برترین های کسب و کارعمومی

معایب و مزایای گردو پیوندی چندلر

درخت گردو پیوندی چندلر همانند سایر نژادهای دیگر، معایبی دارد. معایب گردو چندلر در کنار مزایای آن، باعث شده است تا کشاورزان و باغداران در هنگام خرید و کاشت آن نکاتی را در نظر بگیرند. از این رو، همواره باید توجه داشت که گردوها نژادهای مختلفی دارند و شرایط کاشت و همچنین، کیفیت میوه های آن ها، بسته به شرایط جغرافیایی مختلف، متفاوت خواهد بود. درختان چندلر نیز جزء ارقام پرفروش و پرطرفدار هستند و در دسته ارقام گردوهای پربازده قرار دارند. این درختان دارای ساقه های بلند، شاخه های گسترده و میوه های سفید با کیفیت عالی هستند.

ارتفاع درخت گردو چندلر | ریختن نمک پای درخت گردو | شرایط نگهداری گردو چندلر

معرفی درخت گردو چندلر

اگر بخواهیم درخت گردو چندلر را در چند خط برایتان معرفی کنیم، باید بگوییم که نهال گردو چندلر جزء نهال های اصلاح نژاد محسوب می شود و بومی کشور آمریکا است. در ادامه به برخی از مهمترین خصوصیات این درخت اشاره می کنیم:

  • پربازده و با صرفه اقتصادی: گردو چندلر به عنوان یک گونه پربازده در میان کشاورزان و باغداران شناخته می شود. با توجه به میزان باردهی بالا، کشاورزان می توانند از این درخت بهره برداری مقرون به صرفه داشته باشند.
  • مقاومت در برابر سرما و آفات: در کنار معایب گردو چندلر، باید گفت این گردو دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر سرما و آفات است. نیاز آن به ۱۰۰۰ ساعت سرما برای رشد، آن را به عنوان درختی مقاوم معرفی می کند. این درخت می تواند در دمای ۷ درجه سانتیگراد به مدت ۷۰۰ ساعت دوام بیاورد و بدون آسیب دیدن به رشد خود ادامه دهد.
  • قابلیت رشد در مناطق خاص: یکی از معایب گردوی چندلر این است که نمی توان آن را در تمام مناطق پرورش داد. گردو چندلر برای مناطقی مانند کردستان، قزوین، لرستان، زنجان، تبریز، دماوند، تهران و ارومیه و غیره که در ارتفاع ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار دارند، مناسب است. این درخت در مناطق ذکر شده قادر به رشد و تولید محصول است.

ویژگی درخت گردو چندلر

قبل از بحث درباره معایب گردو چندلر، در این بخش می خواهیم ویژگی های این درخت را بررسی کنیم:

  1. دیرگل بودن: درخت گردو چندلر دیرتر شروع به گلدهی و شکوفه زدن می کند. این امر باعث می شود در مواجهه با سرمازدگی در اوایل سال، کمترین خسارت را ببیند.
  2. مقاومت در برابر آفات و بیماری ها: یکی از نقاط قوت درخت گردو چندلر، مصون بودن درخت و میوه های آن از آفات و بیماری های شایع در میان درختان گردو است.
  3. ویژگی های ظاهری میوه: میوه درخت گردو چندلر دارای پوست نسبتاً صاف و نازک، مغز سنگین، شکل بیضی و اندازه متوسط است. پوسته نازک باعث می شود مغز به راحتی از پوسته جدا شود و مغز در برابر نور خورشید تغییر رنگ نداشته و آسیبی نبیند. با این حال، پوسته نازک آن می تواند جزء معایب گردو چندلر محسوب شود. زیرا، به آسانی می شکند و می تواند باعث آسیب و خرابی در میوه ها شود و کیفیت و قابلیت بازارپسندی را کاهش دهد.
  4. زودبازده بودن: باردهی درخت گردو چندلر در سال اول و یا دوم آغاز می شود و از سال پنجم می تواند برای باغداران صرفه اقتصادی داشته باشد. بطوریکه، می توان حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم گردوی سبز از درخت بالغ، و تقریباً ۱۰۰ کیلوگرم گردو تازه از درخت جوان دریافت کرد.
  5. میوه دهی شاخه های جانبی: در فصل باردهی درخت گردو چندلر، شاخه های جانبی نیز میوه می دهد که باعث افزایش باردهی و تنوع محصول می شود.

همچنین باید به یاد داشت که این نوع درخت گردو، خود توانایی گرده افشانی را ندارد؛ به همین دلیل می بایست از نهال های گرده افشان استفاده کنیم. بهترین رقم گرده افشان برای گردو چندلر، فرانکت نام دارد.

معایب گردو چندلر چیست؟

بطور کلی می­ توان گفت که گردو چندلر، جزء پرفروش ­ترین و پربارترین ارقام گردو پایه بلند محسوب می شود. این درخت همانند سایر ارقام گردو در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. این در حالی است که پایه بلند بودن این درخت، مشکلاتی را برای آن به دنبال دارد. از این رو، پس از آن که با ویژگی­های این درخت آشنا شدید، در ادامه می­ خواهیم معایب گردو چندلر را برایتان شرح دهیم.

نحوه آبیاری گردو چندلر

آبیاری یکی از مهمترین مسائلی است که می توان آن را جزء معایب گردو چندلر دانست. درختان چندلر از ریشه­ های وسیع و عمیقی برخوردار هستند. از این رو، برطرف نمودن نیازآبی این درخت گردو، امری ضروری است. درصورتیکه، این نهال در منطقه ­ای کاشته شود که سطح بارندگی کمی دارد، نیاز است تا به میزان و دفعات آبیاری آن توجه شود. بنابراین باغداران، گردو چندلر را مناسب کاشت دیم نمی­ دانند.

