اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

طراحی خانه ویلایی در سطح شیب دار

رعایت نکات ضروری برای طراحی ویلا روی شیب

نقشه برداری درست

به منظور طراحی داخلی ویلا باغی و صحیح ویلا روی شیب نیاز است نکات مهمی در نظر گرفته شود. اولین نکته ضروری برای طراحی ویلا روی زمین شیب دار، نقشه برداری درست و اصولی از زمین با توجه به شیب مناسب برای ساخت و ساز است. برای نقشه برداری از زمین شیب دار لازم است درصد شیب زمین مشخص شود. از این رو نقشه برداری این زمین‌ها در مقایسه با زمین‌های صاف و مسطح دشوارتر است. اگر قصد دارید طراحی ویلا روی شیب با استاندارد بیشتری انجام شود لازم است از مهندسین نقشه بردار حرفه ای و با تجربه جهت نقشه برداری کمک بگیرید.

تهیه مصالح باکیفیت

به منظور انتخاب مصالح با کیفیت نیاز است فاکتورهای زیر در نظر گرفته شود.

توجه به مقاومت مصالح

مصالحی که به منظور ساخت ویلا بر روی شیب مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. مصالح سست و بی‌کیفیت برای طراحی ساختمان در زمین‌های شیب دار مناسب نیستند.

در نظر گرفتن تراکم مصالح

طراحی داخلی مغازه: پس از انجام عملیات نقشه برداری توسط مهندسین خبره مرحله بعدی تهیه مصالح با کیفیت است. مصالحی که برای طراحی و اجرای ویلا روی شیب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد به منظور پیشگیری از میزان رطوبت مصالح مورد نیاز و ایجاد کار با کیفیت تر باید از تراکم بالاتری برخوردار باشد.

مصالح از حداقل تراکم گرمایی برخوردار باشند.

به منظور پیشگیری از ایجاد رطوبت در مصالح و سست شدن پایه‌های ملک لازم است مصالح مورد نیاز جهت ساخت ویلا بر روی شیب دارای حداقل تراکم گرمایی باشند.

در نظر گرفتن ضخامت مناسب مصالح

برای انتخاب مصالحی که دارای ضخامت مناسب باشند لازم است وضعیت هوای منطقه در نظر گرفته شود به طور مثال اگر وضعیت هوا با نوسان زیادی همراه باشد، ضخامت زیاد یا کم مصالح ساختمانی موجب سست شدن سازه می‌شود.

به کارگیری مصالح شن و ماسه

طراحی داخلی منزل به طور معمول برای ساخت ویلاها در زمین های سطح و هموار از چوب استفاده می‌شود اما به منظور ایجاد مقاومت بیشتر در ویلاهایی که بر روی شیب طراحی و اجرا می‌گردند لازم است از شن و ماسه استفاده شود.

استفاده از مصالح بوم آورد

این مصالح به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که طبیعت دوست بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند. در واقع انتخاب مصالح بهتر است به نحوی در نظر گرفته شود که از هارمونی مناسبی با توپوگرافی برخوردار باشد.

انتخاب الگوی زهکشی مناسب

زمین‌های شیب داری که فاقد پوشش گیاهی هستند بیشتر در معرض فرسایش خاک قرار دارند این موضوع طراحی در زمین‌های شیب دار برای  را دشوارتر کرده است. به عنوان مثال راه آبهایی که قابل کنترل نیستند و موجب رسوب گذاری در لایه‌های زیرین خاک شده اند از مهم‌ترین دلایل فرسایش خاک محسوب می‌شوند. انتخاب الگوهای مناسب برای این نوع مناطق مورد نیاز است که کار کاملا تخصصی و دشواری می‌باشد.

مهندسین حرفه ای برای انتخاب الگوی صحیح زهکشی این زمین‌ها از ویلاها یا ساختمان‌های اطراف که به درستی ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند. ایجاد مقاومت بالا در طراحی ویلا از مهم‌ترین مواردی است که به منظور پیشگیری از ایجاد خسارت به هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باید مورد توجه قرار گیرد. تخصص در این راستا موجب می‌شود که طراحی پلان ویلا به درستی صورت گیرد.

اجرای فونداسیون صحیح برای طراحی در زمینهای شیبدار

برای اجرای فونداسیون بر روی زمین شیب دار نیاز است که پی به صورت یکپارچه و افقی اجرا شود. اما در بسیاری از مواقع به دلیل ناهموار بودن سطح زمین امکان پی ریزی و پی کنی در زمین‌های شیب دار به صورت یکپارچه وجود ندارد که در این صورت لازم است به منظور ایجاد سطح صاف، زمین را خاکبرداری کنید. این راه حل ساده در صورتی قابل اجرا است که طول پی زیاد نباشد در غیر این صورت به دلیل این که حجم خاکبرداری بسیار پر هزینه می‌شود باید از روش پی پله‌ای استفاده کرد.

نحوه اجرای پی پله‌ای بدین نحو می‌باشد که لازم است در مسافت‌های خاص ارتفاع پی بالا برده شود که دارای شرایط ویژه ای است و در آیین نامه ی 8-6-5-4 ایران ذکر شده است. حداکثر ارتفاع پله‌ای از یکدیگر 30 سانتی متر و دو پله ای حداقل 60 سانتی متر با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

محبوبیت ساخت ویلا روی شیب تند

دلایل محبوبیت ویلاهایی که بر روی شیب طراحی و ساخته می‌شوند شامل موارد زیر است.

