برترین های کسب و کار

مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

در این مقاله قصد داریم قیمت سقف وافل را با سقف تیرچه بلوک مقایسه کنیم. در مورد مقایسه قیمت سقف وافل با سقف های دیگر در برخی سایت ها یا جلسات طراحی پلان پروژه و برآورد مالی هزینه های ساخت حتما شنیده اید. همچنین بسیاری از مجریان سقف وافل ادعا می کنند که در صورت استفاده از سقف وافل به جای سقف تیرچه بلوک، هزینه های ساختمان بسیار کاهش می یابد.

بنابراین در وهله اول به تعریف سقف تیرچه بلوک و سقف وافل یک طرفه و دو طرفه می پردازیم تا به تفاوت ها و شباهت های سقف تیرچه با دو وافل یک طرفه و دو طرفه پی ببریم. سپس با استفاده از این تعاریف می توان به این سوال بسیاری از دانشجویان، مهندسان و کارفرمایان عزیز پاسخ داد که چرا سقف وافل ارزانتر و مقرون به صرفه تر از تیرچه بلوک است؟

مقایسه قیمت سقف وافل با تیر بلوک

برای مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک باید به یک نکته اساسی توجه کنیم. سقف تیرچه بلوک دارای عملکرد یک طرفه است. عملکرد یک طرفه سقف به این معنی است که بار روی سقف فقط روی دو تیر رو به روی هم اعمال می شود. اما از طرف دیگر سقف های وافل بسته به طول دهانه می توانند عملکرد یک طرفه یا دو طرفه داشته باشند. عملکرد دو طرفه سقف به این معنی است که بار روی سقف به چهار تیرچه اطراف سقف وارد می شود. با توجه به این تفاسیر می توان سقف تیرچه بلوک را یک بار با سقف وافل یک طرفه و یک بار با سقف وافل دو طرفه مقایسه کرد.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

ابتدا به معرفی سقف تیرچه بلوک می پردازیم. سقف تیرچه بلوک به دلیل نصب و اجرای آسان یکی از سقف های محبوب بسیاری از پیمانکاران ساختمانی می باشد. اجزای اصلی این سقف تیرآهن، بلوک و بتن است که در محل اجرا می شود. بلوک های سقف تیرچه از نوع سیمانی، سفالی و یونولیت می باشد. همچنین عملکرد سقف تیرچه بلوک مانند دال یک طرفه است به همین دلیل برخی از مجریان مجرب آن را سقف تیرچه دال می نامند.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

برای مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک نیز به اختصار در مورد سقف وافل یک طرفه صحبت می کنیم. سقف وافل یک طرفه عملکردی مانند تیر دارد. با این تفاوت که به جای بلوک های سیمانی، سفالی یا غیرولیتی از قالب های وافل مستطیلی استفاده می شود. سقف وافل یک طرفه مانند سقف تیرچه بلوک دارای محدودیت هایی بوده و حداکثر اجرای آن در دهانه های 9 متری امکان پذیر است.

سقف وافل دو طرفه چیست؟

همانطور که از نام این سقف مشخص است، این سقف دارای عملکرد دو طرفه است. بنابراین می توان از این سقف ها در دهانه های بزرگ استفاده کرد. قالب های وافل دو طرفه مربع شکل هستند که بار ثقلی روی سقف را بین چهار تیر دور سقف توزیع می کند. حال که عمق این سقف ها را فهمیدیم به بررسی قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک و قیمت سقف وافل دو طرفه با تیرچه بلوک می پردازیم.

مقایسه سقف وافل یک طرفه با تیر بلوک

اگر به تعاریف بالا دقت کنید متوجه می شوید که سقف وافل یک طرفه بیشترین شباهت را به سقف تیرچه بلوک دارد. زیرا هر دوی این سقف ها عملکرد یک طرفه دارند و اجرای آن برای دهانه های کوتاه مناسب است. تنها تفاوت این دو سقف در ضخامت آن است. منظور ما این است که در همان بازشوها اجرای سقف وافل ضخامت کمتری نسبت به سقف تیرچه خواهد داشت.

مقایسه سقف وافل دو طرفه با تیر بلوک

برخلاف سقف وافل یک طرفه، سقف وافل دو طرفه با سقف تیرچه بلوک کف تا آسمان متفاوت است. همانطور که گفتیم سقف وافل دو طرفه عملکردی دو طرفه دارد که باعث می شود بار ثقلی ساختمان به جای اینکه وارد دو تیر مقابل شود بین چهار تیر دور سقف تقسیم شود. در نتیجه عملکرد دو طرفه سقف، ضخامت تیرهای اصلی کاهش می یابد. این هم از نظر هزینه و هم از نظر ظاهر سقف مهم است.

