عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!/ عکس

تینا مزدکی_ همانطور که عکس‌های بی‌شماری از فضا می‌توانند تأیید کنند، زمین گرد است، با این حال، ظاهر می‌تواند فریبنده باشد. سیاره زمین در واقع کاملاً گرد نیست. این بدان معنا نیست که زمین صاف است.

اسحاق نیوتن بود که برای اولین بار عنوان کرد که زمین کاملاً گرد نیست. در عوض، او پیشنهاد گفت زمین در واقع کره‌ای است که در قطب‌های خود دچار فرورفتگی شده‌است و در استوا برآمده‌است. او درست می‌گفت و به دلیل این برآمدگی، فاصله مرکز زمین تا سطح دریا تقریباً ۲۱ کیلومتر در استوا بیشتر از قطب‌ها است.

عجیب اما واقعی؛ زمین گرد نیست!/ عکس

ویک بیکر، زمین شناس از دانشگاه آریزونا، می‌گوید:” زمین از جنس فولاد نیست و در عوض کمی انعطاف پذیری دارد که تغییر شکل می‌دهد، البته زمین از جنس سیلیکون نیست که به راحتی تغییر شکل دهد.»

با این حال، کره کا یک کروی کامل نیست، چراکه جرم به طور نابرابر در سیاره توزیع شده‌است. جو میرت زمین‌شناس از دانشگاه فلوریدا در گینزویل می‌گوید:« هر چه غلظت جرم بیشتر باشد، کشش گرانشی آن قوی‌تر می‌شود و برجستگی‌هایی در سراسر جهان ایجاد می‌کند.»

شکل زمین نیز در طول زمان به دلیل وجود عوامل دینامیکی دیگر تغییر می کند. توده ها در داخل سیاره جابجا می شوند و این ناهنجاری های گرانشی را تغییر می دهند. کوه ها و دره ها به دلیل تکتونیک صفحه پدید می آیند و ناپدید می شوند. گاهی اوقات شهاب‌ها به سطح زمین برخورد می‌کنند و کشش گرانشی ماه و خورشید نه تنها باعث جزر و مد اقیانوس و جو می شود، بلکه جزر و مدهای زمین را نیز به دنبال دارد.

ریچارد گراس، ژئوفیزیکدان در آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا، خاطرنشان می‌کند:« علاوه بر این، وزن متغیر اقیانوس ها و جو می تواند باعث تغییر شکل پوسته “در حدود یک سانتی متر یا بیشتر” شود.»

منبع: scientificamerican

بیشتر بخوانید:

بوگاتی لگویی که حرکت می‌کند!/ عکس

مرغ‌داری که اتفاقی سنگی ارزشمند را کشف کرد/ عکس

بن‌سلمان به دنبال این جنگنده فرانسوی است!/ عکس

۲۲۷۲۲۷

خروج از نسخه موبایل