عکس | رویای بن سلمان با این ایده به واقعیت می پیوندد؟

همکاری بریتانیا و عربستان سعودی برای آوردن انرژی از فضا به زمین

بریتانیا و عربستان سعودی قصد دارند برای جذب انرژی خورشیدی از فضا و انتقال آن به زمین، طی پروژه جدیدی با یکدیگر همکاری کنند. یک طرح پیشگام بریتانیا برای جذب انرژی خورشیدی در فضا و انتقال آن به زمین در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، از حمایت مالی دولت عربستان سعودی برخوردار شده است.

این پروژه که توسط شرکت بریتانیایی «اسپیس سولار»(Space Solar) انجام می‌شود، شامل قرار دادن پنل‌های خورشیدی در مدار زمین است که توسط ربات‌ها مونتاژ می‌شوند و الکتریسیته را به امواج رادیویی با فرکانس بالا تبدیل می‌کنند تا به سطح منتقل شود.

همه پنل‌های ماهواره‌ای حدود یک مایل عرض و ۲۰۰۰ تن وزن خواهند داشت. روی زمین، یک آنتن شبیه به شبکه که مایل‌ها عرض دارد و بین قطب‌ها قرار می‌گیرد، امواج را دوباره به برق تبدیل می‌کند.

قرار دادن پنل‌های خورشیدی روی یک ماهواره می‌تواند بر مشکلی که پنل‌های خورشیدی روی زمین با آن روبه‌رو هستند، غلبه کند زیرا آنها همچنان می‌توانند اشعه‌های خورشید را هنگام شب و در هر شرایط آب و هوایی جذب کنند.

بلندپروزانه‌ترین پروژه محمد بن سلمان

ایده جمع‌آوری الکتریسیته از پنل‌های خورشیدی در فضا و ارسال آن به زمین، ایده‌ای با قدمت بیش از یک قرن است. این ایده هنوز به واقعیت تبدیل نشده است اما بین کشورهایی مانند چین، آمریکا و ژاپن که روی پروژه‌های مشابه کار می‌کنند، رقابت وجود دارد.

پنل‌های خورشیدی در مدار زمین قرار می‌گیرند و الکتریسیته را به امواج رادیویی با فرکانس بالا تبدیل می‌کنند.

شرکت «اسپیس سولار» اعلام کرده است که با شهر جدید سعودی موسوم به «نئوم»(Neom) کار می‌کند که هزینه ساخت آن در صحرا ۴۰۸ میلیارد پوند برآورد می‌شود. این طور در نظر گرفته شده است که نئوم، شهرها، ورزش‌ها، مقاصد گردشگری و مراکز تفریحی را در بر داشته باشد. علاقه به نئوم در این پروژه، به خاطر تامین برق بدون کربن برای شهر جدید است. به گزارش تایمز، نئوم و دولت بریتانیا به طور مشترک ۳.۵ میلیون پوند را به توسعه این پروژه اختصاص داده‌اند.

متن کامل خبر

۴۱۴۱

خروج از نسخه موبایل