برترین های کسب و کارعمومی

نحوه تنظیم پیچ ترموستات یخچال

ترموستات یخچال یکی از مهم ترین قطعات یخچال فریزر و لوازم برودتی است که کاربردهای فراوانی دارد. اصلی ترین وظیفه این قطعه تنظیم دما یخچال بر حسب دمای دلخواه ما است. این ایجاد هماهنگی کار اصلی این قطعه است. ترموستات یخچال فریزر همانند بخش مرکز کنترل  عمل می کند. ترموستات یخچال به کمپرسور و دیگر قطعات درخواست تولید سرمای بیشتر یا درخواست کم کردن یا متوقف کردن تولید سرما را می دهد.

خب به نظر شما این فرایند به چه صورت انجام می شود؟

آیا ترموستات مهم ترین قطعه سیستم های برودتی است؟

درخواست تولید و متوقف کردن سرما چگونه انجام می شود؟

و سوالات دیگری که شما با مطالعه این مقاله به خوبی به پاسخ آن ها خواهید رسید. ما در این مقاله قصد داریم 6 ویژگی و نکته مهم در رابطه با ترموستات یخچال را برای شما ارمغان آوریم. با ما همراه باشید.

نکته شماره یک: انواع ترموستات یخچال

رایج ترین انواع ترموستات یخچال در سه مدل فشار بخار و دو قطبی و جامد الکتریکی است. این سه مدل هر کدام ویژگی هایی دارند که بر اساس خواسته و نیاز سیستم برودتی این ترموستات ها برای یخچال ها و کولر گازی ها طراحی شده اند.

ترموستات مدل فشار بخار که به صورت مکانیکی و الکتریکی انجام وظیفه می کند، دارای میله شیشه ای است که حاوی الکل می باشد. این مایع با تغییرات دما واکنش داده و بخار می شود. با افزایش دما این مایع منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می کند. این فشار منجر به روشن شدن کلیدی می شود که به یخچال یا کولر گازی مورد نظر برای ایجاد درخواست سرما دستور می دهد.

ترموستات یخچال مدل دو قطبی از یک نوار حسگر که از دو فلز تشکیل شده است ایفای نقش می کند. این دو فلز با منبسط شدن و عکس العمل نشان دادن در مقابل افزایش دما به موتور سرمایش دستور ایجاد سرما می دهند.

ترموستات یخچال فریزر مدل جامد الکتریکی که به ترموستات دیجیتالی نیز شهرت دارد، از یک قطعه الکتریکی تشکیل شده است که در دمای های مختلف قابلیت رسانایی و هدایت الکتریسته  را دارد. این قطعه توسط یک پردازنده حساس به دما دستور درخواست سرما و تولید سرما را به موتور سرمایشی دستگاه ارسال می کند. این یکی از دقیق ترین ترموستات هایی است که اگر در طولانی مدت دچار مشکل شود برطرف کردن آن کار دشواری است.

نکته شماره دو: اجزای تشکیل دهنده ترموستات یخچال فریزر

هر ترموستات در سیستم های سرمایشی از اجزایی تشکیل شده است تا بتواند به وظیفه خود یعنی کنترل دما داخل یخچال یا اتاقی که کولر گازی در آن قرار دارد به خوبی عمل کند. هر ترموستات شامل کنتاکت های اتصال، فنپاتوسک های حاوی گاز، اهرم و فنر ها، لوله بلو، لوله مویی و پیچ تنظیم می باشد.

این اجزا در  کنار هم زمانی که ترموستات به کمپرسور متصل باشد فرآیند این سیستم شروع به کار کرده و عملکرد مناسب خود را به نمایش می گذارد.