– دور بودن از شلوغی‌های شهر

– وجود مناظر طبیعی و بکر

– نمای خاص و متفاوت ویلاها

– چشم‌اندازهای زیبا

قرارگیری بخشی از ساختمان در ارتفاع بالاتر و بخش پایینی در ارتفاع پایین‌تر که موجب ایجاد تضاد و زیبایی ویلا می شود از دیگر دلایل محبوبیت این ساختمان‌ها است.

پلان ویلا در منطقه کوهستانی

پلان ویلا در مناطق کوهستانی به صورت حرفه‌ای و با حفظ نکات ایمنی در زمینه ویلاسازی انجام می‌شود. دیوارچینی در زمین‌های شیب دار با در نظر گرفتن اصول استاندارد صورت گرفته و با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین می‌گردد. اغلب پلان‌هایی که برای ویلا در مناطق کوهستانی در نظر گرفته می‌شوند به گونه‌ای هستند که ساکنان ویلا بتوانند از چشم‌اندازهای زیبای اطراف بهره‌مند شوند. در عین حال زیبایی ظاهری ساختمان نیز در نظر گرفته خواهد شد.

طراحی ویلا در کوهستان باید به گونه‌ای باشد که از پایداری و استحکام مناسبی برای بنا برخوردار بوده  مهم‌ترین چالشی که در این زمینه وجود دارد تطابق طرح ارائه شده با مقدار شیب زمین است. به دلیل آن که خاکبرداری و خاکریزی در این مناطق به صورت گسترده امکان‌پذیر نیست و هموار سازی دشوار است.

چگونه زمین شیب دار را مسطح کنیم | دیوار چینی در زمین شیب دار | ضوابط طراحی در زمین های شیب دار

 ویژگی ویلاهای شیبدار

ویژگی کلی ویلاهایی که بر روی زمین‌های شیبدار اجرا می شوند شامل موارد زیر است.

فرصت خوب برای محوطه سازی

یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی ویلا روی شیب این است که امکان استفاده از زمین‌های اطراف ویلا برای ایجاد فضای تفریحی جهت رفاه حال ساکنین آن امکان‌پذیر است و فرصت مناسبی برای محوطه سازی با سلیقه شخصی را فراهم می‌‌کند. برای اصولی نیاز است شرایط زیر به طور دقیق سنجیده شود.

نقشه برداری محوطه: برای ایجاد محوطه سازی اصولی می‌بایست بافت اصلی و فرعی محوطه توسط تیم متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی محوطه:برای محوطه سازی صحیح لازم است زاویه تابش نور خورشید و وضعیت آب و هوایی مورد بررسی قرار گیرد.

کاشت درختان محکم: بهترین روش برای محوطه سازی ویلا روی شیب کاشت درختان ریشه‌دار است. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد فضایی زیباتر در محیط بیرونی ساختمان، ریشه خاک نیز محکم می‌شود.

انتخاب مصالح با تراکم بالا: همان طور که برای ساخت ویلا روی شیب نیاز است که از مصالح با تراکم بالا استفاده شود به منظور دیوارکشی و پیکربندی در بخش محوطه سازی نیز نیاز است مصالحی که تراکم و استحکام بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرند.

پله گذاری صحیح:پله گذاری اصولی در محوطه سازی ویلا نقش مهمی در سهولت رفت و آمد ساکنین و ایجاد فضایی زیباتر در نمای بیرونی ساختمان دارد.

اجرای بهینه سیستم آبیاری:تعبیه سیستم در زمین‌های شیب دار باید به نحوی باشد که آب بدون اینکه هدر رفت داشته باشد به تمامی نقاط زمین نفوذ پیدا کند.

تعبیه تجهیزات مناسب:تجهیزاتی که برای محوطه سازی زمین شیب دار در نظر گرفته می‌شود باید با فضای کلی هماهنگی داشته باشد و با در نظر گرفتن پتانسیل فضا مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال می‌توان با استفاده از نیمکت‌گذاری خاص زیبایی فضای بیرونی ویلا را دو چندان کرد.

ایجاد فضاسازی

اگر فضاسازی در زمین‌های شیب دار به درستی انجام شود شرایطی را فراهم می‌کند که بخشی از زمین به عنوان کف برای ساختمان‌های اطراف مورد استفاده قرار گیرد. ایجاد حالت پلکانی با فضاسازی درست نقش مهمی در افزایش زیبایی نمای کلی ویلاها و محیط اطراف آن دارد.

بهرهمندی از روشنایی طبیعی

ویلاهایی که بر روی زمین‌های شیب دار ساخته می شوند به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع امکان بهره‌مندی بیشتری از نور طبیعی دارند. از این رو فضای داخلی این ساختمان‌ها بسیار دلباز است و دارای چشم انداز خیره کننده‌ای می‌باشد.

عوامل چالش برانگیز در طراحی ویلا روی شیب

درصد شیب و ناهموار بودن زمین به عبارتی شیب مناسب برای ساخت و ساز از عواملی مهمی هستند که برای طراحی ویلا روی شیب می‌بایست در نظر گرفته شوند. اگر درصد شیب زمین کمتر از 15 درصد باشد طراحی و اجرای ویلا بسیار راحت و بدون کوچک‌ترین ریسکی انجام می‌شود. اما اگر شیب زمین بیشتر از 15 درصد باشد ساخت ویلا دشوارتر و همراه با ریسک است.

به منظور پیشگیری از خطر ساخت در زمین‌هایی که مقدار شیب آنها زیاد است نیاز است پایه گذاری مقاوم صورت گیرد که این موضوع موجب افزایش هزینه ساخت ویلا در زمین شیب دار می‌شود. زمین‌هایی که دارای شیب 10 الی 15 درصد هستند برای طراحی و اجرای ویلا وضعیت معقولانه‌ای دارند