«مروژ»؛ روایتی رادیویی از مورچه‌ای که جهانی شد

امید باشت‌باوی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

سازنده مستند «مروژ» که در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک برنده دو جایزه شده است، از چگونگی رسیدن به سوژه این اثر و تولید آن می‌گوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، امید باشت‌باوی از برنامه‌سازان رادیو است که سابقه سردبیری و تهیه‌کنندگی برنامه‌های ورزشی و اجتماعی در شبکه‌های مختلف رادیویی را در کارنامه خود دارد.

باشت‌باوی همچنین از ورزشکاران رشته واترپولو نیز هست که در این رشته ورزشی افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی در رده‌های جوانان و بزرگسالان را نیز پیدا کرده است. او اخیراً در «دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک» توانست با تولید مستند «مِروژ» تندیس طلایی مستند برگزیده آرای مردمی و دیپلم افتخار بخش «شعار سال» را از آن خود کند.

امید باشت‌باوی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره این مستند و حضور در جشنواره پژواک گفت: «مِروژ» در زبان لُری به معنای مورچه است. همه می‌دانیم که مورچه جانور سخت کوش و پرتلاشی است که برای رسیدن به لانه‌اش و یا برداشتن آذوقه از موانع زیادی عبور می‌کند. داستان مستند ۱۳ دقیقه‌ای مروژ هم درباره سخت‌کوشی مجید ساعدی‌فر در مسیر کارآفرینی و حمایت از تولید ملی است.

** پشتکار آقای پزشک برای کارآفرینی ورزشی در زادگاهش
وی اظهار کرد: مجید ساعدی‌فر نامی آشنا برای اهالی ورزش است که سال‌ها به عنوان پزشک تیم ملی فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی فعالیت کرده است. او چند سال پیش تصمیم گرفت کلینیک پزشکی خود در خارج از کشور را تعطیل کرده و همه سرمایه‌اش را در یک کار تولدی در داخل ایران به جریان بیندازد. به این منظور و با هدف ایجاد یک ویژند (برند) تولید پوشاک ورزشی، زادگاهش ندیمشک را انتخاب می‌کند.

باشت‌باوی افزود: در این مستند، می‌شنویم که تأکید و پیگیری او برای این که این خط تولیدی در اندیمشک ایجاد شود با انتقاد و مخالفت بسیاری اطرافیان مواجه شده و اغلب دوستانش به او می‌گویند که این یک ریسک بزرگ است و شکست می‌خوری، اما آقی ساعدی فر می‌گوید من می‌خواهم برای جوانان زادگاهم کاری انجام بدهم. در حال حاضر هم بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان منطقه به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

این برنامه‌ساز رادیو گفت: وی در ابتدا قصد داشت اسم شرکت را «مروژ» بگذارد که همان گونه که اشاره کردم واژه‌ای به زبان لُری است، اما با این برداشت اشتباه که این کلمه از زبان بیگانه آمده است، با آن مخالفت می‌شود بنابر این نام تولیدی پوشاک «مجید» را انتخاب می‌کند، اما در خارج از کشور نام «مجید مروژ ایرانیان» را ثبت می‌کند.

** انتخابی ایرانی برای چهره‌های مطرح جهانی
باشت‌باوی عنوان کرد: امروز تولیدی پوشاک ورزشی که ایشان ایجاد کرده، یک نام مطرح در تولیدات پوشاک ورزشی منطقه و حتی جهان است و با ویژند‌های مطرحی مثل نایک، آدیداس، نیوبالانس و… رقابت می‌کند. شاید ۹۰ درصد از کشتی‌گیرانی که از کشور‌های مختلف در مسابقات جهانی و المپیک روی تشک می‌روند از دوبنده‌های تولیدی این مجموعه استفاده می‌کنند یعنی شما کشتی‌گیر آلمانی را می‌بینید که به جای ویژند آدیداس از یک برند ایرانی استفاده می‌کند که باعث غرور و افتخار است.

وی گفت: حتی کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که در انتخاب لباس و زمین تمرین و … به سخت‌گیری و وسواس مشهور است، لباس‌های تولیدشده در این واحد ایرانی را برای ملی‌پوشان کشورمان انتخاب کرد.