نکته شماره سه: چگونگی دسترسی به ترموستات یخچال فریزر

ترموستات در هر یخچال یا سیستم سرمایشی در جای خاصی قرار دارد. بنابراین نمی تواند جای مشخصی را برای آن در نظر گرفت. اما برای دسترسی به آن کافیست درجه دما یا پیچ تنظیم را از ترموسات خارج کنید. سپس با شل کردن شفت ترموستات می توانید به این قطعه را از یخچال خارج کنید.

نکته شماره چهارم: تشخیص خرابی ترموستات

یکی از مهم ترین مسائل در سیستم های سرمایشی مخصوصا یخچال تشخیص خرابی قطعات است. شاید با خودتان بگویید که با تماس با شرکت ارائه دهنده خدمات سرمایشی به راحتی خرابی قطعه را تشخیص می دهیم. اما گاهی اوقات ممکن است که شرکت ارائه دهنده خدمات در دسترس نباشد، یا اینکه خرابی به گونه باشد که شما نیز بتوانید مشکل را برطرف کنید و از هزینه های خود به کاهید. پس دانستن برخی اطلاعات می تواند برای شما مفید باشد.

همان طور که گفته شد ترموستات در زمانی که دمای داخل یخچال زیاد شود به کمپرسور دستور شروع به کار و تولید سرما برای کاهش دما داخل را می دهد. اما ممکن است که کمپرسور عملکرد خود را به درستی انجام دهد اما ترموستات مشکل داشته باشد. اگر کمپرسور خنک باشد نشان دهنده خرابی ترموستات یخچال است و شما برای تعمیر آن می توانید با کارشناس مربوطه در تماس بوده یا در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نکته پنجم: تعمیر ترموستات

ممکن است به خاطر عملکرد مداوم در طولانی مدت ترموستات دچار مشکل شود. معمولا این خرابی می تواند به خاطر اتصال ضعیف و فرسوده بودن پلاتین های کلید ترموستات یخچال فریزر باشد. برای چک کردن این مورد کافیست پیچ تنظیم ترموستات را روی درجه صفر قرار دهید. اگر یخچال خاموش شود نشان دهنده سلامت ترموستات است ولی اگر تغییر در صدا و عملکرد یخچال ایجاد نشد، نشان دهنده خرابی این پلاتین ها و ترموستات است. شما باید ترموستات را یخچال جدا کنید و کلیدهای آن را با اهم متر چک کنید.

اگر سالم بود مشکل از جای دیگر است که بهتر است توسط یک تکنسین با تجربه بررسی شود.

نکته ششم: تنظیم درجه ترموستات یخچال

این تنظیم ترموستات یخچال برای فصول مختلف سال و برای مدل های مختلف یخچال متفاوت است. اما باید بدانید که دمای معمول بین یخچال فریزرها بین 2 تا 5 درجه سانتی گراد است. این دما مناسب ترین دما برای مواد غذایی داخل یخچال است که باعث سالم ماندن این مواد می شود. موردی که بسیاری از ما به آن توجه نمی کنیم قرار دادن مواد غذایی در جای مناسب خود در داخل یخچال است. بله هر مواد غذایی در داخل یخچال باید در جای مناسب خود قرار بگیرد. حال به طور کلی دمای یخچال برای فصول مختلف به شرح زیر می باشد:

فصل بهار: 1 تا 3 درجه سانتی گراد

فصل تابستان: 2 تا 4 درجه سانتی گراد

فصل زمستان: 1 تا 2 درجه سانتی گراد

فصل پاییز: 2 تا 3 درجه سانتی گرادترموستات یخچال چیست؟

به عبارتی ترموستات به کمپرسور فرمان قطع و وصل شدن (روشن و خاموش شدن) را ارسال می‌کند. به همین دلیل، ترموستات قطعه‌ای‌ است که تعیین کننده مدت زمان اتومات یخچال است یا به عبارت دیگر قطعه‌ای است که می‌تواند علت زود خاموش روشن شدن یخچال باشد.

