اقتصادیبرترین های کسب و کارعمومی

علت استفاده از پودر تالک در کابل

پودر داخل کابل برق

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که غلاف کابل را که برمی دارید مقداری پودر سفید رنگ از داخل آن بیرون میریزد که مقداری هم به رشته های داخل آن چسبیده است . با دنیای صنعت برق همراه باشید تا در مورد این پودر و کارائی آن و علت استفاده از آن داخل کابل برق بیشتر بدانید.

پودر سفید موجود در کابل

هنگام استفاده از کابل، هنگامی که غلاف یا روکش را باز می کنیم تا از رشته های داخل آن استفاده نماید بایستی کابل طوری طراحی شده و تولید شده باشد که عایق ها به همدیگر چسبندگی نداشته باشند و لایه های مختلف کابل از همدیگر جدا شوند.

عایق و روکش هر دو از یک جنس اند
چون عایق و روکش هر دو از یک جنس هستند (معمولا پی وی سی PVC) هنگام روکش کردن کابل وقتی از کلگی اکسترودر با دمای حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه عبور می کند امکان چسبیدن این دولایه به همدیگر بسیار زیاد است ، بنابراین از یک پودر به نام پودر تالک که مانع از چسبیدن این دو لایه به همدیگر می شود استفاده می شود .

اکسترودر چیست؟
اکسترودر یا تزریق کننده دستگاهی است که گرانول pvc را با حرارت بالا (۱۷۰ درجه) ذوب کرده و با فشار بر روی کابل تابیده شده تزریق می کند که در صنعت سیم و کابل، روکش زنی کابل و یا عایق زنی سیم می گویند.

عدم چسبیدن فیلر به عایق
از  پودر باریت جهت عدم چسبیدن فیلر به عایق ها نیز استفاده می شود . در ساختار کابل های معمولی از یک لایه پر کننده بنام فیلر نیز استفاده می شود که پس از عایق و تاب رشته ها بر روی سیم های تابیده شده اکسترود می شود.

تاب سیم و کابل
در استاندارد سیم و کابل به تابیده شدن رشته ها به همدیگر اشاره شده است که بایستی کابل های بیش از یک رشته به هم تابیده شده باشند که در اینجا طول تاب رشته ها نیز مطرح می شود که تعریف آن بصورت ذیل است :

فاصلۀ محوریِ یک دور کاملِ چرخشِ مارپیچیِ یک رشته سیم در طول مجموعۀ کابلِ را طول تاب یا گام گویند

طول تاب کابل

استاندارد شماره ۱-۶۰۷ ISIRI
در استاندارد شماره ۱-۶۰۷ ISIRI در مورد نحوه بکار گیری پر کننده در قسمت ۵-۳-۲ صفحه ۱۳ این جمله آورده شده است :

پُرکننده ها باید فضای بین رشته ها را به نحوی پر کنند که مجموعه رشته ها و پرکننده ها به صورت گِرد در آید . پُرکننده ها نباید به رشته ها چسبیده باشند.

آزمون های سیم و کابل
در آزمون های سیم و کابل و مطابق با ارزیابی اداره استاندارد در صورتی که رشته ها به روکش و یا رشته ها به فیلر چسبیده باشند طوری که نتوان به راحتی آنها را از همدیگر جدا کرد، مطابق مقررات ۱۵- امتیاز منفی به علت عدم استاندارد بودن ساختمان کابل به واحد تولید کننده سیم و کابل تخصیص پیدا می کند.

به همین دلیل عدم چسبندگی عایق ها به روکش مورد بسیار مهمی است که پس از استفاده از این  پودر باریت حفاری این مشکل بصورت کامل حل شده و هم تولید کننده و مصرف کننده مشکلی نخواهند داشت

قیمت پودر تالک مخصوص لاستیک

برای تولید پودر تالک مخصوص صنعت لاستیک سازی، سنگ های تالک از معادن استخراج و در مرحله بعدی به کارخانه هایی دارای دستگاه های خردایش و کوبش منتقل می‌ گردند. عواملی مانند نوع معدن، فاصله معدن تا کارخانه تولید کننده پودر های میکرونیزه و از آن طرف نوع دستگاه ها و تجهیزات بکار گرفته شده در این کارخانه‌ ها و در مراحل بعدی مشخصات فنی این پودر های میکرونیزه همچون نوع دانه بندی و مش بندی آنها، نوع بسته بندی این محصولات و همچنین نوع کاربرد آنها می توانند در تعیین قیمت نهایی این محصولات تاثیر داشته باشند. قیمت پودر تالک مخصوص لاستیک در هر صورت بسیار مناسب تر از تولیدات شیمیایی مشابه می باشد و این یکی از مهمترین دلایلی است که در حال حاضر از این محصول محصولات استفاده های بسیار زیادی می شود.

