پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساخت چیست

در ادامه با ویلاطور همراه باشید تا کامل ترین مقاله در مورد پروانه ساخت و کاربرد ، اعتبار و… آن را مطالعه کنید تا شخصا قادر باشید انواع پروانه ساخت را تحلیل و بررسی کنید.

پروانه ساخت چیست

پروانه ساخت مجوزی است که شهرداری‌ یا سایر مراجع صدور ماننده

  1. همیار شهرداری
  2. دهیاری
  3. مراکز خدمات الکترونیک شهر

صادر نموده و برای احداث انواع ساختمان در اختیار مالک قرار می‌دهند .

نکته :

صدور پروانه باید قبل از شروع به ساخت اقدام شود و انجام هر گونه ساخت و ساز بدون پروانه غیر قانونی میباشد و

مراجع مربوطه موظف به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز میباشد.

پروانه ساخت چیست

امروزه به جای پروانه ساخت ، دفترچه شناسنامه ساختمان در اختیار متقاضیان قرار

داده می شود که شامل پروانه ساخت و نداشتن خلافی و پایان کار میباشد.

پروانه ساخت شامل اطلاعاتی ماننده

  1. محل ساخت
  2. نوع کاربری
  3. کروکی و مساحت زمین
  4. نوع اسکلت و مساحت بنا
  5. تعدا طبقات
  6. میزان تراکم
  7. مشخصات متقاضی صدور پروانه ساخت
  8. نام مهندس ناظر
  9. شماره پلاک ثبتی زمین
  10. تاریخ صدور پروانه ساخت
  11. مدت اعتبار پروانه که در صورت لزوم قابل تمدید است

مهمترین دلایل گرفتن پروانه ساخت

  1. اطمینان از ساخت قانونی
  2. بهره مندی از تسهیلات بانکی
  3. بهره مندی از انشعابات آب ،  برق ، گاز ، تلفن
  4. بیمه شدن کلیه عوامل و اشخاص موثر درساخت
  5. حضور مهندس ناظر

ناظرین ساختمانی  به دلیل استفاده از تجارب فنی و مهندسی ، درهنگام طراحی و نظارت

با ارائه راهکار و راهنمایی های لازم ، باعث جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و صرفه جویی در هزینه ساخت میشوند.

برگه گزارش تخلف در ساخت شهرداری

برگه گزارش تخلف در ساخت دهیاری

در صورت تخلف از مقرارت درج شده در پروانه ، مهندس ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا مرجع صدور پروانه از ادامه عملیات جلوگیری کند.

در این قسمت ساخت به کمیسیون ماده 99 ارجاع داده میشود و با پرداخت جریمه

ساخت بنا ادامه میابد.

ماده 99 چیست

به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم مصوب شهرها و روستا ها

کمیسیونی تشکیل از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی که باتوجه به طرح جامع نسبت به صدور رأی قلع بنا (همان قلع و قمع بنا به معنی تخریب کردین) یا دادن جریمه اقدام میکنند.

(( تمام فرم های تقاضا از دهیاری ماننده صدور پروانه ساختمان روستایی ، تعهد نظارت ،  اخطاریه به مالک ، گزارش تخلف به مراجع انتظامی و موارد مشابه در انتهای مقاله قرار میگیرد. ))

داشتن انشعابات بدونه پروانه !

ملک هایی که برای اولین بار در انها ساختمان ساخته میشود و  پروانه ساخت ندارند ،

به هیچ وجه نمیتوانند از انشعابات آب ، برق ، گاز ، تلفن  بهرمند شوند ؛

اگر در صورت نبوده پروانه ساخت  این انشعبات را مشاهده کردید

کنتور ها غیر قانونی بوده و از بازار سیاه خریداری شده اند.

مراحل صدور پروانه ساخت 

در ادامه مراحل صدور پروانه را به صورت عکس و متن برایتان قرار میدهیم به

همراه توضیح واژه های تخصصیه هر قسمت

در هر محله اگر سوالی برایتان پیش آمد ، میتوانید در بخش نظرات سوالتان را ثیت کنید

در کمترین زمان پاسخ داده میشود

مراحل صدور پروانه روستایی

مراحل صدور پروانه شهرداری

قطعی کردن تصمیم !

تصمیمات، بخشی از زندگی روزمره هستند

یکی از دلایل اصلی تصیمات اشتباه کمبود اطلاعات است

به شما تبریک میگم که دارین وقت صرف میکنین و این مقاله رو مطالعه میکنین

خوشحالم میشم در گرفتن تصمیم درست کمکتون کنم

با اطلاعات کافی میتونی گام محکمی بردارین

گام محکم برداشتن در این مرحله، کمک زیادی در پیمودن ادامه مسیر خواهد کرد.

یادتان باشد که برای ساختمان‌ سازی مراحل مختلفی را باید طی کنید که نیاز به وقت دارد و در ضمن هزینه ‌ای هم روی دوشتان می‌گذارد.

بد نیست بدانید که برای ساخت هر متر خانه جدید، حداقل باید حدود 1 میلیون تومان به بالا هزینه کنید.

موجودی و درآمدتان را برسی کنید و با حساب و کتاب تصمیم بگیرید.

*پیشنهاد ویژه

جهت خرید ویلا در شمال بر روی لینک زیر کلیک کنید:

باید به کجا مراجعه کنیم

برای تشکیل پرونده اگرساکن شهرهستید باید به شهرداری مراجعه کنید.

اگر ساکن روستا هستید باید به دهیاری مراجعه کنید.

ساکنین تهران میتوانند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

نیاز نیست حتما مالک به این دفتار مراجعه کند وکیل ملک ((فرد دارای وکالت از طرف مالک یا مالکین)) هم میتواند اقدام به اخذ پروانه کند.