به طور مثال، زمانی که شما اهرم ترموستات یخچال را چرخانده و آن را روی عدد 6 قرار می‌دهید، تا زمانی که دمای یخچال به مقدار 6 درجه نرسیده است، ترموستات اجازه کار به کمپرسور را می‌دهد و زمانی که دمای یخچال به 6 درجه رسید، به صورت اتوماتیک، ترموستات کمپرسور را قطع می‌کند تا دما در این درجه باقی بماند.

بنابراین با توجه به دمای انتخابی و تنظیمات ترموستات، یخچال هرچند دقیقه یک بار اتومات می‌کند.

تعمیر تخصصی یخچال فریزر خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

ترموستات یخچال کجاست

اکثر یخچال هایی که فریزر در قسمت بالایی آنها قرار دارد، ترموستات در پشت یخچال یا در قسمت بالایی و در زیر جعبه فریزر تعبیه شده است. اگر دستگاهی دارید که یخچال و فریزر از یکدیگر جدا هستند و فریزر کنار یخچال قرار دارد، ترموستات باید در پشت فریزر قرار داشته باشد.

یخچال چند دقیقه یک بار باید اتومات کند؟

همانطور که گفته شد مدت زمان اتومات یخچال به دمایی که برای یخچال تنظیم می‌شود بستگی دارد. علاوه بر این، میزان گاز مبرد موجود در سیستم و نیز سلامت برخی قطعات حساس مانند کمپرسور و ترموستات یخچال نیز تاثیر مستقیم دارند.

در برخی مواقع که گاز یخچال شارژ می‌شود، برای مدت زمانی کار کردن مداوم یخچال نرمال است و این مورد پس از نهایتا 24 ساعت به روند قبلی خود باز می‌گردد، که در غیر این صورت نشان از وجود مشکل و خرابی یخچال است و باید با تکنسین باتجربه تماس گرفته شود.

اما به طور کلی می‌توان گفت که تا 6 ساعت این امر طبیعی و به طور معمول کمتر از این مقدار است. در صورتی که این زمان بیشتر به طول انجامد، ممکن است دستگاه شما مشکل و ایرادی داشته باشدو

انواع ترموستات یخچال و اجزای آنها

تنظیم دمای یخچال به وسیله ترموستات صورت می‌گیرد. ترموستات یخچال از قطعات متفاوتی تشکل شده است:

  • بدنه فلزی
  • کنتاکت های اتصال
  • فانوسک محتوی گاز
  • لوله مویی
  • لوله بلو
  • فنر و اهرم ها
  • پیچ تنظیم

نوع اول ترموستات یخچال مدل فشار بخار

در این نوع از ترموستات یخچال، میله ای شیشه ای وجود دارد که به وسیله مایعی حساس به دما پر شده و می‌تواند سریعا بخار شود.

  • میله شیشه‌ای توسط لوله‌ای نازک به یک دیافراگم متصل است.
  • در صورت افزایش دما مایع داخل شیشه منبسط شده و به دیافراگم فشار وارد می‌کند که سبب فعال شدن یک کلید و در پی آن فعال شدن سیکل سرمایش یخچال می‌شود.
  • با کاهش دما نیز سطح مایع داخل ترموستات پایین آمده و کمپرسور یخچال قطع می‌شود.

نوع دوم ترموستات یخچال مدل دوقطبی

اساس کار این مدل از ترموستات یخچال، بر مبنای تفاوت میان دو فلز در میزان تغییرات طولی در دماهای مختلف است. یکی از دو فلز نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس بوده و دیگری تغییرات کمتری از خود نشان می‌دهد.

  • افزایش دما سبب می‌شود که فلز حساس تر در یک سمت منبسط شده و کلید فعال سازی سیکل سرمایشی یخچال را روشن کند.
  • در سوی دیگر با کاهش نواری که دو فلز را روی خود دارد از سمت دیگر جمع شده و باعث خاموش شدن کلید می‌گردد.