تولید پودر تالک مخصوص لاستیک سازی

مطابق یافته های علمی و تجربی تالک ماهیتی ارگانوفیل دارد . این بدان معنی است که میل به اتصال با ترکیبات آلی ، مانند رزین های موجود در شیره لاستیک در پودر تالک بالا می باشد . علاوه بر این ، تالک دارای ذرات ریز و منعطف با سطح بالایی است. به دلیل این ویژگی ها ، با ماتریس لاستیک بسیار خوب تعامل می کند و شکاف های موجود در زنجیره های پلیمری را پر می کند. در نتیجه ، ویژگی های مکانیکی لاستیک مانند مقاومت در برابر کشش ، مقاومت و انعطاف پذیری را بهبود
می بخشد . به دلیل خاصیت لامل بودن ، تالک درون ماتریس ، نفوذ پذیری گاز را از طریق لاستیک کاهش می دهد . این خاصیت برای لاستیک سازی بسیار مهم است. ساختار مولکولی ریز بلورین تالک انعطاف پذیر است. از این رو ، کشش لاستیک را حتی در زیر بار زیاد حفظ کرده و مقاومت در برابر فشار را ایجاد می کند . تالک رسانایی الکتریکی محصول نهایی را کاهش می دهد . بنابراین ساختن پوشش لاستیکی روی کابل های الکتریکی ، برای تماس ایمن با کابل های برق بسیار ضروری می باشد. پلاکت های آبگریز و الکتریکی خنثی تالک ، آن را به یک عایق ایده آل برای سیم و کابل تبدیل کرده است.

پودر تالک چیست | پودر داخل کابل تلفن | پودر سفید داخل کابل برق چیست

فروش تالک مخصوص پلاستیک و پلیمر

تالک یک ماده معدنی نرم است و در اندازه های میکرونیزه به راحتی قابل تولید است. پس از آن ، این ذرات ریز تالک به طور کارآمد فضاهای درون ترکیبات پلیمری را پر می کند. و به نوبه خود باعث افزایش سختی و مقاومت پلاستیک ها و پلیمرها می شود. هدایت حرارتی تالک در مقایسه با پلیمر بهتر است. این بدان معنی است که
انتقال حرارت از طریق مخلوط به دلیل وجود تالک سریعتر انجام می شود. در نتیجه ، پردازش و خنک سازی ترکیبات پلاستیکی به دلیل وجود پودر تالک تسریع می شود و منجر به تولید سریعتر می شود . پلیمرهای پر از تالک ظریف و لایه ای در مقایسه با پلیمرهای پر نشده می توانند فشار بیشتری را بدون تغییر شکل ( خزش یا جریان سرما ) تحمل کنند . علاوه بر این ، تالک به بالاترین مقاومت در برابر خزش در مقایسه با سایر
مواد معدنی پرکننده ، دست می یابد. ساختار ورقه ای تالک ، همراه با ظرافت آن ، کوچکترین منافذ پلاستیک را پر می کند. در نتیجه ، از انتقال بخار آب یا اکسیژن از طریق پلاستیک های حاصل جلوگیری می کند. این خاصیت برای صنعت بسته بندی مواد غذایی و دارویی بسیار مهم است. تالک به دلیل آبگریزی بودن (خاصیت دفع آب) و بی اثر بودن شیمیایی ، مقاومت شیمیایی در پلاستیک ها و پلیمرها ایجاد می نماید.

عرضه تالک صنعت رنگسازی و پوشش

ساختار لایه ای تالک با جلوگیری از افتادگی و بهبود چسبندگی فیلم های رنگی را تقویت می کند. این امر به نوبه خود از ترک خوردن و لایه برداری رنگ دیوارها جلوگیری می کند. همچنین ، رنگ با پوشش هرگونه شکاف یا منافذ به دلیل لمینت بودن تالک ، در یک سطح یکنواخت پخش می شود. از آنجا که تالک آبگریز و مات است ، باعث دفع آب و مقاومت در برابر نفوذ آب در  رنگها و  پوشش ها می شود. علاوه بر این ، تالک از مزایای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش برخوردار است . با توجه به اینکه تالک هم مات است و هم روشنایی بالایی دارد ، لکه ها یا تغییر رنگ مواد زیرین را می پوشاند و باعث رنگ آمیزی بهتر می شود.

تالک به عنوان ماده توسعه دهنده ، ویسکوزیته رنگ را افزایش می دهد . متعاقباً ، این امر باعث پراکندگی آسان و راحت رنگ می شود. پوشش ها و رنگ های پودر اتومبیل یا صنعتی دارای ذرات ریز ریز شده هستند. این خاصیت باعث می شود رنگ حاصل به راحتی قابل اسپری باشد. به دلیل نرمی ،  تالک به راحتی میکرونیزه می شود و هنگامی که سطوح فلزی با پوشش های پودری و رنگ پاشیده می شوند ، حتی کوچکترین مکان ها را پر می کند