این مستندساز رادیویی افزود: ما با آرتور الکسانیان قهرمان نامدار کشتی فرنگی المپیک و جهان نیز صحبت کردیم که او هم به کیفیت یان لبس‌های یران یعتراف کرد و گفت که برای من راحتی و باکیفیت بودن دوبنده مهم است نه این که حتماً تولید یک کشور غربی باشد.

باشت‌باوی اظهار کرد: آقای ساعدی‌فر در صحبت‌هایش اشاره می‌کند که در تولید این پوشاک ورزشی از فناوری جدید «کول مکس» استفاده شده که خاصیت خنک‌کنندگی دارد. یعنی عرق ورزشکار را ظرف ۵ دقیقه تبخیر می‌کند. این اتفاق تا ۳۵ بار دیگر نیز بدون این که بر کیفیت لباس اثر بگذارد قابل تکرار است.

** حمایت از تولید ایرانی در قالب مستند رادیویی
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در جمع ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی با اشاره تلویحی به این مجموعه، استفاده از پوشاک و ابزار‌های ورزشی ایرانی را یک فتخار دانسته بودند؛ بخش عمده مستند «مروژ» نیز به موضوع حمایت از تولید ایرانی اختصاص دارد.

باشت‌باوی افزود: مجموع این موارد من را ترغیب کرد که جذابیت‌های این اقدام و چالش‌های پیش روی آقای ساعدی‌فر را در قالب یک مستند رادیویی ارائه دهم؛ خدا را شکر این مستند که از طرف رادیو ایران در دومین جشنوره مستند رادویی پژواک شرکت کرده بود، در بخش شعار سال موفق به کسب دیپلم افتخار شد. از سوی دیگر، تندیس طلایی آرای مردمی را هم ازآن خود کرد. به این ترتیب دو جایزه از پنج جایزه رادیو ایران در این دوره از جشنواره توسط مستند «مروژ» کسب شد که افتخار بزرگی برای من بود. چرا که تنها فردی بودم که در مراسم اختتامیه دوبار روی سن رفتم.

این برنامه‌ساز رادیویی گفت: «مرژ» یک مستند کوتاه رادیویی است و سعی کردم در هر بخش از آن با موسیقی منطبق با فضای مستند، مخاطب را با خودم همراه کنم؛ بنابراین وقتی صحبت‌های کیروش را می‌شنویم، موسیقی جام جهانی پخش می‌شود. در زمان مصاحبه با الکسانیان موسیقی زمینه، آهنگ مخصوص ورود کشتی‌گیران به روی تشک است و در نهایت هم صحبت‌های مجید ساعدی‌فر را داریم که با موسیقی محلی لرستان همراه می‌شود.

** شاید نسخه تصویری «مروژ» را هم بسازم
وی گفت: مستند «مروژ» کار اول من بود؛ هم در زمان تولید آن و هم پس از موفقیت در جشنواره آن قدر انرژی مثبت گرفتم که می‌خواهم مستندسازی رادیوی را ادامه بدهم. از هم اکنون هم به دنبال تولید یک مستند دیگر برای سومین دوره جشنواره پژوک هستم هرچند که تکرار موفقیت امسال کار بسیار سختی است. هنگام تولید به این ننتیجه رسیدم که این سوژه ظرفیت یک کار تصویری را نیزدارد. شاید در آینده‌ای نزدیک نسخه تصویری از این مستند را هم بسازم.

این برنامه‌ساز رادیو گفت: جا دارد از آقای محمدکیانی که پژوهشگر این اثر بودند تشکر کنم. همچنین ازحمایت‌های آقایان مهدی زریباف، دکتر محمدجعفر محمدزاده مدیر وقت رادیو ایران، رضا بحیرایی مدیر گروه ورزش و تفریخات رادیو ایران و سایر همکارانم نیز سپاسگزارم. دوستان خوبم آقایان طلبی و جوادی هم در زمینه تبلیغات کمک زیادی به من کردند که باعث شد مخاطبان عزیز هم این مستند را بپسندند برگزیده آرای مردمی شود.

خروج از نسخه موبایل