نکته: در برخی مناطق حداقل متراژ زمین برای گرفتن پروانه 250 متر میباشد

و در برخی دیگر از مناطق 100 متر

با مراجعه به محل صدور مربوطه با توجه به کاربری ملک شما این مورد مشخص میگردد.

(توضیح کاربری زمین را انتهای مقاله قرار میدهیم )

چه مدارکی نیاز داریم

  1. اصل و کپی سند یا سندهای ملک یا هرمدرک دیگر تایین مالکیت
  2. کارت شناسایی (( کارت ملی ))
  3. در صورت مراجعه وکیل اصل و کپی وکالت نامه و شناسنامه وکیل
  4. در صورت فوت مالک اصل و کپی گواهی انحصار وراثت
  5. اصل و کپی برگه تسویه ‌حساب عوارض شهرداری
  6. فیشهای برق، آب، گاز، تلفن و پلاک پستی
  7. نقشه GIS
  8. در صورتی که ملک قاقد ساختمان باشد ارایه گواهی 6 و 8 قانون زمین شناسی

یادتان نرود که عوارض شهرداری  را حتما تسویه کنید با فراموشی این مدارک به مشکل برخواهید خورد.

توضیح نقشه GIS ، ماده 6 و 8 قانون زمین شناسی را انتهای مقاله قرار میدهم .

بازدید از ملک شما

در مرحله قبل پرونده تشکیل شده فعلا کار شما به اتمام رسیده و

می ‌بایست از ملک شما بازدید صورت گیرد.

در بازدید موارد مانند ابعاد ملک، عرض خیابان، بنای موجود، موقعیت مجاورین در صورت داشتن مواردی از قبیل پخ در بنا تعیین و گزارش می ‌شود.

(( پخ : خط موربی است که سطح گوشه ای از قطعه زمین را که در نبش دو معبر قرار دارد به منظور ایجاد دید مناسب رانندگی حذف نموده و آن را جز فضاهای شهری قرار می دهد.))

در این بازدید اطلاعاتی از قبیل ابعاد باقی ‌مانده ملک پس از اصلاحی‌ های مورد نظر شهرداری ، مساحت پس از اصلاحی ، عرض‌ گذر، تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه در دستور نقشه تعیین می ‌گردد .

به زبان حقوقی به این بازدید اعلام نظر طرح تفضیلی  و بروکف گفته میشود

بروکف چیست

بر به معنی حدود زمین (XY) و کف به معنی ارتفاع تمام شده همکف (Z) است.

معمولا وقتی زمین شما مجاور یه راه ساخته نشده قرار گرفته باید برای مقدار عقب نشینی یا به عبارتی بر زمین و ارتفاع جداول و وردی ساختمان و به عبارتی کد کف از شهرداری استعلام گرفته شود .

در این اصلاحی ، ابعاد ملک جدید و میزان عقب‌نشینی ساختمان جدیدتان مشخص میشود .

طرح تفصیلی چیست

طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع، نحوه استفاده از زمین های شهری را در سطح محلات مختلف شهر تعیین میکند.

مانند شبکه عبور و مرور ، میزان تراکم جمعیت ، اولویت های مربوط بهسازی، توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری .

سابقه تهیه طرح های جامع و تفصیلی در ایران به حدود سال های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برمی گردد و سازمان مسئول تهیه طرح های جامع و تفصیلی وزارت مسکن و شهرسازی است.

در این مرحله ممکن است متوجه شوید که خانه‌تان در طرح‌های شهری قرار دارد.

تهیه نقشه ساختمان

شهرداری دستور نقشه ساختمان جدیدتان را به شما تحویل می‌دهند و شما به‌عنوان سازنده ساختمان وظیفه دارید که براساس این دستورات ، نقشه آپارتمانتان را به کمک مهندسان معماری تهیه کنید.

دقت کنید  این نقشه همان نقشه فضایی  به ‌حساب می‌ آید که قرار است در آن زندگی کنید، پس برای طراحی نقشه سراغ مهندسان کار درست بروید.

رفع ایرادهای نقشه

اگر نقشه‌تان مشکلی نداشته باشد که هیچ، اما گاهی در این مرحله، ایرادهایی به نقشه‌تان وارد می‌شود که در نهایت اصلاح آنها به نفع خود شماست.

به هرحال شما باید نقشه را برای اصلاح دوباره به مهندسان بسپارید.

یادتان باشد که ممکن است این مرحله، چندبار تکرار بشود انقدر این رفت‌وآمدها ادامه‌خواهد یافت تا شما یک نقشه درست و بدون اشکال برای ساخت خانه جدیدتان داشته باشید.

پرداخت عوارض

این مرحله برایتان کمی ‌گران تمام می‌شود، پس از رفع ایرادات و نهایی شدن نقشه معماری از سوی واحد صدور پروانه عوارض تراکم شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری آن، محاسبه و تعیین می‌ گردد واگر قصد خرید ‌تراکم را دارید ، باید یک قیمتش مازاد را هم بپردازید .

در این مرحله هم اگر پرداخت عوارض را به تعویق بیندازید، صدور مجوزتان با تأخیر مواجه خواهد شد.

خیلی‌ها هستند که کارشان به‌دلیل مشکلات مالی در همین مرحله متوقف می‌شود.

آن حساب و کتاب اولیه برای همین موقع‌‌هاست .

قیمت برای هر شهر ، منطقه ، شهرستان متفاوت است ، برای استعلام قیمت به

شهرداری مراجعه کنید

تعریف تراکم را انتهای مقاله قرار میدهیم.

برسی‌ های مهندسی

بعد از گرفتن تأییدیه اداره درآمد شهرداری مبنی بر پرداخت و تسویه عوارض متعلقه، پروژه به مرحله پیش ‌نویس پروانه می ‌آید.

