برترین های کسب و کارعمومی

نمای ساختمان و آلودگی هوا

تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان چیست؟ منظور از آلودگی هوا، انتشار آلاینده هایی در هوا می باشد که برای سلامتی انسان و کره زمین مضر هستند؛ متاسفانه امروزه آلودگی از مشکلات گریبانگیر در شهرهای کوچک و بزرگ شده است و میزان بالای آلاینده ها ضمن ایجاد مشکلات ریوی برای انسان ها، دارای تاثیرات منفی بر روی نمای ساختمان ها نیز می باشند.

مطلعه بیشتر:

تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان از دو جنبه قابل بررسی است؛ جنبه اول اینکه آلودگی به مرور زمان منجر به تخریب نمای ساختمان و حتی پوسیدگی برخی مصالح می گردد. تخریب حتی بخشی از نما، زیبایی بصری آن را از بین خواهد برد و ساختمان جلوه روزهای ابتدایی را نخواهد داشت.

پاکسازی نمای شیشه ای

از جنبه ای دیگر، آلودگی ها منجر به کثیف تر دیده شدن نمای ساختمان ها می شوند و چهره و زیبایی آن ها را از بین می برند؛ البته میزان جذب آلودگی ها و کثیف تر شدن نمای ساختمان، وابسته به متریالی که در اجرای آن به کار رفته است نیز می باشد؛ به طوری که امروزه تحقیقات ثابت کرده است که نماهای کامپوزیتی آلودگی کمتری را جذب می کنند، ضمن اینکه از قابلیت تمیز کردن آسان نیز برخوردار هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان آشنا شویم.

تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان چیست ؟

آلودگی هوا از مضرترین موارد برای سلامتی انسان ها، حیوانات و گیاهان می باشد و تاثیرات مخرب خود را بر روی محیط زیست می گذارد. اما مضرات آلودگی هوا به این موارد خلاصه نمی شود و حتی بر روی مصالحی که در اجرای نمای ساختمان نیز استفاده می شود، تاثیرات مخربی دارد.

پاکسازی نمای ساختمان

از موضوعات مهم در زمان انتخاب نما، تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان می باشد؛ در واقع بهتر است افراد با در نظر گرفتن میزان آلودگی هوا، از مصالح مناسبی استفاده کنند تا ضمن اینکه نما در طول مدت زمان، زیبایی و ظاهر خود را حفظ کند، پس از بازه زمانی کوتاهی نیز دچار تخریب نگردد.

در ادامه به تاثیر آلودگی بر انواع مصالح به کار رفته در نمای ساختمان پرداخته ایم و می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا استفاده از نمای کامپوزیت نسبت به دیگر نماهای ساختمانی در برابر آلودگی هوا مقاوم تر است و آیا راحت تر می توان آلودگی ها و گرد و غبار را از روی آن پاک کرد یا خیر.

تاثیر آلودگی بر نمای سنگ ساختمان

آلودگی بر روی سنگ نرده ساختمانی دارای تاثیر منفی می باشد، به طوری که می تواند ضمن تاثیر در نمای آن ها، به مرور منجر به تخریب سنگ های ساختمانی نیز شود.

در اجرای نمای ساختمان ها از سنگ های مختلفی شامل مرمریت، مرمر، گرانیت، تراورتن و … استفاده می شود؛ این سنگ ها همگی برای اجرای نمای ساختمان مناسب هستند اما از معایب آن ها این است که در مجاورت با آلودگی تخریب می شوند.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته شده است، باران های اسیدی و آلودگی هوا به تدریج منجر به تخریب نماهای ساختمانی با انواع سنگ ها می شوند. ترکیباتی که در سنگ های ساختمانی وجود دارد، با باران اسیدی واکنش می دهند و همین موضوع سبب می شود که سنگ های به کار رفته در نما به مرور زیبایی و نمای روزهای اولیه خود را از دست بدهند. ضمن اینکه نمک های حاصل از این واکنش در شکاف ها و منافذ بزرگ این سنگ ها جای می گیرند و منجر به تخریب آن ها می شوند.

تاثیر آلودگی بر نمای کامپوزیتی ساختمان

امروزه از نماهای کامپوزیتی به عنوان متریال جدیدی که در کاهش وزن ساختمان ها بسیار موثر است، و به عنوان جایگزینی برای متریال های قدیمی و سنتی آجر، گچ، چوب و … استفاده می شود. این متریال ضمن اینکه ظاهر مدرنی را به انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … می بخشند، نسبت به مصالح قدیمی در برابر آلودگی نیز مقاومت بیشتری دارد.

نمای کامپوزیتی

که از فلز آلومینیوم در ترکیب آن ها استفاده شده است، در برابر آلودگی هوا و عوامل جوی مقاومت بالایی دارند؛ ضمن اینکه شستشوی این ورق ها نیز بسیار آسان است و در صورتی که گرد و غبار و آلودگی هوا ظاهر آن را کدرتر و کثیف تر از حالت اولیه نشان دهد، می توان با آب خالص و یا آب و مقداری شوینده ملایم به راحتی آن را تمیز کرد؛ به طوری که نمای روزهای اول را داشته باشد.

ورق های کامپوزیت علاوه بر مزیت های بسیار شامل هزینه مقرون به صرفه، سرعت نصب و اجرای بالا، تولید شده در انواع طرح ها و … در برابر آلودگی نیز مقاومت بیشتری نسبت به مصالح سنتی دارند.

تاثیر آلودگی بر نمای سیمانی

از نمای سیمان نیز برای پوشش بیرونی سازه ها استفاده می شود؛ خمیر سیمانی وقتی در مجاورت هوا قرار می گیرد، به شدت سخت می شود و به ماده ای مقاوم در برابر تغییرات شرایط هوایی مختلف تبدیل می شود.