نوع سوم ترموستات یخچال مدل الکترونیکی

این مدل از ترموستات یخچال که به مدل دیجیتالی یا الکترونیکی شناخته می‌شود، دارای یک سنسور تشخیص دماست که بر اساس دمای یخچال به موتور دستور قطع یا وصل شدن می‌دهد.

بدین ترتیب اگر دمای یخچال بیشتر از مقدار تنظیم شده برای ترموستات باشد، دستور به کار افتادن کمپرسور ارسال می‌شود و در صورت پایین‌تر آمدن دمای یخچال از دمای سنسور ترموستات، دستور خاموش شدن کمپرسور ارسال می‌شود.

درجه ترموستات یخچال باید روی چند باشد؟

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می‌توانند در تغییر و تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است که حتی هنگام بسته بودن درب یخچال، دمای محیط اطراف همچنان می‌تواند روی دمای داخل یخچال تاثیرگذار باشد.

به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه‌های تابستان ایجاب می‌کند تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش یا درجه ترموستات را کاهش می‌دهیم.

تنظیم اشتباه ترموستات یک است.

علاوه بر تنظیم صحیح درجه ترموستات یخچال در تابستان، نکات زیر هم می تواند در خنک نگهداشتن یخچال به شما کمک کند:

  1. اجازه دهید هوا در یخچال جریان داشته باشد. مواد غذایی داخل یخچال را با کمی فاصله بچینید تا جریان هوا در یخچال به طور صحیح پخش و توزیع شود.
  2. به هیچ وجه غذای گرم را درون یخچال قرار ندهید. زیرا اینکار باعث می شود دمای یخچال افزایش یابد و کمپرسور مجبور است دو برابر کار کند تا دمای یخچال را به درجه ای که تنظیم کرده ایم برساند. مصرف برق نیز افزایش می‌یابد و کارآیی یخچال هم به شدت پایین می‌آید.
  3. درب یخچال را بسته نگه دارید. اکثر مردم عادت دارند که درب یخچال را بی دلیل باز کنند و به دنبال خوراکی بگردند.
  4. بهداشت یخچال را فراموش نکنید. سعی کنید به صورت مرتب یخچال را تمیز کنید. همچنین پاک کردن برفک و یخ زدگی یخچال باعث می‌شود کارآیی دستگاه بهتر شود.

تست ترموستات یخچال

برای مطمئن شدن از اینکه دمای هوای محیط روی دمای داخل یخچال تاثیر گذاشته یا نه، می‌توانید تست زیر را انجام دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که درجه یخچال را روی 3 درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید.
  • بعد از آن یک لیوان آب را در وسط یخچال قرار دهید و بعد از یک شبانه روز لیوان آب را درآورده و با کمک دماسنج دمای آن را اندازی گیری کنید.
  • اگر درجه آن بین 1 درجه سانتی گراد تا 5 درجه سانتی گراد بود، یعنی یخچال به خوبی کار می‌کند و نیازی به تغییر درجه یخچال نیست.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله، با شیوه کار ترموستات، نحوه تنظیم ترموستات یخچال و انواع ترموستات آشنا شدید. چنانچه دیدید، ترموستات برای تنظیم دمای داخل یخچال نقش پراهمیتی دارد. از این رو هرگونه اشتباه در تنظیم آن یا ایراد پیدا کردن آن می‌تواند عاملی جهت نامناسب بودن دمای یخچال باشد.