در صورت لزوم (ساختمان بیش از ۵ طبقه) گزارش آزمایش مکانیک خاک در این مرحله و هم‌ زمان با تهیه نقشه‌های سازه، برق و مکانیک تهیه و از سازمان نظام‌ مهندسی تأییدیه گرفته می شود.

تمامی‌برگه‌های مهندسی دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرند تا محاسبه‌های پایانی هم انجام شوند.

در این مرحله تذکرهایی هم از سوی مسئولان شهری درخصوص رعایت مسائل مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی یا رعایت اصول اسکلت‌ بندی ساختمان به شما داده می‌شود.

تذکرهای شهرداری در این مرحله را جدید بگیرید 

کم ‌کم باید خودتان را برای شروع عملیات ساخت‌ وساز آماده کنید.

پروانه ساخت خدمت شما ? !

((عکس جلد پروانه ساخت))

اگر مراحل گفته شده را به ‌طور مرتب طی کنید مشکلی در گرفتن پروانه ساخت‌

نخواهید داشت.

در این مرحله می‌توانید مجوز ساخت‌وساز را از شهرداری‌ها تحویل بگیرید.

البته تازه کارتان شروع شده است باید سراغ مراحل اصلی ساخت‌وساز بروید.

مدارک لازم برای شروع مراحل ساخت

برای شروع به ساخت‌ نیاز به داشتن مجوزی دارید که توسط شهرداری‌ها صادر می‌شود.

برای گرفتن این مجوز هم باید کمی وقت بگذارید و مدارک لازم را فراهم کنید.

2 .برگه تعهد محاسب + نقشه‌های سازه

  1. فرم تعهد کارفرما و گواهی امضاء شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی
  2. فیش‌های عوارض زیر بنا، نوسازی سال‌جاری

5.جواب نامه از اداره بیمه، مخابرات، آب و برق

6.اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی

7.مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسان ناظر شهرسازی

8.تهیه پیش‌نویس پروانه توسط شهرداری

9.تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری

10.اخذ امضای پروانه ( پیش ‌نویس گیرنده ، محاسب ، مسئول فنی وشهرسازی ، معاون یا شهردار.)

زمان اعتبار مجوز ساخت

پروانه ساخت چیست

آمارهای معاونت‌های شهرسازی شهرداری‌ها نشان می‌دهد از میان کسانی که برای ساخت و ساز، پرونده تشکیل می‌دهند، حدود یک ‌سوم تا مرحله کسب مجوز پیش می‌روند و بقیه در میانه راه از تصمیمشان منصرف می‌شوند.

اما شهروندانی هم که مجوز گرفته‌اند نمی‌توانند این مجوز را در جیبشان بگذارند و هر وقت دلشان خواست ساخت‌وساز را شروع کنند.

براساس قوانین مصوب برای شهرسازی، اعتبار مجوز ساخت‌وساز فقط ۲ سال است و این مجوز‌ها بعد از این مدت تعیین شده باطل می‌شوند.

در ضمن اگر کلنگ احداث یک ساختمان جدید در شهر زده شود، مالک نمی‌تواند پروژه را تا هر وقت دلش خواست کش بدهد. زمان تمام شدن پروژه‌های ساختمانی براساس متراژشان اعلام می‌شود که اگر مالک نتواند در این مدت زمان این ساخت‌وساز را انجام دهد، در ابتدا به او اخطار می‌دهند و بعد هم مشمول عوارض تعویق می‌شود.

نحوه تمدید و تجدید پروانه ساختمان

پروانه ساخت چیست

مالک مکلف به اتمام به موقع ساختمان به منظور جلوگیری از متروکه ماندن آنها و ممانعت از ایجاد مشکلات ترافیکی و اجتماعی و مبلمان شهری… حداکثر تا انتهای مهلت پروانه ساختمانی بوده ‌چنانچه در مهلت مقرر، ساختمان‌ احداث نشود پروانه ساختمانی‌ با رعایت موارد زیر تمدید یا تجدید خواهد شد.

تمدیدها

  1. تمدید اول و دوم در سال های چهارم و پنجم عوارض ندارد در صورتی که بعد از انقضای مهلت پروانه برای تمدیدها مراجعه نماید مابه التفاوت عوارض زیربنا و پذیره وصولی زمان صدور و زمان مراجعه دریافت خواهد شد .

زمان مراجعه عوارض تمدید اول پنج درصد و تمدید دوم ده درصد عوارض جدید الاحداث و پذیره وصول خواهد شد.

  1. تمدید پروانه ساختمانی یک سال بوده از زمان اتمام مهلت پروانه منظور خواهد شد.
  2. عوارض تمدید پروانه از ۵۰% کل عوارض زمان صدور بیشتر نخواهد بود
  3. بدون نماکاری صدور پایانکار ممنوع است لذا متوجه ساختن مالک به این موضوع در هنگام صدور پروانه ساختمانی و اعلام کتبی به ایشان ضروریست .
  4. اخذ پایانکار در مهلت قانونی پروانه و تمدیدهای آن به شرطی که مراحل احداث توسط مهندس ناظر مربوطه تأیید شود رایگان خواهد بود .

