قهوه برای مادر شیر ده

نوشیدن قهوه توسط زنان شیرده می تواند به به نوزاد ضرر بزند؟ فواید و مضرات احتمالی خوردن قهوه در زمان شیردهی چیست؟ این های سوالاتی هستند که بسیاری از مادران شیرده همیشه نگران از ما پرسیده اند. اگر شما هم چنین سوالاتی دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. موسسه شیردهی استرالیا چنین اظهار می‌دارد که  تا قبل از سن شش ماهگی فرآیند جذب و دفع کافئین هنگام نوشیدن قهوه در دوران شیردهی توسط مادر ممکن است تا ۱۶۰ ساعت به طول بیانجامد (بیش از ۶ روز) و به مادران در این خصوص هشدار می‌دهد و این در حالی است که زمان این فرایند پس از شش ماهگی به ۳ تا ۷ ساعت کاهش می‌یابد.

در حالی که خطرات احتمالی نوشیدن قهوه گانودرما دکتر بیز سوپریم در دوران بارداری ترسناک است، خطرات کافئین در شیردهی نوزادان خفیف است. برخی از متخصصان ابراز نگرانی می کنند که کافئین ممکن است بر روی خواب نوزاد تاثیر بگذارد، اما بعد از انجام آزمایشات و مطالعه به این نتیجه رسیدند که خواب نوزادان ۳ ماهه ای که در هنگام شیردهی مادرشان کافئین مصرف کردند، تأثیری معنادار نداشته است.

تنها یک در صد از کافئینی که توسط مادر نوشیده می‌شود از طریق جریان خون وارد شیر مادر می‌شود و کافئین حدود ۱ تا ۲ ساعت پس از نوشیدن آن وارد شیر می شود. پس یک مادر می تواند زمان نوشیدن را با زمان شیر دادن به نوزاد تنظیم کند تا به نوزاد صدمه ای وارد نشود.

نوشیدن قهوه در دوران شیردهی

نوشیدن قهوه در دوران شیردهی تا چه میزان مجاز است؟

موسسه سلامت کودکان (وابسته به آکادمی اطفال آمریکا) چنین عنوان می‌کند که نوشیدن قهوه در دوران شیردهی چنانچه با فاصله باشد و در طی روز صرف شود تا سه فنجان در روز مشکلی ایجاد نمی‌کند و میزان کافئین موجود در ادرار کودک بسیار ناچیز خواهد بود.

بر اساس تجربیات شخصی گروهی از مادران، نوشیدن کمی قهوه در دوران بارداری و بعد از آن  مخصوصا در زمستان فرزندان آنها را به نظر آرام‌تر و قابل کنترل‌تر می‌کند، اگرچه نوشیدن قهوه در دوران شیردهی در خصوص مادرانی که به ندرت قهوه مصرف می‌کنند منجر به بی‌قراری فرزند در کل روز می‌شود‌ بنابراین نتیجه می‌گیریم که میزان مصرف قهوه به مادر و فرزند و عادت‌های معمول ایشان دارد.

مصرف ۳۰۰ میلیگرم قهوه  (معادل ۲ تا ۳ فنجان) در روز به مادر و نوزاد صدمه ای وارد نمی کند.

مضرات خوردن قهوه در زمان شیردهی

آیا کافئین باعث کاهش میزان شیر مادر می شود؟

هیچ تحقیق یا مدرکی دال بر این مساله که کافئین باعث کاهش میزان تولید شیر مادر می شود، وجود ندارد. در واقع، یک تحقیق اعلام کرده است که کافئین علاوه بر این که ترکیبات شیر مادر را تغییر نمی دهد بلکه تا حدودی سبب تحریک تولید شیر نیز می شود. حتی اگر کاهش میزان تولید شیر مادر در مواردی مشاهده شود، ممکن است دلیل آن کاهش دفعات شیردهی به نوزادان باشد و نه مصرف کافئین. با این وجود، بعضی تحقیقات نشان داده که مصرف مداوم و شدید کافئین می تواند سطح آهن موجود در شیر مادر را کاهش داده و باعث بروز کمبود آهن یا کم خونی در بعضی نوزادان شیرخوار شود.