مقایسه دیگر سقف وافل دو طرفه با تیر بلوک مربوط به طول دهانه سقف می باشد. سقف تیرچه در دهانه های کوتاه اجرا می شود. اما سقف وافل دو طرفه برای دهانه های بلند تا حداکثر 16 متر مناسب است.

خیلی ممنون که تا اینجا با ما بودید. در ادامه به طور کلی قیمت سقف وافل را با سقف تیرچه بلوک مقایسه کرده و چند نکته اساسی را بیان می کنیم.

چرا سقف وافل ارزان تر از سقف تیرچه بلوک است؟

به بحث اصلی خود می رسیم که مقایسه قیمت سقف وافل است. اگر به تعاریف دو سقف وافل و تیرچه بلوک دقت کنیم; به یک نتیجه کلی می رسیم، استفاده از فناوری های نوین در ساخت و ساز، مانند اجرای سقف های وافل به جای سقف های تیرچه بلوک قدیمی، این امکان را به ما می دهد تا مقداری از هزینه های اجرا را کاهش دهیم و قبوض پروژه خود را کاهش دهیم. بیایید کمک کنیم اما اگر بخواهیم نکاتی را بیان کنیم که دلیل قیمت پایین سقف وافل است، توصیه می کنیم به 5 نکته طلایی زیر نگاهی بیندازید.

5 نکته طلایی که ثابت می کند سقف وافل مقرون به صرفه است

در ادامه 5 نکته مهم و اساسی را بیان می کنیم که سقف های وافل را هم از نظر مهندسی و هم از نظر ظاهری سازه بر سقف های تیرچه برتری می دهد که مورد ارزیابی افراد عادی قرار می گیرد.

1. حذف هزینه های جوشکاری و خرید تیرآهن

در سقف وافل، تیرها در جای خود ساخته می شوند و میله ها در محل به هم بافته می شوند. همچنین به جای استفاده از میلگردهای خرپایی از میلگرد پین استفاده می کنند. بنابراین با مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک می توان گفت که هزینه های خرید، حمل و جوش میلگردهای خرپایی با اجرای سقف وافل حذف می شود.

یک نکته بسیار مهم: با جوش میلگردها برای ساخت تیرآهن در سقف تیرچه بلوک، مقاومت میلگردها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. چون در سقف وافل عملیات جوشکاری نداریم در نتیجه در اجرای سقف وافل مقاومت 100 درصدی میلگردها را داریم.

2. افزایش سرعت اجرای پروژه

خوب، البته، بسیاری از پیمانکاران سقف وافل به دنبال این هستند که زمان ساخت یک ساختمان یا سازه را تا حد امکان به حداقل برسانند. همانطور که گفتیم یکی از عوامل مقایسه قیمت سقف وافل حذف میلگردهای اضافی و به دنبال آن کاهش مراحل جوشکاری می باشد. با توجه به این موضوع می توان گفت اجرای سقف وافل در سرعت ساخت سازه تاثیر بسزایی دارد.

3. حذف ستون های اضافی در سازه

اجرای ستون ها در سازه سهم زیادی از هزینه های مالی ساختمان را به خود اختصاص می دهد. زیرا سقف وافل در دهانه های بزرگ (تا 16 متر) قابل اجرا می باشد. در نتیجه می توان ستون های اضافی سازه را در پلان ستون سازه حذف کرد و به کاهش هزینه های ساختمان کمک کرد.

4. ایجاد زیبایی در پلان معماری

قطعا هدف از طراحی و ساخت ساختمان های مسکونی جلب رضایت خریداران و ساکنانی است که قصد سکونت در آنجا را دارند. قطعا هر چه پلان معماری و طراحی داخلی محیط زیباتر باشد، آن آپارتمان طرفداران بیشتری خواهد داشت. حذف ستون های اضافی باعث کاربردی تر شدن پلان معماری و محیط آپارتمان می شود که در این صورت واحدهای ساختمانی سریعتر به فروش می رسند که به بازگشت سرمایه کمک می کند.

همچنین در مواردی مانند سقف لابی و استخر می توان از بتن اکسپوز سقف وافل به عنوان سطح نهایی کار استفاده کرد. در این صورت هزینه سقف کاذب در این محیط ها نیز باعث کاهش هزینه کلی پروژه می شود.

5. تجدید پذیری قالب های وافل

قالب های وافل روی سقف پس از خشک شدن بتن غیر دائمی هستند. بنابراین می توان از آنها در پروژه های دیگر استفاده کرد. بنابراین شما فقط یک بار هزینه خرید قالب وافل را پرداخت می کنید. لازم به ذکر است که هر قالب وافل حدود 50 بار قابل استفاده است.