صدور پروانه المثنی

  1. تقاضانامه مالک مبنی بر صدور پروانه ساختمانی المثنی از دهیاری یا شهرداری
  2. ارائه استشهاد نامه مالک مبنی بر مفقودی، سرقت، آتش سوزی و امحاء پروانه های ساختمانی
  3. صدور پروانه جدید با درج عنوان “المثنی” بر روی آن
  4. اخذ بهای خدمات صدور پروانه ساختمانی المثنی مطابق با بند ۴ بهای خدمات شیوه نامه نحوه محاسبه عوارض محلی توسط شورای اسلامی بخش پس از تصویب شورای بخش و طی روال قانونی

موارد مستثنی از دریافت پروانه و پرداخت عوارض

  1. تغییر در تقسیمات داخلی ساختمان
  2. الحاق دو یاچند مغازه به همدیگر
  3. نصب پنجره به بالکن های سه طرف بسته
  4. احداث گلخانه با هر طرحی در داخل خانه
  5. اجرای عقب کشی در املاک
  6. تعمیرات جزئی و مرمت ساختمان و تعویض در و پنجره ها بدون تغییر در ابعاد آنها
  7. تعویض ‌سقف اعیانی های‌‌مسکونی به شرط عدم افزایش ارتفاع در ساختمان قدیمی و عدم افزایش دهنه و ‌با رعایت مسائل فنی و ایمنی در صورتی‌که ‌احتمال‌خطر ریزش وجود داشته باشد .
  8. سرویس بهداشتی در حیاط به مقدار حداکثر ۳ مترمربع
  9. احداث حوض یا استخر یا مخزن آب و مواد سوختی در داخل خانه
  10. سایبان خودرو در حیاط با مصالح غیر بنایی
  11. سایبان ‌روی درب‌منازل و درب ‌حیاط ‌حداکثر با۵۰ سانتیمتر پیش آمدگی در معابر
  12. سایبان درکناره بام ها و بالای پنجره ها حداکثر ۲۵ سانتیمتر
  13. نماسازی ساختمان یا دیوارهای ملک بدون تجدید بنای آنها به شرطی که در معابر با عرض بالای ۶ متری به معبر تجاوز نشده باشد و در معابر با عرض ۶ متر و کمتر در صورت عدم لحاظ عقب نشینی در طرح هادی روستایی مشمول این بند خواهد بود .
  14. قفسه بندی ‌در داخل مغازه ‌با مصالح غیرثابت و غیر بنایی ازجمله با نبشی و نئوپان و ورق
  15. تبدیل قسمتی از اعیانی به پارکینگ و ایجاد پارکینگ در اعیانی و نصب درب پارکینگ از ضلع مجاز ، ایجاد در روستا ها مطابق طرح هادی
  16. استفاده از زیر پله یا اطاقک بالای پله به عنوان انباری
  17. احداث ساختمان های موقت پروژه های عمرانی و ساختمانی تا مدت اعتبار مهلت موافقت نامه اولیه و یا مدت اعتبار پروانه ساختمانی قابل استفاده و قبول بوده و مالک یا پیمان کار مکلف است بعد از انقضاء مهلت مذکور نسبت به بر چیدن تاسیسات فوق الذکر اقدام نماید .

کاربری زمین یعنی چه

پروانه ساخت چیست

به نحوه ی استفاده از یک ملک کاربری می گویند

که عبارت اند از:

  1. مسکونی
  2. تجاری
  3. کشاورزی
  4. صنعتی
  5. خدماتی
  6. معدن
  7. ورزشی
  8. فاقد کاربری

هرکدام از این موارد به دسته های مختلف تقسیم میشوند.

برای اطلاع بیشتر به این مقاله مراجعه کنید _ لینک)

نقشه GIS چیست

نقشه GIS مربوط به طرح جامع است که در سال ۱۳۸۵ تهیه شده

دارای اطلاعاتی مانند

  1. محدوده حریم شهر و روستا ها
  2. کاربری اراضی
  3. فضای سبز ، کمربند سبز و منابع های ملی
  4. معابر اصلی و فرعی
  5. عوارض طبیعی منطقه

ماده 6 و 8 قانون زمین شناسی چیست

دو نوع تعاریف در این باره وجود دارد

هردو را قرار میدهم

ماده 6

‌ماده 6 – کلیه زمینهای موات شهری اعم از آنکه در اختیار اشخاص یا بنیادها و نهادهای انقلابی دولتی و یا غیر دولتی باشد در اختیار دولت‌جمهوری اسلامی است و

اسناد و مدارک مالکیت گذشته ارزش قانونی ندارد. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند به درخواست وزارت مسکن و‌شهرسازی اسناد آنها را به نام دولت صادر نمایند مگر آنکه از تاریخ 1357.11.22 توسط دولت واگذار شده باشد.

ماده 8

‌ماده 8 – کلیه اراضی بایر شهری که صاحب مشخصی نداشته باشد در اختیار ولی فقیه می‌باشد.

(( برای تعیین داخل منابع ملی نبودن زمین و تایید پرداخت شدن قسط سند اصلاحات اراضی ))

ماده 6  کلیه مراجعی که به نحوی از انحا در ارتباط با زمینهای شهری، اقداماتی از قبیل نقل و انتقال صدور مجوزهای قانونی و پروانه‌های حر چاه یا ساختمانی‌و غیره انجام می‌دهند، ملزم و موظفند قبل از هر گونه اقدامی بود، نظر وزارت مسکن و شهرسازی را درباره نوع زمین استعلام نمایند، مگر این که با توجه به سایر‌مواد آیین‌نامه، نوع مزین مشخص و معین باشد. چنانچه وزارت مسکن و شهرسازی ظرف یک ماه، پاسخ استعلام مراجع یاد شده در این ماده را ندهد، مراجع‌مزبور می‌توانند رأساً اقدام نمایند. تبصره  اشخاص ذینفع در صورت موافقت مراجع یاد شده در این ماده و ماده (7) می‌توانند رأساً نسبت به اخذ نظر وزارت مسکن و شهرسازی اقدام نمایند.

ماده 8 – موارد زیر غیر موات تلقی می‌شود، مرگ آن که خلاف آن بنا به تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی ثابت شود:

الف – پلاکهایی که طبق مقررات برای آنها به عنوان نصاب مالکانه، پروانه ساختمانی صادر شده یا بشود.