نحوه کوددهی نهال چندلر

شاید برایتان این سوال پیش آید که چرا کوددهی از معایب گردو چندلر به حساب می آید! همانطور که می ­دانید کوددهی برای رشد و تامین مواد معدنی مورد نیاز درخت گردو، نقش موثری دارد. از طرفی، رشد زیاد درخت گردو چندلر باعث می­ شود که نسبت به درختان گردو مشابه، کود بیشتری مصرف شود که از نظر اقتصادی، برای کشاورزان و باغداران به صرفه نخواهد بود.

برداشت محصول گردوی چندلر

مشکلات مربوط به برداشت محصول از معایب گردو چندلر به شمار می ­رود. در بخش ویژگی های درخت چندلر، به بالا بودن میزان باردهی و هم چنین وسیع بودن شاخه های این نوع درخت گردو اشاره کردیم. بر این اساس گفتنی است که با توجه به ثمر دادن شاخه ­های جانبی، کار برداشت محصول برای باغداران، سخت و زمان­ بر می شود و برای کشاورزان، هزینه هایی را به همراه خواهد داشت.

سم پاشی درخت گردوی چندلر

افراد بسیاری سم پاشی این درخت گردو را کاری سخت تلقی می­ کنند. گستردگی و وسیع بودن شاخه ­ها در کنار پایه بلند بودن درخت چندلر، کار سم پاشی را برای باغداران بسیار دشوار و پرهزینه کرده است. در نتیجه، برای انجام سم پاشی، کشاورز به کار بیشتر و همچنین حجم بیشتری از سم نیاز دارد. بنابراین، سم پاشی را می­ توان به عنوان یکی دیگر از معایب گردو چندلر، معرفی کرد.

سخت بودن هرس کردن درخت چندلر

از دغدغه­ های اصلی پرورش درخت گردو چندلر، هرس نمودن شاخه های آن است. رشد شاخه ها در قسمت ها و زاویه های مختلف درخت، پایه بلند بودن درخت و همچنین وسیع بودن شاخه­ ها، باعث سخت شدن هرس کردن می گردد. از این رو، برای باغداران، هرس کردن جزء معایب گردو چندلر محسوب می­ شود.

اندازه درخت گردوی چندلر

از دیگر معایب درخت گردو چندلر، می توان اندازه درخت را نام برد. درخت گردو چندلر برای باغ هایی با ابعاد کوچک، گزینه مناسبی نیست. بنابراین اولین قدم پیش از کاشت نهال چندلر، انتخاب باغات بزرگ است. زیرا، با رشد و بالغ شدن درخت گردو چندلر، وسعت شاخه ­ها بیشتر می­ شوند و کار برداشت محصول، سم پاشی و هرس را برای باغداران سخت می­ کند. از این رو توصیه می ­شود، درخت گردو چندلر در مناطقی بزرگ و گسترده کاشته شود.

گردو انواع مختلفی دارد و جدای از مرغوبیت میوه و دانه آن، با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای محل رشد آن اعم از دیرگل یا زودرس، و یا میزان باردهی و زود بازده بودن خریداری می شوند.بنابراین، هر نوع یا گونه ممکن است دارای مزایا یا معایبی باشد که باید در نظر گرفته شود. در این مقاله در مورد مضرات و مزایای گردو چندلر صحبت خواهیم کرد و با این نوع بیشتر آشنا خواهید شد پس تا پایان با ما همراه باشید.

بررسی مزایا و معایب گردو چندلر:

ما قبلاً گردو را با پوست می خریدیم، زیرا شنیده بودیم که مواد مغذی داخل گردو ممکن است در اثر اکسیژن هوا از بین برود. اما یک بار که گردو خریدیم و بردیم خانه برای استفاده، چشم شما روز بد نبیند که چه گردویی بود. هر بار که می‌خواستیم گردو را بشکنیم، واقعاً چالش داشتیم. اینقدر شکستن آن گردو سخت بود که بیشتر مغز گردو از بین می‌رفت و خرد می‌شد و عملاً چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

در سالهای اخیر به منظور حفظ فواید برخی گونه ها و رفع نواقص آنها، اصلاح نژاد صورت گرفته و تلاش شده است تا برتری گونه های خاصی از نظر تولید و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها مشخص شود. همچنین کنترل ارتفاع درختان گردو که برداشت محصول را تسهیل می کند، تغییراتی در نژاد آن‌ها صورت گیرد و مزایای گونه‌های مختلف تقویت شود.

معرفی کلی درخت گردو چندلر:

گردو چندلر یک رقم اقتصادی است که میوه هایی با اندازه متوسط و تقریباً بیضی شکل با پوست کمی صاف و هسته های سنگین تولید می کند. درختان گردو چندلر به 1000 ساعت سرما نیاز دارند و در دسته درختان دیرگل گردو قرار می گیرند. در برابر سرما و حشرات مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و معمولاً در ارتفاع 700 تا 1500 متری از سطح دریا می روید.

یک باغدار می‌تواند از درخت گردو چندلر جوان حدود 100 کیلو گردو تازه و از یک درخت بالغ حدود 300 تا 250 کیلو گردوی سبز به دست بیاورد. به طور کلی درختان گردو چندلر در سال اول یا دوم میوه می دهند و در سال پنجم باردهی به صرفه اقتصادی هستند. گردو چندلر خود گرده افشان است و نوع گرده آن فرانکت است.در گردو چندلر علاوه بر شاخه های بالغ، شاخه های جانبی جوان نیز میوه می دهند.