سوالات متداول

ترموستات برای ثابت نگه داشتن دمای یک محیط یا یک محفظه مانند یخچال طراحی شده است. این سیستم کاملا مکانیکی بوده و بدون دخالت دست، روی بدنه یخچال نقشه‌هایی نصب شده است. خواندن و درک این نقشه برای کسی که کار سرویس یخچال را انجام می‌دهد اولویت زیادی دارد. بنابراین همه کسانی که در زمینه تعمیر یخچال کار می‌کنند باید با روش‌های نقشه خوانی ترموستات یخچال آشنا باشند. امروزه یخچال‌های جدید به طور خودکار روشن و خاموش می‌شوند. شاید بپرسید که این اتفاق چطور پیش می‌آید؟ دلیل این مسئله وجود یک قطعه در یخچال به نام ترموستات است. اگر یخچال شما مشکلی در کنترل دما دارد، به احتمال زیاد ترموستات خراب شده است. توجه کنید که بهتر است کار تعویض یا تعمیر ترموستات یخچال و فریزر را به دست یک تکنسین مجرب انجام دهید. با این حال اگر خود شما دانش کافی در زمینه تعمیر لوازم خانگی را دارید، مطالعه راهنمای زیر به شما کمک می‌کند؛ پس با ما همراه باشید.

 ترموستات چیست؟

ترموستات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزا و قطعات یخچال است و وظیفه اصلی آن کنترل دمای داخلی یخچال، بر اساس دمای تنظیم شده است. به بیان عامیانه‌تر باید گفت هنگامی که شما درجه یخچال را تغییر می‌دهید، در واقع به ترموستات دستور می‌دهید زمانی که یخچال به این میزان دما رسید، کمپرسور به طور خودکار خاموش شود. اگر قطعه ترموستات در یخچال نبود، یخچال و فریزر به طور دائم کار می‌کردند و هیچ وقت خاموش نمی‌شدند.

کارکرد ترموستات چیست؟

ترموستات یک کنترل کننده دمای خودکار است، این قطعه وظیفه ثابت نگه داشتن دمای داخلی یخچال را به عهده دارد. به طوری که اگر با باز و بسته شدن یخچال هوای گرم به داخل آن وارد شود، دما به درجه‌ای بالاتر از آنچه تنظیم کرده‌اید می‌رسد. در این حالت است که ترموستات یا رله یخچال به کمپرسور فرمان می‌دهد تا فعالیت خود را آغاز کند. با فعالیت کمپرسور دمای داخل یخچال کاهش پیدا کرده و به اندازه تنظیم شده می‌رسد. در چنین زمانی که ترموستات دوباره به کمپرسور فرمان خاموشی می‌دهد. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر یخچال فریزر در فصل‌های مختلف سال، تنظیم درجه‌بندی یخچال متفاوت خواهد بود. در واقه این درجه بندی به شما کمک می‌کند با توجه به دماهای مختلف محیط به خوی بتوانید مواد غذایی را با ماندگاری بیشتر نگهداری کنید.

مطالعه بیشتر:

تفاوت ترموستات‌های قدیمی و جدید

ترموستات در یخچال‌های قدیمی مکانیکی است و دما به صورت دستی تنظیم می‌شود. هر چقدر عدد دما بالاتر باشد، کاری که کمپرسور انجام می‌دهد نیز طولانی‌تر خواهد بود. در این مدل‌ها دمای یخچال بهتر است روی 2 تا 3 درجه سانتی گراد تنظیم شود. اما در مدل‌های جدید یخچال و انواع ساید بای ساید از ترموستات دیجیتالی بهره گرفته شده است. بردهای دیجیتالی دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کنند. هر چقدر دمای محیط به صفر نزدیک‌تر باشد، کار کمپرسور بیشتر می‌شود. دمای ایده‌آل برای یخچال‌های جدید بین 5 الی 7 درجه بوده و برای فریزر بین منفی 18 تا منفی 20 درجه قرار داده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی ترموستات‌هایی که به بازار عرضه شده که هوشمند هستند، به اینترنت وصل شده و امکان کنترل و تنظیم آن‌ها به وسیله کامپیوتر و گوشی هوشمند نیز وجود دارد.

برای این که بهتر با نقشه ترموستات یخچال آشنا شوید، تصویر زیر در این مقاله آورده شده است. در نقشه ترموستات نکته مهمی وجود دارد که آن قدرت کمپرسور، تک فاز و یا سه فاز بودن آن، رله استارت، خازن و… بوده که در نحوه سیم کشی تاثیرگذار است.