ب  پلاکهایی که مساحت زمین آنها تا 3000 متر مربع بوده و مربوط به واحدهای مسکونی ساخته شده یا هر گونه مستحدثات باشد، مشروط بر دارا بودن هر‌یک از اسناد مشروح زیر که تاریخ صدور آنها قبل از تاریخ 1358.4.5 باشد

تراکم و ضریب سطح اشغال چیست

تراکم

تراکم ها بر اساس نوع و جنس واحد اندازه گیری به دو دسته تقسیم می شوند

  1. تراکم جمعیتی که با واحد نفر در هکتار مشخص می شود.
  2. تراکم ساختمانی که معمولا به صورت درصد بیان می شود.

((مجموع مساحت تمام طبقات نسبت به مساحت زمین تحت عنوان “تراکم ” خوانده می شود))

سطح اشغال

سطح اشغال شده در طبقه همکف یک ساختمان نسبت به کل مساحت زمین مورد نظر (طبق سند و یا مساحت وضع موجود بشرطی که بدون کسر اصلاحی کمتر از سند مالکیت باشد) را سطح اشغال مینامند.

برای احداث بنا ، میزان سطح اشغال بنا را مشخص میکنند ، مثلاً میگویند سطح اشغال  60%  ، یعنی در آن قطعه زمین میتوانند تا 60% مساحت زمین ساختمان بسازند .

بنا براین اگر ساختمانهای دو طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز دراین ساختمان 120% است.

( 120% =60%  * ۲ ) .

یا اگر ساختمانهای سه طبقه  با سطح اشغال 60% تعریف شود تراکم مجاز در این ساختمان 180% است.

( 180% =60% * ۳)

پس نتیجه میگیریم مساحت کل قابل ساخت=مساحت زمین *تراکم

و برای بدست اوردن تعداد طبقات

تعداد طبقات ساخت=تراکم/سطح اشغال

نکته:

زیربنای هر واحد از ۱/۲ میانه دیوار مشترک آن واحد یا واحدهای همسایه در نظر گرفته می شود .

پاسیو ها و بام و راهرو و راه پله جز زیربنا نیستند.

رعایت تراکم برای افزایش سطح کیفیت زندگی ساکنین است

فرض کنید شما در یک آپارتمان که در یک کوچه 10 متری واقع شده است زندگی می کنید اگر در این کوچه به طور متوسط 20 قطعه تفکیکی موجود باشد و در هر قطعه ساختمانی 4 طبقه وجود داشته باشد حدودا 80 تا 100 خانواده در این کوچه زندگی می کنند. تصور کنید که روز اول مهر هر خانواده تصمیم بگیرد فرزند دانش آموز خود را با اتومبیل شخصی خود به مدرسه برساند! شما در این کوچه ساعت 8 صبح با حجم انبوه اتومبیل و رفت و آمد مواجه خواهید شد. یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد ساکن در شهر باید مدنظر خود قرار دهند مساله تراکم است.

نمونه فرم های دهیاری

فرم شماره 1 ستعلام در خصوص ضوابط ساخت و ساز قبل از تشکیل پرونده

فرم شماره 2 تقاضای صدور پروانه ساختمان روستایی

فرم شماره 3 گواهی مالکیت زمین(درخصوص زمینهای فاقد سند مالکیت)

فرم شماره 4 دستور تهیه نقشه

فرم شماره 5 برگ تعهد معماری

فرم شماره 6 برگ تعهد محاسبات سازه

فرم شماره 7 تعهد نظارت

فرم شماره 8 اعلام شروع به کار عملیات ساختمانی

فرم شماره 9  گزارش مرحله اول (بعد از بتن ریزی پی)

فرم شماره 10 گزارش مرحله دوم (اجرای اسکلت و عملیات سازه)

فرم شماره 11 گزارش مرحله سوم (اجرای عملیات سفت کاری و نازک کاری)

فرم شماره 12 گزارش مرحله چهارم (گزارش نهایی کار)

فرم شماره 13 گزارش پیشرفت عملیات ساختمانی و درخواست پیانکار

فرم شماره 14  اخطاریه به مالک

فرم شماره 15  گزارش تخلف به مراجع انتظامی

فرم شماره 16  گزارش تخلف به کمیسیون ماده 99

مقاله های مرتبط

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود در پایین صفحه، 

ویلاطور را برای انتشار مطالب مفید و کارآمد کمک می کنید.

 دیگر مقالات ویلاطور 

منبع مقاله :

 

آن دسته از افرادی که قصد احداث یک بنای جدید را داشته و یا می‌خواهند بخش عمده‌ای از ملک قدیمی خود را بازسازی کرده و قسمتی را به ملک خود اضافه کنند، ابتدا باید برای گرفتن جواز ساخت اقدام نمایند تا پروانه ساخت بگیرند. نداشتن دانش و اطلاعات کافی در این مورد می‌تواند اتلاف زمان و هم هزینه‌هایی را برای افراد به همراه داشته باشد. به همین خاطر کسب اطلاعات مختصر و مفید در این مورد می‌تواند کار ساخت‌وساز را جلو بیندازد.

اخذ مجوز ساخت و تفاوت آن با پروانه ساخت

اگرچه افراد معمولاً پروانه ساختمان و اخذ مجوز ساخت را به یک معنا به کار می‌گیرند، اما باید دانست که اخذ مجوز ساخت شامل فرآیند اداری و نامه‌نگاری‌های مختلف و پرداخت هزینه‌های مربوطه برای گرفتن تاییدیه است، اما پروانه ساختمان مدرکی است که پس از نهایی شدن اقدامات صادر شده و پس از امضای افراد مربوطه مانند ناظر ساختمان در دسترس مالک یا سازنده ذی‌صلاح قرار می‌گیرد.

پروانه ساخت ساختمان اطلاعات زیر را شامل می‌شود:

شایان ذکر است؛ تا زمانی که مهندس ناظر پروانه را رویت نکرده و شروع به کار ساختمان را امضا ننموده مالک حق شروع پروژه را ندارد.

