برترین های کسب و کارعمومی

پودر مل چیست؟

پودر مل آریا پودر یا پودر بتونه از ماده معدنی به نام کربنات کلسیم به دست می‌آید. این پودر اصلی‌ترین ماده برای ساخت بتونه نقاشی ساختمان محسوب می‌شود. پودر مل علاوه‌بر نقاشی ساختمان، کاربردهای مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت تابلوهای هنری برجسته، مجسمه‌سازی، پتینه‌کاری، ترمیم سطوح چوبی و… اشاره کرد. قدرت چسبندگی پودر مل بسیار زیاد است، به‌طوری‌که بعد از خشک شدن، بسیار سخت و مقاوم می‌شود.

پودر مل در بازار به شکل کیلویی و یا بسته‌های آماده موجود است. البته برای سهولت کار، بتونه‌های ساخته‌شده با پودر مل به شکل آماده در ظروفی با مقادیر مختلف در دسترس است. پودر مل با نام‌های پودر بتونه، گل بتونه و پود درزگیری نیز شناخته می‌شود.این مقاله در مورد پودر مل و کاربردهای آن تهیه‌شده است. پیشنهاد می‌شود تا انتها با ما باشید تا مطالب مفیدی در این خصوص به دست آورید.

What is Mel powder

پود مل چگونه ساخته می‌شود؟

کاربردهای پودر مل

از مهم‌ترین کاربردهای پودر مل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

  • تهیه بتونه برای هموار کردن سطوح قبل از رنگ‌آمیزی ساختمان
  • پتینه‌کاری.
  • مجسمه‌سازی.
  • تابلوهای برجسته هنری.
  • استفاده از پودر مل در صنایع مختلف.

تهیه بتونه برای هموار کردن سطوح قبل از رنگ‌آمیزی

مجسمه‌سازی، شکل دادن به اشیاء با مصالح مختلف است. تهیه خمیر مجسمه‌سازی، یکی از مهم‌ترین مراحل در این هنر است. تهیه خمیری که قوام خود را حفظ کرده و در طول زمان دچار ترک و شکستگی نشود، بسیار حائز اهمیت است. به همی دلیل پودر ملی یکی از موادی است که برای تهیه خمیر مجسمه‌سازی به‌کاربرده می‌شود.

تابلوهای برجسته هنری

تابلوهای برجسته طرفداران خاص خود را داشته و بسیاری از هنر دوستان از آن برای دکوراسیون نقاط مختلف استفاده می‌کنند. بتونه‌ای که از پودر مل ساخته می‌شود، تنها برای صاف کردن و هم‌سطح سازی سطوح استفاده نمی‌شود، بلکه یکی از کاربردهای پودر مل، ساخت بتونه و ایجاد طرح و نقش‌های برجسته روی تابلوها است.

استفاده از پودر مل در صنایع مختلف

علاوه بر مواردی که ذکر شد، پودر مل در صنایع دیگری به‌کاربرده می‌شود. مثلاً برای ساخت خمیردندان علاوه بر موادی مانند: فلوراید، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد افزودنی، از ماده معدنی کربنات کلسیم نیز به‌عنوان ساینده استفاده می‌شود. از کاربردهای دیگر این ماده می‌توان به کاربردن در ساخت درزگیرهای ساختمان، کاغذسازی و خوراک دام اشاره نمود.

اهمیت استفاده از پودر مل

پودر بتونه مل به تنهایی کاربردی ندارد. این پودر با اضافه کردن مواد مختلف به صورت خمیر نرم و یکدستی درمی‌آید، این خمیر وقتی روی ترک‌ها، شکستگی‌ها و شیارهای سطوح زیرکار قرار بگیرد، آنها را پر کرده و پس از خشک شدن مستحکم می‌شود. کیفیت پودر مل به میزان غلظت کلسیم و ناخالصی‌های آن بستگی دارد. پودر مل در نقاشی ساختمان بعنوان یک ماده درزگیر و پرکننده ناهمواری سطوح زیرکار هم به‌کار می‌رود.

مزایای استفاده از پودر مل

این پودر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که برای افرادی مانند نقاشان ساختمان، اهمیت بسیار زیادی دارد. البته ناگفته نماند کیفیت پودر مل، در میزان عملکرد آن در بخش‌های مختلف تأثیرگذار است. استفاده از پودر مل مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • انعطاف‌پذیری مناسب.
  • سرعت خشک شدن و چسبندگی بالا.
  • سازگار با انواع رنگ‌ها.
  • مقاومت بسیار بالا.

