اقتصادی

قطع شدن برق صنایع به ضرر تولید و اقتصاد تمام می‌شود

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید در کنار حفظ برق منازل، برای قطع نشدن برق صنایع نیز تلاشی جدی کند و آن را در اولویت‌های خود قرار دهد.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با سرخط نیوز، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در صنعت برق کشور با یک ناترازی مواجه شدیم. به این ترتیب که در فصل گرما، میزان مصرف برق از میزان تولید آن پیشی گرفت. با توجه به اینکه دولت و مسئولان این طور اولویت گذاری کرده‌اند که برق منازل به هیچ عنوان قطع نشود، پس گزینه دیگری جز قطع کردن برق صنایع باقی نماند.

وی با اشاره به برنامه زمان بندی اعلامی از سوی وزارت نیرو برای قطع برق صنایع در سال‌های گذشته، بیان کرد: حدود یک‌سوم برق تولیدی کشور به صنایع بالای یک مگاوات اختصاص پیدا می‌کند؛ یعنی اگر تولید و مصرف برق را حدود ۳۴۱ میلیارد کیلووات ساعت در نظر بگیریم، حدود ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق، صرف صنایع بالای یک مگاوات می‌شود. این عدد، عدد کمی نیست و وقتی قطع شود، عملاً تولیدی که از تبدیل برق به محصول، ارزش‌ افزوده یا صادرات یا تامین خوراک برای حلقه‌های پایین‌ دستی شود، در مخاطره قرار می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوع برنامه ریزی که سایر کشورها در این حوزه دارند، توضیح داد: سایر کشورها که در حوزه اقتصاد و صنعت پیشرفتی را حاصل کرده‌اند، برق خانگی را برق مصرفی اطلاق کرده و برق صنعتی را برق مولد و تبدیلی می‌نامند. در این کشورها، برق صنعتی ارزان‌تر از برق خانگی عرضه می‌شود و دلیل آن این است که برق صنعتی ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کرده و درآمد مالیاتی بیشتری را عاید دولت می‌کند.

صالحی به نام گذاری سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات برای تحقق این شعار آن است که تلاش کنیم برق صنایع قطع نشود. در این صورت لازم است که نگاه و رویکرد دستگاه سیاست‌گذاری نسبت به تامین برق صنایع تغییر کند. البته برای رفع ناترازی برق نیز راهکارهایی نظیر تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد. در غیر این صورت، پیام خاموشی در صنایع، کاهش تولید، اشتغال و صادرات خواهد بود.

انتهای پیام