چرایی اخذ پروانه ساخت

اصلی‌ترین دلایل اخذ پروانه ساخت این است که اولاً ملک مورد نظر تحت نظارت بوده و طبق محاسبات علمی و فنی ساخت آن انجام گیرد و دوما درآمدی برای مرجع صدور پروانه که در شهرها شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها هستند، داشته باشد.  موارد زیر به طور خلاصه دلایل دیگر اخذ پروانه ساختمان را به صورت فهرست وار شامل می‌شوند.

وظیفه ناظران ساختمان این است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از مفاد پروانه،  آن را به مرجع صدور پروانه گزارش کرده تا این مرجع از ادامه عملیات ساخت (در صورتی که در مرحله گودبرداری نباشد) جلوگیری نماید. در این حالت، ساخت‌وساز، به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع داده می‌شود و با پرداخت جریمه، ساخت بنا ادامه خواهد یافت. البته این کار می‌بایست طبق مقررات ملی ساختمان و مباحث مربوط به آن، انجام گیرد.

گام به گام تا اخذ پروانه ساخت

همانند هر فرآیند قانونی دیگری، برای دریافت پروانه ساخت تجاری،پروانه ساخت مسکونی، پروانه ساخت اداری و پروانه ساخت کارگاهی مراحل متعددی را باید پشت سر گذاشت. این مراحل را به طور کلی می‌توان در شش مرحله زیر، تقسیم نمود. اگرچه برخی قوانین با توجه به شرایط ملک و محل ساخت‌وساز  ممکن است تا حدی متفاوت باشند.

تشکیل پرونده توسط مالک یا وکیل وی در دفتر خدمات الکترونیک در شهرها یا دهیاری‌ها

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی  و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

پس از این کار درخواست بازدید از ملک ثبت گردیده و با بازدید مأمور شهرداری، گزارش لازم درباره اطلاعات مربوطه، تهیه و تنظیم خواهد شد. به منظور اثبات مالکیت مدارکی مانند سند مالکیت شش ‌دانگ، برگه قرارداد واگذاری شهری، ارجاع نامه سازمان اوقاف، مقاوله نامه اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران و بنچاق نیز لازم خواهد بود.

ارسال دستور نقشه برای مالک بعد از بازدید افراد ذی‌صلاح از ملک

این مرحله شامل اعلام تعداد طبقات، مساحت هر طبقه، اصلاحی شهرداری و نظایر آن بر اساس نوع پهنه، عرض ‌گذر و برخی اطلاعات دیگر است و سپس دستور نقشه از طرف مالک به معمار داده می‌شود.

طراحی نقشه به عنوان مهم‌ترین گام در بین مراحل اخذ پروانه ساختمان

پس از انجام طراحی فاز یک توسط گروه طراح بر اساس دستور نقشه و چک شدن آن با ضوابط شهرداری و آتش نشانی، نقشه‌ها برای بررسی به دفاتر خدمات الکترونیک ارسال خواهند شد. در این گام و در صورت نیاز اصلاحات انجام و نقص‌ها رفع گردیده و پرونده برای ادامه کار ارجاع می‌گردد.

پرداخت هزینه عوارض تخریب و نوسازی

پس از تایید شدن نقشه‌های معماری، محاسبات، برق و مکانیک از طرف دفتر خدمات الکترونیک و صدور پروانه نوبت به پرداخت عوارض ملک می‌رسد. این مبلغ برای هر منطقه بر اساس تراکم موجود با توجه به تعداد طبقات و متراژ محاسبه می‌شود و مالک می‌بایست مبلغ عوارض را به اداره درآمد مالیات پرداخت نماید.

مدارک پیش نویس پروانه

مدارک پیش نویس توسط مالک یا نماینده قانونی وی با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک و کامل کردن فرم درخواست ناظر و عقد قرارداد بین مالک و ناظر توسط دفتر خدمات الکترونیک تکمیل خواهد شد.

این مدارک؛ گواهی امضا رشته‌های سازه، معماری، برق و مکانیک، برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه های معماری، سازه، برق و مکانیک را در بر می‌گیرد. علاوه بر این چک‌ لیست‌های مرتبط با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان درباره بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و نتیجه آزمایش خاک نیز باید ارائه شوند.

در ادامه این مرحله، قرارداد مالک و ناظر، باید برای اختصاص سهمیه برگ سبز  ناظر امضا شده و به همراه تعهد رعایت اصلاحی و تاییدیه ناظر نما به دفتر خدمات تحویل داده شود.

همچنین برای صدور پروانه ساختمان‌های بیش از 2000 متر، ارائه تاییدیه نقشه‌های فاز 2 از سوی سازمان نظام مهندسی به مرجع صدور پروانه ضروری است. این نقشه‌ها شامل ماده 33 نظام‌ مهندسی یعنی چهار رشته ساختمانی سازه، معماری، برق و مکانیک است و در اغلب موارد فرآیند طولانی مدت و اصلاحیه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

نکته مهم اینجاست که با توجه به زمان زیاد فرآیند دریافت پروانه (حدود 6 تا 9 ماه) اگر حتی نقدینگی لازم برای ساخت وجود ندارد، می‌توان ابتدا پروانه ساختمانی را دریافت نمود. نظر به اینکه این پروانه‌ها عموماً اعتبار دو ساله دارند، پس از این کار نسبت به تامین نقدینگی لازم برای عملیات ساخت اقدام کرد.

چاپ و دریافت پروانه ساخت

پس از طی مراحل قبلی و تایید چهار رشته برای اخذ تاییدیه از سوی دفتر خدمات الکترونیک، تاییدیه‌هایی مانند بر و کف، تاییدیه رییس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و تاییدیه شهردار لازم است.

