وزیر خارجه سعودی: چین بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز (یکشنبه) با حضور در مراسم افتتاح دهمین کنفرانس بازرگانان چینی و عربی، چین را بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی دانست.

به نوشته العربیه، بن فرحان با استقبال از برگزاری این کنفرانس گفت که دولت عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان به شدت حامی تقویت مشارکت تجاری میان کشورهای عربی با چین است و از نتایج به دست آمده از نشست همکاری عربی و چینی از ابتدا حمایت کرده‌اند.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین به سفر «شی جینگ پینگ» رئیس‌جمهور چین به ریاض در آذر ۱۴۰۱ اشاره گرد و گفت که این سفر روابط میان پکن و ریاض را در همه سطوح افزایش داد.

 

فیصل بن فرحان همچنین چین را بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی با ۴۳۰ میلیارد دلار حجم تبادلات تجاری دانست و گفت که تمایل متقابلی میان کشورهای عربی و چین برای توسعه مشارکت و همکاری وجود دارد.

او در این خصوص توضیح داد: «چین بزرگترین شریک تجارى کشورهاى عربى است، به طوریکه حجم کل مبادلات تجارى بین دو طرف در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۳۱ درصدى به ۴۳۰ میلیارد دلار رسید، پادشاهى سعودى ۲۵ درصد از کل مبادلات تجارى بین چین و کشورهاى عربی را تشکیل مى‌دهد و حجم مبادلات تجارى بین کشورمان و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۰۶.۱ میلیارد دلار رسیده است که رشد ۳۰ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد».

از سوی دیگر «خالد الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی نیز از آغاز به کار «راه ابریشم جدید» میان چین و کشورهای عربی خبر داد و در سخنانی گفت که جاده ابریشم جدید در راستای چشم انداز عربستان سعودی برای همکاری و مشارکت با چین به شمار می‌رود».

 

او در ادامه گفت که پادشاهی سعودی به عنوان پل ارتباطی میان جهان عرب و چین عمل کرده و در راستای توسعه روابط تلاش می‌کند. خالد الفالح، عربستان سعودی را بزرگترین اقتصاد غرب آسیا و سریعترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ دانست.

 

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی سپس گفت: «محصولات و تولیدات چین علاوه بر کمک به توسعه در پادشاهی سعودی، به کمک بزرگی برای توسعه کشورهای جهان عربی تبدیل شده است. ما اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های چینی برای ورود به صنایع پایه مانند باتری خودرو و نیمه‌هادی‌ها در عربستان هستیم».

عربستان سعودی میزبان دهمین کنفرانس بازرگانان عرب و چینی با شعار «همکارى براى رفاه» به مدت دو روز است و هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی فرصت های همکاری در زمینه سرمایه گذاری، اقتصاد و تجارت عنوان شده است.

در این کنفرانس که تحت نظر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار می شود، مقامات عربستانی، عربی و بیش از دو هزار شرکت کننده از سران بخش خصوصی حضور دارند و پیش‌بینی می‌شود که قراردادهایی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار میان شرکت‌های عربی و چینی امضاء شود.

به گفته ناظران، روابط میان چین و کشورهای عربی طی سال‌های اخیر شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. به گفته آن‌ها چین در روند تعامل خود، بر خلاف آمریکا قصد دیکته کردن سیاست‌ها و خواسته‌هایی که ناقص حاکمیت و استقلال کشورهاست را ندارد. یکی از دلایلی که کشورهای عربی برای کار با پکن تمایل دارند، همین عدم دخالت در امور داخلیشان است. در تعامل ریاض و ابوظبی با پکن، خبری از خواسته‌ها و دستورالعمل‌های دیکته شده نیست و اصولا چینی‌ها به هیچ مقوله دیگری به اندازه تضمین همکاری اقتصادی اهمیت نمی‌دهند.

پایان پیام /.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

خروج از نسخه موبایل