به جای نوشیدنی های کافئینی از چه چیزی می توانم استفاده کنم؟

مصرف محصولات بدون کافئین مانند قهوه بدون کافئین، چای سبز بدون کافئین یا دمنوش ها گزینه بسیار خوبی میتواند برای مادران شیرده باشد. شما همچنین می توانید از آب های طعم دار همراه با یک برش لیمو، شیر نیمه چرب یا کم چربی و یا آب میوه های بدون قند استفاده نمایید.

گردآوری: بخش کودکان بیتوته در مقاله پیش رو قصد داریم به سوالات بسیاری از خانم های شیرده پاسخ دهیم، مانند آیا می توانیم قهوه بخوریم یا خیر؟ قهوه برای نوزاد ضرر دارد یا خیر؟ اگر می توان قهوه نوشید چه مقدار کافیست؟ آیا قهوه روی شیر مادر تاثیر دارد و … با جمع آوری اطلاعات بروز سعی دارد تا شما مادران عزیز را از نظر مصرف قهوه اسپرسو در شیردهی مطلع نماید تا بدانید تکلیف چیست و چه باید کرد؛ لطفا تا انتهای مقاله با ، تنها کافی شاپ زنجیره ای در ایران همراه باشید

قهوه اسپرسو برای زنان باردار و شیرده

ابتدا باید بدانید هر کاری که در دوران بارداری انجام می دهید در فرزند شما نیز نهادینه می گردد، مثلا اینکه اگر در دوران بارداری قهوه نوشیده باشید مسلما نوزادتان پس از به دنیا آمدن نسبت به کافئین قهوه اسپرسو در شیردهی ری اکشن کمتر و ضعیف تری نشان خواهد داد ولی اگر کلا در دوران بارداری نوشیدن قهوه اسپرسو را قطع کرده بودید ممکن است نوزاد به کافئین حساسیت نشان دهد. شما می توانید مقاله را در مجله کافی پارس کاملا مطالعه بفرمایید.

موضوع دوم این است که کودکانی که سنشان از شش ماه بیشتر شده است نسبت به کودکان زیر شش ماه کمتری از خود نشان می دهند. در هر صورت باید به نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی توجه فراوان داشته باشید و به نوع قهوه ای که می نوشید توجه کنید مثلا ممکن است کودکتان به یک نوع قهوه حساسیت نداشته باشد اما به نوعی دیگر آلرژی نشان دهد.

تأثیر قهوه بر کودکان شیرخوار

طبق تحقیقات انجام شده بر قهوه اسپرسو در شیردهی، کودکان بعد از 3 ماهگی توانایی جذب و دفع کافئین موجود در قهوه را دارند و با افزایش سن این پروسه راحت تر برایشان اتفاق می افتد؛ همچنین در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیده اند که تا قبل از شش ماهگی فرایند جذب و دفع کافئین در قهوه ممکن است تا 6 روز طول بکشد اما پس از این سن، این فرایند به 3 تا 7 ساعت کاهش پیدا می کند.

درست است که مقدار کمی از قهوه وارد شیر مادر می شود و این در صورتی است که کودک بیشتر از سه ماه داشته باشد، بعد از سه ماهگی مجاز به نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی اما به میزان کم می باشید و هرگز در نوشیدن آن افراط نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر را مطالعه کنید.

موسسه سلامت کودکان بر اساس تحقیقات انجام شده اعلام کرده است نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی اگر با فاصله در روز باشد و از 3 فنجان بیشتر نشود مشکلی برای کودک پیش نمی آورد و کافئین هم در ادرارش بسیار ناچیز می باشد.

حال تجربیات تعداد کثیری از مادران نشان داده است که نوشیدن قهوه در بارداری و شیردهی بخصوص در زمستان باعث آرام تر و قابل کنترل تر شدن کودکشان می شود، اما در مادرانی که به ندرت قهوه مصرف می کنند چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی باعث بی قراری و بی خوابی کودک می گردد؛ به این نتیجه می رسیم که مقدار نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی رابطه ای مستقیم به مادر و فرزند دارد.

نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی

خوب است که بدانید فقط 1% از کافئین قهوه، وارد شیر مادر می شود و بعد از گذشت 1 ساعت بالاترین میزان کافئین در شیر مادر بوجود می آید. حد مجاز نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی رابطه مستقیم به مادر و کودک دارد، اگر کودکتان در دفع و جذب قهوه مشکلی نداشته باشد تاثیرات منفی قهوه نیز از بین می رود مگر اینکه نوزاد به کافئین آلرژی داشته باشد.

این نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی نباید بیشتر از دو فنجان در روز باشد (300 میلی گرم) که البته میزان کافئین آن با نوع دم آوری اش ارتباط مستقیم دارد.

کافئین ماده محرکی است که تأثیر آن بر روی هر کودک متفاوت می باشد، ممکن است باعث ارام شدن آنها گردد یا برعکس کودک را بی قرار و بی خواب کند، در بعضی مادران شیرده مصرف قهوه اسپرسو در شیردهی باعث تحریک و افزایش شیر می شود ولی مصرف مستمر و افراطی آن می تواند موجب کمبود آهن در شیر مادر گردد.

ناگفته نماند که فقط قهوه دارای کافئین نمی باشد و خیلی از نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه، چای و شکلات هم کافئین دارند که البته میزان کافئینشان کمتر از قهوه اسپرسو است. با این حال باید دوز مصرفی کافئین خود را در روز کنترل کنید که از طریق قهوه باشد و چه خوراکی های کافئین دار دیگر؛ توصیه می شود قبل از نوشیدن و خوردن هر ماده خوراکی اطلاعات موادی که در آن است را حتما مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید. همچنین برای اطلاع از لیست انواع قهوه های گانودرما دکتر بیز به سایت ما مراجعه نمایید.

چطور از وابستگی خود به قهوه اسپرسو در شیردهی کم کنیم؟

اگر کودکتان به نوشیدن قهوه اسپرسو در شیردهی واکنش منفی ای نشان نمی دهد می توانید به نوشیدن آن به اندازه دوز تعیین شده ادامه دهید ولی افراط نکنید؛ سعی کنید مصرف قهوه را کمتر کنید و به تاثیر آن روی کودکتان مثل بی خوبی و بی قراری و بیرون روی توجه کنید تا اگر لازم شد میزان قهوه مصرفی خود را کم کنید و به آرامی آن را قطع کنید؛ البته می توانید از قهوه های دی کاف مصرف کنید تا هم قهوه نوشیده باشید و هم کودکتان آسیب نبیند.

اگر تصمیم به ترک قهوه اسپرسو در شیردهی گرفتید، بر تصمیمتان بخاطر سلامت کودکتان اصرار بورزید حتی اگر دچار سردر ناشی از کمبود کافئین شدید کی توانید از استفاده کنید که بسیار مفید می باشند، اگر پس از کم کردن و قطع نوشیدن قهوه هنوز هم فرزندتان علائمی از وجود قهوه در خون دارد صبور باشید چون کمی طول می کشد تا کافئین از بدنش دفع شود.

نوشیدنی های جایگزین قهوه اسپرسو در شیردهی:

می توانید مصرف یا ، بدون کافئین (بخاطر آنتی اکسیدانی که دارد تاثیرات خوبی بر سلامت شما دارد)، دمنوش ها، آب های طعم دار با یک برش لیمو، شیر نیم چرب یا کم چرب و آب میوه های بدون قند را جایگزین قهوه اسپرسو در شیردهی کنید.

در نهایت باید گفت دوران شیردهی در مادران بسیار اهمیت دارد و حتی بهتر است زیر نظر پزشک متخصص تغذیه، رژیم خاصی را استفاده کنند تا هم خودشان و هم فرزند دلبندشان دچار کمبود مواد غذایی، ویتامین ها و مواد ضروری نشوند، همچنین مصرف مکمل های کمکی به مادر و فرزند نیز در این دوران نبایاهمیت  در او بر هیچ کس پوشیده نیست. انتظار می‌رود که مادران باردار در دوران بارداری مراقب رژیم غذایی خود باشند، حتی اگر شرایط مطلوبی دارند. اما آیا این پرهیز پس از تولد نوزاد نیز ادامه دارد؟

آیا پس از ۹ ماه مراقبت و تبعیت از رژیم غذایی خاص می‌توان با تولد نوزاد طبق عادات غذایی سابق خود زندگی کرد؟ غالبا خانم‌ها در دوران بارداری تمام تلاش خود را می‌کنند که تا حد ممکن از تبعیت کنند. درباره مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند این نگرانی و مراقبت در دوران شیردهی همچنان باقی است. یکی از سؤالات متداول، نوشیدن قهوه ی موکا دکتر بیز یا نسکافه در دوران شیردهی ، و یا سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند کاپوچینو یا کافه لاته در دوران شیردهی است

خروج از نسخه موبایل