 موارد مهم در مورد فرآیند دریافت پروانه

در سال‌های اخیر، شهرداری‌ها به جای پروانه ساخت، دفترچه‌های “شناسنامه ساختمان” را صادر ‌می‌کنند. شناسنامه ساختمان برگه‌ای است که مشخصات کلی یک ساختمان در آن آورده شده است.

در این شناسنامه مواردی از قبیل مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصات آسانسور در قالب جدول‌هایی آورده شده که هرکدام از این موارد خود به موارد جزئی‌تر تقسیم می‌شوند؛ به طوری که می‌توان از روی این شناسنامه درباره‌ ویژگی‌های عمو‌می ‌ساختمان اطلاعات قابل توجهی را کسب کرد.

هزینه اخذ پروانه ساختمان چطور محاسبه می‌شود؟

اساس محاسبه هزینه‌های دریافت پروانه بر اساس کاربری ملک انجام می‌گیرد. عوامل دیگری که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر دارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه‌ای ساختمان هستند. برای مثال فرمول محاسبه هزینه دریافت پروانه ساخت برای ساختمان‌های مسکونی در شهرها به شرح زیر است.

هزینه جواز ساخت ساختمان مسکونی = ضریب ✕ (مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده ✕ 20) ✕ قیمت منطقه‌ای

در این جدول مساحت ناخالص زیربنا شامل مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان بوده و ضریب آن متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر به کار خواهد رفت.

سطح زیر بنا ضریب
تا ۶۰ متر مربع ۵%
تا ۱۰۰متر مربع ۱۰%
تا ۱۵۰متر مربع ۱۸%
تا ۲۰۰ متر مربع ۳۰%
تا ۳۰۰ متر مربع ۴۵%
تا ۴۰۰ متر مربع ۶۵%
تا ۵۰۰ متر مربع ۹۰%
تا ۶۰۰ متر مربع به بالا ۱۲۰%

مدت اعتبار پروانه ساخت

مدت اعتبار پروانه‌های ساختمانی که از طرف مرجع صدور پروانه صادر می‌گردند با توجه به هر استان و شهرستان، متفاوت است. اما عموما مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین 1 تا 2 سال بوده و در استان تهران برای اتمام عملیات ساختمانی نیز مهلت 42 ماهه به مالکان داده می‌شود.

لذا طبق قانون و در صورتی که مالک از هر یک از زمان‌های درج شده روی پروانه پیروی نکند، باید برای تمدید اعتبار پروانه، هزینه پرداخت کند. شایان ذکر است؛ در صورتی که عملیات ساختمانی شروع نشده و اعتبار پروانه تمام شود، برای تمدید اعتبار نیز محدودیت وجود دارد. به این معنی که در صورت عدم توجه به این موضوع و تغییر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، مالک ناچار خواهد شد که روند دریافت پروانه را دوباره طی نماید.

مراحل صدور پروانه ساخت در مناطق روستایی

دریافت پروانه احداث ساختمان‌های روستایی به عنوان اولین گام در ساخت‌وساز در مناطق غیر شهری به حساب می‌آید و شما به منظور دریافت این جواز نیازمند طی کردن چندین مرحله هستید که شرح آن‌ها در ادامه آورده شده است

پس از ارائه این مدارک روند صدور آغاز شده و در پی آن مراحل زیر طی می‌شود.

این مرحله اولین گام در دریافت پروانه ساخت روستایی محسوب می‌شود و مالک می‌بایست درخواست مکتوب خود را جهت اخذ جواز به دهیار و شورای محل ارجاع دهد.

بعد از درخواست کتبی مالک به دهیار و شورای محل، افراد مربوطه برای بازدید ملک مورد نظر اقدام می‌کنند. در این مرحله چنانچه ملک مورد نظر در بافت مسکونی واقع گردیده باشد و مالکیت آن اثبات گردد، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده و به درخواست مورد نظر پروانه ساختمان چیست و چرا لازم است؟

پروانه ساختمان سندی است که شهرداری‌ها (یا سایر مراجع صدور پروانه مانند همیاری شهرداری) صادر نموده و در اختیار مالک قرار می‌دهند. برای احداث هرگونه ساختمان باید مجوز لازم از مرجع ذی‌صلاح دریافت گردد.

پروانه ساختمانی شامل چه  اطلاعاتی می باشد؟

همچنین مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه در صفحه اول نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل تمدید است.
پروانه، ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه بوده تا مرجع صدور در صورت تخلف از مفاد پروانه از ادامه عملیات جلوگیری کند.
رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است.
اخذ سند مالکیت جهت هر واحد مسکونی منوط به ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع صدور پروانه می‌باشد.

چه زمانی به مجوز ساخت نیاز است؟

همه پروژه‌های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد. در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی‌های ساده می‌تواند توسط پیمانکاران حرفه‌ای یا خود صاحب‌ خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود. با این ‌حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد. اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و مجوز ساخت را اداره کرده و هزینه‌های جواز ساختمان را برآورد می‌کند. اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌خواهید انجام دهید نیاز به تأییدیه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط توسط آن‌ها قابل انجام است. به‌طور مثال کار کردن بروی خطوط گاز توسط صاحب‌خانه ممنوع است و در صورت بروز مشکل یا تغییرات باید به اداره گاز اطلاع دهد تا جهت انجام عملیات در مکان حاضر شوند.

الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده بوده و برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه تدوین می‌شود. بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقهی خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ترین تغییرات ساخت مثل حیاط سازی نیز به مجوز نیاز دارد.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست ؟

دفترچه های شناسنامه ساختمان به جای پروانه های ساختمان صادر می شود که نداشتن خلاف و پایان کار را شامل می شود.
شناسنامه های ساختمان از جمله شامل موارد زیر می باشد:

انواع مجوز صدور و پروانه ساختمانی:

فرآیند صدور پروانه ساختمان

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی  و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. به طور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد، این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ شده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می‌شود.