انعطاف‌پذیری مناسب

خمیری که با پودر مل تحت عنوان بتونه ساخته می‌شود، دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. به‌طوری‌که امکان استفاده از آن برای کارهای هنری مانند مجسمه‌سازی، تابلو‌های برجسته و پتینه را فراهم می‌سازد.

قدرت چسبندگی بالا و سرعت خشک شدن مناسب

پودر مل دارای وزن و حجم کم‌ و سبکی بوده که قابل‌استفاده با حلال‌های مختلف است. بتونه حاصل از پودر مل قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و روی سطوح مختلف به راحتی اجرا می‌شود. ضمنا خشک شدن بتونه، بسته به نوع حلال مصرفی، زمان زیادی نیاز ندارد.

سازگار با انواع رنگ‌ها مقاومت بالا

سطحی که با بتونه پودر مل پوشیده می‌شود، از مقاومت خوبی برخوردار است. با انجام بتونه کاری، تمام درزها، ترک و ناهمواری‌های سطوح پوشیده شده و بعد از خشک شدن قابل سمباده کشی خواهد بود.

طرز تهیه بتونه نقاشی ساختمان

بتونه‌ای که با پودر مل ساخته می‌شود، بسته به نوع رنگ نهایی می‌تواند بتونه روغنی یا پلاستیک باشد. برای تهیه بتونه روغنی به مواد زیر نیاز است:

  • پودر مل.
  • روغن بتونه.
  • رنگ‌روغنی.
  • تینر.
  • آب.

روش ساخت بتونه روغنی به این صورت است که درون یک سطل مقدار لازم از پودر مل، روغن بتونه و رنگ‌روغن را ریخته و با هم مخلوط‌کنید. سپس مواد را روی تخته بتونه قرار داده و توسط کاردک به‌خوبی مالش دهید. برای چسبندگی بهتر مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. برای اینکه بتونه حالت روان‌تری داشته باشد می‌توانید کمی روغن بتونه به آن اضافه کنید.

برای بتونه رنگ پلاستیک کافی است مقداری پودر مل یا پودر بتونه را درون ظرفی ریخته و به آن کم‌کم آب اضافه کنید. سپس آن‌ها را به‌خوبی باهم مخلوط کرده تا شکل خمیر به خود بگیرد. سپس برای اینکه مواد به‌خوبی باهم مخلوط شده و پودر مل گلوله نشود، خمیر درست‌شده را روی تخته بتونه ریخته و توسط کاردک آن را به‌خوبی مالش دهید. نتیجه کار باید خمیری یکدست با چسبندگی مناسب باشد.

بتونه فوری چیست؟

بتونه فوری بتونه‌ای بر پایه آب است، که به سرعت خشک می‌شود. برای ساخت بتونه فوری کافی است پودر مل را با کمی آب ترکیب کنید. و خمیر بدست آمده را برای درزگیری سطوح دلخواه مانند: دیوارهای گچی، حاشیه صفحات کناف و جای پیچ‌های سطوح چوبی بکار برد. رنگ بتونه فوری سفید رنگ است و در ساخت آن از پودر سنگ گچ هم استفاده می‌شود.

پودر مل و پودر سینکا چه تفاوتی با هم دارند؟

کاربرد پودر سینکا هم مانند پودر مل، در کارهای ساختمانی و کارهای هنری و صنایع دستی است. هرچند که پودرمل و پودر سینکا از نظر ظاهری با هم شبیه هستند، اما ماده اولیه سازنده آنها متفاوت است. پودر مل از ماده معدنی کربنات کلسیم با فرمول CaCO3 تولید می‌شود، اما پودر سینکا از اکسید روی با فرمول مولکولی ZnO ساخته می‌شود. پودر سینکا از نظر ظاهر به رنگ سفید مایل است. از جمله تفاوت‌های پودر سینکا با پودر مل می‌توان به کاربرد پودر مل در تولید برخی کرم‌های ضد آفتاب اشاره کرد

نکته پایانی

در این مقاله با پودر مل و پودر میکرونیزه شرکت آریا پودر همدان کاربرهای آن آشنا شدید. بدون شک مطالب زیادی در این خصوص وجود دارد، اما ما سعی کردیم مهم‌ترین ویژگی و کاربردهای آن را موردبررسی قرار دهیم. امیدواریم مطالب گفته‌شده برایتان آموزنده و مفید واقع‌شده باشد.