انواع ترموستات یخچال

انواع مختلف ترموستات در یخچال فریزرهای مکانیتیک یا دیجیتالی استفاده می‌شوند. به طور کلی می‌توان انواع ترموستات را در سه دسته تقسیم بندی کرد که شامل ترموستات دو قطبی، ترموستات جامد و الکترونیکی و ترموستات فشار بخار می‌شود.

ترموستات دو قطبی

ترموستات دو قطبی شامل دو فلز می‌شود، یکی از این دو فلز ثابت و فلز دیگر به دما حساس است. زمانی که دمای یخچال کاهش پیدا می‌کند، جمع شده و ارتباط قطع و موتور یخچال خاموش می‌شود. در صورتی که دما افزایش پیدا کند این فلز نیز واکنش نشان داده و باعث روشن شدن موتور خواهد شد.

 پردازنده ترموستات جامد چطور عمل می‌کند؟

در ترموستات جامد الکتریسیته موجود در ترموستات با توجه به دما کم یا زیاد می‌شود. در این قطعه یک پردازنده قرار گرفته که دمای داخل محفظه یخچال را با دمای بیرون مقایسه می‌کند، اگر دما کمتر از محیط بود یعنی یخچال به اندازه کافی سرد هست و موتور خاموش می‌شود. اما اگر دما بیشتر از محیط باشد، دستور شروع فعالیت به موتور صادر می‌شود.

  1. ترموستات مدل بخار

در ترموستات‌های مدل بخار یک لوله شیشه‌ای که درون آن مایعی خاص قرار دارد، وجود داشته و این مایع به دما حساس است. به طوری که در اثر انبساط یا انقباض آن و ارتباطش با دیافراگم موتور یخچال خاموش و روشن می‌شود.

  1. ترموستات سه فیش و دو فیش

شاید بپرسید که ترموستات‌های سه فیش و دو فیش در کجا کاربرد دارند؛ در پاسخ این سوال باید گفت نوعی از یخچال با عنوان نوفراست وجود دارد که هوای آن سرد بوده و درون آن به وسیله فن جریان پیدا می‌کند. در این گونه یخچال‌ها از المنت به عنوان یخ زدایی اتومات استفاده می‌شود. همچنین این یخچال‌ها دارای ترموستات سه فیش هستند. در دیگر یخچال از ترموستات دو فیش استفاده شده که دارای یک ورودی و یک خروجی است.

چگونه عیب یابی ترموستات را انجام دهیم؟

سلامت یا خرابی ترموستات با عواملی قابل سنجش است؛ از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دوست دارید ترموستات یخچال خود را امتحان کنید تا از سلامت کارکرد آن مطمئن شوید، بهتر است دمای یخچال را کمی بیشتر از حالت عادی و نرمال سرد کنید. اگر ترموستات یخچال مشکلی نداشته باشد، قاعدتا بعد از چند ساعت دوباره به حالت نرمال خود بر می‌گردد؛ اما اگر این گونه نشد یعنی ترموستات معیوب است و باید تعویض شود. اگر ترموستات یخچال خراب شود تعمیر آن ضروری بوده و این کار باید توسط متحصص همان برند یخچال انجام شود. باید بدانید که اگر غذاهایی که داخل یخچال هستند بیش از حد سرد شده و دچار یخ زدگی شوند نیز ترموستات یخچال مشکل دارد.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که خرابی ترموستات یخچال دارد، این است که موتور دستگاه کلا روشن نمی‌شود. در این صورت یخچال از کار افتاده و مواد غذایی موجود در فریزر نیز آب می‌شوند.