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود.
بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان‌شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

سپس باید برگه‌های سهمیه آن‌ها به انضمام قرارداد فی‌مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود. اگر زیربنای ساختمان متراژی بیش از 2000 مترمربع داشته باشد مشمول اجرای ماده 33 نظام‌مهندسی ساختمان خواهد شد.  بنابراین باید تأییدیه نقشه‌های سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشه‌های تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظام‌مهندسی اخذ شود.

درمجموع مدارک پیش‌نویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت‌اند از:

برگه سبز مهره شده 4 رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره و تأییدیه خاک.

بعد از تأییدیه نقشه‌های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه‌های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیه‌ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

نکته آخر اینکه زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال از تاریخ صدور است که تا ۲ سال دیگر هم قابل تمدید خواهد بود. مهلت اتمام عملیات ساختمانی هم برحسب متراژ و تعداد طبقات جدولی دارد . به‌عنوان یک معیار کلی حدود ۴ سال در نظر گرفته می شود. ممکن است در حین ساخت به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند.

در این صورت مراحل مشابهی نظیر صدور پروانه اولیه اما به‌عنوان پروانه تغییر نقشه با تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک مربوطه طی می‌شود و پروانه جدیدی صادر می‌گردد. در حین اجرا ممکن است مازاد بر متراژ پروانه، اضافه بنا داشته باشیم. در این صورت مراحل گواهی عدم خلاف طی می ‌شود و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز خلاف عوارض معادل آن اخذ و گواهی عدم خلاف آن صادر می ‌شود. در غیر این صورت در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و معمولاً رای به تخریب داده می‌ شود.

محاسبه هزینه اخذ پروانه ساختمان:

هزینه اخذ پروانه ساختمان از جمله مواردی است که برای کارفرمایان بسیار مهم می باشد.پس از آن که نقشه های معماری شما آماده شد و تاییدیه های لازمه را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت کرد ،طبق متراژ های نهایی و تایید شده می بایست محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کنید.

محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان متناسب با کاربری ملک متفاوت است. عواملی که در هزینه اخذ جواز ساختمان تاثیر گذارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ای ساختمان می باشد.

نحوه محاسبه هزینه اخذ جواز تک واحد مسکونی (هزینه پروانه ساختمان)

محاسبه هزینه اخذ جواز خانه مسکونی یک واحدی از فرمول زیر پیروی می کند:

ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقه ای

مساحت ناخالص زیربنا: مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان
ضریب: متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه می شود.

ضریب سطح زیر بنا:

نحوه محاسبه هزینه اخذ جواز مجتمع مسکونی (هزینه جواز ساخت)

ضریب * قیمت منطقه ای* ( مساحت کل زیر بنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحد های مسکونی * ۱۰۰ )

به اشتراك گذاری این نوشته

  1. ببخشید بنده یک سوال داشتم آیا با داشتن مجوز ساخت و داشتن پروانه ساختمان اداره برق و آب میتونن انشعاب ندن یا تعلل کنن

پاسخ خواهند داد.

سپس اگر ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ مشکلی نداشته باشد یعنی با سند مربوطه مطابق باشد با در نظر گرفتن طرح‌های هادی و عقب نشینی جواب مثبت داده می‌شود.

بعد از اخذ تاییدیه کامل از سوی دهیار، درخواست دیگری از طرف دهیار بابت ملک فوق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داده شده تا اقدامات اولیه در خصوص آن صورت گیرد.

در این مرحله ناظر بنیاد مسکن به منظور بازدید به محل مورد نظر اعزام شده و با در نظر گرفتن فاکتورهای جواز ساخت، تاییدیه خود را نسبت به این ملک اعلام و ابلاغ می‌نماید.

تاییدیه ناظر در اولین فرصت به رییس بنیاد ارجاع داده شده و در نهایت با تاییدیه نهایی که با مهر و امضا صورت می‌گیرد درخواست صدور پروانه ساخت روستایی در سیستم ثبت خواهد شد.

سخن پایانی

در پایان باید اشاره کرد شناسنامه ساختمان که پروانه  ، نداشتن خلاف و پایان کار را شامل می‌شود آخرین تغییر در روند صدور اسناد ملکی ساختمان است.

شناسنامه‌های ساختمان شامل اطلاعاتی مانند هویت هر ساختمان و بیوگرافی آن به طور کامل با ذکر تمام مطالب مربوط به شهرداری صادرکننده، نوع  ، شماره ،  تاریخ صدور و مشخصات زمین، محل احداث، هویت مالک، نوع مالکیت، مهندسان ناظر،  محاسب و تاسیسات، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی  ، مساحت زمین و نیز نوع استفاده هستند.

سعی متری چند بر این است که با ارائه اطلاعات مناسب و به روز به فعالین بازار ساخت‌وساز در ایران کمک کند تا جای ممکن در هزینه و زمان خود صرفه جویی نموده و به کیفیت ساخت مسکن بیفزایند.

سوالات کلیدی :

محل ساخت ، نوع کاربری ، کروکی و مساحت زمین ، نوع اسکلت ، مساحت بنا و تعداد طبقات برخی از این موارد هستند .

اطمینان از ساخت قانونی ، بهره‌مندی از تسهیلات بانکی و کمک به گردش اقتصاد پروانه ساختمان  ، بهره‌مندی از انشعابات آب، برق، گاز، تلفن برای املاکی که از این سرویس‌ها بی‌بهره‌ هستند و بیمه شدن افراد مؤثر در ساخت برخی از این دلایل هستند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

 

خروج از نسخه موبایل