استان ها

می‌خواهم مستندی درباره شوتی‌گری بسازم/ سینمای مستند متعلق به عده خاصی نیست

علی اوسیوند در گفت‌و‌گو با آنا:

می‌خواهم مستندی درباره شوتی‌گری بسازم  سینمای مستند متعلق به عده خاصی نیست

علی اوسیوند از برنامه خود برای ساخت یک فیلم مستند با موضوع پدیده قاچاق و شوتی‌گری خبر داد.

علی اوسیوند در حاشیه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا تصریح کرد: سینمای مستند متعلق به عده خاصی نیست؛ اینکه گفته شود «بچه‌های ما» بیایند و فلان فیلم را کار کنند حرکت قشنگی نیست؛ «بچه‌های ما» نداریم و همه باید پای کار باشند و از همه ظرفیت‌ها در تولید استفاده شود.

وی با تاکید به اینکه سینمای مستند به اندازه خود اختراع دوربین قدمت دارد، اضافه کرد: پیش از این که هنوز داستانی وارد سینما شده باشد، سینمای مستند همزمان با اختراع دوربین شکل گرفته و همان تصاویر اولیه دوربین‌ها از زندگی روزمره خود فیلم مستند است.

این بازیگر معتقد است مستند تأثیر بسیار زیادی دارد چرا که خیلی از مسائل را به شکل قصه‌گویی و روایت بیان کرده و قادر به آسیب‌شناسی است و اگر به فیلم مستند بها بدهیم در جامعه فعلی ما به لحاظ آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی می‌تواند مؤثر باشد.

اوسیوند متذکر شد: به عنوان مثال در جنگ تحمیلی، شهید آوینی آثاری به وجود آورد که در تاریخ ماندگار است یا افرادی مانند کامران شیردل و  احمد ضابطی جهر‌می‌توانستند در سینمای مستند تاثیرگذار باشند و آثار تولیدی آن‌ها همچنان ارزشمند بوده و بخشی از تاریخ این کشور است.

وی در پاسخ به اینکه کدام بخش جامعه، مورد غفلت مستندسازان قرار گرفته است، ادامه داد: موضوعات برای پرداخت زیاد است، اما مسئله این است که گاهی مواقع اجازه ورود به یک مقوله خاص را نداریم.

بازیگر پیشکسوت سینما معتقد است جوانان ما ایده‌پرداز و خلاق هستند و می‌توانند موضوعات جالبی را مطرح کنند که البته لازم است اجازه داشته باشند و حمایت شوند.

اوسیوند با ذکر مثالی تصریح کرد: برنامه «شوک» یک نمونه بود از مستندسازی که می‌توانستند در حوزه‌های مختلف ورود کنند. این ایده می‌تواند خیلی بکر یا خیلی معمولی باشد، اما همان ایده معمولی می‌تواند جهانی را آنالیز کند و از روابط بشری تا مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی را پوشش دهد و انتخاب سوژه فقط به دیدگاه و اندیشه فرد بستگی دارد.

می‌خواهم مستندی درباره شوتی‌گری بسازم/ سینمای مستند متعلق به عده خاصی نیست/////////بامداد

وی همچنین در خصوص آخرین فعالیت‌های هنری خود افزود: در حال حاضر اثری را جهت کارگردانی و تهیه کننده‌گی در دست دارم و در نظر دارم برای  پدیده «شوتی‌گری» مستندی بسازم.

وی تاکید کرد: شوتی‌ها آدم‌هایی هستند که از درد ناچاری به این شغل روی می‌آورند و از مرز‌ها جنس قاچاق می‌آورند چنین افرادی صرفاً برای تأمین معاش دست به قاچاق کالا یا اتباع بیگانه می‌زنند که در نظر دارم مستندی برای آن‌ها بسازم.

لازم به یادآوری است، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۷ آذر تا ۲ دی‌ ۱۴۰۲ در پردیس چارسو برگزار می‌شود.