از نمای سیمانی از گذشته تا کنون استفاده می شود اما علاوه بر مزیت هایی شامل یکنواختی، دوام و ماندگاری بالا و … که دارد؛ دارای یک عیب بزرگ نیز می باشد؛ به طوری که در در برابر گرد و غبار و آلودگی به خصوص در شهرهای آلوده ای همچون تهران، اصفهان و … عملکرد ضعیفی دارد.

جذب سریع گرد و غبار و تیره شدن نما و همینطور ترک خوردن از معایب این نوع از نمای ساختمان می باشد و به دلیل نیاز به شستشوی فراوان و صرف هزینه ‌های زیاد برای تمیز کردن نما، امروزه کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

تاثیر آلودگی بر نمای آجری ساختمان

آجر از مصالح ساختمانی می باشد که در قسمت های مختلف نمای یک ساختمان استفاده می گردد. از نکات مهمی که در رابطه با استفاده از آجر در نما وجود دارد، تاثیر آلودگی بر نمای آجر ساختمانی و همینطور تمیز کردن آن می باشد.

آجر در مجاورت آلودگی، به مرور آسیب می بینند و کم کم رنگ و جلای اولیه خود را از دست می دهد؛ از سویی دیگر شستن آجر نیز کارساز نیست چراکه این مصالح ساختمانی دارای روزنه هایی می باشد که جرم و آلودگی ها در آن رسوب می کنند و با آب نیز از بین نمی روند.

ضمن اینکه آجرها به دلیل جذب سریع گرد و غبار و آلودگی دچار شورابه های سنگین می شوند. حتی ممکن است افراد در حال شستن تراس باشند، آبی که جاری می شود تمامی خاک و گرد و غبار را همراه خود بر روی نما می آورد و این امر منجر به ایجاد شورابه بر روی نماهای آجری می شود.

برای جلوگیری از ایجاد شورابه بر روی نمای ساختمان، باید در معرض آلودگی و رطوبت قرار نگیرد که این کار به هیچ عنوان شدنی نمی باشد. با برای جلوگیری از تاثیر آلودگی بر نمای ساختمان آجری، باید بر روی آجرها رزین زده شود که هزینه بر می باشد.

جالب است بدانید که اصلی ترین علت آلودگی نماهای آجری، دوده و گرد غبار می باشد که تنها با اسید و با غلظت های مختلف تمیز می گردد.

انواع نمای ساختمان | زیباترین نمای ساختمان | نمای ساختمان دو طبقه

سخن آخر

آلودگی هوا در غلظت های مختلف برای سلامتی انسان ها مضر است؛ اما آسیب های ناشی از آلودگی فقط مختص به محیط زیست و انسان ها نمی باشد و حتی به مصالح و نماهای ساختمانی نیز آسیب می رساند.

با توجه به اینکه شهرهای بزرگ ایران همچون تهران دارای هوای آلوده ای هستند؛ به طوری که از آلوده ترین شهرها در جهان شناخته شده اند، انتخاب مصالح مناسب برای اجرای نما به خصوص در این شهرها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اجرای نما، مصالح مختلفی وجود دارد، اما اگر به دنبال مقاوم ترین آن ها در برابر آلودگیآلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که این روزها گریبانگیر شهرهای کوچک و بزرگ در ایران شده و میزان بالای آلاینده ها باعث بروز مشکلات مختلفی گشته است. ملموس ترین این مشکلات، تنگی نفس و مشکلات ریوی است که گریبانگیر مردم می شود. اما از این موارد که بگذریم ، یکی از بزرگترین مشکلات آلودگی هوا، ایجاد مشکل در می باشد.

وقتی هوا آلوده است تا که نگاهی به آپارتمان های شهری بیاندازیم ، به سختی می توانیم نمای ساختمان را در فاصله چند متری تشخیص دهیم. این بدان معنا است که را که بالاتر از سطح زمین هم هست، دود و آلودگی و آلاینده فرا گرفته است. این آلودگی ها از دو نظر و جنبه برای نمای ساختمان مضر هستند و به آن آسیب وارد می کنند.

جنبه اول اینکه این آلودگی به مرور زمان باعث تخریب نمای ساختمان و حتی پوسیدگی برخی از انواع نماها می شود. این پوسیدگی ها به مرور زمان باعث تخریب نما در قسمتی از آن خواهد شد. تخریب بخشی از می تواند به جلوه آن نمای ساختمان آسیب وارد کند. برای پیشگیری از این مورد ، راهکارهایی متناسب با نوع نما وجود دارد که در مجالی دیگر به آن اشاره خواهیم کرد.

اما از منظر دوم ، آلودگی هوا در ساختمان ها باعث کثیف شدن شده و چهره آپارتمان را خراب می کند. البته بسته به نوع نمای ساختمان این میزان آلودگی متفاوت است. در صورتی که میزان الودگی آنقدر کم باشد که به چشم نیاید می توان آن را نادیده گرفت، اما اگر زیاد باشد باید در رفع آن کوشید.

بهترین راه حل برای تمیزکردن نمایی که بر اثر آلودگی هوا کثیف شده است، نماشویی می باشد. شستن نما باعث می شود تا نمای ساختمان غبار از چهره برداشته و زیبایی های خود را نمایان سازد. این کار شاید هزینه هایی را برای ساختمان به همراه داشته باشد اما همین شستن از تخریب نما در دراز مدت جلوگیری می کند. البته باید دقت شود که آن هم برخی از نماهای خاص، کار هر فرد عادی نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد. سعی کنید برای نماشویی از افراد خبره و متخصص این کار که با تجهیزات حرفه ای در محل حاضر می شوند استفاده کنید.

هستید، توصیه می کنیم از استفاده کنید.