شما می‌توانید به صدای یخچال گوش دهید تا متوجه درست یا خراب بودن کارکرد ترموستات آن شوید. اگر روشن یا خاموش شدن کمپرسور نامنظم بود یا یخچال به طور ناگهانی خاموش می‌شد، احتمالا در ترموستات مشکلی وجود دارد و باید سلامت آن بررسی شود.

مطالعه بیشتر:

آموزش تست ترموستات یخچال

برای این که متوجه شوید ترموستات یخچال مشکل دارد یا نه بهتر است از یکی از روش‌های زیر کمک بگیرید:

روش اول، تست کمپرسور یخچال است. برای تست ترموستات با توجه به عملکرد کمپرسور لازم است که مراحلی را طی کنید. در اولین قدم، کلید ترموستات را در آخرین درجه آن قرار دهید. بعد از چند دقیقه صبر، دوباره ترموستات را به حالت قبلی برگردانید. در این زمان باید کمپرسور یخچال کار خود را شروع کند. اگر کمپرسور کار نکرد، ترموستات معیوب بوده و نیاز به تعمیر دارد. روش دوم این است که دما را تست کنید؛ در واقع در این روش از یک دما سنج برای بررسی عملکرد صحیح ترموستات استفاده می‌شود. اول از هر چیز یک لیوان آب داخل یخچال قرار دهید و درجه ترموستات آن را بررسی کنید. بعد از یک روز، دمای آب درون لیوان را بسنجید. این دما باید در رنج یک درجه پایین‌تر یا یک تا دو درجه بالاتر از دمای تنظیم شده به روی یخچال باشد. برای مثال اگر دمای یخچال روی دو درجه تنظیم شده است، دمای آب می‌تواند یک تا چهار درجه سانتی گراد باشد.

تنظیم پیچ ترموستات چطور انجام می‌شود؟

عمر مفید ترموستات یخچال چقدر است؟

بعد از مدتی ممکن است پلاتین کلید ترموستات فرسوده شده یا به هم وصل شوند. همچنین ممکن است از آنجا که این قطعه مصرفی بوده، بعد از چند سال عمر مفیدش تمام شود و نیاز به تعویض پیدا کند. در نتیجه خرابی ترموستات می‌تواند امری رایج باشد و هر چند وقت یکبار برای سرویس یخچال خود باید به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

نحوه تعویض ترموستات

اگر معیوب بودن ترموستات خود را متوجه شدید و تصمیم گرفتید که آن را تعویض کنید، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید این کار را انجام دهید. اما توجه داشته باشید که ساده بودن این مراحل دلیل بر آسان بودن انجام آن نیست و باید توجه و دقت کافی داشته باشید. اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارید پیشنهاد می‌شود با یکی از مراکز تعمیر یخچال فریزر در اصفهان و فریزر در محله خود تماس بگیرید تا کارشناسان این مرکز تعویض ترموستات را بر عهده بگیرند. مراحل تعویض ترموستات یخچال به این ترتیب است:

در ابتدا و قبل از انجام هر کار ایمنی را فراموش نکنید. برای این که کر تعمیر یا تعویض ترموستات را بی خطر انجام دهید، باید یخچال را از برق بکشید. سپس درجه دما را از داخل محفظه با یک پیچ گوشتی جدا کنید. بعد از خارج شدن درجه دما شفت ترموستات را خواهید دید، سپس پوشش را بردارید و با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ و مهره‌های اتصال ترموستات را شل کرده و آن را از دیواره یخچال جدا کنید. نکته مهم این است که قبل از آن که ترموستات را از اتصالات جدا کنید، از این اتصالات عکس برداری کنید. در این صورت هنگام وصل کردن ترموستات جدید، موقعیت سیم‌ها و اتصالات را به راحتی پیدا می‌کنید.

