دیگر منشا آن خاکزی می باشد بیماری مربوط به پوسیدگی ریشه و طوقه می باشد. این بیماری نهال و درخت را در برابر بسیاری از بیماری های دیگر ضعیف می کند و به همین دلیل حساسیت نهال تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. در آن مناطقی که خاک نهال به خوبی زهکشی نشده باشد این بیماری به شدت رخ می دهد و به طور کلی بعد از مدتی نهال را از بین می برد.

یکی از مهمترین راه های مقابله با این بیماری استفاده از پاراداکس می باشد. شما به هیچ وجه نباید سیستم آبیاری غرقابی را برای نهال و درخت گردو خود انتخاب کنید، چرا که نهال شما به این بیماری دچار می شود. در واقع شما زمان خرید نهال باید به خوبی اطلاعات تان را در این مورد افزایش دهید تا نهال به خوبی رشد داشته باشد.

ویروس ها از دیگر آفات درختان گردو:

ویروس های بسیار زیادی هستند که به عنوان قدرت و باروری درخت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. زمانی که نهال به این بیماری دچار شود امکان دارد که برگ های آن زرد و یا پژمرده شوند، در واقع نهال با وجود این بیماری، امکان دارد که به زودی از بین برود.

شما برای از بین بردن این بیماری بهتر است که درختان آسیب دیده را و یا شاخه هایی که آسیب دیده اند را به طور کلی از بین ببرید. همچنین می توانید از پیوند سالم استفاده کنید تا نهال یک بار دیگر جان بگیرد و میوه دهی با کیفیتی داشته باشد.

تاج گل، بیماری درخت گردو:

از دیگر تاج است که مانند تومور می باشد و روی ریشه و ساقه تشکیل می شود. در آغاز این تومورها نرم و کوچک می باشند، ولی اگر برای از بین بردن آنها اقدام نکنید بدون شک سفت می شود و به طور کلی نهال را از بین می برد.

سلول هایی که این تومورها را تشکیل می دهد بسیار بزرگ است و شما باید به خوبی آنها را بشناسید تا بتوانید از بین ببرید. مرتب کردن نهال ها پیش از کاشت نهال یکی از بهترین و مهمترین اقداماتی است که می توانید با استفاده از آن این بیماری را به طور کلی از بین ببرید.  همچنین شما باید شاخه هایی که آسیب دیده اند را برش دهید تا به خوبی ناحیه های سالم مشخص شود.

منبع : za.pinterest.com