یکی از قطعات ترموستات لوله مویی است که این هم در داخل دیواره یخچال نصب شده است. بعد از جدا کردن اتصالات ترموستات، باید لوله مویی را نیز جدا کنید. البته جدا کردن لوله مویی کار سختی نیست، اما اغلب در انتهای لوله مویی یک دندانه متصل وجود دارد که برای جدا کردن آن باید از پیچ گوشتی کمک بگیرید. بعد از جدا کردن لوله مویی، لوله مویی ترموستات جدید را صاف کنید و داخل یخچال قرار دهید. سپس سیم‌ها را به ترموستات جدید متصل کنید. پیچ و مهره‌های ترموستات را با پیچ گوشتی سفت کنید و کاور ترموستات را روی آن بکشید. سپس همه پکیج ترموستات و اتصلاتش را در جای خود گذاشته و بعد از انجام مراحل نصب، درجه دما را روی آن تنظیم کنید.

نکات مهم در بهبود کارکرد ترموستات

خنک کردن فضای یخچال با ترموستات به طور خودکار انجام می‌شود، اما اگر به نکات ساده‌ای دقت کنید عملکرد ترموستات بهتر می‌شود. با رعایت این نکات می‌توانید عمر مفید یخچال خود را افزایش دهید.

زمانی که غذاها را در یخچال می‌چینید بین آن‌ها فاصله بگذارید تا هوا جریان پیدا کند. این هوا در خنک سازی فضای یخچال مناسب است. همچنین تفاوت تنظیم دمای یخچال در فصول گرم و سرد را رعایت کنید. بهتر این است که در تابستان دمای یخچال کم شود، به این معنی که آن را بر روی بیشترین مقدار تنظیم کنید. همچنین در زمستان دمای یخچال باید افزایش پیدا کند به این معنا که درجه ترموستات را کاهش دهید. این کار ضمن اینکه از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند، بلکه به سلامت قطعاتی مثل کمپرسور و موتور و افزایش طول عمر مفید آن‌ها نیز کمک می‌کند.

اعداد روی ترموستات یخچال | پیچ تنظیم ترموستات دانفوس | پیچ تنظیم ترموستات فریزر

دقت کنید که درب یخچال بیهوده باز نماند، این کار تعامل دمای یخچال را از بین برده و مصرف انرژی آن را بیشتر می‌کند. اگر یخچال شما از مدل‌های قدیمی است، به صورت مرتب از آن برفک زدایی کنید. بهتر است از گذاشتن مواد غذایی خیلی گرم یا خیلی سرد درون یخچال خودداری کنید؛ غذاها را ابتدا بیرون یخچال به دمای محیط برسانید و سپس آن را در یخچال قرار دهید. اگر مواد گرم داخل یخچال گذاشته شود، دستگاه برای به تعادل رساندن دما، زمان و انرژی بیشتری لازم دارد و بنابراین کارکرد آن با مشکل مواجه می‌شود.

برای ثبت سفارش هم اکنون می توانید اقدام کنید.

دمای داخل یخچال را تنظیم می‌کند.

به طور کلی، در جواب پرسش ” یخچال هرچند دقیقه باید اتوماتیک کند ؟” می توان گفت که تا 6 ساعت این امر طبیعی و به طور معمول کمتر از این مقدار است.

عوامل زیادی مانند تغییر دمای محیط در فصول مختلف، می توانند در تغییر و لذا تنظیم دما توسط ترموستات یخچال تاثیرگذار باشند. به همین دلیل، گرم شدن هوا در طول ماه‌های تابستان ایجاب می‌کند تا دمای یخچال خود را کمی پایین تر بیاورید یا به عبارت دیگر درجه ترموستات را روی مقدار بیشتری قرار دهید. در زمستان این امر بالعکس بوده و کمی دما را افزایش یا درجه ترموستات را کاهش می‌دهیم.

 

شما با توجه به این 6 نکته می توانید شناخت خوبی از ترموستات های سیستم های برودتی داشته باشد و با کمی کلنجار به سیستم برودتی خود مانند یخچال خرابی یا مشکل آن را برطرف کنید.